اقتباس قدیمی سینمایی روسی از رمان جنگ و صلح را که در سال 1966 ساخته شده به رایگان از یوتیوب ببینید

به گزارش یزد بلاگ، آیا می توان رمان ها را با موفقیت به فیلم تبدیل کرد یا خیر؟ در خصوص اقتباس سینمایی بحث و جدل زیادی وجود دارد.

اقتباس قدیمی سینمایی روسی از رمان جنگ و صلح را که در سال 1966 ساخته شده به رایگان از یوتیوب ببینید

تعداد زیادی از اقتباس ها فاقد عناصر زیادی از فیلم هستند. اصلا بعضی می گویند که اگر خیلی مطلق فکر کنیم و سخت گیر باشیمُ این فرایند غیرممکن است.

اما بعضی می گویند که اگر منظور روح اثر ادبی یا جلوه های بصری آن باشد، می توان به موفقیت های زیادی رسید.

بعضی هم می گویند که فیلم اقتباسی، در مواردی خودش تبدیل به یک اثر هنری متفاوت می گردد.

رمان جنگ و صلح تولستوی با آن حجم زیاد و کثرت کاراکترها و انبوه توضیحات و حالات روحی متغیر آنها و ماجراها، اثری سخت برای تبدیل است.

با این حال، رمان حماسی تولستوی، بار ها و بار ها اقتباس شده است: برای رادیو، برای تئاتر و البته دست کم 4 بار در سینما.

اولین فیلم جنگ و صلح، به کارگردانی و با بازی فیلمساز پیشگام روسی ولادیمیر گاردین، در سال 1915 ساخته شد. فومیو کامی، فیلمساز فعال ژاپنی، کمی بیش از سه دهه بعد یک نسخه دیگر ساخت.

در حالی که بسیاری از ما جنگ و صلح به کارگردانی کینگ ویدور و بازی ادری هپبورن و ملل فرر و هنری فوندا را دیده ایم و دوست داریم، خیلی ها از نظر اندازه وفاداری از این فیلم راضی نیستند.

روس ها که اصلا در غوغای جنگ سرد به نوعی ساخت این فیلم را برخورنده یافتند.

در نامه سرگشاده ای که در مطبوعات شوروی منتشر شد، اعلام شد: فراوری تصویری که از نظر شایستگی و اصالت هنری از تصویر آمریکایی-ایتالیایی پیشی بگیرد، افتخاری برای صنعت سینمای شوروی است.

پس وزارت فرهنگ شوروی به صرافت ساخت یک فیلم جنگ و صلح بهتر با اندازه وفاداری بیشتر افتاد.

این موضوع چالش بزرگی را در مقابل سرگئی بوندارچوک قرار داد، که به عنوان کارگردان آن انتخاب شد. او در نهایت خودش در نقش بزوخوف بازی کرد. این فیلم محصولی از Mosfilm، استودیوی ملی اتحاد جماهیر شوروی، بود. روس ها این رجحان را داشتند که حجم زیادی از اثاثیه، وسایل و دیگر اشیاء مرتبط از بیش از چهل موزه روسیه و هزاران یونیفرم و قطعات سخت افزاری نظامی از جنگ های ناپلئونی را یا از پیش داشتند یا می توانستند دقیق بازسازی نمایند.

جنگ و صلح روسی در سال 1966 منتشر شد و چهار قسمت مجزا با نام های آندری بولکونسکی، ناتاشا راستووا، سال 1812 و پیر بزوخوف داشت و در آن بازیگرانی مانند ویاچسلاو تیخونوف، سرگئی باندارچوک و نیکیتا میخالکوف بازی می کردند و بین سال های 1966 تا 1967 میلادی به نمایش عایدی.

ساخت این فیلم در حدود 6 سال (1967-1961) به طول انجامید. هزینه ساخت این فیلم، 8٬291٬712 روبل، معادل 9٬213٬013 دلار آمریکا بود. یعنی با در نظر گرفتن تورم نزدیک به 70 میلیون دلار آمریکا در حال حاضر.

پس این فیلم پرهزینه ترین فیلم ساخته شده در تاریخِ اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی محسوب می گردد. تنها در شوروی در حدود 135 میلیون بلیط برای آن فروخته شد.

این فیلم برندهٔ جوایز گوناگونی شده است که از آن میان، می توان به جایزه بزرگِ جشنواره بین المللی فیلم مسکو، جایزهٔ گلدن گلوب برترین فیلم غیر انگلیسی زبان و جایزه اسکار برترین فیلم خارجی زبان اشاره نمود.

اما حالا، به لطف کانال یوتیوب Mosfilm، می توانید همه این 4 قسمت فیلم را رایگان در یوتیوب دیدن کنید. 55 سال بعد، ارزش های فراوری آن هنوز از تک تک فریم هایش پیداست.

البته بعضی سایت دانلود فیلم هم این فیلم را دارند و فیلم زیرنویس فارسی هم شده. اما در خصوص دوبله اش چیزی نشنیده ام.

منبع: یک پزشک
انتشار: 2 مرداد 1401 بروزرسانی: 2 مرداد 1401 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 4845

به "اقتباس قدیمی سینمایی روسی از رمان جنگ و صلح را که در سال 1966 ساخته شده به رایگان از یوتیوب ببینید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اقتباس قدیمی سینمایی روسی از رمان جنگ و صلح را که در سال 1966 ساخته شده به رایگان از یوتیوب ببینید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید