نمایشگاه مجازی هزینه مخاطب ها را از نظر زمانی و اقتصادی کاهش می دهد

به گزارش یزد بلاگ، علیرضا سبحانی نسب، مدیر انتشارات جمال، در گفت وگو با خبرنگاران، با تاکید بر اینکه جامعه نیازمند برگزاری هر دو شیوه برگزاری مجازی و حضوری نمایشگاه کتاب است، گفت: نمایشگاه حضوری کتاب کارکردی دارد که با نمایشگاه مجازی کتاب فرق دارد. حُسن نمایشگاه مجازی این است که هزینه مخاطب ها را از نظر زمان و مال کاهش می دهد، فرد جای اینکه از شهرهای دور زمان بگذارد، خطر راه را به جان بخرد، هزینه کند، به تهران بیاید و بتواند در نمایشگاه حضوری کتاب شرکت کند، می تواند در نمایشگاه مجازی کتاب شرکت کند. در نمایشگاه مجازی، مخاطب ها احساس عدالت در ارائه کتاب می نمایند، زیرا هر کجای ایران باشند، هزینه راه ندارند.

نمایشگاه مجازی هزینه مخاطب ها را از نظر زمانی و اقتصادی کاهش می دهد

او اضافه کرد: بعلاوه خیلی از افراد توانایی، امکان جابجایی و استفاده از امکاناتی را که در نمایشگاه تهران ارائه می گردد، ندارند. افراد سالخورده و بچه ها در هر جای ایران می توانند با کمترین هزینه و کمترین مشکل از نمایشگاه مجازی کتاب تهیه نمایند. بنابراین کارکرد نمایشگاه مجازی با حقیقی متقاوت است.

به گفته مدیر انتشارات جمال، یکی از برکات ویروس منحوس کرونا این بود که وزارت فرهنگ و ارشاد متوجه شد، می تواند امکانی با عنوان نمایشگاه مجازی کتاب ایجاد کند تا ناشران و مردم از آن متنفع شوند.

جامعه از فضای حقیقی نمایشگاه بی احتیاج نیست

این ناشر با تاکید بر اینکه نمایشگاه مجازی کتاب زوایای مثبت فراوانی دارد، ادامه داد: وجود مزایای بسیار برای نمایشگاه مجازی، به این معنی نیست که جامعه از فضای حقیقی نمایشگاه کتاب بی احتیاج است. نمایشگاه حقیقی کتاب هم ضروری است، زیرا در آن مخاطب ها با ناشران و مولف ها گفت وگو می نمایند. مخاطب ها در این نمایشگاه کتاب ها را می بینند، لمس می نمایند و بعد می خرند. می توانند کتاب ها را با هم مقایسه نمایند. حتی می توانند از تماشا غرفه ها لذت ببرند، از رویدادهای فرهنگی استفاده نمایند و حتی از ساندویچ و سیب زمینی سرخ نموده لذت ببرند. می خواهم بگویم که مجموع این دو نمایشگاه کارنمودها و نتایج متفاوت دارد و بنابراین هر دو باید باشند.

به گفته سبحانی نسب باید اقداماتی انجام گردد تا در آبان ماه، هم زمان با هفته کتاب که بحث درباره کتاب داغ است، نمایشگاه مجازی برگزار گردد. بعلاوه اردیبهشت ماه که فصل نمایشگاه بین المللی بود، نمایشگاه حضوری برگزار گردد. او اضافه کرد: عصر دیجیتال است و همه می گویند که چرا نمایشگاه حقیقی داشته باشیم، اما من می گویم که ضروری است که هر دو شیوه از نمایشگاه ها را داشته باشیم، زیرا هر کدام مزایا، منافع و کارنمودهایی دارد.

نمایشگاه حضوری و مجازی برای جامعه ثمربخشی دارد

سبحانی نسب با بیان اینکه اگر یک روز نمایشگاه حقیقی کارنمودهای خود را از دست بدهد، می توان از اجرای آن صرف نظر کرد، اضافه کرد: اما هنوز به آن روز نرسیدیم و نمایشگاه حضوری هنوز کارکرد دارد، مجذوب کننده است و رخداد فرهنگی بزرگی برای ایران محسوب می گردد. به عنوان کارشناس این عرصه بیان می کنم که هر دو نمایشگاه ضروری است و هر دو برای جامعه از نظر فرهنگی ثمربخشی دارد.

این ناشر با بیان اینکه پیشنهادهایش برای اصلاح بعضی از موارد مطرح شده در نمایشگاه مجازی کتاب را به دست مسئولان رسانده است، ادامه داد: اگر به گونه ای عدالت معرفی عنوان های کتاب برای مخاطب ها رعایت گردد، به شکلی که وقتی یک نفر موضوعش را جست وجو می نماید، کتاب های مرتبط تمام ناشران جلوی چشمش باشد، بتواند از میان آن ها انتخاب کند؛ برای مخاطب مناسب تر است. بعلاوه ناشران احساس خسارت نمی نمایند. زیرا در نمایشگاه مجازی کتاب سال گذشته، کتاب های ناشران شناخته شده، بیشتر دیده شد. اگر مسئولان بتوانند عدالت در معرفی کتاب را بیشتر نمایند، به نفع ناشر، نویسنده و مخاطب است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 27 بهمن 1400 بروزرسانی: 27 بهمن 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 4706

به "نمایشگاه مجازی هزینه مخاطب ها را از نظر زمانی و اقتصادی کاهش می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمایشگاه مجازی هزینه مخاطب ها را از نظر زمانی و اقتصادی کاهش می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید