فروش لوازم خانگی با قیمت های جعلی ، ضعف اطلاع رسانی در سامانه 124

به گزارش یزد بلاگ، بازار لوازم خانگی این روزها به جای افزایش رسمی قیمت ها، گرفتار گران فروشی بسیاری از کسبه هاست.

فروش لوازم خانگی با قیمت های جعلی ، ضعف اطلاع رسانی در سامانه 124

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرنگاران، چند ماهی می گردد با شیوع ویروس کرونا شاهد افزایش قیمت بسیاری از محصولات و کالاها هستیم، از طلا گرفته تا گوشی تلفن همراه و قطعات خودرو و... دچار نوسانات قیمتی زیادی شده است که این نابسامانی حال به سراغ بازار لوازم خانگی رفته است.

طبق مشاهدات میدانی لوازم خانگی از اول سال تا به امروز دچار نوسانات قیمتی زیادی شده است به حدی که توان خرید برای بسیاری از این کالاها دیگر وجود ندارد و البته این دغدغه بیشتر به سمت زوجین جوانی رفته که قرار است یک زندگی را با وسایل نو آغاز نمایند اما نمی توانند آن را تامین نمایند.

کیوان گردان، مدیر کل صنایع لوازم خانگی وزارت صمت معتقد است که در کشور ظرفیت فراوری 20 میلیون دستگاه را در صنایع لوازم خانگی کوچک و عظیم داریم اما اکنون جای سوال دارد که اگر این توان وجود دارد چرا پیشرفت ها در این زمینه کم بوده است؟ بسیاری از مسئولان معتقد هستند که لوازم خانگی در داخل کشور فراوری می گردد اما این فراوری چرا همراه با گران شدن ارز پیش می رود؟

به گفته کارشناسان صنعتی، افزایش فراوری در بسیاری از اقلام لوازم خانگی می تواند باعث کاهش قیمت ها گردد اما هنوز تا رسیدن به ظرفیت مطلوب، راه زیادی باقی مانده است. در کشور ظرفیت سازی برای فراوری لوازم خانگی عظیم صورت گرفته است و فراوری نمایندگان گفته اند که این برنامه را به صورت جدی دنبال می نمایند اما این ظرفیت سازی احتیاج به حمایت زیادی دارد.

ر اساس آمارهای منتشر شده، در سال گذشته 9 میلیون دستگاه لوازم خانگی فراوری شده که نسبت به سال 97 ، 10 درصد رشد را نشان می دهد. بدین معنا که در حوزه لوازم خانگی رشد 10 درصدی را شاهد هستیم، اما موضوعی که وجود دارد افزایش قیمت در مورد کالاهای قاچاق هم وجود دارد.

  • برابری عرضه و تقاضا عاملی در کاهش قیمت لوازم خانگی

هاشمی دبیر کل انجمن لوازم خانگی ایران در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه مالی خبرنگاران، گفت: در مورد آخرین شرایط صادراتی محصولات ایران، گفت: از 10 سال گذشته تا به امروز در صنعت لوازم خانگی در سال توان صادراتی حدود 260 میلیون دلار را داریم که 65 درصد محصولات به کشورهای عراق و افغانستان و مابقی به شمال آفریقا، الجزایر، اتحادیه اروپا و ... صادر شده است.

دبیر کل انجمن لوازم خانگی ایران با تاکید بر اینکه در کشورمان تصمیم گیری ها ثبات لازم سیستماتیک را ندارد، اعلام کرد: صادرات لوازم خانگی حلقه نهایی زنجیره تامین مواد اولیه و فروش است. عدم ثبات در تصمیم گیری هاست که باعث بروز مشکلاتی برای فراوری نمایندگان می گردد.

او ادامه داد: تصور کنید هم اکنون در حوزه فراوری و صادرات مس، فولاد، مواد پتروشیمی و ... تصمیماتی گرفته می گردد، اما به یکباره دچار تحریم می شویم که همین تحریم مشکلاتی را ایجاد می نماید یا تصور کنید به چین محصولاتی را صادر می کنیم که چین به دلیل توسعه کشورش جلوی واردات را می گیرد.

هاشمی در مورد راهکارها برای کاهش قیمت لوازم خانگی، گفت: در صنعت لوازم خانگی مانند بسیاری از صنایع از جمله خودروسازی و ... برای کاهش قیمت ها احتیاج به برابری عرضه و تقاضاست چرا که همه چیز بستگی به آن ها دارد. اگر عرضه داشته باشیم تقاضا را پاسخ می دهد.

دبیر کل انجمن لوازم خانگی ایران اعلام کرد: باید عرضه کافی و استمرار تامین داشته باشد تا بازار لوازم خانگی احساس امنیت و آرامش کند. در حال حاضر در کشور شاهد این هستیم که پول ملی 15 درصد رو به کاهش است و با توجه به این کاهش باید به قیمت گذاری توجه کرد. تامین مواد اولیه و اجزا و قطعات الزامات فراوری است. باید شرایطی را مهیا کنیم که فراوری نماینده بتواند فراوری را افزایش دهد.

هاشمی با تاکید بر اینکه زمانی که مواد اولیه در کشور وجود نداشته باشد در نتیجه شاهد افزایش قیمت ها خواهیم بود گفت: فرآیندها باید شفاف گردد تا فراورینماینده بتواند با اطمینان فرایند فراوری را ادامه دهد. متاسفانه مقداری در این فرآیند سکته داریم و نرخ ها در حال تغییر است.

  • گران شدن مواد اولیه عامل افزایش قیمت لوازم خانگی

حسن حسنی سفیدآبی فراهانی رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی فلزی (آشپزخانه) در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه خبرنگاران، در مورد افزایش قیمت لوازم خانگی فلزی، گفت: از آنجایی که مواد اولیه در داخل افزایش قیمت داشته است، شاهد گران شدن لوازم خانگی فلزی در بازار هستیم.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی فلزی با بیان اینکه دولت نقش مهمی در مشخص قیمت مواد اولیه دارد، اعلام کرد: بسیاری از مواد اولیه که در داخل کشور موجود است گران شده است به طور مثال قیمت ورق آهن، مس و ... که در داخل فراوری می گردد را دولت مشخص می نماید. ورق برنج در سال گذشته 85 هزار تومان بود، اما سال جاری به 100 هزار تومان رسیده است.

این مقام مسئول در مورد میزان واردات لوازم خانگی فلزی، تشریح کرد: خوشبختانه واردات لوازم خانگی در کشور به صفر رسیده است و قاچاق به دلیل شیوع ویروس کرونا زمین گیر شده است. اگر در تامین مواد اولیه به مشکل بر نخوریم، در حال حاضر بهترین فرصت برای فراوری نمایندگان داخلی است تا بتوانند خود را در این صنف تقویت نمایند.

حسنی سفیدآبی فراهانی ادامه داد: متاسفانه مواد اولیه به سختی تهیه می شوند و زمانی هم که تهیه می شوند، گران هستند که همین موضوع به یک معضل عظیم برای فراورینمایندگان کشور تبدیل شده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی فلزی در مورد صادرات لوازم خانگی، اعلام کرد: بیشترین صادرات لوازم خانگی از جمله بند رخت، میز اتو و ... به کشور عراق است که ارزآوری خوبی هم برای کشور داشته است.

او در مورد ساخت لوازم خانگی در کشور، گفت: به همت فراوری نمایندگان توانسته ایم چرخ گوشت، پلوپز، چایی ساز، همزن، جاروبرقی و بسیاری از لوازم دیگر آشپزخانه را در داخل کشور فراوری کنیم که دیگر احتیاجی به واردات این مواد نیست و چه بسا واردات به این صنف لطمه وارد خواهد نمود.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی فلزی در پایان تشریح کرد: تمام اجناسی که در داخل کشور فراوری می شوند با کیفیت و به روز هستند و این موضوع جزو افتخارات کشور به شمار می رود، تا به حال رشد بسیار خوبی در فراوری محصولات ایرانی داشته ایم.

  • افزایش 30 تا 35 درصدی قیمت لوازم خانگی

همچنین در ادامه منایی معاون سازمان حمایت از مصرف نماینده با اشاره به اینکه بعضی شرکت ها بعد از عید بدون هماهنگی با سازمان حمایت افزایش قیمت داشتند گفت: ما با 20 الی 25 درصد واحدها به صورت مستمر در ارتباط بودیم به طوری که تا شب عید هماهنگی کامل در ارتباط با بحث افزایش قیمت ها داشتیم.

او اضافه کرد: بعد از عید در اوایل اردیبهشت ماه 8 تا 9 واحد فراوریی که سهم موثری در بازار داشتند بدون هماهنگی اقدام به افزایش قیمت کردند، در حالی که ما مخالفت خودمان را اعلام نموده بودیم.

او با اشاره به اینکه افزایش 30 تا 35 درصدی قیمت را شاهد هستیم گفت: واردات لوازم خانگی از خرداد سال 97 ممنوع شد. در اواخر سال 98 فضاکاملاً رقابتی بود. ممنوعیت واردات در جهت تامین احتیاج داخل اقلام پرمصرف است، به طوری که میزان وابستگی به واردات بین 20 تا 80 درصد در بعضی از کالاها گزارش شده است.

معاون سازمان حمایت از مصرف نماینده با اشاره به اینکه از ابتدای سال طی مکاتبات و گزارشات مستمر به دبیرخانه ستاد تنظیم بازار اعلام شد که در پنج گروه از کالاها شاهد تغییرات قیمت هستیم گفت: ما طبق وظایف سازمانی نمی توانیم اقدام سلیقه ای داشته باشیم لذا ناچاریم رفتار نظارتی و قیمت گذاری خودمان را داشته باشیم.

منایی با اشاره به اینکه واحدهای فراوریی و واحدهای صنفی در توزیع و عرضه به موقع کالا کوتاهی کردند، اضافه کرد: متاسفانه این موضوع سبب شد تا بازار دچار عطش گردد.

با توجه به اینکه آنالیز پفراینده های مربوط به تخلف گرانفروشی در بازار برعهده سازمان های مختلف است، در زمان وقوع این تخلف، سازمان ها برای رسیدگی به دغدغه مردمی مسائل را بین یکدیگر پاس کاری و از زیر بار مسئولیت شانه خالی می نمایند. حال باید دید که قبل از ظهور سلطان لوازم خانگی در بازار مسئولان امر برای جلوگیری از عرضه لوازم خانگی با قیمت های جعلی در بازار چه اقدامی خواهند کرد و پایان کدام مسئول و سازمان وظیفه رسیدگی به این موضوع را بر عهده خواهد گرفت.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 13 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 1646

به "فروش لوازم خانگی با قیمت های جعلی ، ضعف اطلاع رسانی در سامانه 124" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فروش لوازم خانگی با قیمت های جعلی ، ضعف اطلاع رسانی در سامانه 124"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید