افزایش روابط مالی ایران و ازبکستان نیازمند کاهش هزینه های حمل و نقل است

به گزارش یزد بلاگ، معاون بین الملل اتاق ایران در ملاقات آنلاین با رئیس اتحادیه صادرکنندگان ازبکستان، برقراری رابطه با کشورهای همسایه را از اولویت های ایران دانست. در این بین ازبکستان با برخورداری از اشتراکات عمیق تاریخی، فرهنگی و مالی و همچنین به لحاظ جغرافیایی از صندلی خاصی برای ایران برخوردار است.

افزایش روابط مالی ایران و ازبکستان نیازمند کاهش هزینه های حمل و نقل است

محمدرضا کرباسی، معاون بین الملل اتاق ایران ادامه داد: ایران نیز به علت موقعیت استراتژیک جغرافیایی یعنی هم جواری با آب راه خلیج فارس و دریای عمان، حلقه ارتباطی ازبکستان با دیگر کشورها به شمار می رود. از طرفی همکاری های مشترک در قالب عضویت در سازمان های منطقه ای نظیر اکو، سازمان همکاری های اسلامی و غیره علاوه بر مزیت های مالی و تجاری، ضریب امنیت در منطقه را نیز افزایش می دهد.

به باور معاون بین الملل اتاق ایران، اقتصاد کشور با برخورداری از زیرساخت های گسترده، پتانسیل های متعدد مالی، بخش های تولیدی کارآمد، منابع انسانی با و مهارت بالا، کانون توجه محافل مالی بین المللی است.

وی ادامه داد: ایران در کانون منطقه ای قرار گرفته که 70 درصد نفت و 40 درصد گاز دنیا را در اختیار دارد و می تواند نقش شایان توجهی در تأمین امنیت انرژی دنیا ایفا نماید. به علاوه موقعیت جغرافیایی حائز اهمیت ایران به گونه ای است که کوتاه ترین و سریع ترین جهتها برای ترانزیت کالا بین اروپا و شرق آسیا و همچنین بین بخش گسترده ای از روسیه و منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا را داراست. موقعیت ویژه ایران در منطقه چه از لحاظ ژئوپلیتیکی و چه از لحاظ امنیت موجود در آن، چشم اندازی پایدار و رو به رشد برای سرمایه گذاری و همکاری های مالی با تمام کشورهای دنیا است.

کرباسی به توانمندی های ایران در زمینه خدمات فنی و مهندسی اشاره و توضیح داد: هم اکنون شرکت های ایرانی در حوزه جاده سازی، ساختمان سازی و ساخت اتوبان در کشورهای منطقه حضور فعالی دارند و تجارب زیادی از این بخش کسب نموده اند.

معاون بین المللی اتاق ایران در ادامه نگاهی به فعالیت های معدنی ایران و توسعه قابل توجه کشور در این بخش داشت و تأکید کرد: از آنجا که ازبکستان دارای معادن طلا، مس و اورانیوم غنی است، دو کشور می توانند همکاری های مشترک و مستمری در این حوزه داشته باشند. علاوه بر این، همکاری در زمینه کشاورزی، باغداری، مواد غذایی، خشکبار، شوینده، آهن و فولاد، کاشی و سرامیک و کودهای شیمیایی نیز حوزه های مستعدی برای توسعه مناسبات بین دو کشور هستند.

وی در ادامه به پیشرفت های قابل توجهی که ایرانیان در زمینه دستیابی به فناوری های نانو و بیوتکنولوژی داشته اند، اشاره و بیان کرد: با توجه به ظرفیت های مناسب ازبکستان در این دو بخش، می توان نسبت به تبادل تجربیات و دانش فنی در این حوزه ها اقدام کرد.

به اعتقاد کرباسی برطرف موانع و مسائل بانکی، کاهش تعرفه های گمرکی، کاهش هزینه های حمل ونقل و ارائه تسهیلات لازم در زمینه حمل ونقل ریلی و افزایش واگن های فعال بین دو کشور، لازمه های رشد روابط تجاری و سرمایه گذاری بین ایران و ازبکستان هستند.

بر اساس اظهارات وی حجم تجارت دو کشور از 186 میلیون دلار در سال 2018 به 411 میلیون دلار در سال 2019 افزایش یافته است.

معاون بین الملل اتاق ایران همچنین به عدم همکاری ترکمن ها و بروز بعضی مسائل در حوزه حمل ونقل کالا بین ایران و ازبکستان که از جهت ترکمنستان عبور می نماید، اشاره و تشریح کرد: با توجه به اهتمام دولت ازبکستان برای توسعه تجارت خارجی، انتظار می رود دولت ازبکستان مذاکراتی در این باره با دولت ترکمنستان و برطرف مسائل موجود داشته باشد.

وی از دریافت عوارض گمرکی بالا در قبال کالاهای ایرانی صادر شده به ازبکستان توسط گمرک این کشور انتقاد کرد و اضافه نمود: به منظور منطقی شدن میزان تعرفه ها، مذاکرات برای انعقاد تفاهم نامه تعرفه ترجیحی بین دو کشور شروع شده و برای اجرایی شدن آن احتیاج است تا حمایت های لازم توسط تأثیرگذاران مالی ازبکستان صورت گیرد.

کرباسی از انعقاد تفاهم نامه همکاری بین اتاق ایران با اتاق ازبکستان با هدف تشکیل کمیته مشترک ازبکستان و ایران اطلاع داد و گفت: طبق این تفاهم، فهرست اعضای پیشنهادی اتاق ایران به اتاق ازبکستان ارسال شد و منتظر دریافت فهرست پیشنهادی اتاق ازبکستان هستیم که می تواند شامل اعضای اتحادیه صادرنمایندگان ازبکستان نیز باشد. پیشنهاد می گردد اتاق ازبکستان و اتحادیه این موضوع را مورد آنالیز قرار دهند.

بر اساس گفته های وی مسئولیت اجرای مفاد تفاهم نامه مذکور با کمیته مشترک بازرگانی ایران و ازبکستان است.

در ادامه عمروف، رئیس اتحادیه صادرنمایندگان ازبکستان به پیشرفت هایی که این کشور در بخش های تجارت خارجی، صنایع و گردشگری داشته، اشاره نمود و حرکت این کشور به سمت بازارهای دنیای را مورد تأکید قرار داد.

بر اساس اظهارات او اتحادیه صادرنمایندگان ازبکستان شامل شرکت های عمده و توانمند ازبکی می گردد و دارای نمایشگاه اختصاصی، 14 دفتر در استان های مختلف ازبکستان و دفتر تجاری در بسیاری از کشورها است.

رئیس اتحادیه صادرنمایندگان ازبکستان تأکید کرد: محصولات شرکت های تولیدنماینده که عضو اتحادیه مذکور هستند، کیفیت بسیار بالایی دارند و در حوزه های مختلفی مانند محصولات ساختمانی، مبلمان، مواد غذایی و غیره فعالیت می نمایند.

موسی آقایی، رئیس کمیته مشترک ایران و ازبکستان به ظرفیت های ازبکستان در بخش کشاورزی اشاره و تأکید کرد: ظرفیت های این کشور در راستای توسعه مناسبات دو کشور قابل توجه است. از زمانی که رئیس جمهور ازبکستان تغییر کرد، زیرساخت هایی برای توسعه تجارت با کشورهای خارجی در ازبکستان ایجاد شد.

به اعتقاد او ایران پتانسیل خوبی برای صادرات به کشور ازبکستان در حوزه های مختلف مانند کشاورزی گردشگری و خدمات فنی مهندسی و صنعت دارد، از سوی دیگر در زمینه تحقیقات نیز می توان همکاری خوبی با کشور ازبکستان داشت.

آقایی نیز در ادامه به مسائلی در جهت همکاری های تجاری اشاره نمود، ادامه داد: عوارض گمرکی درباره بعضی محصولات و عوارضی که تجار ایرانی پرداخت می نمایند نسبت به سایر کشورها بالاتر است.

وی ادامه داد: کمیته مشترک ایران و ازبکستان حدود یک و نیم سال پیش تشکیل شده است. قرار بود در امسال، هیات تجاری در حوزه های کشاورزی، صنعتی و گردشگری به ازبکستان اعزام کنیم که به دلیل کرونا لغو شد. امیدوارم با برطرف مسائل و با همکاری فعالان دو کشور شاهد توسعه روابط تجاری باشیم.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 17 بهمن 1399 بروزرسانی: 17 بهمن 1399 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 3112

به "افزایش روابط مالی ایران و ازبکستان نیازمند کاهش هزینه های حمل و نقل است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش روابط مالی ایران و ازبکستان نیازمند کاهش هزینه های حمل و نقل است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید