کدام بشقاب را به عنوان غذای شب عید سر سفره بیاوریم؟

به گزارش یزد بلاگ، با نزدیک شدن به نوروز و سال نو، این سوال در ذهن خانواده ها و بخصوص خانم ها و مادران شکل می گیرد که برای غذای شب عید چه خوراک هایی را تدارک ببینند. در خصوص این که باید چه غذاهایی در شب عید تهیه و مصرف گردد، داستان های مختلفی وجود دارد که احتمالا برخی از آن ها را شنیده اید. مثلا، برخی از اعضای خانواده و بخصوص مسن ترها، با تعصب خاصی اصرار می نمایند که سال نو بدون سبزی پلو ماهی شب عید اصلا جذابیت ندارد! برای خواندن درمورد نوروز صیادان، به این مقاله مراجعه نمایید. برخی دیگر اما اعتقاد دارند که در این شب تنها باید رشته پلو خورد و نه هیچ غذای دیگر!

کدام بشقاب را به عنوان غذای شب عید سر سفره بیاوریم؟

لذت بخشترین تجربه سفر را با تور لحظه آخری تجربه کنید. برای یافتن تورهای لحظه آخری، برنامه سفرهای مقرون به صرفه و دریافت راهنمایی از مسافران قدیمی با ما همراه باشید.

خلاصه این موضوع ساده، گاهی دستمایه بحث ها و گفت و گوهای خانوادگی می شود. حتی گاهی همین موضوع ساده چنان اهمیتی پیدا می نماید که ممکن است کل خانواده را برای مدتی درگیر تصمیم گیری کند. اگر شما هم از آن دسته از خانواده های ایرانی هستید که غذای شب عید یک رسم مهم برایشان محسوب می شود، حتما در ادامه این مقاله با مجله خبرنگاران همراه باشید.

سبزی پلو ماهی، محبوب ترین غذای شب عید برای ما ایرانی ها!

سبزی پلو با ماهی، بدون شک یکی از پرطرفدارترین غذاهای شب عید در ایران به حساب می آید. اما آیا از افسانه ای که پشت این غذای لذیذ و فوق العاده باخبر هستید؟ درست متوجه شده اید. مانند تمامی رسم و رسومات جشن شروع بهار، این غذا هم داستان جالبی دارد که بهتر است با آن آشنا شوید. شاید عجیب به نظر برسد اما ماجرای چند صد ساله خوردن سبزی پلو ماهی در شب سال نو، به داستان حضرت سلیمان و انگشتر معروفش باز می شود. گفته می شود، این پیامبر انگشتری خاص داشت که به یاری آن می توانست کارهای خارق العاده ای را انجام بدهد. اما این موضوع چه ربطی به سبزی پلو ماهی شب عید دارد؟

داستان انگشتر حضرت سلیمان و سبزی پلو ماهی عید!

داستان از این قرار است که از قضای روزگار، انگشتر حضرت سلیمان به دست یک دیو پلید افتاد و به جای او بر تخت پادشاهی تکیه زد. پس از آن هم برای اینکه دست نبی به انگشتر قدرتمندش نرسد، آن را به دریا انداخت. می گویند، سلیمان کوشش بسیاری کرد تا مردم را با خود همراه کند اما توفیقی حاصل نشد و به همین دلیل پس از اینکه مدتی به دنبال انگشتر جست و جو کرد، از جهان کناره گرفت و به ماهی گیری مشغول شد. چندی بعد، درحالی که شکم یکی از ماهی هایی که صید نموده بود را می شکافت، انگشترش را در آن پیدا کرد.

در افسانه ها آمده است که مردم از این اتفاق مطلع شدند و فهمیدند که آنکه بر تخت سلطنت تکیه زده، درحقیقت دیو سیاهی است. آن ها در روز سیزدهم نوروز، دیو را از تخت سرنگون کردند و سلیمان نبی را به سلطنت بازگرداندند. به همین دلیل، اعتقاد بر این است که خوردن ماهی در شب عید نشانه ای از این داستان جالب است. اما چرا آن را با سبزی پلو سرو می نمایند؟

برنج، نمادی از برکت و نشانه ای از وفور و ثروت

ماهی از سالیان دور به همراه سبزی پلو به عنوان غذای شب عید سر سفر آورده می شد اما چرا در کنار ماهی سبزی پلو می خوریم؟ حقیقت این است که برنج در زمان های گذشته، به اندازه دوران کنونی به وفور یافت نمی شد. به همین دلیل، خوردن برنج نشانه وفور و فراوانی به شمار می آمد و در کنار ماهی مصرف می شد. هم زمان با پخت برنج در آن سبزی و سیر می ریختند که علاوه بر رنگ فوق العاده، به آن طعمی بی نظیر می بخشد. لازم به ذکر است، به دلیل کمیاب بودن برنج، در زمان های گذشته آن را تنها در موارد خاصی مانند غذای شب عید استفاده می کردند.

رشته پلو،غذای شب عید محبوب در شهرهای مرکزی

با وجود اینکه سبزی پلو ماهی یکی از معروف ترین غذاهای شب عید است، اما تنها غذایی نیست که در این زمان صرف می شود. در شهرهایی مانند تهران و اراک یا در استان هایی مانند آذربایجان و کرمانشاه به جای سبزی پلو ماهی، مردم رشته پلو می پزند. در این بخش های کشور، اعتقاد بر این است که با خوردن رشته پلو به عنوان غذای شب عید می توان تا سرانجام سال، گره از مسائل زندگی گشود و آن ها را به راحتی حل کرد. در کنار رشته پلو، این برنج مخلوط محبوب، کشمش، خرما، کوفته های کوچک یا مرغ سرو می شود.

گوشه ای از غذاهای شب عید در دیگر مناطق کشور

از آن جا که در زمان های گذشته، در بعضی مناطق ایران کوکو سبزی به عنوان وعده شام در سال نو صرف میشد، امروزه هم این غذای سبک را در کنار سبزی پلو سرو می نمایند. اما این تنها غذایی نیست که در دیگر مناطق کشور به مناسبت شب عید طبخ می شود. مردم چهارمحال و بختیاری، برای غذای شب سال نو، کوفته می پزند که از موادی مانند گوشت، برنج و سبزیجات تهیه می شود.

دلمه برگ مو هم یکی دیگر از غذاهای محبوب در میان اقوام ترک در ایران است که برای پخت آن برگ های درخت انگور را با سبزیجات، گوشت، برنج و غیره پر می نمایند و می پیچند. اما حتما اسم کلم پلو را شنیده اید که غذای معروف و محبوب شیرازی ها به شمار می آید و از طعم فوق العاده ای برخوردار است.

در این مقاله، از آداب و رسوم پختن غذاهای شب عید گفتیم و به معرفی معروف ترین غذاهایی که در این زمان پخته می شود، پرداختیم. شما معمولا در این زمان چه غذایی مصرف می کنید؟ آیا به این موضوع اهمیت می دهید، یا اینکه از نظر شما اهمیت چندانی ندارد؟ نظرات خود را برای ما بنویسید.

منبع: الی گشت
انتشار: 7 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 633

به "کدام بشقاب را به عنوان غذای شب عید سر سفره بیاوریم؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "کدام بشقاب را به عنوان غذای شب عید سر سفره بیاوریم؟" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کدام بشقاب را به عنوان غذای شب عید سر سفره بیاوریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید