شرکت های دانش بنیان باید با انحصار بازار داخلی و تحریم های خارجی رقابت نمایند

به گزارش یزد بلاگ، رئیس کمیسیون کسب وکارهای دانش بنیان اتاق ایران گفت: نباید اجازه بدهیم کسب وکارهای دانش بنیان هم به سرنوشت بخش صنعت دچار شوند. متأسفانه در این بخش به علت فقدان استراتژی توسعه صنعتی نتوانستیم در یک حوزه تعیین مزیت های خود را شناسایی و روی آن ها سرمایه گذاری کنیم. این اتفاق نباید در بخش کسب وکارهای دانش بنیان رخ دهد.

شرکت های دانش بنیان باید با انحصار بازار داخلی و تحریم های خارجی رقابت نمایند

افشین کلاهی در گفت وگو با پایگاه خبری اتاق ایران با اشاره به استقرار دولت تازه و سیاست های آن در قبال شرکت های دانش بنیان گفت: ازآنجاکه در این حوزه هنوز تغییر مدیریتی اتفاق نیفتاده ولی بعید است که حتی اگر تغییر مدیریتی رخ بدهد سیاست ها تغییر نمایند. چون این سیاست ها فراتر از دولت ها هستند و خود نظام بر این موضوع نظر دارد و بنابراین امیدوارم همان سیاست های حمایتی گذشته ادامه یابند.

کلاهی با تأکید بر اینکه سرمایه گذاری بیشتر در حوزه کسب وکارهای دانش بنیان می تواند ایران را به رشد مالی مناسب برساند گفت: در سالهای اخیر با سرمایه گذاری هایی که اجرا شده بیش از 6 هزار شرکت دانش بنیان ایجاد شده است. در حوزه دارو، تجهیزات پزشکی، آی.تی و.. شرکت های خیلی خوبی داریم که هم در زمینه جایگزینی واردات پیروز عمل نموده اند و هم در زمینه صادرات. با اوج گیری کرونا شاهد بودیم که این شرکت ها به خوبی توانستند نیازهای بهداشت و سلامت کشور را در زمانی که حتی امکان واردات دستگاه ها و تجهیزات موردنیاز وجود نداشت، تأمین نمایند. همچنان که در زمینه صادرات هم پیروز بودند. ما شرکت هایی داریم که در کشورهای دیگر خط فراوری راه انداخته و توانسته اند محصولات خود را به اروپا و کشورهای امریکای شمالی صادر می نمایند.

او اعلام کرد: در حال حاضر بیش از 450 شرکت دانش بنیان به صورت جدی در زمینه صادرات فعال هستند و حجم صادرات این شرکت ها در سال گذشته حدود یک میلیارد دلار بوده است.

رئیس کمیسیون کسب وکارهای دانش بنیان اتاق ایران با اشاره به مسائل پیش روی این شرکت ها شرح داد: شرکت های دانش بنیان در فضای گلخانه ای رشد می نمایند و وقتی پیروز شدند کالا و یا خدماتشان را به نتیجه برسانند، مانند باقی شرکت ها یا با بازار انحصاری داخل کشور و فضای نامناسب کسب وکار روبرو می شوند و یا با موانع بین المللی، تحریم ها روبرو می شوند و در فروش محصولات خود با مسائل زیادی روبرو می شوند.

کلاهی با تأکید بر ضرورت خارج کردن بازار داخلی از انحصار شرکت های خصولتی گفت: متأسفانه شرکت های خصولتی در حال حاضر تقریباً بازار داخل را در اختیار دارند. به عنوان مثال در خصوص واکسن شاهد بودیم که یک شرکت خصولتی بازار کشور را در دست گرفت و واردات واکسن را متوقف کرد و خسارات زیادی به کشور و مردم وارد کرد. در حالی که ما شرکت ها دانش بنیان فراورینماینده واکسن داشتیم که متأسفانه مورد حمایت قرار نگرفتند.

او ادامه داد: امیدوارم موانع ارتباطات بین المللی هم هرچه زودتر رفع شوند. اگر این اتفاق نیفتد هم دست کم دولت باید یاری کند تا این شرکت ها بتوانند در خارج از کشور برای خود بازاری به دست بیاورند. در شرایط فعلی متأسفانه نمی توان بانام ایران در خارج از کشور فعالیت کرد. حتی اگر همین امروز کوشش کنیم تا ارتباطات بین المللی خودمان را درست کنیم متأسفانه برند ایران برای سال های سال برند نامناسبی برای فروش خواهد بود. لذا یکی از راه ها این است که شرایطی فراهم گردد تا شرکت های دانش بنیان در کشورهای دیگر با مشارکت با شرکت های محلی آن کشورها فراوریات مشترکی داشته باشند و بعد محصولات را به نام آن شرکت ها بفروشند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 4612

به "شرکت های دانش بنیان باید با انحصار بازار داخلی و تحریم های خارجی رقابت نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرکت های دانش بنیان باید با انحصار بازار داخلی و تحریم های خارجی رقابت نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید