کشف فسیل یک دایناسور کوچک زرهی ناشناخته در جنوب آرژانتین

به گزارش یزد بلاگ، ایسنا/ براساس آخرین گزارش های منتشر شده، کشف فسیل یک دایناسور کوچک زرهی ناشناخته در جنوب آرژانتین صورت پذیرفت.

کشف فسیل یک دایناسور کوچک زرهی ناشناخته در جنوب آرژانتین

به گفته دیرینه شناسان، این دایناسور دوره کرتاسه که Jakapil kaniukura نام دارد، به علت داشتن پوشش بدنی خاص و دارا بودن ردیف هایی از زره های شکل استخوان در امتداد گردن و پشت که تا دم آنها امتداد داشت، بسیار مقاوم بوده اند و این ساختار بدنی از آنها به خوبی محافظت میکرد.

طول این موجود تازه کشف شده حدود 5 فوت (1.5 متر) و وزن آن تنها 9 تا 15 پوند (4 تا 7 کیلوگرم) بود و دقیقا شبیه به یک گربه معمولی خانگی بوده است. بقایای فسیل آن در دهه گذشته در نزدیکی سدی در پاتاگونیا در منطقه دیرینه شناسی La Buitrera استان ریو نگرو حفر شده بود.

دانشمندان گفتند: jakapil اولین دایناسور زرهی در نوع خود از دوره کرتاسه در آمریکای جنوبی است. این دایناسور از گروه زره پوشان هست.

سباستین آپستگویا، دیرینه شناس این مطالعه و همکارانش در این آنالیز یک اسکلت جزئی از jakapil را به همراه 15 تکه دندان که شکل دندان های ایگوانا داشتند، پیدا کردند.

jakapil همچون شکل بدوی راسته زره پوشان است که خیلی زودتر می زیسته اند و اینکه قدمت آن به دوره کرتاسه باز میگردد، باعث تعجب دیرینه شناسان شده است.

یافته های این مطالعه در مجله Scientific Reports منتشر شد.

منبع: همگردی
انتشار: 22 مرداد 1401 بروزرسانی: 22 مرداد 1401 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 4864

به "کشف فسیل یک دایناسور کوچک زرهی ناشناخته در جنوب آرژانتین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف فسیل یک دایناسور کوچک زرهی ناشناخته در جنوب آرژانتین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید