جزئیات شاخص و معاملات بورس در روز دوشنبه 19 آبان ماه 99

به گزارش یزد بلاگ، شاخص کل امروز کار خود را با کاهش 17 هزار واحدی آغاز کرد. هرچند در ساعات اولیه معاملات نشانه های از جمع آوری صف های فروش و بازگشت احتمالی به فرایند صعودی در ادامه روز وجود دارد. در 30 دقیقه ابتدایی بازار شاخص کل 1.42 درصد و شاخص هم وزن 24 صدم درصد کاهش داشتند. در این ساعات نماد های فولاد، فملی، کگل، پارسان، شبندر، اخابر و رمپنا بیشترین تاثیر را در کاهش شاخص بورس گذاشته اند.

جزئیات شاخص و معاملات بورس در روز دوشنبه 19 آبان ماه 99

نشانه های امید در ساعات اولیه معاملات

به گزارش خبرنگاران، در اولین ساعات معاملات بازار امروز دوشنبه 19 آبان ماه از مجموع 285 نماد معامله شده در بورس، حدود 216 نماد فرایند نزولی دارند و 69 نماد با افزایش قیمت سهام روبرو شده اند. همچنین در بین 208 نماد فرابورسی در ساعات ابتدایی معاملات شاهد افزایش قیمت سهام در 63 نماد و کاهش آن در 145 نماد هستیم که نشان می دهد کلیت بازار امروز منفی است.

نقشه بازار در ابتدای معاملات روز دوشنبه 19 آبان ماه (برای مشاهده در ابعاد بزرگتر، روی عکس کلیک کنید)

بررسی نقشه بازار در ساعات اولیه معاملات امروز نشان می دهد احتمالا بازار متعادل تری را نسبت به روز گذشته ببینیم. امروز تلاش ها برای جمع آوری صف های فروش در نماد های فلزات اساسی نتیجه داده و حجم معاملات بالا در این نمادها، گروه فلزات اساسی را به برترین گروه صنعت تا این لحظه تبدیل کرده است. هرچند این نماد ها فعلا به رنگ سبز درنیامده اند، اما شاهد جمع آوری صف فروش فولاد، فملی، کاوه، فخوز و فروش هستیم. خودرویی ها امروز بازار نسبتا متعادلی دارند. خودرو با افزایش یک درصدی و خساپا با کاهش 1.4 درصدی قیمت نسبت به روز گذشته روبرو شده و خپارس با خبر افزایش سرمایه به صف خرید رفته است. محصولات شیمیایی در تلاش برای بازگشت به فرایند صعودی هستند. شگویا در این زمینه ناپیروز بوده و نتوانسته جوابگوی فروشنده ها باشد. دیگر نماد های از جمله نوری، شاروم، پارسان، شغدیر و شپدیس پیروز به جمع کردن صف فروش شده اند و آریا با محدوده بالاتر از قیمت روز گذشته راه پیدا کرده است. صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله امروز اغلب سبزرنگ هستند و شاهد افزایش قیمت واحد های سرمایه گذاری در صندوق های سهامی هستیم. بانک ها و موسسات اعتباری بازار متعادلی را تجربه می کنند. وبصادر و وپارس نزولی و وبملت و ونوین صعودی هستند. دارویی ها که دیروز حسابی با صف خرید ناگهانی خود خبرساز شدند، امروز اغلب با کاهش قیمت روبرو هستند و صرفا در نماد های والبر، دبالک، دابور، دزهراوی و دتوزیع شاهد تشکیل صف خرید هستیم. نماد های پالایشگاهی همگی صف فروش دارند و قرمزترین گروه بازار را تشکیل داده اند. کانه های فلزی هم عموما قرمز رنگ هستند.

سنگین ترین صف های خرید و فروش در بازار امروز

وملی، کسعدی و ثشاهد دوباره به صدر فهرست سنگین ترین صف های فروش برگشتند. امروز خبری از صف فروش سنگین در نماد فلزات اساسی نیست و شاهد حمایت از این نماد ها برای بازگشت به فرایند صعودی هستیم. با این تفسیر وملی دوباره به مقام اول برگشته و با صف فروش 220 میلیارد تومانی، عنوان سنگین ترین صف فروش بازار را در ساعات اولیه از آن خود کرده است. کسعدی با صف 130 میلیارد تومانی در رتبه دوم واقع شده است و ثشاهد با صف 123 میلیارد تومانی در مقام سوم ایستاده است. پشت سر آن ها نماد های دی، کرمان، حکشتی، خگستر، شیران، وساپا، حسیر و ذوب به چشم می خورند. در ساعات اولیه معاملات امروز مجموع ارزش صف های فروش حدود چهار هزار و 500 میلیارد تومان است که نسبت به روز گذشته تقریبا نصف شده.

در آن سوی بازار 37 نماد صف خریدی به ارزش 506 میلیارد تومان دارند. اغلب آن ها نماد هایی هستند که به تازگی عرضه اولیه شده اند، اما در صدر آن ها نماد خپارس واقع شده است که بعد از دو ماه ریزش پیاپی دیروز خبر از افزایش سرمایه داد. صف خرید خپارس در ساعات اولیه معاملات امروز به حدود 58 میلیارد تومان می رسد. گدنا با صف خرید 45 میلیارد تومانی در مقام دوم و کدما با صف خرید 39 میلیارد تومانی در مقام سوم ایستاده است. پشت سر آن ها نماد های ولپارس، سصفها، کسرام، برکت و رانفور به چشم می خورند.

نوسان گیری روزانه از فردا امکان پذیر می شود

محمود گودرزی، معاون بازار شرکت بورس تهران می گوید طی اطلاعیه ای که تا دقایق دیگر منتشر می شود امکان انجام معاملات روزانه از فردا میسر خواهد شد و تمامی سرمایه گذاران می توانند روزانه به خرید و فروش بپردازند. پیش از این برای جلوگیری از نوسان روزانه شاخص، امکان فروش سهام در روز خرید امکان پذیر نبود و نوسان گیری روزانه ممنوع اعلام شد. از فردا این ممنوعیت لغو می شود و سهامی که خریداری شده، در همان روز قابل فروش است.

خداحافظی با سفارش فیک در دوره پیش گشایش

معاون بازار شرکت بورس تهران از تغییرات در سیستم ارسال سفارش دوره پیش گشایش خبر داده و می گوید به زودی تغییراتی در پیش گشایش بازار اعمال می شود که به این ترتیب پیش گشایش از ساعت هشت و 45 دقیقه تا هشت و 55 دقیقه خواهد بود و در ساعات هشت و 55 دقیقه تا راس ساعت 9 امکان حذف و ویرایش سفارش وجود نخواهد داشت. معاملات از ساعت 9 شروع می شوند. پیش از این پیش گشایش بازار راس ساعت هشت و 30 دقیقه شروع و از ساعت 9 معاملات بورس شروع می شد. گفته می شود تغییرات در نحوه پیش گشایش بازار از فردا به اجرا درمی آید.

شاخص بورس 25 هزار واحد کاهش پیدا کرد

شاخص کل بورس تهران در خاتمه معاملات امروز دوشنبه 19 آبان ماه با کاهش 25 هزار و 367 واحدی به رقم یک میلیون و 215 هزار و 156 واحد رسید. در این روز شاخص کل 2.04 درصد و شاخص هم وزن 76 صدم درصد کاهش داشتند. عمده کاهش شاخص کل به خاطر کاهش قیمت سهام فولاد، فملی، کگل، شتران، پارسان، شبندر و پارس بوده است. حجم معاملات بالا و جلوگیری از تشکیل صف فروش از نکات امیدوارکننده بازار امروز بودند.

نقشه بازار در خاتمه معاملات روز دوشنبه 19 آبان ماه (برای مشاهده در ابعاد بزرگتر، روی عکس کلیک کنید)

بررسی نقشه بازار در خاتمه معاملات امروز نشان می دهد خیلی از نماد های شاخص ساز پیروز شدند صف های فروش سهام را جمع آوری کنند. بیشترین معاملات امروز به گروه صندوق های سرمایه گذاری ETF اختصاص دارد که در بین آن ها صندوق های سهامی بیشترین رشد را داشتند. واحد های اغلب این صندوق ها با قیمتی پایین تر از ارزش NAV معامله می شوند و این موضوع باعث شده آن ها امروز بیشتر از پنج درصد افزایش قیمت را تجربه کنند. گروه فلزات اساسی تا خاتمه معاملات قرمزرنگ باقی ماند، اما این بار خبری از صف های فروش سنگین در نماد های فولاد، فملی و کاوه نبود. گروه خودرو و ساخت قطعات امروز میدان نبرد بزرگان بورس بود. طوری که در نماد خودرو میانگین مبلغ هر سفارش خرید و فروش به حدود 28 میلیون تومان می رسد. این نبرد نهایتا برنده ای نداشت و خودرو با قیمتی نزدیک به روز گذشته به کار خود خاتمه داد. با این وجود خساپا و ختور تا حد زیادی ارزش سهام خود را از دست دادند و در طرف مقابل خپارس و خاهن با افزایش قیمت پنج درصدی نسبت به روز گذشته روبرو شدند. بانکی ها امروز بازار متعادلی نسبت به روز های قبل داشتند. وبملت 1.6 درصد و وبصادر 3.5 درصد ارزش خود را از دست دادند و ونوین با رشد 4.9 درصدی سبزترین نماد این گروه بود. در بین محصولات شیمیایی نوری بدون تغییر نسبت به روز قبل باقی ماند، شگویا، پارسان و شغدیر با صف فروش و آریا، شدوص و زاگرس با صف خرید روبرو شدند. دارویی ها و غذایی ها از جمله گروه های سبز و پالایشگاه ها و استخراج کانه های فلزی از جمله گروه های قرمز بازار امروز بودند.

ارزش معاملات بورس سه برابر شد

معامله گران بورس امروز بیش از هفت میلیارد و 904 میلیون سهام، حق تقدم و اوراق مالی را در قالب 683 هزار معامله به ارزش پنج هزار و 994 میلیارد تومان دادوستد کردند. اگر معاملات چهار هزار و 76 میلیارد تومانی فرابورس را هم در نظر بگیریم، ارزش کل معاملات امروز بازار سرمایه به رقمی حدود 10 هزار و 70 میلیارد تومان می رسد که نسبت به روز گذشته رشد سه برابری دارد. افزایش ارزش معاملات می تواند نشانه ای برای بازگشت فرایند صعودی باشد.

حمایت هزار و 200 میلیارد تومانی از سهام شاخص ساز

بررسی تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی در بازار نشان می دهد امروز شرکت های حقوقی حدود هزار و 172 میلیارد تومان سهام از سرمایه گذاران حقیقی خریده اند. این مورد هم به معنای خروج پول حقیقی و هم به معنای حمایت حقوقی ها است. عمده این تغییر مالکیت در یک ساعت ابتدایی بازار اتفاق افتاده است. یعنی درست زمانی که نشانه هایی از فرایند صعودی به وجود آمد. حقوقی ها امروز به ترتیب در نماد های فولاد، فملی، وبصادر، شبندر، وبملت، کاوه، وغدیر، شگویا، خساپا و فخوز بیشترین خرید را داشتند. در طرف مقابل شاهد تقاضای سرمایه گذاران حقیقی در نماد های رانفور، ونوین، خپارس، قزوین، جم پیلن، شدوص، بپیوند، امین، بگیلان و پکرمان بودیم.

پیش بینی بورس فردا سه شنبه 20 آبان ماه

بازار امروز نشانه مثبت کم نداشت. حمایت چشمگیر حقوقی ها از نماد های شاخص ساز و افزایش ارزش معاملات به حدود سه برابر بازار دیروز از جمله این نشانه ها بودند که می توانند احتمال مثبت بودن بازار فردا را بیشتر کنند. از طرف دیگر تصمیم سازمان بورس برای تغییر فرآیند پیش گشایش و بازگشت نوسانگیری روزانه از جمله دیگر عوامل مثبت برای بازار فردا به حساب می آیند.

مهدی رضایتی، کارشناس بازار سرمایه درباره فرایند بازار فردا می گوید احتمالا فردا شاخص کل نوسان زیادی ندارد و به نظر می رسد ریزش شاخص کل بازار فردا بسیار کم باشد. همچنین به نظر می رسد طی این هفته صف های فروش باید جمع شود و حجم معاملات بیشتر می شود که این موضوع باعث ایجاد تعادل در بازار سهام می شود. این کارشناس در رابطه با خاتمه فرایند نزولی می گوید به نظر می رسد این هفته دوره اصلاح بازار سهام به خاتمه برسد و شاخص کل بین یک میلیون و 100 تا یک میلیون و 200 هزار واحد نوسان داشته باشد.

نماشو: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

اسلیم فا: اسلیم فا: مجله دوخت و دوز، طراحی لباس و انتخاب لباس

منبع: فرارو
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 2669

به "جزئیات شاخص و معاملات بورس در روز دوشنبه 19 آبان ماه 99" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات شاخص و معاملات بورس در روز دوشنبه 19 آبان ماه 99"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید