امیدی نمانده ... لبنانی ها در حال برآورد خسارات انفجار

به گزارش یزد بلاگ، ساکنان بیروت امروز جمعه بعد از تخریب این شهر در اثر بزرگترین انفجار تاریخ پایتخت لبنان که دست کم 154 کشته بر جای گذاشته و این کشور شدیدا بدهکار را با صورتحساب سنگین دیگری برای بازسازی درگیر ساخته، تلاش برای بازسازی زندگی های فروپاشیده خود را آغاز کردند.

امیدی نمانده ... لبنانی ها در حال برآورد خسارات انفجار

به گزارش خبرنگاران، به نقل از خبرگزاری رویترز، جستجو برای افرادی که از زمان وقوع انفجار سه شنبه مفقود شده اند شب گذشته تشدید شده و نیروهای امداد و نجات در تلاشی پرشتاب آوار را جابجا می کنند تا هر کسی را که بعد از تخریب بخش گسترده ای از شهر و فرستاده شدن امواج به سراسر منطقه در اثر انفجار همچنان زنده باشد، پیدا کنند.

نیروهای امنیتی روز پنجشنبه به دنبال بالا دریافت خشم معترضان در شهر بیروت از دولت و نخبگان سیاسی حاکم بر کشوری که حتی قبل از انفجار مرگبار با 5000 مجروح با فروپاشی اقتصادی روبرو بود، به سمت جمعیت خشمگین گاز اشک آور شلیک کردند.

این جمعیت کوچک معترضان که برخی از آنها سنگ پرتاب می کردند نمایانگر بازگشت به آن نوع اعتراضاتی است که تبدیل به مشخصه زندگی در بیروت شده در حالی که لبنانی ها نظاره گر از بین رفتن پس اندازهایشان و فروپاشی واحد پولشان درضمن درجا زدن فرآیند تصمیم گیری در دولت هستند.

تونی عبدو، یک مرد 60 ساله از کار بیکار شده در حالی که در منزل خانوادگی اش در منطقه گمایزه (Gemmayze) واقع در فاصله چند صد متری انبارهای سابق محل نگهداری مواد منفجره آمونیوم نیترات، نشسته بود، گفت: دیگر به هیچ وجه نمی توانیم این خانه را بازسازی کنیم. دولت کجاست؟

نسیم ابیاد (Nassim Abiaad)، 66 ساله، راننده تاکسی است که تاکسی اش هنگامی که او قصد سوار شدن به آن را داشت زیر آوار حاصل از تخریب یک ساختمان از بین رفت. او گفت: آیا ما واقعا اینجا یک دولت داریم؟ دیگر هیچ راهی برای کسب پول وجود ندارد.

دولت لبنان وعده انجام تحقیقاتی کامل را داده و برخی کارمندان و مقامهای بندر را در بازداشت خانگی قرار داده است. اما برای بسیاری از لبنانی ها این انفجار نشانه سالها مغفول واقع شدن از جانب مقامها در ضمنً تشدید فساد در دولت است.

مقامها گفته اند این انفجار که اثرات لرزه ای آن صدها مایل دورتر ثبت شد، ممکن است خساراتی به میزان 15 میلیارد دلار ایجاد کرده باشد-صورت حسابی که این کشور وقتی هم اکنون در پرداخت کوه بزرگ بدهی اش با میزان فراتر از 150 درصد از برون دهی اقتصادی کوتاهی کرده و مذاکراتش درباره شریان حیاتی از صندوق بین المللی پول به بن بست خورده، نمی تواند از پس پرداختش بر آید.

بیمارستانها که بسیاری شان در اثر امواج انفجار شدیدا آسیب دیده اند تحت فشار تعداد بالای قربانیان قرار دارند. بسیاری شدیدا در تلاش برای یافتن ارز خارجی کافی برای خریداری محموله ها قبل از وقوع انفجار بودند.

در حوزه بندر، تیمهای نجات لامپ های قوسی نصب کرده اند تا شب هم به تلاش برای یافتن افراد مفقود ادامه دهند. خانواده های آنها با ناراحتی منتظر هستند و کم کم امیدشان را برای دوباره دیدن عزیزانشان از دست می دهند. برخی از قربانیان به سبب نیروی انفجار به داخل دریا پرتاب شدند.

مادر گریان یکی از مفقودان به یک برنامه مشهور تلویزیونی پنجشنبه شب زنگ زد تا از مقامات بخواهد پسرش را پیدا کنند. جسد او ساعاتی بعد پیدا شد.

جورج کتانه (George Kettaneh)، دبیرکل صلیب سرخ لبنان به رادیوی محلی VDL گفت در جستجوها سه جسد دیگر یافت شدند در حالی که وزیر بهداشت امروز جمعه گفت تعداد تلفات این انفجار به 154 تن افزایش یافته است. همچنان ده ها تن شمارش نشده اند.

چاربل ابرینی (Charbel Abreeni) که به آموزش کارمندان بندر می پرداخت، تصاویری از همکاران کشته شده خود را روی تلفن همراهش به رویترز نشان داد. او در داخل یک کلیسا نشسته بود در حالی که سر یک مجسمه مریم مقدس جدا شده بود.

این فرد 62 ساله که خانه اش در انفجار تخریب و ساق پایش باند پیچی شده بود، اظهار کرد: من 30 نفر از کارمندان بندر را می شناسم که جانشان را از دست دادند و دو نفر از آنها دوستان نزدیک من بودند و نفر سوم نیز مفقود است.

او تاکید کرد: من بجز خانواده همسرم جایی برای رفتن ندارم. چطور می توانید در اینجا زنده بمانید وقتی اقتصاد صفر است؟

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

نماشو: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 15 مرداد 1400 بروزرسانی: 15 مرداد 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 1885

به "امیدی نمانده ... لبنانی ها در حال برآورد خسارات انفجار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امیدی نمانده ... لبنانی ها در حال برآورد خسارات انفجار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید