مسمومیت ناشی از آلودگی هوا؛ یار کرونا یا رقیب آن؟

به گزارش یزد بلاگ، هوای شهرهای عظیم در فصول سرد آلوده ترشده و بیماران دچار مسائل تنفسی سهم قابل توجهی از مراجعات به اورژانس را تشکیل می دهند.

مسمومیت ناشی از آلودگی هوا؛ یار کرونا یا رقیب آن؟

باتوجه به جدید بودن بیماری کووید 19 و گسترده بودن طیف علائم بالینی آن در هر بیمار مراجعه کننده به اورژانس این تشخیص مدنظر قرار می گیرد بنابراین آشنایی با سایر علل ایجادکننده نشانه های مشابه به خصوص برای کادر درمان اجتناب ناپذیر است البته ذکر این نکته نیز مهم است که آلودگی هوا به علت اختلال در سیستم دفاعی راستا تنفسی افراد راه را برای ورود آسان تر میکروب ها و ایجاد عفونت ها هموار می نماید.

معمولا علائم کووید 19 با سرعت بیشتری در بدن استقرار پیدا می نماید، در حالی که علائم ناشی از آلودگی هوا به تدریج ظاهر می گردد و شدت آن کاملا به مدت زمان مواجهه وابسته است.

کووید 19 یک بیماری عفونی تنفسی تلقی می گردد، بنابراین انتظار داریم بیمار مبتلا علائمی مانند تب و بدن درد را به عنوان علائم شایع بیان کند.

در حالی که بیمار دچار مسمومیت با هوای آلوده، بیشتر علائمی مانند سوزش چشم و حلق، سرگیجه، فراموشی مقطعی و خلط سیاه رنگ را ذکر می نماید.

این در حالی است که بروز خلط چرکی در کووید 19 درصورت اضافه شدن ذات الریه دیده می گردد؛ البته علائمی مانند تهوع، سردرد شدید و سرفه در هر دو مورد به کرات گزارش می گردد و نشانه هایی مانند اختلال در حس بویایی و چشایی در ماه های اخیر به عنوان علامت مشخصه و باارزش در تشخیص کووید 19 مورد توجه قرار گرفته اند.

افرادی با بیماری های زمینه ای مانند آلرژی، بیماری های مزمن قلبی و عروقی و سابقه مسائل ریوی با هر کدام از این دو بیماری می توانند دچار مسائل حاد تنفسی و حتی عواقب جبران ناپذیر مانند سکته های قلبی یا مغزی و سندرم زجر تنفسی شوند.

راه های پیشگیری از این دو بیماری نیز بسیار مشابه است؛ پوشیدن ماسک مناسب، کمترکردن ترددهای شهری و اتخاذ قوانین کاهنده ازدحام از جمله این راهکارهاست ولی اصول درمانی این دو متفاوت است و مسمومیت با گازهای سمی معمولا با مصرف اکسیژن و دورماندن از هوای آلوده کنترل می گردد ولی درمان کووید 19 علاوه بر اکسیژن مکمل احتیاج به مصرف دارو دارد.

به عنوان سخن پایانی در صورت بروز هر کدام از علائم گفته شده، بهتر است با پزشک مشورت کنید و اگر نگران ابتلا به دو بیماری فوق هستید بهترین کار این است که جز به ضرورت از خانه خارج نشوید!

دکتر علیرضا فاطمی - متخصص بیماری های عفونی / روزنامه خبرنگاران

نماشو: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

اسلیم فا: اسلیم فا: مجله دوخت و دوز، طراحی لباس و انتخاب لباس

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 3299

به "مسمومیت ناشی از آلودگی هوا؛ یار کرونا یا رقیب آن؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسمومیت ناشی از آلودگی هوا؛ یار کرونا یا رقیب آن؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید