نخبه ایرانی چگونه برای تولید دستگاه پاک کننده هوا سر از ترکیه درآورد؟ ، وزارت صمت پاسخگو نبود!

به گزارش یزد بلاگ، رئیس خانه اقتصاد و تجارت ایران و ترکیه چگونگی و چرایی راه اندازی خط تولید دستگاه جداکننده هوای آلوده از هوای پاک در شهر وان ترکیه توسط بهداد فوجلالی مهندس ایرانی همزمان با شیوع گسترده کرونا در جهان را توضیح داد.

نخبه ایرانی چگونه برای تولید دستگاه پاک کننده هوا سر از ترکیه درآورد؟ ، وزارت صمت پاسخگو نبود!

گروه اقتصادی خبرنگاران- سینا احدیان؛ چند وقت پیش ویدئویی از یک گزارش خبری از تلوزیون ترکیه منتشر شد که در فضای مجازی ایران هم بازتاب گسترده ای داشت. گزارشگر ترکیه ای در این ویدئو از راه اندازی خط تولید دستگاه جداکننده هوای آلوده از هوای پاک در شهر وان ترکیه توسط یک مهندس جوان ایرانی خبر می دهد و علت آن را عدم موفقیت این مهندس ایرانی در تولید دستگاهش در ایران عنوان می نماید! دستگاهی که اکنون با تولید انبوه در ترکیه با توجه به شیوع کرونا در جهان مشتری های زیادی پیدا نموده است.

انتشار خبر مهاجرت این نخبه ایرانی به ترکیه در فضای مجازی آن هم در وضعیتی که کشور با بیماری خطرناک کووید 19 دست و پنجه نرم می نماید و گندزدایی و ضدعفونی معابر و اماکن عمومی اهمیت ویژه ای دارد خاطر بسکمک از مردم را ناراحت و مکدر کرد.

نهاد های متعدد و مرتبط کشور باید پاسخگو باشند که چه عللی موجب مهاجرت چنین نخبگانی به کشور های خارجی و حتی همسایه می گردد؟ چرا با این همه شعار حمایت از تولید و تکیه به دانش و جوانان و با این همه تاکیدات مکرر رهبر فرزانه انقلاب همچنان شاهد چنین مسائل درآوری هستیم؟ در بسکمک از مواقع ایده و اختراع یک نخبه می تواند میلیون ها دلار ارزش اقتصادی برای یک کشور داشته باشد و یا اینکه از دست دادنش در صنعت و تولید و تکنولوژی می تواند رشد و حرکت کشور را در آن حوزه چند سال کند و یا متوقف کند و از طرفی در شرایطی که ایران تحت شدید ترین تحریم ها واقع شده است و بسکمک از محصولات مورد نیاز کشور با سختی فراوان خریداری و وارد می گردد چرا باید چنین استعداد های کم نظیری از دست برود و ما را در تحریم ها آسیب پذیر و محتاج بیرون مرز ها کند؟ به واقع چه کسانی نسبت به از دست رفتن این سرمایه های ارزشمند مسئولند؟! برای بررسی و پیگیری ماجرا با روابط عمومی وزارت صمت و همچنین معاونت صنایع این وزارتخانه ارتباط برقرار کردیم، اما متاسفانه پاسخی به چرایی این اتفاق داده نشد!

به منظور پی بردن به واقعیت و ابعاد مختلف آن و همینطور عللی که باعث عدم موفقیت این مهندس نخبه ایرانی در تولید دستگاه در ایران شد و سر از شهر وان ترکیه درآورد با دکتر سید جلال ابراهیمی؛ رئیس خانه اقتصاد و تجارت ایران و ترکیه مصاحبه کردیم که در ادامه مشاهده می کنید.

ابراهیمی ضمن تایید تولید این دستگاه در شهر وان که در کنار دریاچه وان واقع شده است بیان نمود: ساخت این دستگاه از ابداعات و یا اختراعات مهندس بهداد فوجلالی است که مهندس بیومکانیک در حوزه بیوتکنولوژی و متخصص این حوزه است.

رئیس خانه اقتصاد و تجارت ایران و ترکیه ادامه داد: فوجلالی سه سال پیش (به گفته خودش) به مراکز تصمیم گیری در حوزه ابداعات و اختراعات ایران مراجعه و تقاضای ثبت اختراع نموده و درخواست کمک از مقامات مسئول برای تولید انبوه محصولش را می نماید.

این عضو اتاق بازرگانی ایران افزود: هر کس فیلم ویدئویی این تولید را که از تلویزیون ترکیه ضبط شده ببیند به این آگاهی می رسد که در مدت دو ماه نمی توان این واحد تولیدی را طراحی و نصب ماشین آلات نمود و نیروی کار برای آن جذب کرد، این امر به سه سال قبل برمی گردد که بنا به گفته مهندس فوجلالی او طرح خود را به وزارت بهداشت ترکیه ارائه می نماید که مورد توجه آن ها قرار می گیرد بنابراین تسهیلات لازم را دریافت می نماید و لزوما باید یادآور شد دولت ترکیه مناطق محروم را از مناطق توسعه یافته جدا نموده و منطقه وان در حوزه گاک که مخفف طرح طرح توسعه یا نقشه توسعه در ترکیه است واقع شده است و شهرک های شهر های مرک، شرناک، هاککاری و حوزه دریاچه وان نیز در این حوزه است که دولت ترکیه این منطقه را منطقه محروم تلقی می نماید بنابراین دولت در این منطقه تسهیلاتی از نوع زمین، تخفیف های اقتصادیاتی و حتی بیمه کارگران و پرداخت وام با بهره کم را اعمال می نماید و قطعا آقای بهداد از این امتیازات آگاهی داشته و استفاده نموده است.

ابراهیمی افزود: من درمصاحبهیی که با آقای آک بولوت خبرگزار مقیم آته در ایران داشتم ایشان اعلام کردند این موضوع به سال 1396 برمی گردد که آقای فوجلالی با یک سرمایه گذار ترک بنا به توصیه مرکز گاک و اتاق های بازرگانی ترکیه مشارکت نموده و اکنون در حال تولید و صدور این کالا به کشور های شمال آفریقا و اروپا است.

رئیس خانه تجارت ایران و ترکیه ادامه داد: در ترکیه قانون حق انتشار و ثبت اختراع شدیدا رعایت می گردد و متخدیان از طرف دولت مورد تعقیب قرار می گیرند و مخترعین ایرانی سعی می کنند از این امتیازات استفاده کنند و اختراعاتشان را در بیرون مرز ها انجام بدهند چرا که در آنجا قانون کپی و رایت وجود دارد این در حالی است که مرکز ثبت اختراعات و ابداعات و مراکز استعدادیابی در ایران باید در جستجوی چنین نوابغی باشند و با چراغ گرد شهر بگردند تا این جوانان شایسته و مخترع و خوش فکر و هوشمند و خارق العاده را پیدا بکنند و مطمئن سازند که با طرح دو سه مرحله ای اختراعات آن ها را در سه چهار مرکز ثبت می کنند که از سرقت فکری و اندیشه اختراعات و ابداعات آن ها جلوگیری گردد.

مدیر مرکز مطالعات ترکیه در ایران افزود: به طور کلی برندسازی در ترکیه آسانتر از ایران است و با ثبت برند لگو با یک طرح مشترک یا اسم ترکی و اروپایی یا تلفیقی از هر دو اسم ترکی و اروپایی می توان به بازار های اروپا راه یافت، از طرفی ترک ها فرهنگ صادراتی بالایی دارند و اصولا از مشاورین صادراتی قوی بهره می برند و کلمه دانشمان یا مشاور در فرهنگ تجاری ترکیه کاملا جا افتاده است.

او افزود: شاید پخش خبر تولید دستگاه هواساز که گاز های مضر هوا را تصفیه و هوای پاک در اختیار مصرف کننده قرار می دهد هشدار به موقع به مسئولین مربوطه است که با حوصله و صبوری سخنان جوانان و نخبگان را بشنوند و آن ها را جدی بگیرند و به آن میز و فلان اتاق و اداره نکشانند و ناامیدشان نکنند چرا که در پس کلام این جوانان یک اندیشه سازنده و تولیدی و ابداعی نهفته است که چه بسا جامعه ای را متحول کند که من اعلم من افضل و از صفات خداوندی سمیع و بصیر است خداوند با این اسامی به ما انسان ها پیام می دهد که حرف های مراجعین را خوب گوش کنیم و با حوصله و صبوری و بصیرت به آن ها بنگیریم.

او افزود: یکی از مسائل ما در اقتصاد ایران عدم وجود یا کارایی قانون حق انتشار است و به راحتی از روی هم کپی می کنیم و بهره برداری میکنیم. شما می بینید که در حوزه مقاله و پایان نامه ورساله چه وضعیتی وجود دارد! طرف رساله اجتماعی می نویسد بعد آخرش طرح مامایی از آب درمیاید چرا که حتی یک دور هم نمی خوانند و این ها مسائل ماست که در صنعت و تولید هم نمو پیدا می نماید و نیاز به بازنگری جدی دارد.

ابراهیمی ادامه داد: چندی پیش مهندس مکانیک جوان و ساده پوشی پیش من آمد. این جوان نوعی دستگاه پخش اسپری اتوماتیک مکانیکی را تولید نموده بود که بدون کاربرد دست اسپری داخل اتاق پخش میکرد. من برای صادرات محصولش ابتدا او را به شهر وان و همینطور بازار استامبول راهنمایی کردم که در اولین قرارداد توانست صد دستگاه فروش کند.

رئیس خانه تجارت ایران و ترکیه افزود: از قدیم گفته اند بی پیر مرو به کعبه یعنی اولین بار که می خواهی کاری انجام بدهی یک راهنما و مشاور داشته باشد، اساس تجارت مشاهده، مطالعه، مشاوره و بعد اقدام است.

او ادامه داد: ما باید به مردم اگاهی بدهیم در چنین مواقعی به کجا مراجعه کنند، بسکمک از جوانان تحصیل نموده ما هنوز نمیداند مرکز تصمیم گیری مربوط به خواسته آن ها کجاست! اول باید توسط رسانه ها به او آگاهی داد که می توانی در هر استانی به سازمان صنعت، معدن و تجارت آنجا مراجعه کنی یا اینکه مرکز نخبگان و مخترعین وجود دارد به آنجا مراجعه بکنی و بعد اقدام نمایی، البته اغلب جوانان شکاک هستند و می گویند که طرح ما را به بهانه نگاه کردن ممکن است بدزدند و کپی کنند. من کسی را متهم نمی کنم با اینکه چند مورد هم توسط عوامل پشت پرده و نه در داخل ادارات اجرا شده است و لو رفته اند و تولیدشان متوقف شده است لذا یک بدبینی وجود دارد که باید با روشنگری با اندیشه دادن مراکز تصمیم گیری در حوزه ابداع و اختراع و ابتکار و ساخت را به نسل جوان معرفی بکنیم تا بدانند کجا مراجعه کنند. در ضمنً پیش از هر اقدامی کارشان را ثبت کنند که اگر کسی هم سواستفاده کرد بتوانند از مراجع قضایی جلویش را بگیرند. یا اینکه مشاوره بگیرند که طرحشان را کامل ارائه ندهند.

ابراهیمی گفت: ما در مرکز مطالعات ترکیه در ایران برای راهنمایی و نشان دادن زمینه های بازار داخلی و خارجی به نسل جوان و آگاه و تولیدکنندگان ایرانی با افتخار آمادگی داریم و به صورت رایگان در هر زمانی که بخواهند مشاوره می دهیم و امیدواریم این حرف را تبلیغاتی تلقی نکنند و قبل از هر اقدامی برای رفتن به خارج یا صدور کالا اول مشاوره کنند.

[email protected]

[email protected]

پرشین بلاگ: پرشین بلاگ | سیستم وبلاگ های پرشین

دور زمین: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 1092

به "نخبه ایرانی چگونه برای تولید دستگاه پاک کننده هوا سر از ترکیه درآورد؟ ، وزارت صمت پاسخگو نبود!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخبه ایرانی چگونه برای تولید دستگاه پاک کننده هوا سر از ترکیه درآورد؟ ، وزارت صمت پاسخگو نبود!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید