پرفروش ترین کتاب های در زمینه هنر و تفریح خبرنگاران

به گزارش یزد بلاگ، هنر برترین راه برای درک فرهنگ سراسر دنیا در طول زمان است. بعضی از نقاشی ها و معماری هایی که از مصر باستان و به ویژه روم بیرون آمده اند، مسحورکننده بودند. سطح جزئیات و احساساتی که ما انسان ها توانسته ایم به وسیله هنر به تصویر بکشیم واقعا نفس گیر است و چیزی است که همه ما می توانیم به آن افتخار کنیم چرا که هنر جاودانه می ماند، اما زندگی کوتاه است.

پرفروش ترین کتاب های در زمینه هنر و تفریح خبرنگاران

قصد دارید برترین کتاب های هنر و تفریح را بخوانید؟ در ادامه این مطلب انواع مختلفی از کتاب در زمینه های هنر و تفریح و بعلاوه پرفروش ترین کتاب هاب هنر و تفریح خبرنگاران برای علاقه مندان به اختصار معرفی شده است.

1. مستطاب آشپزی از سیر تا پیاز

کتاب مستطاب آشپزی از سیر تا پیاز اثر نویسنده، ویراستار و مترجم پیشکسوت ایرانی، نجف دریابندری است که با همکاری همسر دوبلور و بازیگر پیشکسوتش، فهیمه راستکار نوشته شد. نجف فرزند اولین خلبانان دریایی ایران، ناخدا خلف دریابندری است. او با ترجمه آثار ارنست همینگوی، ویلیام فاکنر، برتراند راسل، ساموئل بکت و مارک تواین به فارسی شناخته شده است.

نجف دریابندری میراث بزرگی از خود بر جای گذاشت که تحسین روشنفکران زیادی را به همراه داشته است. سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران از او به عنوان گنجینه زنده انسانی نام برده است. کتاب مستطاب آشپزی از سیر تا پیاز کتابی گران بها درباره آشپزی بوده که سالی یک یا دو بار تنو چاپ می گردد و در حال حاضر چاپ 38 آن وارد بازار کتاب شده است.

دریابندری در این کتاب غذاهای ایرانی، چینی، هندی، ترکی، عربی، اسپانیایی، ژاپنی، ایتالیایی، رومی، فرانسوی و روسی را معرفی می نماید. نویسنده این کتاب را با نثری ساده و روان و لحن بسیار صمیمی و گاهی طنزگونه نوشته است. در قسمتی از کتاب می خوانیم: سالاد ماهی خام ممکن است به گوش بسیاری از مردم غریب بیاید، ولی ذائقه غیر از گوش است؛ چه بسا که ذائقه بعضی اشخاص مزه این سالاد را بپذیرد و از آن لذت ببرد.

تفاوت این کتاب آشپزی با سایر کتاب ها در این بوده که کتاب به وسیله یک آشپز نوشته نشده بلکه به وسیله نویسنده ای که آشپزی می نماید، به نگارش درآمده است. خواننده در بین صفحات کتاب، اطلاعاتی را درباره پیشینه خوراکی ها و سبک های مختلف پخت هر غذا دریافت می نماید.

در بخشی از کتاب مستطاب آشپزی از سیر تا پیاز می خوانیم:

در تقسیم بندی هنر آشپزی به سه مکتب ایرانی و چینی و رومی شیوه های آشپزی مستقل از این مکتب ها به حساب نیامده اند. این شیوه ها یا از نوعی هستند که در محیط خاصی محدود مانده اند، مانند آشپزی مردم، تبت یا به اقوام بدوی تعلق دارند و مشکل بتوان از آن ها به عنوان مکتب آشپزی نام برد، مانند آشپزی قبایل بومی افریقا و استرالیا. اما گذشته از این ها آشپزی ژاپنی هم که هنر بسیار پیش رفته ای است در تقسیم بندی ما نمی گنجد و باید آن را به عنوان استثنایی بر این قاعده در نظر گرفت. خود ژاپنی ها معتقدند که آشپزی آن ها مستقل از آشپزی چینی است و به یک معنی حق با آن هاست؛ اما نه به این معنی که آشپزی ژاپنی از آشپزی چینی سرچشمه نگرفته است.

2. هنر در گذر زمان

کتاب هنر در گذر زمان با عنوان انگلیسی Gardners Art Through the Ages اثر تاریخ نگار هنر و معلم آمریکایی، هلن گاردنر است که به وسیله محمدتقی فرامرزی به فارسی برگردانده شد. او بیش از سه دهه، آنالیز تاریخ هنر را ابتدا در دانشگاه ویرجینیا و از سال 1978 در دانشگاه بوستون، جایی که در حال حاضر استاد تاریخ هنر و باستان شناسی است، تدریس کرد.

هدف تاریخ هنر یعنی موضوع این کتاب عبات است از شناخت و ارزیابی هنر، از هر زمان و مکانی که آمده باشد و با هر دستی که ساخته شده باشد. هزاران نفر با در دست داشتن این کتاب، داستان هنر را در بستر کامل تاریخی، اجتماعی، مذهبی، مالی و فرهنگی آن مشاهده و بدین ترتیب درک خود را از هنر، معماری، نقاشی و مجسمه سازی عمیق تر نموده اند. کتاب هنر در گذر زمان با توجه به پوشش جامع، تاکید شدید بر زمینه و بازفراوری هنری غنی و دقیق، معروفیت زیادی به دست آورده و حفظ نموده است؛ به طوری که انجمن نویسندگان دانشگاهی سال 2001، هر دو جایزه مک گافین و تکستی را به نسخه یازدهم این اثر اعطا کرد.

کتاب هنر در گذر زمان به خوبی نوشته شده و سازمان دهی شده است. این کتاب نه تنها هنر غرب، بلکه هنر آسیایی، آفریقایی و بومی آمریکا را نیز پوشش می دهد. هر فصل با خلاصه ای از تاریخ فرهنگی برای دوره و مکان و بعلاوه نقشه ای که مکان های موردبحث را نشان می دهد، آغاز می گردد. حاشیه هایی مانند نمودار و شرح معماری کلیسای جامع گوتیک یا نحوه فراوری پارچه در فصول کتاب گنجانده شده اند تا درک محتوا را افزایش دهند. این کتاب را به کسانی که هنر می خوانند یا می خواهند در خصوص آن بیشتر بیاموزند توصیه می گردد. مترجم فارسی این کتاب در بخشی از مقدمه می گوید: کتاب حاضر به راستی دایره المعارف هنر دنیا (نقاشی، پیکرتراشی و معماری) است. به همین خاطر، دامنه ای گسترده دارد.

در بخشی از کتاب هنر در گذر زمان می خوانیم:

زمان آفرینش هر اثر هنری پیوندی فشرده با شکل ظاهر آن یا در یک کلام با سبک آن دارد به بیان دیگر سبک هر اثر هنری تابعی از دوره تاریخی آن اثر است تاریخ نگاری هنر با تفکیک آثار متعلق به معماری پیکر، تراشی و نقاشی به چندین سبک بر پایه شباهت های موجود میان آن ها و زمان یا دوره های آفرینش آن ها به حیات خویش ادامه می دهد. مطابق یکی از فرض های بنیادی تاریخ هنر آثاری که در یک زمان و البته در یک (مکان آفریده شده باشند عموما دارای ویژگی های سبک واحدی خواهند بود البته کل تاریخ نگاری بر این اعتقاد است که ماهیت رویدادها از همان زمانی نشات می گیرد که آن به وقوع می پیوندند و شاید از مردان بزرگشان که خود محصول زمانه اند؛ بدین ترتیب می توانیم از عصر پریکلس عصر خرد یا حتی به تقلید از عنوان یک کتاب نو - از عصر روزولت سخن بگوییم.

بعلاوه اگر بخواهیم از معنی یک اثر هنری با دلیل آفرینش آن سر در آوریم باید از زمان آفرینش آن با خبر گردیم. حال اگر اثر هنری از دوران گذشته تا به امروز پایداری نموده و در برابر دیدگان ما قرار داشته باشد آیا همین کافی نیست؟ آیا این اثر به دلیل ماندگاریش به یک معنی مستقل از زمان نیست؟ آیا یک اثر هنری تا زمانی که دوام آورد نمی تواند انسان های همه دوران را مخاطب خویش قرار دهد؟

3. درک و دریافت موسیقی

کتاب درک و دریافت موسیقی با عنوان انگلیسی Music in Appreciation اثر استاد سرشناس موسیقی راجر کیمی ین اولین بار سال 1976 منتشر شد و طی سال ها در هر نسخه کامل تر و به روزتر شده است. راجر میخواهد در این اثر به دانش آموزان، مبانی و اهمیت موسیقی را نشان دهد. گاهی اوقات این اثر با اطلاعاتی در خصوص چگونگی یا چرایی نگارش قطعه موسیقی برجسته نیز می گردد.

این کتاب پرفروش که شامل بعضی از برترین موسیقی هایی بوده که تا به امروز ساخته شده، برای افزایش عشق خوانندگان به موسیقی و بعلاوه توسعه مهارت های شنیداری آن ها نوشته شده است. بسیاری از بخش های کتاب، اما نه همه، شامل بخشی با عنوان تاریخ موسیقی است که توسعه تاریخی انواع مختلف موسیقی را شرح می دهد. دو بخش آخر هم عبارت اند از حقایقی که باید به خاطر بسپارید که نکات کلیدی را خلاصه می نماید و دوباره گوش کنید پیشنهادهایی برای گوش دادن به کل اجرای موسیقی ارائه می دهد.

در بخشی از کتاب درک و دریافت موسیقی می خوانیم:

هرکدام از سازهای خانواده بادی چوبی شخصیتی بسیار ویژه دارند و شباهت رنگ صدای آن ها بسیار کمتر از شباهت رنگ صدای زهی ها به یکدیگر است تفاوت صدای نقره ای فلوت با صدای گرفته و تودماغی ابوا بیش از تفاوت صدای ویولن و ویولاست رنگ صدای ویژه هر ساز بادی چوبی بیش از هر چیز از روش به نوسان درآوردن هوا در آن نشئت می گیرد نوازندگان فلوت و پیکولو بر لبه دهانی ساز می دمند؛ مانند کسی که برای ایجاد صدا بر دهانه بطری بدمد. (نوازنده رکوردر، سازی از خانواده فلوت در دهانی سوت شکل این ساز می دمد بقیه بادی چوبی ها برای ایجاد صدا از یک زبانه نوسان ساز یاری می گیرند زبانه باریکه ای بسیار نازک از نی است که حدود 6 سانتی متر درازا دارد و با جریان هوا به نوسان در می آید. بعضی بادی چوبی ها تک زبانه و بعضی دیگر دو زبانه اند.

4. تاریخ هنر

کتاب تاریخ هنر با عنوان انگلیسی The Story of Art اثر یکی از شناخته شده ترین مورخان هنر در بریتانیا و در دنیا، ارنست گامبریج اولین بار سال 1950 منتشر شد. این کتاب پس از انتشار، بیش از هشت میلیون نسخه فروخته شده و به بیش از 30 زبان ترجمه شده است.

کتاب تاریخ هنر بیشتر بر هنر اروپایی و بیشتر بر نقاشی تمرکز دارد و در این مورد کاملا پیشرو است. این اثر زیبا، کل دوره کوشش انسان برای فراوری هنر از نقاشی های غار که در دوران ماقبل تاریخ تا اواخر قرن بیستم ایجاد شده اند را در بر می گیرد.

کتاب تاریخ هنر یکی از معروف ترین و محبوب ترین کتاب هایی بوده که درزمینه هنر نوشته شده و بیش از چهار دهه یکی از پرفروش ترین کتاب های دنیا بوده است. خوانندگان در هر سن و سالی مجذوب سادگی و وضوح نوشته های گامبریج می شوند. خواندن این اثر با سبک نگارش خاصش با اصطلاحات مختصر و صفحاتی با عکس های رنگی از نقاشی ها، طراحی ها، معماری و مجسمه ها، بسیار آسان و لذت بخش است. همان طور که از عنوانش تعیین است، او کل تاریخ هنر را به عنوان یک روایت زمانی ارائه می نماید.

کتاب تاریخ هنر اثری صفحات زیادی دارد، اما اگر مطالعه آن را آغاز کنید، خواهید دید که در کوتاه ترین زمان آن را به انتها خواهید رساند و دلیل آن نویسنده توانمند اثر است؛ نثر گامبریج روان و به راحتی قابل درک بوده، اما مهم تر از آن، این است که او صرفا حقایق را برمی شمارد، سعی می نماید آن ها را شرح داده و آن ها را در پیشینه تاریخی قرار دهد. او با این کار فکر خواننده را درگیر می نماید تا در خصوص هنر و تکامل آن و اینکه چرا داستان هنر داستانی بی انتها است، بیاندیشد.

در قسمتی از کتاب تاریخ هنر می خوانیم:

درواقع من فکر نمی کنم برای دوست داشتن یک مجسمه یا تابلو دلایل نادرستی وجود داشته باشد. شخصی ممکن است یک تابلوی چشم انداز را به جهت آنکه یادآور وطنش است دوست داشته باشد، یا از تصویر چهره ای به دلیل آنکه یکی از دوستانش را به یادش می آورد خوشش بیاید. هیچ اشکالی از این بابت وجود ندارد همه ما هنگامی که تابلویی را می نگریم صدها چیز ممکن است به یادمان بیاید که بر دوست داشتن ها و دوست نداشتن هایمان تأثیر بگذارد. تا آنجا که این خاطرات موجب شوند که از آنچه می بینیم احساس لذت کنیم هیچ مسئله ای وجود ندارد. مسئله وقتی وجود دارد که خاطره ای نامربوط نوعی پیش داوری در فکر ما به وجود آورد. یعنی مثلا به طور غیرارادی از یک تابلوی عالی از چشم انداز کوهستان به دلیل ترس از کوه و کوهنوردی احساس بیزاری کنیم.

5. تئوری بنیادی موسیقی

کتاب تئوری بنیادی موسیقی اثر یکی از پیشگامان توسعه آموزش نوین موسیقی علمی در کشور، پرویز منصوری بوده که تا به امروز بارها تنو چاپ شده است. نوازنده ای که بدون آگاهی از تئوری موسیقی و به سبک سنتی، ساز بنوازد مانند تعمیرکاری بوده که بدون آشنایی با علم مکانیک و آشنایی با اجزای یک ماشین بخواهد آن را تعمیر کند و این کار فقط بر پایه تجربه و مشاهدات فردی است. اما چیزی که باعث یادگیری اصولی تر و سریع تر می گردد، بهره گیری از تئوری بوده و این اثر درخشان، وسیله ای برای آموزش مبانی تئوری بنیادی موسیقی است.

نویسنده در قسمت پیشگفتار کتاب درباره تئوری موسیقی می گوید: تئوری چکیده تجربه و عمل است ، معرفت بر انبوه جنبه های گوناگون واقعیت است، نتیجه آنالیز نظام درونی پدیده ها، و رهیافت به قانونمندی آن هاست؛ پس به کار بردن تئوری درواقع چیزی جز سود جستن از زندگی و عمل گذشته نیست. گاهی به نظر می رسد که تئوری و عمل در تعارض با یکدیگر قرار دارند، ولی خود این تعارض نیز بخشی از روند زندگی است؛ این دو یکدیگر را تکمیل می نمایند، چنان که نادیده گرفتن و چه در هنر - درنهایت برای سرسبزی و باروری درخت زندگی زیان بار است.

این کتاب شامل 12 فصل است که عبارت اند از: نشانه های اولیه خط موسیقی، تاکید و وزن، فاصله (1)، گام و تونالیته، فاصله (2)، قواعد نت نویسی، حامل و تاریخچه آن، مدهای کلیسا، وزن های دشوارتر، تکمیل خط موسیقی، نشانه های دیگر، آکوردشناسی، سرآغاز هارمونی.

هدف اصلی کتاب تئوری بنیادی موسیقی این است که همه افراد از خواننده ای که کمترین دانش و اطلاعات از موسیقی دارد گرفته تا استاد موسیقی، بتوانند از آن استفاده نمایند. از آن گذشته، نویسنده قصد داشته تا آنجا که ممکن است خواننده را از مراجعه به استاد بی احتیاج سازد و به نوعی کتابی خودآموز باشد. بین فصل های اول و همین طور در آخر همه فصل ها، تمرین ها و سوال هایی مطرح شده که خواننده برای اینکه به آن ها پاسخ دهد، باید از حافظه و دانشی که کسب نموده استفاده کند.

در قسمتی از کتاب تئوری بنیادی موسیقی می خوانیم:

موسیقی در سده های آغاز مسیحیت از قرن سوم به بعد رفته رفته جایی کلیسا برای خود باز کرد. کلیسا در جهت پیشرفت موسیقی درواقع نقشی دوگانه داشت: از آن حمایت می کرد و درعین حال موانعی بر سر راه پیشرفت هنر بیرون از کلیسا می نهاد. بااین حال موسیقی مردمی و بیشتر سازی با وجود تحریم آن از سوی کلیسا به زیستن و پیش رفتن ادامه می داد. مباشران این موسیقی در آغاز مطرب های دوره گرد بودند که از این شهر به آن، شهر و از این قلعه به آن قلعه می رفتند و به سرگرم کردن مردم مشغول می شدند.

بعدها که در سرزمین های اروپایی نظام اشرافیت پا گرفت و تثبیت شد موسیقی غیرمذهبی حامیانی تواناتر یافت. اشراف خود به فرا گرفتن موسیقی پرداختند و مطرب های دوره گرد را برای اجرای آثارشان به استخدام خویش گرفتند. از سوی دیگر کلیسا منظما به اعتلای موسیقی اشتغال داشت. در طی قرن ها در تئوری و پراتیک محتاطانه پیش می رفت. موسیقی کلیسا بیشتر و در اصل - آوازی بود و کاربرد ساز در کلیسا در آغاز، حرام شمرده می شد و تنها بعدها بود که ارگ به کلیسا راه یافت و نوازندگی آن در برنامه های رسمی مجاز شمرده شد.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 14 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 14 اردیبهشت 1402 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 4984

به "پرفروش ترین کتاب های در زمینه هنر و تفریح خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرفروش ترین کتاب های در زمینه هنر و تفریح خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید