جهش در فراوری و اقتصاد؛ اولویت مجلس یازدهم در دوران پساکرونا

به گزارش یزد بلاگ، کمتر از دو ماه دیگر منتخبان مردم بر کرسی های های بهارستان تکیه می زنند و پر واضح است که با وجود جنگ مالی و در دوران پسا کرونا مجلس یازدهم مسئولیتی خطیر برای تحقق جهش فراوری بر عهده دارد.

جهش در فراوری و اقتصاد؛ اولویت مجلس یازدهم در دوران پساکرونا

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری خبرنگاران، کمتر از دو ماه دیگر منتخبان مردم پا به صحن مجلس شورای اسلامی می گذارند و رسماً وکالت ملت ایران را در وضع قوانین و نظارت بر اجرای صحیح آن برعهده می گیرند. با نگاهی به کارنامه مجالس گذشته می توان نقاط قوت و ضعف هر دوره از مجلس را ارزیابی کرد و برای تقویت مجلس بعدی سرلوحه قرار داد.

نمایندگان دوره یازدهم مجلس در شرایطی با نشستن روی جایگاه های سبز بهارستان مسئولیت می پذیرند که کشور درگیر جنگ مالی است و از سوی دیگر شیوع ویروس کووید 19 هم دست و پای فراوری و صنعت را بسته است.

مالک شریعتی نیاسر از منتخبان مردم تهران در مجلس یازدهم اینباره به خبرنگاران می گوید: رهبر معظم انقلاب خط کاری در کشور را معین نموده اند و اینکه تقویت اقتصاد همچنان باید محور برنامه های کشور باشد و این فقط با تقویت بنیه مالی به وسیله اتکا به ظرفیت های داخلی میسر است.

منتخب مردم تهران صنعت پتروشیمی را تکیه گاهی برای ایجاد ظرفیت اشتغال معرفی می نماید و می گوید: تقریباً 70 درصد زنجیره های پتروشیمی می توانند در داخل فعال و تقویت شوند و ارزش افزوده قابل توجهی را برای کشور داشته باشند و این مهم با هماهنگی و همکاری میان وزارت نفت، اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه شدنی است.

شریعتی پالایشگاه ها و پتروپالایشگاه ها را از مراکز پولساز کشور معرفی می نماید که می تواند درآمد چشمگیری را برای کشور داشته باشد و منتقد است که چرا دولت تا به امروز به صورت جدی در این راستا قرار نگرفته است.

سیدعلی یزدی خواه دیگر منتخب مردم تهران برای مجلس یازدهم است. او شیوع ویروس کرونا را مانع نورسیده ای سر راه اقتصاد کشور می داند که مجلس یازدهم باید برای آن فکری داشته باشد.

وی نخستین معضل این مهمان ناخوانده برای کشور را افزایش آمار بیکاران عنوان می نماید و به خبرنگاران می گوید: پیش از این سالانه صدها هزار فارغ التحصیل از مراکز آموزش عالی متقاضی کار بودند، انتظار می رود در دوران پسا کرونا آمار افرادی که در پی شغل هستند به شدت افزایش یابد و این مسئولیت مجلس یازدهم را دوچندان می نماید.

منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم سهم دولت در اقتصاد کلان کشور، احتیاج به اشتغال، تقویت فراوری و توزیع متوازن ثروت در جامعه را زنجیری به هم پیوسته معرفی می نماید و معتقد است برقراری توازن در این سه عامل می تواند راهکاری برای برون رفت از مسائل مالی و ایجاد جهش در فراوری باشد.

ارتقای دولت الکترونیک پیشنهاد بعدی یزدیخواه است و می گوید: شیوع ویروس کرونا و مسائل پیرامون آن ضرورت تقویت دولت الکترونیک را دو چندان نموده و ضروری است قوانین و مقررات حمایت از افرادی که در این حوزه فعال هستند بازنگری شوند.

تقویت علم و فناوری نیز مورد تأکید منتخب مردم تهران است. او می گوید ماحصل کوشش شرکت های دانش بنیان را در همین بحران کرونا دیدیم لذا مجلس آینده باید برنامه های جدی برای تقویت بنیه علمی و فناورانه کشور داشته باشد. چرا که دستاوردهای این شرکت ها می تواند منجر به فراوری ثروت شده و در عرصه صادرات نیز یاری شایانی به درآمدهای کشور باشد.

یزدیخواه بازگرداندن تعاونی ها به عرصه مالی کشور را هم راه دیگری برای دستیابی به جهش فراوری عنوان می نماید و می گوید: سهم دولت در اقتصاد کشور بسیار کلان و چیزی حدود 80 درصد و در اختیار شرکت های دولتی است. سهم کمی هم در اختیار بخش خصوصی است و متأسفانه بخش تعاونی در اقتصاد ک شور محلی از اعراب ندارد و اگر مجلس یازدهم بتواند این سه حوزه اجرایی و مالی را به صورت منطقی به یکدیگر مرتبط کند، نتایج مثبتی برای کشور حاصل خواهد شد.

مجلس دهم هم در روزهای پایانی مسئولیت تمام کوشش خود را برای ایفای نقش در بهبود شرایط سلامت و معیشت مردم در مقابله با ویروس کشنده کرونا به کار گرفته تا راستا را برای نمایندگان در مجلس یازدهم هموار کند. علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی که این روزها با بیماری ناشی از کووید 19 دست و پنجه نرم می نماید خطاب به رئیس کمیسیون ویژه حمایت از فراوری ملی از فولادگر می گوید: کرونا آزمایشی الهی است که باید آثار اجتماعی آن دنبال و با اصلاح بعضی ساختارهای مالی، تهدیدات آن به فرصت تبدیل گردد.

وی خطاب به رئیس کمیسیون ویژه حمایت از فراوری و اجرای سیاست های اصل 44 مجلی می گوید: تبدیل تهدیدهای کرونا به فرصت، در گرو اصلاح ساختارهای مالی است که با استقرار دولت الکترونیک و اقدامات مهم دیگری چون توسعه روستاها، مدیریت مهاجرت معکوس، تمرکززدایی و هماهنگ سازی نهادهای حمایتی برای یاری به مشاغل آسیب دیده، می توان تجربیات این دوران را در پساکرونا به فرصت تبدیل کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تغییر روش مراجعات حضوری به دستگاه ها را از فرصت های قابل ادامه در دوران پساکرونا خواند و تأکید می نماید: برای این کار باید مراجعات حضوری به ادارات و سفرهای درون شهری بر بستر دولت الکترونیک کاهش یابد و صندوق های مکانیزه پرداخت، خرید و فروش های اینترنتی و آموزش غیر حضوری با استفاده از ظرفیت احکام برنامه ششم توسعه برای همواره در کشور نهادینه گردد. که فولادگر در پاسخ به وی از پیش بینی سیاست های دهگانه برای سرعت بخشیدن به رشد مالی کشور، دستیابی به رشد پایدار و استفاده حداکثری از ظرفیت های فراوری با همکاری بخش های مختلف کشور خبر می دهد.

چیزی که مسلم است؛ پیروزی بر ویروس منحوس کرونا و تاب آوری پس از آن بدون مشارکت جهادی تمامی اجزای کشور مقدور نیست و مجلس شورای اسلامی در حوزه نظارت بر حسن اجرای قوانین و تدوین آتر از همواره دارد و باید روحیه کار جهادی را آنچنان در کشور گسترش دهد تا مطالبه رهبر معظم انقلاب حاصل شده و زندگی مردم آنچنان که لایق مردم ایران است در آرامش و سلامت باشد.

انتهای پیغام/4034/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 9 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 947

به "جهش در فراوری و اقتصاد؛ اولویت مجلس یازدهم در دوران پساکرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جهش در فراوری و اقتصاد؛ اولویت مجلس یازدهم در دوران پساکرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید