گزارش اقتصادی پلی استیشن منتشر شد؛ رشد فروش سخت افزار اما کاهش سود کلی

به گزارش یزد بلاگ، چند روز پیش، سونی گزارش سه ماهه اول سال اقتصادی فعلی را منتشر کرد که در آن شاهد رشد فروش پلی استیشن هستیم. هرچند، نسبت به سال گذشته در برخی از بخش ها کاهش هایی هم وجود داشته است.

گزارش اقتصادی پلی استیشن منتشر شد؛ رشد فروش سخت افزار اما کاهش سود کلی

این آمار سه ماهه منتهی به 30 ژوئن 2021 را شامل می گردد. گزارش داده شده است که در این سه ماهه بخش بازی ها و سرویس های اینترنتی (G&NS) که پلی استیشن هم در همین بخش فعالیت دارد، فروشی 5.6 میلیارد دلاری (615.8 میلیارد ین) را تجربه نموده است که نسبت به سال گذشته از افزایش 9.7 درصدی خبر می دهد. این افزایش به لطف فروش بیشتر سخت افزارهای پلی استیشن و به خصوص پلی استیشن 5 به وجود آمده است.

با این حال، سود عملیاتی 762.9 میلیون دلار (83.3 میلیارد ین) بوده است که نسبت به سال پیش حدود 40.6 درصد کاهش داشته است. چند عامل مختلف در این زمینه تأثیرگذار بوده است. در وهله اول، سونی کنسول نو پلی استیشن 5 را عرضه نموده است. از آنجایی که هزینه توسعه کنسول از قیمت نهایی آن بیشتر بوده، معین است که سونی روی هر کنسول تا حدی ضرر نموده است که البته این اتفاق در آغاز هر نسل طبیعی است. البته، به تازگی گزارشی منتشر شده است که نشان می دهد دیگر سونی از این به بعد روی فروش کنسول ها ضرر نخواهد کرد.

در سه ماهه اول سال قبل سونی 1.9 میلیون دستگاه پلی استیشن 4 فروخته است، در حالی که در سه ماهه جاری فقط 500 هزار دستگاه پلی استیشن 4 به فروخته شده است. از طرفی وارد شدن به نسل نو کنسول ها و از طرف دیگر شرایط قرنطینه در سال گذشته که باعث شده بود بسیاری وقت بیشتری را در خانه های خود سپری نمایند، باعث شده تا این اختلاف به وجود آید. بعلاوه در این بازه 2.3 میلیون دستگاه پلی استیشن 5 به فروخته شده است. همان طور که سونی در هفته قبل بیان کرد، اکنون فروش کلی این کنسول از مرز 10 میلیون دستگاه عبور نموده است.

سال گذشته، بازی هایی که سونی ناشر آن ها بوده است، حدود 18.4 میلیون نسخه فروش داشته اند. این در صورتی است که در بازه مشابه در امسال این رقم به 10.5 میلیون نسخه کاهش یافته است. البته، این چیز عجیبی نیست. علاوه بر همان نکته ای که در برابر قرنطینه گفته شد، سال گذشته در این بازه اثر پرطرفدار و مورد انتظاری همانند The Last of Us Part 2 منتشر شد. ساخته ناتی داگ حتی توانست رکورد شکنی کند و در سه روز ابتدایی خود 4 میلیون فروش داشته باشد. در این سه ماهه اخیر، سونی دو بازی مهم Ratchet & Clank: Rift Apart و Returnal را منتشر نموده است که این دو اثر به ترتیب فروشی حدود 1.1 میلیون نسخه و 560 هزار نسخه را تجربه نموده اند. بعلاوه این دو اثر انحصاری پلی استیشن 5 هستند و از آنجایی که در حال حاضر جامعه مخاطبان این کنسول کمتر از پلی استیشن 4 است، این فروش چندان هم عجیب نیست.

در این سه ماهه اخیر، روی هر دو کنسول پلی استیشن 4 و پلی استیشن 5 حدود 63.6 میلیون بازی فروخته شده است. این در شرایطی است که در سال گذشته در همین بازه 91.4 میلیون بازی به فروش رفته بود. فروش کلی به وسیله بازی ها و محتویات اضافه آن ها به 3.2 میلیارد دلار (346 میلیارد ین) رسیده است که نسبت به رقم سال گذشته که 4 میلیارد (432.6 میلیارد ین) بود، حدود 16 درصد کاهش داشته است.

از نظر سخت افزاری هم سونی در مجموع کنسول های خانواده پلی استیشن 934.3 میلیون دلار عایدی داشته است که نسبت به سال گذشته با افزایش قابل توجهی روبرو شده است. سال گذشته این رقم 508.3 میلیون دلار (55.5 میلیارد ین) بود.

عایدی بخش سرویس های اینترنتی هم با 10 درصد افزایش به 934.2 میلیون دلار (102 میلیارد ین) رسیده است. تعداد کاربران پلی استیشن پلاس نسبت به سال گذشته از 45 میلیون به 46.3 میلیون مشترک رسیده است. با این حال، اگر بخواهیم سه ماهه قبلی را محاسبه کنیم، با کاهش مشترک روبرو بوده ایم. در سه ماهه چهارم سال اقتصادی قبل تعداد مشترکان این سرویس 47.6 میلیون نفر بود.

با وجود برخی از کاهش ها در این زمینه، بخش بازی و سرویس های اینترنتی چه ازنظر فروش و چه از نظر سود عملیاتی همچنان برترین عملکرد را میان بخش های مختلف شرکت سونی داشته است.

منبع: GameIndustry.biz

نماشو: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 6 شهریور 1400 بروزرسانی: 6 شهریور 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 4345

به "گزارش اقتصادی پلی استیشن منتشر شد؛ رشد فروش سخت افزار اما کاهش سود کلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش اقتصادی پلی استیشن منتشر شد؛ رشد فروش سخت افزار اما کاهش سود کلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید