خبرنگاران کرونا چرخ اقتصاد عشایر سمنان را لنگ نکند

به گزارش یزد بلاگ، سمنان- خبرنگاران- تاخیر در پرداخت اقساط تسهیلات، اقساط بیمه تامین اجتماعی و خرید سربازی، دریافت ماسک و مواد ضدعفونی کننده از جمله درخواست ها و نیازهای عشایر استان سمنان برای ادامه فعالیت در شرایط فعلی است که ویروس کرونا چرخ اقتصادشان را لنگ نموده است.

خبرنگاران کرونا چرخ اقتصاد عشایر سمنان را لنگ نکند

عشایر استان سمنان از زحمت کشان عرصه فراوری در شرایطی که آحاد جامعه با ویروس کرونا درگیر هستند مانند همواره بدون ادعا، درخواست و منتی مشغول فراوری و تامین گوشت و فرآورده های لبنی سالم برای جامعه هستند، اما در شرایط فعلی برای تداوم فعالیت خود احتیاجمند توجه مسوولان و اتخاذ تصمیم های راهبردی برای برون رفت از شرایط فعلی هستند.

زنجیره انتقال ویروس کرونا تنها با خانه ماندن قطع می گردد و در خانه ماندن در واقع موجب تعطیلی بخش های مختلف و کاهش گردش مالی می گردد. در این شرایط انتظار می رود عشایر به عنوان سربازان عرصه فراوری بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرند.

عشایر در روزهای عادی که مردم در استفاده از خدمات و امکانات شهری لذت می برند در دامن طبیعت بدون هیچ امکاناتی در کوشش برای کسب روزی حلال و تامین گوشت قرمز و لبنیات سالم برای شهرنشینان فعال هستند و در این روزها که سیل و ویروس کرونا عرصه را بر این زحمت کشان تنگ نموده مسوولان وظیفه دارند با تسهیل در امور آنها، یاری حالشان باشند.

بعضی عشایر استان سمنان خواهان فروش گوسفندان آماده عرضه به بازار هستند و می توان این خواسته را با در نظر دریافت ساز و کاری حساب شده و بدون نقص اجرا کرد تا گوسفندان آماده عرضه به بازار را از عشایر خریداری کرد که این اقدام هم موجب بهبود معیشت عشایر می گردد و هم احتیاج به گوشت قرمز به عنوان یکی از اقلام اساسی شهروندان برطرف خواهد شد.

عشایر استان سمنان متشکل از سه هزار و 181 خانوار و بیش از 14 هزار و 400 نفر جمعیت، شامل 74 طایفه، 1.07 درصد از جمعیت عشایری کشور را شامل می شوند، این عشایر که هشت و 2 دهم درصد جمعیت استان سمنان را تشکیل می دهند، بیش از یک میلیون و 74 هزار رأس دام سبک و چهار هزار و 700 رأس دام سنگین دارند و سالانه 9 هزار و 300 تن گوشت قرمز به ارزش بیش از سه هزار و 600 میلیارد ریال فراوری می نمایند.

ویروس کرونا یا کووید 19 یک ویروس نوپدید است که شیوع ویروس اواخر دسامبر گذشته(آذر/دی) از کشور چین شروع شد و تا به امروز هزاران نفر در چین و نزدیک به 200 کشور جهان به این ویروس مبتلا شدند و هزاران نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده اند.

دارویی برای درمان قطعی بیماران مبتلا به این ویروس تا این لحظه کشف نشده است اما این بیماری، قابل پیشگیری است و به راحتی و با راهکارهای ساده مانند ماندن در خانه، رعایت حداقل فاصله یک متر از دیگران و شست و شوی دست ها می توان از شیوع و ابتلا به این بیماری جلوگیری کرد.

طبق آخرین اطلاعات رسیده به خبرنگاران در شامگاه شنبه نهم فروردین، تعداد کل مبتلایان کرونا در استان سمنان به 759 تن رسیده است و 197 تن نیز در مراکز درمانی استان بستری هستند.

بنا بر کسب اطلاع خبرنگار خبرنگاران، تا روز نهم فروردین 84 تن بدلیل ابتلا به کرونا در استان سمنان فوت نموده اند که در این بین 24 فوتی برای سال 99 بوده است.

دولت با خرید گوسفندهای آماده عرضه به عشایر یاری کند

رضا صالحی رییس شورای معیشت پایدار عشایر ایل ابوالحسنی در استان سمنان و عضو اتحادیه ملی ایلات و طوایف کوچنده عشایر ایران در گفت و گو با خبرنگاران، ابراز داشت: شیوع ویروس کرونا بازار فروش گوسفند را تعطیل نموده و اکنون گوسفندهای آماده برای عرضه در بازار روی دست صاحبان آن ها مانده است.

وی ادامه داد: باید شرایطی ایجاد گردد تا عشایر بتوانند دام های آماده عرضه در بازار را به فروش برسانند چرا که درآمد عشایر از از این طریق تامین می گردد.

وی اعلام کرد: دولت با اتخاذ تصمیم تاخیر در پرداخت اقساط تسهیلات یاری بزرگی به عشایر نموده است و امید است بانک ها این مصوبه را به درستی اجرا نمایند، اما نکته مهم این است که تاخیر در پرداخت تسهیلات تا اردیبهشت ماه است و عشایر تا زمانی که نتوانند دام خود را در بازار عرضه نمایند توان پرداخت ندارند.

صالحی توضیح داد: بعضی از جوانان عشایر ایل ابوالحسنی خدمت نظام وظیفه را به صورت پرداخت اقساطی خریده اند و در شرایطی که در خانه مانده اند امکان پرداخت اقساط خرید سربازی را ندارند و ضروری است مسوولان در این زمینه با عشایر همکاری نمایند.

وی یادآور شد: عشایر ابوالحسنی خواهان یاری و توجه مسوولان در زمینه تهیه محلول ضدعفونی و ماسک به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا هستند.

عضو اتحادیه ملی ایلات و طوایف کوچنده عشایر ایران با بیان اینکه بارندگی های اخیر موجب سرسبزی مرتع شده است، اضافه نمود: تاخیر در کوچ عشایر با توجه به بارندگی های و سرسبزی مرتع دردسر زیادی ایجاد ننموده است.

ایل ابوالحسنی مربوط به منطقه توران شهرستان شاهرود در استان سمنان است، این ایل دارای 12 طایفه و 23 تیره است.

بر اجرای مصوبه تاخیر در پرداخت تسهیلات نظارت گردد

علی اکبر معصومیان یکی از عشایر ایل سنگسر در گفت و گو با خبرنگاران، ابراز داشت: تاخیر در پرداخت تسهیلات یا همان استمهال وام تصمیمی مهم در یاری به اقشار ضعیف جامعه در شرایط کنونی است که انتظار می رود این مصوبه پشتیبان داشته و بر اجرای آن نظارت گردد.

وی ادامه داد: ماندن در خانه برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا مسائلی را ایجاد نموده و اقشار مختلف جامعه از جمله عشایر را دچار مشکل نموده است.

وی با بیان اینکه سلامت رکن اصلی است و نباید فدای چیز دیگری گردد، اضافه نمود: در شرایطی که همه با خانه ماندن، تعطیلی کسب خود و کاهش ترددهای غیرضروری برای شکست ویروس کرونا یاری می نماید نشان از شرایط عادی نیست و در این شرایط که مردم برای بازگشت نعمت سلامتی به جامعه همکاری می نمایند دولت نیز باید تصمیماتی جدا از شرایط عادی جامعه اتخاذ کند.

معصومیان توضیح داد: عشایر در شرایط فعلی درآمدی ندارند و نمی توانند اقساط خود را پرداخت نمایند و بعد از بازگشت کشور به شرایط عادی حداقل 2 ماه باید به عشایر فرصت داده گردد تا با فروش محصولات و فراوریات خود، اقساط خود را تامین نمایند.

وی اضافه نمود: در شرایط عادی با تاخیر در پرداخت قسط متصدیان بانک با ضامن ها تماس می دریافتد ولی در این روزها بانک ها همراهی می نمایند.

این عشایر ایل سنگسری اعلام کرد: عشایر سنگسر به دلیل فعالیت در فضای وسیع مرتع و هوای پاک طبیعت کوهستانی بدون شلوغی و ازدحام مشغول کار و کوشش هستند احتیاج چندانی به ماسک و محلول های ضدعفونی نماینده ندارند ولی وقتی ناگزیر به تردد در شهر باشند احتیاج به محلول های ضدعفونی نماینده و ماسک دارند.

معصومیان یادآور شد: علاوه بر شیوع ویروس کرونا سیل در روهای گذشته موجب تخریب جاده های عشایری شده و امکان انتقال علوفه دستی مانند یونجه و جو برای تعلیف دام را دچار مشکل نموده است.

وی اضافه نمود: سال جاری مرتع های مجاز تعلیف دام به دلیل بارش باران به نظر می آید غنی از علف باشد و پیش بینی می گردد مسئله ای در تامین علوفه دام نباشد.

ایل سنگسر تنها ایل مستقل استان سمنان است که با طی یکهزار و 500 کیلومنر بلندترین جهت کوچ در کشور را دارد و گستره فعالیت عشایر ایل سنگسری در 11 استان کشور است.

سلامت عشایر استان سمنان از لحاظ شیوع ویروس کرونا

مدیرکل امور عشایری استان سمنان گفت: عشایر استان در شرایط سالم قرار داشته و گزارشی از شیوع ویروس کرونا در این قشر زحمت کش گزارش نشده است.

مراد خادم در گفت و گو با خبرنگاران ابراز داشت: نکات بهداشتی به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا به عشایر استان سمنان آموزش داده شده است.

وی با بیان اینکه کوچ عشایر استان به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا یک ماه به تعویق افتاد، ادامه داد: عشایر استان سمنان اکنون در مناطق قشلاقی واقع در مناطق جنوبی استان مستقر هستند و در زمان ییلاق به مناطق شمالی استان کوچ می نمایند.

مدیرکل امور عشایری استان سمنان گفت: شیوع ویروس کرونا در دام نیز گزارش نشده و دام استان نیز در شرایط سالم قرار گرفته است.

وی ابراز داشت: سیل روز سوم فروردین 99 حدود 9 میلیارد و 770 میلیون ریال به جاده های عشایری استان خسارت وارد کرد.

خادم اعلام کرد: چهار و هزار و 500 کیلومتر جاده عشایری در استان سمنان وجود دارد که سیل روز سوم فروردین به 2 هزار و 820 کیلومتر از این جهت خسارت وارد کرد و موجب تخریب راه ها شد.

وی اعلام کرد: بیشترین خسارت سیل به جاده های عشایری استان سمنان از لحاظ مسافت مربوط به شهرستان شاهرود با یکهزار و 250 کیلومتر و سپس میامی و دامغان است.

مدیرکل امور عشایری استان سمنان ادامه داد: کمترین خسارت سیل به جاده های عشایری استان سمنان مربوط به شهرستان گرمسار با 35 کیلومتر است.

عشایر به عنوان سربازان فراوری مواد غذایی در شرایط فعلی برای حفظ خود احتیاجمند یاری هستند و انتظار می رود برای عبور به سلامت از بحران باید حتما حمایت شوند. برطرف مسائل مربوط به فعالیت های مالی عشایر باید در زمان حاضر از اولویت های دستگاه های زیربط چون اداره کل امور عشایری، صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی باشد تا این زحمت کشان بتوانند با قوت قلب بیشتری به تحمل جدال با کرونا ترغیب شوند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایرنا
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 847

به "خبرنگاران کرونا چرخ اقتصاد عشایر سمنان را لنگ نکند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کرونا چرخ اقتصاد عشایر سمنان را لنگ نکند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید