نشانگان پیش از قاعدگی

به گزارش یزد بلاگ، اگر شما هم دختر نوجوانی دارید که گاهی دچار دردهای شدید قاعدگی می گردد، ضروری است بدانید علایمی مانند اضطراب، پرخاشگری، عصبانیت و افسردگی از جمله اختلالات خلقی و رفتاری در دوره پیش از قاعدگی رخ می دهد و تقریبا می توان گفت این اختلالات هم زمان با بروز تغییرات هورمونی در بدن زنان و دختران جوان و به واسطه عدم توازن هورمون های استروژن و پروژسترون به وقوع می پیوندد.یکی از عوامل موثر در مشاجرات و اختلافات خانوادگی عدم توجه مادران به اختلالات پیش از قاعدگی دختران شان است.

نشانگان پیش از قاعدگی

نشانگان پیش از قاعدگی

نویسنده:دکتر شیرین نیرومنش، فوق تخصص طب مادر و جنین

اگر شما هم دختر نوجوانی دارید که گاهی دچار دردهای شدید قاعدگی می گردد، ضروری است بدانید علایمی مانند اضطراب، پرخاشگری، عصبانیت و افسردگی از جمله اختلالات خلقی و رفتاری در دوره پیش از قاعدگی رخ می دهد و تقریبا می توان گفت این اختلالات هم زمان با بروز تغییرات هورمونی در بدن زنان و دختران جوان و به واسطه عدم توازن هورمون های استروژن و پروژسترون به وقوع می پیوندد.

یکی از عوامل موثر در مشاجرات و اختلافات خانوادگی عدم توجه مادران به اختلالات پیش از قاعدگی دختران شان است. بروز اختلالات خلقی و رفتاری در دوره پیش از قاعدگی مانند بی قراری، تحریک پذیری، عدم توانایی در کنترل واکنش مناسب به سخنان اطرافیان، اضطراب، پرخاشگری، عصبانیت و افسردگی در میان تعدادی از دختران شایع است. این اختلالات که به اسم نشانگان پیش از قاعدگی مطرح هستند، به صورت دوره ای و حدود یک تا دو هفته پیش از قاعدگی بروز می نمایند.

حتی دیده شده است که این مسائل روی روش زندگی و کار و حتی تحصیل دختران نقش دارد و در مواردی موجب افت تحصیلی آنها می گردد. تداخل آن با برنامه های روزمره دختران و امور شغلی زنان در نهایت به کاهش کیفیت زندگی زنان منجر می گردد.

کاهش کارایی، توانایی و لذت نبردن از فعالیت های روزانه از یک سو و بی توجهی والدین، مخصوصا مادر، از سوی دیگر به سرکشی در برابر والدین و اولیای مدرسه منجر می گردد و در موارد نادر ممکن است موجب فرار از منزل و غیبت از مدرسه گردد. بنابراین ضروری است که والدین و اولیای مدرسه و مربیان بهداشت در مدارس دخترانه، بیشتر به این علایم و تغییرات خلقی توجه داشته باشند و در این دوران، بیشتر آنها را درک نمایند. متاسفانه بسیاری از زنان ایرانی تصور می نمایند که برای درمان این علایم مختل نماینده زندگی اجتماعی، چاره ای جز مدارا وجود ندارد. درصورتی که با رعایت توصیه های کاربردی درخصوص رژیم غذایی، استفاده از مکمل های گیاهی مناسب و ورزش های موثر می توان این علایم را کاهش داد. انجام ورزش منظم و رژیم غذایی مناسب و استفاده از گیاهان دارویی و مکمل های غذایی (و ترکیباتی مشتمل بر گل مغربی، سنبل الطیب، تخم کتان، رزماری، ملاس و ویتامین E و B6) در بهبود علایم آزاردهنده نشانگان پیش از قاعدگی موثرند. بعلاوه استفاده از موادغذایی مانند سیب زمینی، روغن سویا، ماهی، تخم مرغ، قارچ، کشمش سیاه، گل کلم و کلم بروکلی طی این دوران در کاهش علایم یاری نماینده است.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 4543

به "نشانگان پیش از قاعدگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نشانگان پیش از قاعدگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید