اختلال صدا بیزاری، وقتی صدا های خاص با اعصاب شما بازی می نماید

به گزارش یزد بلاگ، اگر از صدای جویدن، تنفس یا صحبت کردن دیگران بدتان می آید ممکن است به صدا بیزاری مبتلا باشید.

اختلال صدا بیزاری، وقتی صدا های خاص با اعصاب شما بازی می نماید

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرنگاران، دانشمندان در مطالعات تازه کشف نموده اند بیماری صدا بیزاری که به معنی تنفر از صدا های خاصی است، به یک ارتباط فوق العاده حساس مغز مرتبط است.

صدا بیزاری چیست؟

افراد مبتلا به صدا بیزاری، صدا های محرک خاصی برایشان آزاردهنده است و سبب افزیش رنج، خشم و حتی از دست دادن کنترلشان می گردد. صدا هایی که به احتمال زیاد باعث تحریک افراد مبتلا به صدا بیزاری می شوند تکراری و معمولاً شامل دهان، گلو یا ناحیه صورت هستند. افراد مبتلا به این بیماری ممکن از موقعیت های اجتماعی دوری نمایند یا برای فرار از صدا های محرک از هدفون استفاده نمایند. تصور می گردد که صدابیزاری تا حدودی بین 6 تا 20 درصد افراد را تحت تأثیر قرار می دهد.

علل صدا بیزاری

تحقیقات تازه کشف نموده است یک اتصال بی مانند میان قشر های شنوایی و حرکتی مغز در افراد مبتلا به صدا بیزاری وجود دارد. دکتر سوخبیندر کومار می گوید: یافته های ما نشان می دهد در افراد مبتلا به صدا بیزاری یک ارتباط غیرنرمال میان قشر شنوایی و حرکتی مغز وجود دارد. این اولین دفعه است که چنین ارتباطی در مغز برای این بیماری شناسایی شده است.

دیگر دلایل صدا بیزاری عبارت اند از:

اختلال در سیستم شنوایی مرکزی.

سایر شرایط بهداشت روانی: افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی مانند اختلال وسواس فکری و عملی و اختلال تیک بیشتر در معرض بیماری صدا بیزاری هستند.

ژنتیک: در خانواده موروثی است.

درمان

صدا بیزاری به اسم یک شرایط نسبتاً تازه شناخته شده و هیچ درمان مشخصی ندارد. با ین حال چندین رویکرد ممکن است موثر واقع شوند. مانند:

درمان شناختی-رفتاری: این درمان به نیمی از افراد مبتلا به صدا بیزاری یاری می نماید. این موضوع بر تغییر افکار منفی مرتبط با شرایط متمرکز است.

آموزش وزوز گوش: استفاده از آموزش آرام سازی به علاوه به کارگیری دستگاه هایی که صدا های منحرف نماینده توجه ایجاد می نمایند.

تکنیک های آرامش

کنار آمدن

مردم با این بیماری به روش های مختلفی کنار می آیند:

استفاده از هدفون

استفاده از گوش پاک کن

مدیریت استرس

پیش زمینه موسیقی

برای زمانی که عصبانی می شوید از قبل برنامه ریزی کنید. (سپس از آرامش، تجسم و تنفس عمیق بهره ببرید)

درمورد صدابیزاری بیشتر بدانید

این مطالعه شامل 33 نفر مبتلا به صدا بیزاری هست که مغزشان اسکن شده است. در مقایسه با گروه کنترل، آن دسته از افرادی که مبتلا به صدا بیزاری بودند، واکنش قوی تری بین قشر های شنوایی و حرکتی مغز نشان دادند. بعلاوه فعالیت در منطقه بینایی افزایش یافت. دکتر کومار می گوید:

چیزی که ما را غافلگیر کرد این بود که الگوی مشابهی را از ارتباط بین منطقه ها بینایی و حرکتی یافتیم که نشان دهنده می دهد صدابیزاری می تواند هنگامی که به وسیله بینایی تحریک می گردد اتفاق افتد.

این ارتباط سبب می گردد اتفاقی را به نام سیتم آینه فعال کند که به ما یاری می نماید تا حرکات ساخته شده به وسیله افراد دیگر را با فعال سازی مغز خود به روشی مشابه پردازش کنیم- گویی خودمان این کار را انجام می دهیم.

ما فکر می کنیم در افراد مبتلا به صدا بیزاری، فعال شدن بیش از حد غیرارادی سیستم آینه منجر به ایجاد نوعی حس می گردد در نتیجه صدا هایی که به وسیله دیگران ایجاد می شوند خارج از کنترل وارد بدنشان می گردد.

جالب اینجاست که بعضی از افراد مبتلا به صدابیزاری می توانند با تقلید کار هایی که سبب ایجاد صدای محرک می گردد، علائم خود را کاهش دهند. استفاده از این علم به ما یاری می نماید تا درمان ها تازه را برای افراد مبتلا به این اختلال توسعه دهیم.

نماشو: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

اسلیم فا: اسلیم فا: مجله دوخت و دوز، طراحی لباس و انتخاب لباس

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 4235

به "اختلال صدا بیزاری، وقتی صدا های خاص با اعصاب شما بازی می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختلال صدا بیزاری، وقتی صدا های خاص با اعصاب شما بازی می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید