غذاهای ایرانی ، لیست 65 غذای ایرانی خوشمزه و تازه

به گزارش یزد بلاگ، برای درست کردن یک لیست غذای ایرانی از میان انواع غذاهای ایرانی، کافی است این مقاله از سرویس آشپزی در مجله خبرنگاران را مطالعه کنید. لیستی از انواع غذاهای خوشمزه ایرانی از جمله غذاهای ایرانی با برنج و لیستی مفصل از دستور انواع غذاهای ایرانی را برای شما گردآوری کرده ایم. برای یاد گرفتن طرز پخت انواع غذاهای ایرانی این مطلب را تا پایان بخوانید.

غذاهای ایرانی ، لیست 65 غذای ایرانی خوشمزه و تازه

غذاهای مجلسی ایرانی

غذاهای مجلسی اصالتا ایرانی را می توانید به راحتی در منوهای رستوران ها پیدا کنید ولی این غذاها را خودتان هم می توانید در خانه درست کنید. معمولا غذاهای ایرانی مجلسی امتحان خود را پس داده اند و با ذائقه ایرانی ها کاملا سازگاری دارند.

1- کباب کوبیده

یکی از مجلسی ترین انواع غذای ایرانی، کباب کوبیده است. البته کباب کوبیده با نان و سبزی هم سرو می گردد. برای باید گوشت چرخ کرده گوسفندی را به خوبی مرینیت کنید و ورز دهید و بعد به سیخ بزنید. این غذا را هم اگر با برنج سرو کنید، می توانید در دسته انواع غذای ایرانی با برنج جای دهید.

2- قورمه سبزی

قورمه سبزی یا خورش سبزی از بهترین غذاهای ایرانی است که در شهرهای مختلف کشور به شیوه مشابهی پخته می گردد. مجلسی و جا افتاده به عنوان یک غذای ایرانی اصیل اصلا سخت نیست و کافی است فوت و فن های پخت آن را به کار ببندید.

3- مرصع پلو

در میان نام بهترین غذاهای ایرانی مرصع پلو جایگاه ویژه ای دارد. مرصع پلو یکی از بهترین غذاهای ایرانی مجلسی برای شام یا ناهار مهمانی است. در معمولا از گوشت مرغ استفاده می گردد. البته گوشت قرمز هم در این غذا به کار می رود.

4- خورش فسنجان

خورش فسنجان در منوی غذای ایرانی، جایگاه ویژه ای دارد. این خورش اصالتا شمالی است. در، نکته مهم، به روغن افتادن غذا است. این یعنی باید اجازه دهید، غذا به خوبی جا بیفتد. برای یک غذای مهمانی مجلسی طرز تهیه این غذای ایرانی خوشمزه را پیشنهاد می کنیم.

5- زرشک پلو با مرغ

اگر اهل مهمانی و دورهمی های رسمی باشید، می دانید که زرشک پلو با مرغ یکی از بهترین انتخاب های در بین انواع غذاهای ایرانی است. اگر در نکات کلیدی گرفتن بوی زهم مرغ را رعایت کنید، یک غذای ایرانی عالی مجلسی برای مهمانی ها خواهد بود.

6- ته چین مرغ و گوشت

ته چین مرغ یکی از غذاهایی است که با برنج و مرغ یا گوشت می توانید یکی از بهترین غذاهای ایرانی را درست کنید. البته که برای به ماست ترجیحا چکیده هم نیاز خواهید داشت. برای پخت این غذای خوشمزه ایرانی، به حدود 1 ساعت زمان نیاز دارید.

7- باقالی پلو با ماهیچه یا گردن

طرز پخت انواع غذاهای ایرانی مجلسی آنقدر ها هم که به نظر می رسد، سخت نیست. در میان این فهرست، ، و فوت و فن هایی دارد که اگر آن ها را به خوبی رعایت کنید یک غذای ایرانی خوشمزه برای مهمانی هم خواهید داشت.

غذاهای سنتی ایرانی

در فهرست انواع غذاهای ایرانی، بعضی غذاها قدمت طولانی دارند و البته ممکن است به یک شهر یا منطقه خاص کشور باشند. این غذاها معمولا جزو غذاهای پرطرفدار ایرانی به حساب می آیند.

8- آبگوشت سنتی ایرانی

آبگوشت ها جزو سنتی ترین و خوشمزه ترین غذاهای ایرانی هستند. به آبگوشت در شهرهای مختلف دیزی یا یخنی هم گفته می گردد. در دنبه، گوشت و نخود، اصلی ترین موادی هستند که به کار می روند. نخود آب هم جزو غذاهایی است که به آبگوشت سنتی شباهت دارد ولی معمولا در از گوشت استفاده نمی گردد و معمولا به عنوان یک غذای خیابانی به کار می رود.

9- بز قورمه

در فهرست غذاهای ایرانی آبگوشت بز قورمه از غذاهای محلی کرمانی هاست. معمولا کرمانی ها در از گوشت بزغاله استفاده می کنند. نام این غذا هم مانند نام انواع غذاهای ایرانی دیگر، از مدل به عمل آوردن گوشت این غذا گرفته شده است.

10- کال جوش یا کله جوش

از انواع غذای ایرانی که کاملا سنتی و اصیل است می توان به کال جوش یا کله جوش اشاره کرد. طرز تهیه کال جوش به عنوان یک غذای ساده نونی و بدون گوشت، بسیار ساده است و حتی می توان از آن به عنوان پیش غذا هم استفاده کرد.

11- آبگوشت بزباش همدانی

همدانی ها در فهرست انواع غذای ایرانی محبوب خودشان، آبگوشت بزباش را به عنوان یک غذای مجلسی ایرانی جا داده اند. به این غذا آبگوشت قورمه سبزی هم گفته می گردد چون در از سبزی استفاده می گردد.

12- گوشت و لوبیا

کاشانی ها در منوی غذای ایرانی سنتی خودشان، یک خورش اصیل به نام گوشت و لوبیا دارند که معمولا به عنوان غذای نذری به کار می رود. همان طور که از نام این غذای ایرانی پیداست، گوشت و لوبیا مواد اصلی است.

13- آبگوشت به و بادمجان

از انواع غذاها ایرانی محلی می توان به آبگوشت به و بادمجان اشاره کرد. این غذای خوشمزه ایرانی متعلق به شهر قم است. در از نخود یا عدس هم استفاده می گردد.

14- آبگوشت کشک و بادمجان

شاید در فهرست غذاهای ایرانی سنتی، کشک بادمجان برایتان شناخته شده تر باشد ولی لرستانی ها، یک آبگوشت خوشمزه دارند که با کشک و بادمجان درست می گردد. در عین شباهت زیاد به کشک بادمجان، تفاوت های زیادی هم با آن دارد.

15- اشکنه

طرز پخت غذاهای ایرانی سنتی معمولا با مواد در دسترس است. قدیمی ها اشکنه را به عنوان یک غذای ایرانی نونی خوشمزه می شناسند که آن را به عنوان غذای ساده برای شام یا ناهار هم درست می کنند. برای زمان کمی لازم است و با مواد ساده ای هم درست می گردد.

16- آبگوشت متنجنه کرمانی

در میان دستور انواع غذای ایرانی، آبگوشت متنجنه یا متنجون یک غذای اصالتا کرمانی و متعلق به رفسنجان است. در ، از گوشت گوسفندی، لوبیا چیتی و سیب زمینی استفاده می گردد.

17- شله بریون اصفهان

یک غذای خوشمزه ایرانی و در عین حال مقوی و ساده، آبگوشت شله بریون است. در که اصالتش به اصفهان می رسد از زیره، برنج و گوشت استفاده می گردد. بنابراین این غذای ایرانی خوشمزه هم می تواند یک خورش ایرانی باشد و هم جای خودش را در میان فهرست انواع غذای ایرانی با برنج باز کند.

18- آبگوشت اراکی به و گردو

اهالی استان مرکزی در فهرست غذای ایرانی و محبوب خودشان، یک آبگوشت مقوی و خوشمزه دارند به نام آبگوشت به و گردو. آسان است و در آن از سبزی خاصی هم استفاده نمی گردد.

19- کوفته تبریزی

در منوی غذای ایرانی، نمی توان از کوفته تبریزی چشم پوشی کرد. در از مواد ساده و مقوی استفاده می گردد. البته طرز پخت این غذا ایرانی خوشمزه فوت و فن هایی دارد که کدبانوهای ترک زبان، به خوبی آن را بلد هستند. کوفته تبریزی با سویا هم درست می گردد که می توان گفت جزو جدیدترین غذاهای ایرانی و برای گیاهخوارها مناسب است.

20- آبگوشت گندم

در میان فهرست غذاهای ایرانی خوشمزه، آبگوشت گندم متعلق به اصفهان و شهرهای کردزبان است. در از نخود یا لوبیا به همراه گوشت قرمز و گندم استفاده می گردد.

خورشت های ایرانی

فهرست خورشت های ایرانی بسیار متنوع است و به راحتی می توانید یکی از آن ها را انتخاب کنید. در بین انواع غذاهای ایرانی، خورش ها معمولا با برنج یا نان سرو می شوند

21- خورش قیمه

معمولا خورش قیمه به عنوان یکی از غذاهای ایرانی سنتی برای نذری شناخته شده است ولی یک غذا ایرانی خوشمزه و پرطرفدار برای مهمانی ها هم به شمار میرود. معمولا در از گوشت قرمز خرد شده استفاده می گردد و به همین علت هم این نام را روی آن گذاشته اند.

22- خورش آلو اسفناج

به فهرست غذاهای ایرانی، خورش آلو اسفناج را هم اضافه کنید. در ، گوشت، اسفناج و آلو به کار می رود و آن را به یک غذا ایرانی خوشمزه تبدیل می کند. برای مطالعه طرز تهیه این خورش خوشمزه روی لینک مطلب کلیک کنید.

23- خورش کرفس

در میان غذاهای ایرانی، خورش کرفس را شاید بعضی افراد چندان دوست نداشته باشند ولی اگر در ، همه نکات کلیدی را رعایت کنید، حتما در سرانجام یک غذای خورش خوشمزه خواهید داشت که می توانید با برنج و به عنوان یک غذای ایرانی مجلسی سرو کنید.

24- خورش به آلو

در فهرست غذای ایرانی، خورش به آلو، یکی از خورش ها یا غذاهای زمستانی است. ماده اصلی در ، همان طور که از نامش هم پیداست، آلو و به هستند. می توانید این غذای ایرانی خوشمزه را ترش یا ملس درست کنید.

25- خورش آلو

خورش آلو، از انواع غذاهای ایرانی خوشمزه و اصیل است که با مرغ، گوشت قرمز یا کوفته قلقلی درست می گردد. در طرز پخت غذای ایرانی ، می توانید از آلو جنگلی یا خورشی و آلو بخارا استفاده کنید.

26- خورش بامیه

بامیه یکی از سبزیجات مقوی است و معمولا در طرز تهیه انواع غذاها مثل خورش بامیه و حتی ترشی بامیه هم به کار می رود. مشابه دیگر خورش های موجود در فهرست غذاهای ایرانی است و با انواع گوشت ها می توانید آن را مقوی تر و طعم دارتر کنید.

27- خورش شش انداز

خورش شش انداز یا خورش شیش انداز از انواع غذاهای ایرانی بدون گوشت است. در معمولا از لبو، هویج و کدو هم استفاده می گردد. اصالت این غذای خوشمزه ایرانی، به گیلان برمی گردد.

28- خورش کنگر

در فهرست غذاهای ایرانی، خورش کنگر یکی از انواع غذاهای خوشمزه ایرانی است که اواخر تابستان تا اوایل زمستان می توانید با کنگر تازه آن را درست کنید. در از سبزی هایی مثل جعفری و نعنا هم استفاده می گردد.

29- خورش دال عدس

پخت انواع غذاهای ایرانی، مخصوصا غذاهای محلی اصلا سخت نیست. خورش دال عدس یکی از خوشمزه ترین غذاهای ایرانی است. در ، برای اینکه طعم غذا ترش گردد کافی است مثل اهوازی ها کمی تمبر هندی به غذا اضافه کنید.

30- خورش مرغ افشاری

خورش مرغ افشاری همان خورش مرغ است که در آن قیسی هم به کار می رود. برای خوشمزه شدن این غذای ایرانی، در از زعفران استفاده کنید. با هویج هم می توانید بوی مرغ را بگیرید.

31- خورش گیجاواش

در دستور انواع غذاهای ایرانی خورش گیجاواش هم یکی از خوشمزه ٰترین ها است. در از یک سبزی محلی به نام گیجاواش به همراه تخم مرغ و سیر استفاده می گردد.

32- خورش انار بیج

اگر بخواهیم شما را با طرز تهیه غذای ایرانی خوشمزه آشنا کنیم، نباید خورش انار بیج را از قلم بیندازیم. در به روش شمالی ها معمولا از سبزی های محلی شمالی استفاده و به عنوان غذای شب یلدا هم تهیه می گردد.

33- خورش طلاکوله غورابه

شاید در میان نام غذاهای ایرانی خورش طلا کوله کمی غریب باشد. خورش طلا کوله یک غذای ایرانی با اصالت گیلانی است. در علاوه بر مرغ، از سبزیجات معطر و گردو هم استفاده می گردد. این غذای خوشمزه ایرانی با برنج سرو می گردد.

34- خورش بلدرچین

دقیقا نمی توان گفت که خورش بلدرچین جزو فهرست جدیدترین غذای ایرانی است ولی یکی از غذاهایی است که تازگی ها نام خودش را در فهرست غذاهای ایرانی باز کرده است. اصلا سخت نیست و می توانید آن را در فر هم درست کنید.

35- خورش لبو

حالا که فصل زمستان فرا رسیده است، فرصت تهیه انواع غذاهای ایرانی زمستانی را از دست ندهید. بسیار ساده است و معمولا به خاطر رنگ جذابش، طرفداران زیادی هم دارد.

36- خورش انار و بادمجان

تهرانی های قدیم به خوبی با آشنا هستند. همان طور که گفتیم نام غذاهای ایرانی معمولا از موادی که در طرز تهیه غذای خوشمزه ایرانی استفاده شده، گرفته شده است. در طرز پخت این خورشت ایرانی خوشمزه هم از بادمجان و انار به عنوان مواد اصلی استفاده می گردد.

37- خورش میگو

به دستور پخت غذاهای ایرانی، خورش میگو را هم اضافه کنید. جنوبی ها در طرز تهیه خورش میگو، از سس گوجه فرنگی هم استفاده می کنند. البته مهارت گرفتن بوی زهم میگو را هم باید قبل از درست کردن این خورشت ایرانی خوشمزه یاد بگیرید.

38- خورش ماست

خورش ماست هم غذا است و هم دسر. این خورشت خوشمزه ایرانی متعلق به اصفهان است. در شهرهای شمالی و همدان هم مشابه است و شکر، خلال یادام و پسته جزو اصلی آن به شمار می روند.

39- خورش خلال کرمانشاه

حتما می دانید که در تهیه غذاهای ایرانی، معمولا صبر و حوصله به خرج دادن حرف اول را می زند. کرمانشاهی برای حسابی سلیقه به خرج می دهند و با تکه های گوشت گوسفندی، خلال بادام، زرشک و گلاب این خورش ایرانی خوشمزه را درست می کنند.

40- خورش پیچاق قیمه

خورشت پیچاق قیمه بیشتر یک غذای ایرانی نذری است. اصالت این غذای ایرانی لذیذ به اردبیل می رسد و معمولا برای نذری یا در عزاداری ها پخته می گردد. در ، گوشت گوسفندی، خلال بادام و تخم مرغ، مواد اصلی این خورشت ایرانی مجلسی را تشکیل می دهند.

41- قلیه ماهی

از میان غذاهای ایرانی متعلق به جنوب کشور، خورش قلیه ماهی یکی از محبوب ترین غذاهاست. در معمولا از سبزیجات محلی هم استفاده می گردد و در اصل جنوبی ها سبزی مخصوص قلیه دارند که برای درست کردن این غذای خوشمزه ایرانی استفاده می کنند.

42- خورش غوره مسما

یکی از بهترین غذاهای ایرانی که به شمال کشور تعلق دارد، خورش غوره مسما است. در از گوشت مرغ یا اردک استفاده می گردد. این خورشت ایرانی لذیذ طعم ملس دارد.

43- خورش کدو مسما

در فهرست غذاهای ایرانی، خورش کدو سبز را با نام خورش کدو مسما هم می شناسند. بسیار راحت است و در آن علاوه بر گوشت، از انواع گوشت استفاده می گردد. بهتر است این غذای خوشمزه ایرانی را به عنوان یک خورشت تنک آب درست کنید.

غذای ایرانی بدون برنج

معمولا در فهرست غذاهای ایرانی، غذاهای بدون برنج ساده تر از انواع دیگر غذاها هستند. در این فهرست هم می توانید انواع متنوعی از خوراک ها را ببینید که به راحتی و با مواد ساده ای تهیه می شوند.

44- یتیمچه شیرازی

شیرازی ها معمولا به عنوان یک غذای سبک برای شام یا ناهار، یتیمچه را به عنوان غذای ایرانی بدون برنج در اولویت قرار می دهند. برای ، تنها به بادمجان و گوجه فرنگی نیاز دارید. البته می توانید به این غذای ساده ایرانی، سیب زمینی هم اضافه کنید.

45- باقلا قاتق

یکی از غذاهای خوشمزه ایرانی باقلا قاتق است که اصالت آن به شمال کشور برمی گردد. در از باقلا شمالی استفاده می گردد و اگر به این باقلای محلی دسترسی ندارید می توانید آن را با باقلا کشاورزی ساده هم درست کنید.

46- میرزا قنامی

در منوی غذای ایرانی، میرزا قنامی به عنوان یک غذای ایرانی خوشمزه با اصالت شمالی، جایگاه ویژه ای دارد. برای کافی است بادمجان و گوجه فرنگی کبابی شده را با سیر و تخم مرغ بپزید و از طعم این غذای سنتی و اصیل ایرانی لذت ببرید.

47- کشک بادمجان

این غذای خوشمزه و اصیل ایرانی را می توانید به راحتی در منوی غذای ایرانی پیدا کنید. طرز تهیه کشک بادمجان راحت است و نیاز به زمان کمی برای پخت دارد. این غذای ایرانی ساده و سنتی را می توانید به عنوان پیش غذا هم به کار ببرید.

48- املت

هیچ غذایی به اندازه املت نمی تواند در فهرست غذاهای ایرانی نوستالژیک باشد. هر چند ساده به نظر می رسد ولی فوت و فن هایی دارد که ممکن است بسکمک از ما از آن ها خبر نداشته باشیم ولی به هر حال در منوی غذای ایرانی، املت یکی از دوست داشتنی ترین گزینه ها است.

49- خوراک لوبیا چیتی

این غذا ایرانی، هم خوشمزه است و هم مقوی. در می توانید به دلخواه از گوشت یا قارچ استفاده کنید. این خورش لذیذ برای روزهای فصل زمستان یک انتخاب بسیار خوب است.

50- اسپناساک شمالی

اسپناساک هم در این فهرست غذای ایرانی بدون برنج، یکی از غذاهای سنتی شمال کشور است. شمالی ها به اسفناج، اسپناساک می گویند. در اصل نام غذاهای ایرانی معمولا از موادی که در طرز پخت انواع غذاهای ایرانی به کار می رود گرفته می گردد. برای هم تنها به اسفناج و تخم مرغ به عنوان مواد اولیه نیاز دارید.

51- شامی کباب

شامی کباب یا کتلت گوشت و سیب زمینی از محبوب ترین انواع غذاهای ایرانی است که معمولا به عنوان یک پیش غذا یا غذای ایرانی بدون برنج در مهمانی ها هم استفاده می گردد. در شهرهای مختلف فرق دارد البته همه آن ها شباهت هایی به هم دارند.

انواع غذا ایرانی با برنج

اگر می خواهید برای ناهار و شام یک غذای ایرانی خوشمزه بپزید، با کمک گرفتن از فهرست غذاهای ایرانی با برنج می توانید ایده های خوبی بگیرید و بر اساس موادی که در دسترس دارید، یکی از آن ها را انتخاب کنید.

52- سیب پلو کرمانشاهی

یکی از خوشمزه ترین غذاهای ایرانی با برنج که اصالت کردی دارد، سیب پلو کرمانشاهی است. در از سیب زمینی، گوشت یا مرغ استفاده می گردد. البته همه این مواد با برنج هم ترکیب می شوند.

53- پلو سنگ سیر

پلو سنگ سیر یک غذای اصیل ایرانی است. در طرز پخت این غذای ایرانی از برنج استفاده می گردد. مهم ترین ماده غذایی در ، همان سیر است و در شهرهای غربی ایران، این غذای سنتی و محلی در فهرست غذاها بسیار پرطرفدار است.

54- لوبیا پلو

در فهرست غذاهای خوشمزه ایرانی با برنج، لوبیا پلو جزو شناخته شده ترین غذاهای ایرانی است.معمولا با لوبیای سبز متداول تر است ولی می توان از لوبیای سفید هم در آن استفاده کرد.

55- سبزی پلو با ماهی

برای شب یلدا و شب عید نوروز، سبزی پلو با ماهی، یکی از بهترین غذاهای ایرانی در فهرست بلند بالای غذاهای ایرانی خوشمزه است که بسکمک از خانواده های ایرانی را دور هم جمع می کند. در همه شهرهای ایران شبیه است ولی نوع ماهی معمولا در شمال و جنوب کشور فرق می کند.

56- پلو چکدرمه

ترکمن ها در میان غذاهای محلی خودشان، طرز تهیه پلو چکدرمه یا چکیدرمه را به عنوان یک غذای اصیل ایرانی که قدمت طولانی دارد، به خوبی حفظ کرده اند و هنوز هم آن را در مهمانی ها و دورهمی هایشان می پزند. برنج و گوشت گوسفندی، از مهم ترین مواد اصلی این غذای ایرانی محلی هستند.

57- رشته پلو

در فهرست غذا ایرانی، رشته پلو تقریبا در همه شهرها تهیه می گردد. در از برنج به همراه رشته پلویی استفاده می گردد. رشته پلو را می توانید با سینه مرغ، گوشت قرمز یا گوشت چرخ کرده ترکیب کنید.

58- آلبالو پلو

از بهترین غذاهای ایرانی تابستانی می توان به آلبالو پلو اشاره کرد. در می توان از انواع گوشت قرمز و سفید استفاده کرد. اصالت این غذای ترش و خوشمزه به شیراز برمی گردد.

59- شیر برنج

یک ساده که معمولا به عنوان پیش غذا هم از آن استفاده می گردد، شیر برنج است. در از شیر و برنج استفاده و با دارچین به آن عطر و طعم داده می گردد. در فهرست غذاهای ایرانی شیر برنج هم یک است و هم ناهار و شام.

60- عدس پلو

عدس پلو از جمله انواع پلو مخلوط و غذاهای خوشمزه و پرطرفدار آشپزی ایرانی هم برای مناسبت های مذهبی و نذری، هم مهمانی و هم یک ناهار خوشمزه است. اگر قصد دارید عدس پلو را به عنوان یک غذای ایرانی مجلسی یا نذری درست کنید، را بخوانید. اگر هم گیاهخوار هستید و اهل امتحان کردن دستور پخت غذاهای ایرانی طرز تهیه عدس پلو با سویا انتخاب مناسبی برای شما است.

61- ته چین آلبالو

ته چین آلبالو یکی از خوشمزه ترین غذاهای ایرانی است که به خاطر وجود آلبالو و زعفران ظاهر فوق العاده جذابی دارد. طعم این ته چین خانگی بسیار لذیذ است و برای پذیرایی از مهمان ها و همچنین دورهمی های خانوادگی نیز بسیار مناسب است.

در اولین مرحله از طرز تهیه ته چین آلبالو با مرغ باید مرغ ها را به تکه های کوچک برش دهید. سپس آن ها را در یک ظرف بریزید و مقداری آب لیموترش تازه، فلفل سیاه، نمک و پودر سیر به آن اضافه کنید. مرغ ها را در یخچال قرار دهید و اجازه دهید برای نیم ساعت مزه دار شوند.

در این فرصت تا مرغ ها مزه دار شوند، باید آلبالوها را بشویید و هسته آن ها را با یکی از روش های هسته گیری آلبالو با سیخ چوبی یا نی شیشه ای خارج کنید. آلبالوها را در یک قابلمه بریزید و شکر را اضافه کنید.

قابلمه را با حرارت ملایم روی گاز قرار دهید تا آلبالو آب بیندازد و بجوشد. سپس آلبالوها را آبکش کنید و آب آن را نیز جداگانه در ظرف بریزید تا بعداً برای تهیه شربت آلبالو و یا رنگ دادن به برنج آلبالو پلو استفاده کنید. برای مطالعه ادامه طرز تهیه ته چین آلبالو خانگی به 3 روش مختلف با مرغ یا گوشت می توانید رو لینک مقاله کلیک کنید.

62- شفته اراکی

شفته اراکی یکی از اصیل ترین و خوشمزه ترین غذاهای ایرانی متعلق به شهر اراک است که طعم بسیار لذیذ و خوشمزه ای دارد. اراکی ها معمولاً در جشن ها و روزهای خاص شفته اراکی را درست می کنند.

برای درست کردن این غذا از گوشت چرخ کرده و آرد نخودچی استفاده می گردد و سپس کوفته های خوشمزه داخل سس گوجه قرار می گیرند. اگر محدودیت مصرف گوشت قرمز دارید به همین ترتیب کوفته اراکی را با گوشت مرغ، بوقلمون یا به عنوان یک غذا با سویا تهیه کنید.

طعم این کوفته بسیار لذیذ و خوشمزه است و شباهت زیادی به سایر کوفته های ایرانی دارد. درست کردن کوفته اراکی بسیار ساده و راحت است. شما می توانید این غذا را هم برای وعده ناهار و هم شام آماده کنید و همراه با نان یا برنج سرو کنید. برای خواندن طرز تهیه شفته اراکی با گوشت و آرد نخودچی می توانید به مقاله طرز تهیه شفته اراکی مراجعه کنید.

63- کشک کدو مجلسی

کشک کدو یکی از غذاهای محلی کرمان است که علی رغم خوشمزگی و مقوی بودنش، طرز تهیه بسیار آسانی دارد. این غذا با کشک در اصل با استفاده از کدو سبز تهیه می گردد. اما شما می توانید کشک کدو را به روشی دیگر و به سبک مازندرانی نیز تهیه کنید. در این کشک کدو از کدو حلوایی به جای کدو سبز استفاده می گردد.

کشک کدو علیرغم ساده بودن سرشار از مواد مفید برای بدن بوده و در عین حال پختن آن زمان زیادی هم نمی گیرد. در اولین مرحله از طرز تهیه کشک کدو باید کدوها را پس از پوست گرفتن، خرد کرده و سرخ کنیم. البته کسانی که رژیم غذایی با محدودیت سرخ کردن دارند، می توانند کدوها را بخارپز کنند.

همچنین می توانید کدوهای خرد شده را داخل قابلمه ریخته، درب قابلمه را بگذارید و شعله گاز را کم کنید تا کدوها آهسته آهسته پخته شده و نرم شوند. برای خواندن ادامه طرز تهیه کشک کدو مجلسی کرمانی به 2 روش مختلف می توانید روی لینک مقاله کلیک کنید.

64- کوفته سبزی شیرازی

کوفته سبزی یکی از غذاهای ایرانی و جزو غذاهای اصیل شیرازی هاست. همان طور که از نام این غذای ایرانی معین است، در طرز تهیه این کوفته سنتی، سبزی به عنوان ماده اصلی استفاده می گردد. بنابراین رنگ آن هم با سایر انواع کوفته متفاوت و در نتیجه سبز خواهد بود. این غذا در اصل یک غذای مجلسی برای شیرازی ها است و با نان سرو می گردد.

برای پختن کوفته سبزی شیرازی، ابتدا باید سس آن را درست کنید. در سس کوفته شیرازی، برخلاف دیگر کوفته ها، از مواد خود کوفته هم استفاده می گردد و به همین علت هم به آش شباهت بیشتری دارد. بعد از پختن سس، کوفته ها را باید درست کنید و مواد میانی را در آن ها بگذارید و فرم دهید.

کوفته ها را در نهایت در سس قرار دهید و اجازه دهید کوفته ها در سس بپزند. حدود 25 دقیقه تا 1 ساعت باید زمان دهید تا کوفته ها کاملاً نرم و آماده سرو شوند. برای خواندن طرز تهیه کوفته سبزی شیرازی و همچنین مشاهده فیلم آموزشی این غذا می توانید به مقاله مراجعه کنید.

65- کباب سرداشی همدان

کباب سرداشی یکی دیگر از غذاهای ایرانی فوق العاده لذیذ و خوشمزه است که در شهر همدان طبخ می گردد. این غذا شباهت زیادی به کباب تابه ای دارد و در کنار گوجه فرنگی، سیب زمینی و فلفل بسیار لذیذ و خوشمزه است.

در اولین مرحله از طرز تهیه کباب سرداشی همدان باید 1 عدد سیب زمینی و پیاز را پوست بگیرید و خوب بشویید. سپس پیاز و سیب زمینی را رنده کنید. آب اضافی سیب زمینی و پیاز را که ته ظرف به جای مانده دور بریزید. برای ریز کردن پیاز و سیب زمینی می توانید از مولینکس نیز استفاده کنید.

سپس گوشت چرخ کرده را با سیب زمینی و پیاز رنده شده ترکیب کنید. سپس مقداری نمک و فلفل سیاه و در صورت تمایل ادویه به گوشت اضافه کنید. حالا یک دستکش به دست کنید و آن قدر گوشت را ورز دهید تا حالت چسبندگی گوشت برطرف گردد. برای خواندن ادامه طرز تهیه کباب سرداشی همدان در فر و ماهیتابه و همچنین مشاهده فیلم آموزشی این غذا می توانید روی لینک مقاله کلیک کنید.

سوالات متداول

غذای ایرانی مقوی چی بپزم؟

در میان غذاهای ایرانی که سرشار از پروتئین یا مواد مغذی هستند می توان به آبگوشت، شیر برنج، باقالی پلو با ماهیچه یا گردن، خورش بز قورمه و … اشاره کرد.

نام غذاهای ایرانی چطور انتخاب می گردد؟

معمولا نام غذاهای ایرانی بر اساس موادی که در طرز پخت انواع غذای ایرانی به کار می رود، انتخاب می شوند. بعضی از غذاها هم بومی یک شهر یا منطقه هستند و با سبزیجات بومی آن منطقه درست می شوند و نام مواد به کار رفته در این غذاها، روی آنها گذاشته می گردد.

منوی غذای ایرانی شامل چه مواردی می گردد؟

در فهرست انواع غذا ایرانی معمولا غذاهای سنتی و محلی بسکمک به چشم می خورند که بعضی از آنها محلی و بعضی دیگر غذاهای مجلسی هستند که معمولا در مهمانی ها و مرنام رسمی به کار می روند؛ مثل زرشک پلو با مرغ، باقالی پلو با ماهیچه و …

غذای مجلسی ایرانی چیست؟

غذاهای مختلفی را می توانید به عنوان غذای مجلسی بپزید. بعضی از این غذاها شامل موارد زیر هستند:

مرصع پلو

چلو کباب

قورمه سبزی با برنج

باقالی پلو با ماهیچه

ته چین

منبع: افق کوروش
انتشار: 31 شهریور 1401 بروزرسانی: 31 شهریور 1401 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 4886

به "غذاهای ایرانی ، لیست 65 غذای ایرانی خوشمزه و تازه" امتیاز دهید

6 کاربر به "غذاهای ایرانی ، لیست 65 غذای ایرانی خوشمزه و تازه" امتیاز داده اند | 3.7 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غذاهای ایرانی ، لیست 65 غذای ایرانی خوشمزه و تازه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید