کامیون مرسدس بنز واگن هود
به گزارش یزد بلاگ، تاریخچه کامیون مرسدس بنز واگن هود کامیون محبوب ایرانیان و محصول جدید ایران خودرو دیزل را در ادامه بخوانید.
خبرنگاران - مجتبی کزازی: در سال های 1338 تا 1374 خط فراوری شرکت مرسدس بنز پیشرفت فوق العاده ای در زمینه طراحی و فراوری کامیون ها و ماشین های سنگین داشت.
اما باوجود پیشرفت صنعت کامیون در جهان و در بین کامیون های موجود در ایران مرسدس بنز واگن هود از کامیون های محبوب ایرانیان است، که این انتخاب بی دلیل نیست.
شرکت ایران خودرو دیزل قبل از انقلاب به نام گروه صنعتی خاور بود.
این شرکت در سال 1338 برای فراوری کامیون تحت لیسانس شرکت مرسدس بنز در تهران تاسیس شد و به ساخت انواع کامیون و کامیونت اقدام کرد.
شکل گیری ایران خودرو دیزل
از سال 1343 شرکت صنعتی خاور فراوری کامیون و کامیونت های مرسدس بنز را در دستور کار خود قرار داد.
بدین ترتیب فروش خاور در کشورمان آغاز شد.
خاور مونتاژ را با یک دستگاه کامیون در روز آغاز کرد و تا سال ها با موفقیت ادامه داد.
مدل های مختلفی از این نوع کامیون ها را خاور فراوری کرد و فروخت. بطوریکه این کامیون ها در دل رانندگان ماشین های سنگین جا باز کردند.
تا امروز مدل های دست دوم یا دست چندم این کامیونها را می بینیم که آهسته و پیوسته در جاده ها طی جهت می نمایند.
سال ها بعد از ورود خاور به ایران، این شرکت در سال 1378 با ایران خودرو ادغام شد و اینگونه گروه ایران خودرو دیزل تشکیل شد.
تاریخچه کامیون بنز واگن هود
تاریخچه اتاق واگن هود به اواخر دهه 1950 بر می گردد.
نخستین فراوری این سری در سال 1959 در آلمان و برای مصرف داخلی انجام شد.
ولی فراوری برای صادرات آن تا سال 1995 ادامه داشت.
سری ال صادرات بسیار موفقی داشت و به سرعت در خاورمیانه، آفریقا و آمریکای جنوبی مشهور و به کار قرار گرفته شد.
بنزهای واگن هود از اولین محصولات مرسدس بنز بعد از جنگ جهانی هستند.
سال 1336 شرکت خودروسازی خاور (ایران خودرو دیزل) واردات این کامیون ها را آغاز کرد.
فراوری واگن هود از سال 1339 در ایران آغاز شد.
اولین محصول شرکت خودروسازی خاور
در سال 1339 فراوری محصول کامیونت مرسدس بنز با کد 608 تا 813 در شرکت خودروسازی خاور آغاز شد.
محصولی که در جاده ها با نام خاور شناخته می گردد.
1341 اولین سری اتاق های نیمه سنگین با کد 911 پا به جاده های ایران گذاشت.
کامیون مرسدس بنز 911
در بازارهای دیگر کشورها کدهای دیگری همچون 711 هم وجود داشت.
البته باید گفت شرکت خاور فراوریات خود را با محصول مرسدس بنز 911 آغاز کرد نه 1921.
کامیون مرسدس بنز 608 معروف به خاور
این شرکت کامیون سازی کار خود را با محصولات دیگری همچون مرسدس بنز 1311، 1313،1315 گسترش داد.
کامیون مرسدس بنز 813
چرا محصولات نیمه سنگین در ایران کم است؟
رانندگان ایرانی محصولات نیمه سنگین را نمی پسندیدند؛ یا کامیون سنگین انتخاب می کردند یا کامیون سبک.
به همین دلیل فراوری این محصولات نیمه سنگین در ایران با استقبال کمتری روبرو شد.
اواخر دهه 1340 کامیون مرسدس بنز با کد 1921 مهمان جدید جاده های ایران شد.
بعدها مرسدس بنز 2624 معروف به زیرمایلر هم به سبد محصولات این شرکت اضافه شد.
با گذشت سال ها و پیشرفت این شرکت، موتور 9 لیتری 1921 جای خود را به موتور 12 لیتری با کد 1924 داد.
انواع موتورهای نصب شده روی کامیون بنز واگن هود
خاور برای محصولات خود 4 تیپ موتور در نظر گرفته بود:
- موتورهای 4 لیتری که روی خاورهای 608 نصب می شد.
- موتورهای 7 لیتری روی کامیونت های 911 استفاده می شد.
- موتورهای 9 لیتری که روی اتوبوس 302 و دوره کوتاهی روی کامیون های 1921 استفاده می شد.
- موتور 12 لیتری 354 که روی کامیون های 1924 نصب می شد و هنوز هم از آن استفاده می گردد.
چون بازار ایران علاقه مند به خودروهای میان رده نیست، با ورود موتور 12 لیتری به شرکت خاور دیگر محصولات از خط فراوری خارج شدند.
بیشتر قطعات این کامیون فراوری داخل ایران است.
آیا کامیون بنز در ایران تفاوتی هم نموده است؟
پاسخ این سوال مثبت است و در واقع فراوریات به روز شده کامیون مرسدس بنز واگن هود در ایران تقریبا فقط در اتاق، با نمونه های قدیمی مشترک هستند.
تغییرات این کامیون ها شامل چه قطعاتی می گردد؟
اجزا اصلی تشکیل دهنده این کامیون مانند: موتور، گیربکس و… به دلایل مختلف تغییر نموده اند.
محورها حدود سال 1380 تغییر کرد و گیربکس این خودرو چند بار عوض شده است.
جعبه فرمان در دهه هشتاد تغییر کرد و جعبه فرمان ZF روی این خودرو نصب شد.
این کامیون، محصول محبوبی نه تنها در ایران بلکه در کشورهای حوزه خلیج فارس هم به شمار می رود.
تعمیرات راحت یکی از علت های محبوبیت
عمر مرسدس بنز واگن هود بر خلاف گفته رانندگان اصلا بالا نیست و خرابی های زیادی را دارد.
اما به دلیل طراحی ساده این کامیون، تعمیر آن راحت است و حتی می توان در بیابان هم این کامیون را تعمیر کرد.
و این نکته خیلی مهمی برای رانندگان محسوب می گردد.
اما با پیشرفت کامیون های جدید راحتی برای راننده بیشتر فراهم شده است.
این امر سلیقه راننده ها را تغییر داده است و رانندگان جدید کمتر کامیون های قدیمی را می پسندند.
کامیون مرسدس بنز 2624 معروف به زیر مایلر
معنی کدهای کامیون های مرسدس بنز
اگر سه رقم باشد رقم اول از سمت چپ تناژ و دو رقم دوم ضرب در 10، قدرت موتور است.
اگر چهار رقم باشد دو رقم اول از سمت چپ تناژ کامیون است و دو رقم دوم ضرب در 10، قدرت موتور است.
به عنوان مثال کامیون مرسدس بنز 1924 یک کامیون 19 تنی با موتور 240 اسبی است.
همچنین مرسدس بنز 911 یک کامیون 9 تنی با 110 اسب بخار است.
کامیون مرسدس بنز مایلر چه تفاوتی با نمونه های فراوری داخل دارد؟
مایلر و اشمیتز دو کارخانه اتاق بارسازی و تریلرسازی هستند.
در واقع مایلر یک شرکت آلمانی قدیمی با عمری بیش از 160 سال است که در کار ساخت انواع کمپرسی در جهان شهرت فراوانی کسب نموده است.
نما داشبورد کامیون مرسدس بنز
از آنجا که مرسدس بنز های 2628 در کشورمان با کمپرسی های ساخت این کمپانی وارد شدند، از این رو به این کامیون ها تا امروز مایلر گفته می گردد.
کامیون های کمپرسی وارداتی با اتاق مایلر و کشنده های سوخت با تانکر اشمیتز وارد ایران و به همین نام هم معروف شدند.
کامیون مرسدس بنز 2628 شرکت نفتی معروف به اشمیتز
واردات کامیون های بنز مایلر در ایران
5000 ناوگان از کامیون های 2628 با مجوز دولت و به سفارش بعضی از ارگان های دولتی مانند شرکت نفت، اداره راه سازی و… وارد ایران شدند.
کامیون مرسدس بنز 2628 معروف به مایلر
این کامیون با 285 اسب بخار، یکی از قوی ترین های زمان خود به شمار می رود.
قلب تپنده مایلر یک پیشرانه 6 سیلندر به کد OM355LA و حجم 11.58 لیتر است.
در مقایسه با موتور OM355 نصب شده روی 2624 ها، این پیشرانه 2 لیتر روغن بیشتری، به خاطر داشتن سیستم توربو شارژر، در خود جای می دهد.
پیشرانه گفته شده می تواند بیشترین قدرت و گشتاور به میزان 285 اسب بخار در دور 2200 دور در دقیقه به همراه 1060 نیوتن متر گشتاور در دور 1200 فراوری کند.
گیربکس این کامیون هم از ساخته های شرکت ZF است.
این گیربکس 8 دنده رو به جلو است و به خاطر داشتن نیم دنده که در بین دنده های اصلی استفاده می گردد، تعداد دنده ها را دو برابر می کند، این تعداد دنده به 16 عدد می رسد.
مایلر همچنین دارای یک دنده عقب و یک دنده فوق سنگین یا همان دنده C برای حرکت با بار های سنگین و یا عبور از سربالایی های شدید است.
انواع مدل های وارد شده کامیون بنز 2628
بنزهای مایلر در دو مدل کشنده و با اتاق کمپرسی وارد ایران شدند.
کمپرسی مرسدس بنز 2628 معروف به مایلر
این مدل ها تفاوت های بسیاری با بنزهای فراوری شده در شرکت خاور داشتند.
شاسی این کامیون ها دو تن از شاسی کامیون های فراوریی در ایران سنگین تر است.
از گیربکس های 8 سرعته اوور دار در آن ها استفاده شده و تعویض طبقه گیربکس با ضربه صورت می گیرد.
اصطلاحا به گیربکس دو طبقه تقه ای معروف هستند، در صورتی که کامیون های فراوری داخل 6 دنده و بدون اوور بودند.
این کامیون ها معمولا در مدل های کشنده دارای کابین خواب و در مدل های کمپرسی تک کابین هستند.
طول شاتون موتور 2628 بلندتر از بنزهای فراوری شرکت خاور است.
در مدل های کمپرسی اتاق بار ساخت شرکت مایلر است و به همین نام هم معروف شده اند.
بنزهای مایلر دارای هواکش بغل هستند که این آپشن در مدل های داخلی دیده نمی گردد.
کامیون مرسدس بنز 2628 معروف به مایلر
تفاوت شاسی مشکی و شاسی قرمز در کامیون های واگن هود چیست؟
در حقیقت کامیون بنز شاسی مشکی و شاسی قرمز هیچ تفاوتی با هم ندارند و فقط در رنگ متفاوتند.
همه شاسی های کامیون بنز واگن هود از یک جنس هستند و شاسی وارداتی وجود ندارد.
کامیون مرسدس بنز با شاسی مشکی
کامیون مرسدس بنز با شاسی قرمز
کامیون بنز 2630 نوآوری جدید ایران خودرو دیزل
کشنده مرسدس بنز 2630 همان کامیون مرسدس بنز واگن هود است که مشخصات و تاریخچه آن شرح داده شد.
2630 استاندارد شرکت بنز نیست و فقط ابتکار ایران خودرو دیزل است.
این کامیون با کد موتور OM355 مجهز به توربوشارژر و اینترکولر است.
قدرت این موتور قدیمی از 250 اسب بخار به 300 اسب بخار رسیده است.
این کامیون قرار است با استاندارد آلایندگی یورو 4، گیربکس 16 دنده ZF طرح مایلر، ترمز جلو و عقب کاسه ای ABS، بخاری درجا به صورت آپشن و اتاق دو کابین به مشتریان عرضه گردد.
کامیون بنز 2630 محصول جدید ایران خودرو دیزل
در نتیجه
پیکان با تمام عظمتش و با آن همه محبوبیت، 35 سال بیشتر عمر نکرد، آخر سر هم که جلو فراوریش را گرفتند.
اما این پیرمرد غو ل آسا پس از سال ها هنوز هم از خط فراوری ایران خودرو دیزل خارج نشده.
به نظرهم نمی رسد که بخواهد دست از کار بکشد.
کامیون های بنز واگن هود به دلیل طراحی ساده و کاربردی، هزینه نگهداری پایین، تعمیر راحت و فراوانی لوازم یدکی از محبوب ترین کامیون های ایران است و با قیمتی کمتر از رقیب های چینی، بازده و تحمل بیشتری در کارهای سنگین مخصوصا کار در معادن را دارد.
کامیون مرسدس بنز
منبع: بیت رانمجله زیتوا: مجله زیتوا | مجله خبری ایران و جهان پیرامون
بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما