ماهی عجیب الخلقه ای که 555 دندان دارد

به گزارش یزد بلاگ، تهران (پانا) - روغن ماهی دراز (Lingcod) یک ماهی درنده است که در شمال اقیانوس آرام زندگی می نماید. طول این ماهی ها هنگام بلوغ به 50 سانتی متر می رسد و بعضی از آن ها از این محدوده فراتر می فرایند و تا 1.5 متر قد می کشند.

ماهی عجیب الخلقه ای که 555 دندان دارد

به گزارش ثریا، روغن ماهی دراز (Ophiodon elongatus) از پر دندان ترین حیوانات در طبیعت است. 555 دندان آرواره های این نوع ماهی را پوشانده است، اما اکنون مطالعات تازه نشان می دهد که دندان های این ماهی ها با همان سرعتی که رشد می نماید، می افتند و روزانه حدود 20 دندان این ماهی می افتند.

کارلی کوهن (Karly Cohen)، نویسنده اصلی این مقاله از دانشگاه واشنگتن می گوید: تمام استخوان های درون دهان این ماهی با دندان پوشیده شده است.

روغن ماهی دراز (Lingcod) یک ماهی درنده است که در شمال اقیانوس آرام زندگی می نماید. طول این ماهی ها هنگام بلوغ به 50 سانتی متر می رسد و بعضی از آن ها از این محدوده فراتر می فرایند و تا 1.5 متر قد می کشند.

این ماهی ها به جای دندان پیشین، آسیا و نیش، صدها دندان تیز و میکروسکوپی روی آرواره های خود دارند. کام آن ها نیز با صدها ریزدندان تیز پوشیده شده است.

پشت یک ردیف از آرواره های آن ها ردیف دیگری از آرواره های حلقی وجود دارد که این ماهی برای جویدن غذا از آن ها استفاده می نماید.

اگرچه این نوع دهان و دندان در دنیای پستانداران عجیب به نظر می رسد، اما دهان روغن ماهی دراز در میان ماهی های استخوان تقریبا عادی است و آن را تبدیل به گونه ای خاص برای مطالعه می نماید.

دندان ها اطلاعاتی در خصوص مواد غذایی مصرفی موجودات فراهم می نمایند.

به گفته کوهن از آن جا که دندان ها به خوبی فسیل می شوند به وفور می توان آن ها را یافت.

او می گوید: از آن جا که دندان های افتاده زیادی یافت می گردد تعیین است که این ماهی دندان ریزی زیادی دارد. اما ما میزان آن را نمی دانستیم.

کوهن و امیلی کار (Emily Carr) نویسنده اصلی مطالعه و دانشجوی کارشناسی زیست شناسی از دانشگاه فلوریدا جنوبی برای به دست آوردن تعداد دندان هایی که روزانه از دست می فرایند 20 ماهی را درون مخزن آب نگهداری کردند. دندان های این ماهی ها بسیار کوچک است و بنابراین فهمیدن سرعت از دست رفتن دندان ها کار آسانی نبود و آن دو نمی توانستند به راحتی دندان ها را از کف مخزن جمع آوری نمایند؛ بنابراین محققان ماهی ها را درون مخزنی از رنگ قرمز رقیق قرار دادند تا دندان های آن ها رنگی گردد.

پس از گذشت 10 روز محققان ماهی ها را به مخزن دیگری با رنگ سبز فلورسنت منتقل کردند تا دندان ها باز هم رنگ بگیرد.

در نهایت کار استخوان های دارای دندان را زیر میکروسکوپ و در تاریکی آنالیز کرد و نسبت دندان های قرمز به سبز را در کل دندان های دهان ماهی میزان گیری کرد. دندان هایی که از ابتدای تحقیقات به جای مانده بودند سبز و قرمز بودند و دندان هایی که در طول 10 روز رشد نموده بودند تنها رنگ سبز داشتند.

او در طول این آزمایش 10 هزار دندان را مورد آنالیز قرار داد و تخمین زد که ماهی ها حدود سه درصد از دندان های خود را از دست داده و جایگزین نموده اند.

آن ها دریافتند که ماهی ها به طور میانه روزانه 20 دندان از دست می دهند.

آرواره حلقی با سرعت بیشتری دندان از دست می داد. کوهن مشتاق است که دلیل وقوع این پدیده را بفهمد. او می گوید: در این آزمایش، غذا دادن به ماهی باعث افزایش جایگزینی دندان در آن ها نشد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 19 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 19 اردیبهشت 1401 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 4782

به "ماهی عجیب الخلقه ای که 555 دندان دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماهی عجیب الخلقه ای که 555 دندان دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید