خبرنگاران 20 اقدام ماندگار دولت در منطقه آزاد چابهار

به گزارش یزد بلاگ، استان ها - خبرنگاران - دولت دوازدهم با هدف توسعه محور شرق و بویژه سواحل مکران، در سه سال گذشته اقدامات زیربنایی را برای تقویت صندلی منطقه آزاد چابهار کلید زد که می توان از آنها به عنوان 20 اقدام ماندگار دولت در این دوره نام برد.

خبرنگاران 20 اقدام ماندگار دولت در منطقه آزاد چابهار

به گزارش خبرنگاران، دولت کارنامه روشنی را در توسعه منطقه آزاد چابهار به یادگار گذاشته که سنگ بنای پیشرفت های آینده این دیار خواهد بود؛ این اقدامات گستره وسیعی از مطالعات زیربنایی تا احداث زیرساخت های ارتباطی و پروژه های عمرانی را در برمی گیرد.

محور اول: مطالعات اجرا شده و به اتمام رسیده

طرح جامع منطقه آزاد چابهار

طرح جامع کالبدی منطقه در سال 75 تهیه شده بود و با توجه به گذشت بیش از دو دهه از طرح و تغییر سیاست ها، شرایط و صندلی اقتصادی منطقه آزاد چابهار، ضرورت بازنگری طرح جامع به عنوان یکی از اولویت های سازمان تهیه شد که در دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد به تصویب رسید.

در این طرح مهمترین اهداف اقتصادی برای چابهار شامل تبدیل چابهار به قطب ترانزیت، تبدیل چابهار به قطب اصلی رشد در جنوب شرقی و بسترسازی مناسب برای جذب فعالیت های اقتصادی دیده شده است. همچنین با توجه به الحاق طرح توسعه محدوده منطقه آزاد چابهار در ماههای سرانجامی سال 98، تهیه طرح جامع برای 68 هزار هکتار اراضی جدید در دستور کار قرار گرفته است.

طرح تفصیلی پیکره صنایع متوسط

طرح جامع سازمان میزان 1700 هکتار را به استقرار صنایع متوسط اختصاص داده که 600 هکتار آن دارای طرح تفصیلی بوده و طرح آماده سازی آن در دهه اول احداث منطقه آزاد اجرا شده است. به منظور پاسخگویی به نیازهای انبوه سرمایه گذاران و کمک به ایجاد زیرساخت های فراوری نسبت به تهیه طرح تفصیلی 1100 هکتار اقدام شده است.

هدف از طرح ﭘﯿﮑﺮه هفتم، ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺻﻨﺎﯾﻊ ﻏﯿﺮآﻻﯾﻨﺪه در ﻣﻘﯿﺎس ﻣﺘﻮﺳﻂ که بتواند ترجیحاً خوراک و مواد اولیه خود را از پیکره هشتم تغذیه نموده و بخش عمده محصولات خود را به وسیله بندر صادرات کند، است.

طرح تفصیلی پیکره صنایع سنگین

پیکره هشتم سازمان با کاربری صنایع سنگین به مساحت 6 هزار و 200 هکتار یکی از بزرگترین پهنه های صنعتی کشور است. پیکره هشت در فازهای نهایی توسعه خود، با جذب مستقیم چندین هزار نفر مدیر، متخصص و کارگر به بهبود ساختار اشتغال منطقه ای کمک شایان خواهد نمود و غیر مستقیم نیز هزاران شغل پدید خواهد آورد. کاربری های مهم پیش بینی شده در پیکره مذکور لجستیک پارک ، صنایع پتروشیمی ، صنایع فولاد ، ایستگاه راه آهن و مزرعه انرژی های خورشیدی است.

طراحی پهنه تفریحی ـ توریستی

طرح پهنه تفریحی و توریستی چابهار به عنوان طرح برتر شهرسازی کشور در سال 1398 انتخاب شد جایزه شهرساز را برنده شد. این طرح در پیکره ششم در محدوده ای به مساحت2100 هکتار در ساحل شرقی خلیج چابهار از اسکله صیادی تیس تا حد شاقتصادی محدوده منطقه آزاد چابهار است و از غرب به دریا و از شرق به جاده ساحلی محدود می گردد.

در این پهنه تعداد 70 پروژه تعریف شده که اکثریت آن پروژه های سرمایه گذاری است که توسط بخش خصوصی اجرا خواهد شد و تعداد کمی از آن پروژه های زیرساختی است که توسط سازمان منطقه آزاد چابهار اجرا می گردد. بسته های سرمایه گذاری شامل کاربری اقامتی، خدمات توریستی فرهنگی، خدمات توریستی تفریحی، خدمات تجاری، خدمات ورزشی است.

طرح جامع و تفصیلی ویژه روستای تیس

با توجه به ویژگی های منحصر بفرد روستای تیس به نظر می رسد طرح های توسعه معمول کشور (هادی، جامع و تفصیلی) بدون در نظر دریافت این ویژگی ها از کفایت لازم برای راهنمایی جریان توسعه در این روستای تاریخی برخوردار نیستند لذا یک طرح ویژه برای روستای تیس تهیه شد. این طرح برای محدوده ای به مساحت 450 هکتار تهیه شد.

محور دوم: پروژه های به بهره برداری رسیده

خانه فرهنگ کمالان

خانه فرهنگ کمالان که اسم آن برگرفته از شاعر حماسه سرای بلوچستان است، با هدف ایجاد فضای فرهنگی و هنری و مرکزی برای توسعه فرهنگ غنی بلوچستان در زون فرهنگی منطقه آزاد احداث شده است.

با احداث این ساختمان بر روی اسکلت نیمه کاره رها شده از سال 1380 فضاهای فرهنگی هنری (سالن هرمندان، کارگاه هنری، کلاس آموزشی) و فضاهای جنبی (گالری نمایش اثار هنری، نگارخانه، فروشگاه عرضه کتاب و آثار فرهنگی، کافه فرهنگ و هنر) به صورت رایگان در اختیار سازمان های مردم نهاد شهرستان چابهار قرار می گیرد. این طرح در زمینی به مساحت 885 مترمربع در دو طبقه با زیربنای 896 متربع مربع و با صرف هزینه 45 میلیارد ریالی به بهره برداری رسید.

زیرساخت های شبکه آب و فاضلاب

احداث زیر ساخت های شبکه آب و فاضلاب پیکره سوم شاقتصادی و جنوبی که با هدف تکمیل بخشی از زیرساخت های آب و فاضلاب پیکره سوم از سال 90 آغاز شده بود و به دلیل مسائل اقتصادی پیمانکاران متوقف شده بود در سرانجام سال 96 بار دیگر عملیات به جامانده آن جهت تکمیل و بهره برداری از شبکه آغاز شد.

شبکه جمع آوری فاضلاب به طول 18 کیلومتر و شبکه توزیع آب به طول 15 کیلومتر که که مساحتی حدود 200 هکتار از اراضی پیکره سوم جنوبی را تحت پوشش قرار می دهد. اتصال شبکه آب از حوضچه فشار شکن 50 متر مکعبی به پیکره تجاری و ویلاهای ویژه که مساحت حدود 90 هکتار را تحت پوشش قرار می دهد.

2 باب مخزن به ظرفیت 2000 متر مکعب که 106 هکتار از اراضی پیکره سوم شاقتصادی را تحت پوشش قرار می دهد. یک باب مخزن 500 متر مکعب که مساحتی بالغ بر 41 هکتار از اراضی پیکره سوم شاقتصادی را تحت پوشش قرار می دهد. هزینه اجرای این پروژه 234 میلیارد ریال شده است.

بهسازی ترمینال فرودگاه

هدف از اجرای پروژه بازسازی و بازسازی سالن پروازهای ورودی، خروجی و ترانزیت فرودگاه چابهار بعنوان مبدا ورود مسافران، سرمایه گذاران و توریستان به منطقه و در راستای توسعه اقتصاد منطقه است. از جمله اقدامات اجرا شده بهسازی سالن سه هزار متری و یک طبقه اداری، دوربین های مدار بسته تسمه نقاله استاندارد، درب ورودی و خروجی استاندارد و برقی بوده که هزینه اجرای 54 میلیارد شده است.

احداث ساختمان آموزشی دانشگاه

ساختمان آموزشی دانشگاه به مساحت 4500 مترمربع و در سه طبقه با فضاهای آموزشی، پژوهشی و کارگاهی در راستای توسعه ظرفیت های علمی و پژوهشی احداث شده است. این ظرفیت آموزشی کانون توسعه سرمایه انسانی و پرورش استعدادهایی است که در تقویت اقتصاد منطقه نقش آفرینی خواهند کرد. 125 میلیارد ریال هزینه اجرای این پروژه بوده است.

احداث زیرساخت های برق

تهیه و نصب پست های kV 20 کمپکت و تابلوهای برق با هدف توسعه و تکمیل شبکه برق، نوسازی تجهیزات، بروز رسانی پست های برق با قابلیت GIS، صرفه جویی در تعمیر و نگهداری شبکه برق و همچنین ایمنی بالا بمنظور بهره برداری مطمئن و تسهیل در مانور و اتوماسیون پست های زمینی و ارتباط شبکه کابلی بین آنها در پیکره های منطقه آزاد احداث شده است.

همچنین تغییر بخشی از شبکه برق فشار متوسط هوایی به زمینی حد فاصل پست 20/63 کیلو ولت تیس تا پیکره مسکونی در در راستای ارتقای بهره وری شبکه توزیع برق و تقویت ایمنی فضای شهر اجرا شد. این پروژه در پیکره های یکم ، دوم و سوم و با هزینه 41میلیارد ریال اجرا شد.

احداث زیرساخت های روستای تیس

اجرای فاز اول خط انتقال آب روستای تیس حدفاصل ورودی تا مسجد جامع به طول 1200 متر (خط لوله اصلی) و 1600 متر(انشعابات فرعی) با جمعیت بهره مند 180 خانوار با هزینه 9 میلیارد ریال در سال 97 اجرا شده است و فاز دوم آن در سال 99 با برآورد 160 میلیارد ریال در دست اجرا است که با بهره برداری کامل از این طرح 6 هزار نفر در قالب 2 هزار خانوار روستای تیس از نعمت آب آشامیدنی سالم بهره مند خواهند شد.

دیگر اقدامات اجرا شده در روستای تیس شامل مواردی چون فاز اول بهسازی معابر و آسفالت روستا، مشخص حریم روستا براساس طرح ویژه با مساحت 415 هکتار، استقرار گشت اراضی بنیاد مسکن استان بصورت شبانه روزی و کاهش 100 درصدی میزان تصرفات و ساخت و سازهای غیرقانونی، حفظ و صیانت از اراضی با کاربری کشاورزی و جلوگیری از تغییر کاربری آنها، تصویب شیوه نامه ساماندهی اراضی و املاک روستا، تشکیل پرونده متقاضیان جهت صدور سند مالکیت براساس شیوه نامه تصویبی، صدور پروانه ساختمانی براساس ضوابط معماری و شهرسازی طرح ویژه روستای تیس، ساماندهی اصناف و مشاغل طبق کاربری پیش بینی شده در طرح ویژه و انجام تعریض معابر روستا براساس طرح ویژه است.

محور سوم: پروژه های در حال انجام

احداث فاز اول دهکده المپیک پیلبند (استادیوم کریکت)

دهکده ورزشی منطقه آزاد چابهار در زمینی به مساحت 40 هکتار در حال احداث بودهه که شامل کاربری هایی چون استادیوم فوتبال با ظرفیت 12هزار نفر، سالن سرپوشیده ورزش های آبی، المپیکی با زیربنای 5500 متر مربع، سالن چند منظوره ورزش های تشکی رزمی با زیربنای5500 متر مربع، زمین های روباز ورزشی، پیست کارتینگ و استادیوم 4هزار نفره کریکت است.

با توجه به اینکه بیش از 80 درصد ملی پوشان ورزش کریکت در همه رده های سنی ساکن شهرهای چابهار، کنارک و نیکشهر هستند و همچنین در راستای جذب توریست ورزشی نسبت به احداث استادیوم کریکت اقدام شده است. این استادیوم که بزرگترین و تنها استادیوم کریکت استاندارد کل کشور است، با 680میلیارد ریال در حال انجامست و در مهرماه 1400 به بهره برداری می رسد.

احداث مراکز جامع سلامت

تعداد 2 مرکز جامع سلامت و یک ساختمان اورژانس جاده ای که یکی از مرکز سلامت در روستای تیس احداث خواهد شد. این دو پروژه بهداشتی و درمانی پس از احداث و تکمیل بمنظور بهره برداری و استفاده عموم مردم به دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر واگذار می شوند. این پروژه 180 میلیارد ریالی از بهمن 98 آغاز شده و طی 14 ماه به بهره برداری می رسد.

احداث جهت ارتباطی از پیکره دوم به یکم

این پروژه با هدف اتصال پیکره لجستیک به پیکره تجاری و اداری با هدف تسهیل ترافیک و ایجاد ارزش افزوده برای پیکره لجستیکی توسط منطقه آزاد چابهار در حال انجامست. این پل 420 متری با 118 میلیارد ریالی در حال انجامست و تا مهرماه امسال به بهره برداری می رسد.

احداث فرودگاه جدید منطقه آزاد چابهار

وزارت راه و شهرسازی در اسفندماه 97 سازمان منطقه آزاد چابهار را به عنوان سرمایه گذار و مجری ساخت شهر فرودگاهی چابهار پذیرفت. به دنبال این توافق، منطقه آزاد چابهار در کمتر از 6 ماه، موافقت اصولی ساخت فرودگاه را دریافت کرد و در شهریور ماه 98 مذاکرات ساخت با سرمایه گذارها و پیمانکاران آغاز شد. بدنبال آن مطالعات امکان سنجی فرودگاه شامل مطالعات سایت یابی باند پروازی، امکان سنجی فنی عملیاتی ، توجیه فنی اقتصادی طرح، مطالعات ارزیابی زیست محیطی و پدافند غیر عامل احداث عوامل پروازی برای فرودگاه چابهار در سال 1398 توسط مشاور ایمن راه تهیه شد. فاز اول احداث فرودگاه شامل احداث باند فرودگاه، یک ترمینال کوچک و تاسیسات مورد نظر می باشد که در سال 99 عملیات اجرایی خود را آغاز نموده است.

محور چهارم: پروژه های مشارکتی

احداث مدارس

احداث و تکمیل 13 باب مدرسه با 83 کلاس درس به ظرفیت 2500 نفر دانش آموز، در راستای توسعه زیر ساختهای آموزشی در شهرستان های چابهار، کنارک و منطقه دشتکمک با مشارکت موسسه مردم نهاد دست کمک به دشتکمک و اداره کل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس استان سیستان و بلوچستان و سازمان در دستور کار قرار گرفته است. مبلغ مشارکت سازمان منطقه آزاد چابهار 65 میلیارد ریال بوده است.

تعریض کمربند شهید کلانتری تا میدان هیات سه نفره

مطالعات طرح در سال 98 اجرا شده است و در نیمه دوم سال 99 عملیات اجرایی آن با انتخاب پیمانکار آغاز خواهد شد. طول جهت 4 کیلومتر است و با مشارکت 100 میلیارد ریالی سازمان منطقه آزاد انجام خواهد شد.

احداث بزرگراه کنارک چابهار

جهت مورد نظر از محدوده چابهار تا سه راهی کنارک بطول 7/61 کیلومتر می باشد. که مطالعات طرح به اتمام رسیده است و در سال های آینده اجرا خواهد شد. مبلغ مشارکت سازمان منطقه آزاد چابهار 100 میلیارد ریال است.

احداث 3 واحد تصفیه خانه فاضلاب

طراحی، ساخت و بهره برداری 15 ساله از 3 واحد تصفیه خانه فاضلاب پکیج با ظرفیت 2000 متر مکعب در روز و فروش پساب فراوریی و انتقال تاسیسات مذکور به خریدار پس از 15 سال در قالب قرارداد BOT اجرا شده که پروژه در شهریور 99 آغاز خواهد شد.

آماده سازی اراضی 11 هکتار شهرک یاس

شهرک 11 هکتاری یاس با سرمایه گذاری و مشارکت بخش خصوصی جهت احداث تاسیسات زیر بنایی و آماده سازی معابر با اعتباری بالغ بر 120 میلیارد ریال در مراحل سرانجامی آماده سازی خود قرار گرفته است.

مجله زیتوا: مجله زیتوا | مجله خبری ایران و جهان پیرامون

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: ایرنا
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 2258

به "خبرنگاران 20 اقدام ماندگار دولت در منطقه آزاد چابهار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران 20 اقدام ماندگار دولت در منطقه آزاد چابهار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید