هشدار گوترش درباره تهدید های پیش روی دنیا

به گزارش یزد بلاگ، دبیرکل سازمان ملل دوشنبه به رهبران کشورها هشدار داد که دنیا تنها با یک شرایط اضطراری ناشی از کرونا و وخیم ترین بحران مالی یک قرن اخیر روبرو نیست، بلکه همچنین با تهدیدهای وجودی علیه اقلیم و تنوع زیستی و احتمال اینکه اقتصادهای بزرگتر -ایالات متحده و چین- دنیا را به دو قسمت تقسیم نمایند، روبروست.

هشدار گوترش درباره تهدید های پیش روی دنیا

به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در نشست مجازی دستورکار داووس برای مجمع دنیای اقتصاد گفت، بشریت نمی خواهد که تراژدی و بحران 2020 را تکرار کند.

با این حال او به شنمایندگی های بسیاری اشاره نمود که در دنیا امروز وجود دارد که همچنین شامل فقدان اجماع بر سر استفاده از فضای سایبری و رشد خطرات اشاعه هسته ای و شیمیایی می گردد. گوترش گفت: ما در سال 2021 باید به این ضعف ها رسیدگی نموده و دنیا را در جهت درست قرار دهیم.

او در مورد کووید-19 هشدار داد که اشتباه است که کشورهای توسعه یافته گمان نمایند که اگر مردمان خودشان را واکسینه نموده و دنیا در حال توسعه را نادیده بگیرند، می توانند در امان بمانند.

گوترش اضافه نمود: باید به واکسن ها به چشم دارایی های عمومی دنیای نگاه گردد؛ واکسن های مردم. فراوری واکسن هم باید در سراسر دنیا با قیمت های مقرون به صرفه افزایش یابد.

دبیرکل سازمان ملل در ادامه خواهان برداشته شدن قدم های مهم در رسیدگی به نابرابری هایی شد که با این پاندمی برجسته شده اند.

او خواهان تزریق نقدینگی برای جلوگیری از بدهکار شدن بسیاری از کشورهایی با درآمد متوسط و کمتر توسعه یافته، جبران بدهی برای کشورهای نیازمند به آن، حق برداشت مخصوص به نفع کشورهای در حال توسعه، اقداماتی برای کاهش شکاف در دستمزدها و مشارکت برابر کشورهای در حال توسعه در نهادهای دنیای شد.

دبیرکل سازمان ملل همچنین گفت، بهبودی از کووید-19 باید به جنگ ما علیه طبیعت، تغییر فاجعه اقلیمی و احیای سیاره ما یاری کند. او تاکید نمود، اصلی ترین هدف برای 2021 تشکیل یک ائتلاف دنیای برای فراوری کربن صفر است.

گوترش گفت: ضرورت دارد که هر کشور، شهر، موسسه اقتصادی و شرکتی برنامه های معتبری را با پشتیبانی اهداف میان مدت برای گذار به کربن صفر تا 2050 تدوین کند و اکنون گام قاطعی برای قرار دادن خودشان در جهت صحیح بردارند.

دبیرکل سازمان ملل در بحث ژئوپولیتیک هم گفت که همچنان نگران گسیختگی عظیم است. او گفت: دنیا به دو قسمت تقسیم گردد؛ به این صورت که دو اقتصاد عظیم کره زمین، دو حوزه با ارزهای مسلط متفاوت، قوانین تجاری و اقتصادی مختلف را راهنمایی نمایند، آن هم با اینترنت خاص خودشان و استراتژی های ژئوپولیتیک و نظامی مجموع صفرشان. ما باید هر آنچه در توان داریم برای جلوگیری از وقوع چنین دودستگی ای انجام دهیم. ، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 5 اسفند 1399 بروزرسانی: 5 اسفند 1399 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 3253

به "هشدار گوترش درباره تهدید های پیش روی دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار گوترش درباره تهدید های پیش روی دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید