6 پروژه در یک سال؛ حاصل آفرینش وی سی

به گزارش یزد بلاگ، مجموعه آفرینش وی سی یک مجموعه سرمایه گذاری خطر پذیر به عنوان بازوی سرمایه گذاری خطرپذیر هلدینگ آفرینش است.

6 پروژه در یک سال؛ حاصل آفرینش وی سی

مجموعه سرمایه گذاری خطرپذیر آفرینش در دل هلدینگ عظیم آفرینش با سابقه بیش از 2دهه فعالیت تخصصی در شبکه پولی و مالی کشور، پزشکی و سلامت و صنایع گردشگری کار خود را شروع نموده است و به عنوان یکی از شرکت های سرمایه گذاری عظیم، حمایت خود را از استارتاپ ها و کسب وکارهای نوپا که دارای یک محصول حداقلی بهینه در بازار باشند، ارائه می دهد.

  • لطفا خودتان را معرفی بفرمایید.

من وحید حیدری مدیر مجموعه آفرینش وی سی هستم، 31 سال دارم. بعد از فارغ التحصیلی رشته علوم کامپیوتر در مقطع کارشناسی از دانشگاه امیرکبیر، از آنجایی که به مهندسی صنایع، علوم ارتباطات و مباحث مدیریت حرفه ای کسب و کار علاقه زیادی داشتم و عملا حس می کردم برای اینگونه رشته ها ساخته شده ام، فیلد تحصیلی ام را به رشته مهندسی صنایع تغییر دادم و گرایش سیستم های مالی و اجتماعی را در مقطع ارشد در دانشگاه علم و صنعت ادامه دادم و در رشته صنایع سیستم، مدرک ارشد خودم را گرفتم. به لطف خدا موازی با آن موقعیتی پیش آمد که توانستم کاملا همراستا با خاتمه نامه ای که روی یک کیس واقعی در شرکت مخابرات ایران تعریف موضوع نموده بودم، پروژه تحصیلی ام را به انجام برسانم. از اوایل سال 92 وارد مخابرات ایران شدم و آنجا در دایره تعرفه و پرایسینگ (Pricing)، با اقتباس از چند مدل عملی و به روز، در این حوزه کار تخصصی انجام داده و تجربه ارزشمندی را به دست آوردم، خاتمه نامه ام را نیز سال 93 و 94 به انتها رساندم که نتیجه آن یک نمره خیلی خوب و یک سری مقالات بود. با توجه به پر رنگ شدن واژه استارتاپ، شتاب دهنده و کارآفرینی در آن ایام، میلی به کار کردن در یک سیستم سنتی کارمندی را نداشتم و در 2سال آخری که در مخابرات بودم، شدیدا روی مطالعه اکوسیستم استارتاپی و اینکه چطور می گردد کسب وکاری نوپا راه اندازی کرد و یا حتی اینکه به عنوان حامی (با عنایت به برنامه شرکت جهت راه اندازی دپارتمان توسعه کسب و کارهای نوپا) ارزش گذاری کرد، تمرکز کردم.

در مخابرات نیز فعالیت های زیادی انجام داده بودیم، با مطالعات موردی تخصصی و متعدد به این نتیجه رسیدیم که مخابرات می تواند دپارتمانی داشته باشد که اکسلریتور بوده و سرمایه گذار خوبی روی این استارتاپ ها و طرح های نوین باشد، ولی با در نظر داشتن هویت اکوسیستم استارتاپی و لزوم عملنمودهای چابک که اساسا با ساختارهای دولتی و سیستم های تصمیم گیری شرکت های اینچنینی در تناقض است، عملیاتی شدن این موضوع ممکن نشد. قریب به 2 الی 3 سال در مخابرات ایران، روی حوزه کسب و کارهای نوین و اینوست روی آنها با بازوی یک تله کامیونیشن عظیم که هم فاند دارد و هم شبکه، کار کردیم، ولی دیگر علاقه ای به فعالیت در آن حوزه به شکل کارمندی نداشتم.

در ابتدای سال 97 با مجموعه هلدینگ آفرینش آشنا شدم؛ هلدینگ شرکتی با هدف تبدیل شدن به یک وی سی قوی تاسیس نموده بود به نام ایده پردازان با شرح فعالیتی مصوب کاملا مرتبط با فعالیت به عنوان سرمایه گذار خطرپذیر روی طرح های نوآورانه مستعد. از من خواستند این را عملی کنم، بعد از یکی دو هفته کار را شروع کردیم.

  • قبل از اینکه به پروژه ها بپردازیم، در خصوص خود هلدینگ آفرینش شرح دهید.

هلدینگ آفرینش یک مجموعه سرمایه گذاری با ورتیکال های بیزینسی متعدد و شبکه ای گسترده از شرکای تجاری در حوزه پولی و بانکی، صنایع پزشکی و سلامت و صنایع گردشگری کشور و … است، بازوی وی سی هلدینگ آفرینش همین آفرینش وی سی است؛ یعنی برندی که برای شرکت ایده پردازان به ثبت رسیده است. از آنجایی که حس شد اسم ایده پردازان برای تعامل Early stage هاست، نه یک وی سی که قرار است روی کسب وکار های دارای محصول اینوست کند، پس برندمان آفرینش وی سی و اسم ثبتی مان ایده پردازان است؛ مجموعه ای متشکل از یک سری جوان مستعد که دایره ارزیابی و تحلیل کسب وکارش مسلط به مدل های ارزش گذاری کسب وکارهای نوپا، مدل های کاستومایز شده و استاندارد است، تحلیل کسب وکار می دانند و از دانشگاه های برتر مانند علامه، علم و صنعت و تهران هستند و همه با دید خوب کارآفرینی حضور دارند؛ به علاوه یک دایره مالی حقوقی بسیار محکم و قوی که با بدنه هلدینگ آفرینش مشترک است.

  • این وی سی چه زمانی راه اندازی شد؟

اواخر سال 96 ران شده بود. به واسطه تأسیس هلدینگ آفرینش با اعمال تغییرات مدیریتی بنده همکاری خود را با این مجموعه شروع کردم.

  • چه مبلغی در سال 98 روی استارتاپ ها سرمایه گذاری نموده اید؟

در سال 98 بیش از 40 میلیارد تومان، روی 6 استارتاپ سرمایه گذاری کرد یم.

  • در چه حوزه هایی سرمایه گذاری می کنید؟

با توجه به سابقه و تجربه هلدینگ آفرینش و دانشی که در تیم مدیریتی وی سی آفرینش وجود دارد، در حوزه های فین تک، ارزهای دیجیتال، پزشکی و سلامت، اینترنت اشیا، آموزش آنلاین، خدمات آنلاین، صنعت بیمه و گردشگری سرمایه گذاری می کنیم.

  • برنامه شما برای سرمایه گذاری در سال 99 به چه صورت است؟

برای سال جاری نیز برنامه داریم روی 10 استارتاپ مستعد سرمایه گذاری کنیم که این سرمایه گذاری می تواند به صورت سرمایه گذاری مشترک با سایر شرکت های سرمایه گذاری باشد. مبلغ سرمایه گذاری نیز نسبت به سال گذشته چندین برابر خواهد بود.

  • از پروژه هایی که آفرینش روی آنها سرمایه گذاری نموده است، برای مان بگویید.

ما در سال اول، 6 کسب وکار نوپا را حمایت کردیم که در ادامه شرح می دهم:

پروژه آی لینک(Ilink) و زربن با موضوع بلاک چین و ارزهای دیجیتال؛ جوانان مستعدی که طرح پیاده سازی آی لینک را داشتند، به وسیله دوستانی که در مرکز رشد سامسونگ دانشگاه امیر کبیر داشتیم، شناسایی و این متخصصان برنامه نویسی بلاک چین را جهت پیاده سازی آی لینک که بستری است برای ارائه سرویس مبتنی بر بلاک چین و به طور خاص شبکه یکی از ارزهای دیجیتال با هزینه شبکه پایین و سرعت تراکنش بالا، حمایت کردیم. بستر آی لینک قرار بود مشابه یک کیف پول دیجیتالی امکان ارسال، دریافت و خرج کردن دارایی دیجیتال در شبکه مورد پذیرش خود را فراهم کند که این موضوع مصداق شاخص ایجاد ارزش افزوده بر بستر بلاک چین به شکل ملموس بود، که به واسطه اینکه بانک مرکزی اجازه بهره برداری از توکن، ریلیز توکن و آی سی او (ICO) را نمی دهد و لذا با توجه به اعلام این موضوع در بهمن ماه سال 97 ، بنیانگذاران ناگزیر پیوت نموده و یک محصول دیجیتال مارکتینگ ارائه دادند به نام زربن، در مقام یک یاری برای دیجیتال مارکتینگ ارزان به استارتاپ ها؛ پلتفرمی که شما می توانید در آن بسیار ارزان سفارش نصب اپ دهید، به این صورت که لینک خود را می گذارید و آن لینک ویو می خورد. یعنی عملا یک بروزر درست کردیم، آنجا توکن، یعنی سکه و الماس توزیع می گردد، آنهایی که سکه و الماس دارند می توانند با الماس شان شارژ بخرند یا با سکه شان دوباره سفارش نصب اپ بدهند یا هر کار دیگری. این پروژه، پروژه بدی نبود، خیلی مدل درآمدی آن مدل درآمدی ای نبود که بگوییم مثل بقیه فین تک ها کلی می توانیم روی آن مانور بدهیم، ولی روی عظیم شدنش فکر می کنیم. بعدا یک تیم مارکتینگ از گروه هایی که وجود داشتند و در سال 98 با آنها آشنا شده بودیم، کنار بچه های برنامه نویس که آی لینک را ران نموده بودند، گذاشتیم که خدا را شکر یک پلن خوب درآمده است و الان برای اصطلاحات توسعه زربن ، یک سری برنامه ها داریم.

پس از تجربه توسعه محصول بر بستر بلاک چین، تصمیم گرفتیم با ورود به صنعت ارز دیجیتال با حمایت از گروه های مستعد و خلاق خلق ارزش کنیم. به همین دلیل به شکل آزمایشی اولین حلقه های این صنعت را آزمودیم، بعد از ران کردن، ران آزمایشی سیستم های پردازشی در شبکه رمز ارز مختلف پیشنهاد دادیم و پروژه صرافی ارز دیجیتال را تعریف کردیم (حتی برای فراوری ماینر و اسمبل کردن آن کوشش های زیادی کردیم اما به واسطه بهای تمام شده پایین مدل های چینی و دلایل متعدد دیگر این امر محقق نشد، به رغم اینکه در این خصوص دانش خوبی در مجموعه شرکت و جوانان محقق گروه رسوب پیدا کرد).

والکس؛سومین سرمایه گذاری پروژه پلتفرم معاملاتی ارز دیجیتال: در خلال تحقیق و توسعه برای پیدا کردن فرصت جهت خلق ارزش در صنعت بلاک چین و ارز دیجیتال پس از تبیین شرایط موجود و مسائل پیش روی فعالان حوزه رمز ارزها که اهم آنها امنیت فضای نگهداری دارایی های دیجیتال ایشان و همچنین کلاهبرداری های بسیار مرسوم در این صنعت بود، تصمیم گرفتیم گروه مستعد و خلاقی را که از مرکز رشد تیوان دانشگاه شریف شناسایی نموده بودیم به نام والکس را حمایت کنیم تا در راستای تحقق هدف و چشم انداز ایشان به شرح ایجاد پلتفرمی ایمن، حرفه ای با رابط کاربری آسان برای معاملات بدون واسطه دارایی های دیجیتال به این جوانان مستعد و مجموعه دانش بنیان ایشان یاری کنیم. این گروه با کوشش جدی در این بازار 24ساعته توانسته است محصولی قابل اتکا و بستری امن برای فعالان این حوزه تهیه کند.

با در نظر داشتن نقش اساسی و کاربردی ارزهای دیجیتال در توسعه روابط تجاری و زیرساخت های فعالیت های بین المللی، بسیار خوش بین هستیم که گروه دانش بنیان والکس با تکیه بر تیم جوان و خلاق و دانش آموختگان برترین دانشگاه های کشور، یاری های شایانی به اکوسیستم فناوری مالی کشور خواهد نمود.

دستیار کامل هوشمند خدمات پزشکی، پالسی نو؛ سرمایه گذاری چهارم: محصول چهارم نیز حاصل آشنایی با گروهی است به نام پالسی نو. ابتدا اسم شان مدسیس بود، مد سیستم، یعنی سیستم مدیکال و اسم فعلی شان پالسی نو، یعنی ضربانی جدید. پالسی نو قرار بود یک دستیار ارائه خدمات پزشکی هوشمند باشد؛ یعنی شما یک عکس از نسخه ات بگیری، هم برای شما نوبت بگیرد و هم به شما بگوید چه چیزی در نسخه شما لحاظ شده، پیش چه کسی باید بروی، چه کسانی این سرویس را می توانند ارائه بدهند و بهینه ترین هزینه کجاست. موتورش تهیه شده بود که چند ماه روی آن کار کردیم و قوی ترش کردیم، به علاوه اینکه دو سه تا آدم با تجربه و حرفه ای در شبکه درمان کشور به عنوان بنیانگذاران نظر ما را برای حمایت مادی و معنوی جلب کردند، به لطف خدا در چند ماه گذشته پس از گذشت مدت محدودی از زمان سرمایه گذاری ما رشد این گروه قابل توجه بوده و بدون شک به هوشمند ترین دستیار درمانی کشور تبدیل خواهد شد.

گروه دانش بنیان الگوریتمیک تریدینگ استلار؛ سرمایه گذاری پنجم: در راستای خلق ارزش بیشتر در حوزه فین تک. با گروهی آشنا شدیم به نام گروه سرمایه گستر هرمس(استلار)، دانش بنیان نوع الف که سرمایه گذاری پنجم ما محسوب می شوند. 5 الگوریتم حرفه ای دانش بنیان دارند؛ یعنی خودشان صفر تا صدش را توسعه دادند، دانش آموختگان بسیار باهوش و توانمند و تحصیل نموده در دانشگاه های برتر هستند که به طور خاص در حوزه مالی و مدیریت مالی و بیزینسی فعالیت می نمایند. تقسیم کار خوبی در حوزه های فوق نموده بودند. برای توصیف عملکرد الگوریتم های دانش بنیان ایشان باید بگویم که در مسابقات الگوریتمی که به صورت رسمی توسط سازمان بورس انجام می شد، پیروز شده اند 2سال پیاپی در 97 و 98 نیز در مسابقات الگوریتمی سازمان بورس اول شوند.

تبلیغات هوشمند و تعاملی باکس(DOOH)؛ سرمایه گذاری ششم:

باکس یک استارتاپ با هدف تبدیل شدن به یک آژانس تبلیغاتی حرفه ای در حوزه مدیا های تعاملی و دیجیتال محیطی بر بستر شبکه است که در نظر دارد تا 5 سال آینده تعداد 1000 استند تعاملی و نمایشگر تبلیغاتی را در فروشگاه های زنجیره ای ، مجتمع های تجاری، فرودگاه ها و… نصب کند و با استفاده از پلتفرم نرم افزاری خود به مشتریان خدمات تبلیغات محیطی بفروشد. این استارتاپ تا به امروز پیروز شده به بیش از 50 برند مطرح کشور مانند همراه اول، تپسی، کاله و… خدمات طراحی و پیاده سازی کمپین های دیجیتال محیطی ارائه کند. با خلاقیتی که در این تیم خوش ذوق از اولین لحظات جلسه معارفه شان که به وسیله دوستان شتاب دهنده اکسل اجرا شده بود، مشاهده کردم آینده ای بسیار درخشان و ارزش های خلق شده چشمگیری برایشان متصورم.

در نهایت، آفرینش وی سی با شعار تجاری سازی تکنولوژی آمادگی کامل برای حمایت مادی و معنوی از کسب و کارهای نوآورانه مستعد را دارد، که کارآفرینان مشتاق به بهره مندی از این حمایت ها می توانند از طرق مختلف ارتباطی با ما در تماس بوده و آینده تجاری کسب و کار خود را با ما بیازمایند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: مجله شنبه
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 1621

به "6 پروژه در یک سال؛ حاصل آفرینش وی سی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 پروژه در یک سال؛ حاصل آفرینش وی سی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید