کارآفرینی با تولید؛ تنگنا هایی که اگر توجه نشود مشکل ساز خواهد شد

به گزارش یزد بلاگ، کارخانه تولید دارو های گیاهی و آرایشی و بهداشتی اولین و بزرگترین تولیدکننده دارو های گیاهی در استان و جنوب کشور است، که برای 454 نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی کرده است.

کارآفرینی با تولید؛ تنگنا هایی که اگر توجه نشود مشکل ساز خواهد شد

به گزارش خبرنگار از ، گیاهان دارویی شامل بخش هایی از گیاهان است که پس از چیدن و خشکاندن، بدون ایجاد تغییری در مغازه ها و عطاری ها به فروش می رسد.

گیاهان دارویی مانند زیره، رازیانه، هل و دارچین گیاهانی هستند که بعضی خواص درمانی آنها عمدتاً بی ضرر یا کم ضرر است، اما دارو های گیاهی حاصل تبدیل بعضی گیاهان به دارو در کارخانه های داروسازی و طی فرایندی خاص و استریل هستند.

درمان های سنتی در نظام بهداشت و درمان عمومی بعضی از کشور ها مانند چین و ویتنام وضع شده، که بر همین اساس فراوریکنندگان دارو های گیاهی باید ثابت کنند که محصول های فراوری شده برای استفاده مردم تحت استاندارد های بالا باشد.

بیشتر مردم اصطلاح دارو های گیاهی را معادل جوشانده ها، با رنگ، مزه، عطر و بوی معین می دانند، اما این دارو ها به صورت قرص، کپسول، شربت و دیگر محصولات دارویی در کارخانه های فراوری و صنعتی فراوری می شوند.

بخش بزرگی از صنعت دارو های گیاهی دنیا به عنوان داروسازی گیاهی شناخته می شود، که باعث گردش پول در کارخانجات با فناوری های پیشرفته است.

محمدرضا موحد پور مدیرعامل شرکت فراوری دارو های گیاهی در گفت وگو با خبرنگار از ، با اشاره به اینکه این کارخانه به عنوان اولین فراوریکننده دارو های گیاهی در استان و جنوب کشور مشغول به فعالیت است، گفت:این کارخانه به مساحت بیست و سه هزار مترمربع با هزینه اولیه 2 میلیارد تومان در سال 82 آغاز به کار کرد.

موحد پور با بیان به اینکه کارخانه فراوری دارو های گیاهی پایه گذار واحد تحقیق و پژوهش جدید ترین استاندارد های روز دنیا شده است، اضافه کرد: این کارخانه با رعایت دستور العمل و همچنین استاندارد های وزارت بهداشت در حال حاضر بیش از 40 فراورده دارویی را عرضه و بالغ بر 30 فراورده دیگر را در مرحله آماده سازی و دریافت پروانه فراوری دارد.

او هدف از تاسیس این کارخانه را فراوری دارو های گیاهی، صنایع آرایشی و بهداشتی و دمنوش های گیاهی برای جامعه دانست.

مدیر عامل شرکت فراوری دارو های گیاهی بیان نمود: مواد اولیه برای فراوری دارو های گیاهی عمدتا از استان فارس و فراوریکنندگان داخل کشور از جمله استان های مازندران، گلستان، کرمان، همدان، کردستان و اصفهان خریداری می شود.

موحد پور با اشاره به صادرات محصولات و ارز آوری معادل به داخل کشور، گفت:در سال های اخیر محصولات دارو های گیاهی و بهداشتی به کشور های آلمان، فرانسه، امارات متحده عربی و چین صادر شده است.

او در خصوص اینکه این کارخانه اولین و بزرگترین فراوریکننده دارو های گیاهی در استان و جنوب کشور است، اضافه کرد: این کارخانه برای چهار صد و 54 نفر به صورت مستقیم و برای هزار و هشتصد نفر به صورت غیرمستقیم اشتغالزایی کرده است.

مدیرعامل شرکت فراوری دارو های گیاهی شرح داد: در این کارخانه دارو های اعصاب و روان، معده و روده، دارو های اطفال و زنان، نورولوژی، اورولوژی و همچنین دارو های زیبایی فراوری می شود.

موحدپور با اشاره به مسائل موجود اظهار کرد:با توجه به مسائلی از جمله سرمایه در گردش و وضع موجود، این کارخانه توانسته با تلاش و همکاری های پرسنل خود به فراوری دارو های گیاهی و محصولات خود ادامه دهد.

محمد ابراهیم زحلی نژاد دکترای تخصصی طب سنتی ایران و استاد یار دانشکده پزشکی شیراز، در گفت وگو با خبرنگار از ، گفت:گیاهان دارویی عبارتند از اندام های ایمن گیاه، که از نظر گیاه شناسی، شناسایی و کیفیت آنها به شیوه های مختلف معین شده است.

زحلی نژاد با اشاره به اینکه دارو های گیاهی فراورده هایی از یک یا چند قسمتی از اندام های گیاهان تهیه شده است اضافه کرد:امروزه این دارو های فرآوری شده به شیوه های داروسازی رایج از جمله قرص، کپسول و شربت تهیه می شوند.

او با بیان به اینکه در طب سنتی از گیاهان دارویی به صورت تک دارویی یا فراوری شده استفاده می شود، اضافه کرد: حدود 90 درصد از دارو های سنتی منشا گیاهی دارند و همچنین بقیه 5 تا 6 درصد معدنی و 4 تا 5 درصد نیز منشا حیوانی دارند.

زحلی نژاد در خصوص اینکه از دارو های گیاهی برای درمان بیماری های افراد استفاده می شودو اینکه دارو های گیاهی هر کدام خواص خاص خود را دارند، شرح داد: باید توجه داشت که استاندارسازی در هر صورت انجام و میزان مصرف آن باید بر اساس منابع علمی معین شده باشد.

دکترای تخصصی طب سنتی ایران و استاد یار دانشکده پزشکی شیراز با بیان این مطلب که این اشتباه رایج بر جامعه که تصور می شود، همه محصولات گیاهی، چون طبیعی وبی خطرند، اعلام کرد: باید توجه شود گیاهان دارویی چه به صورت دارو، موادخام و فراوری شده می تواند خطرناک باشد.

بهتر است که گیاهان دارویی به صورت بسته بندی در عطاری ها عرضه شوند.

زحلی نژاد گفت: بسیاری از گیاهان دارویی در نقاط مختلف برحسب میزان تابش آفتاب، دسترسی به آب در محل های کوهستانی، دشتی، بیابانی و یا فصل جمع آوری دارای درصد مواد موثر متفاوتی هستند.

گل محمدی یکی از فرآورده های اصلی فراوری استان است. دارو های گیاهی و شیمیایی ممکن است با همدیگر تداخل داشته باشند، به همین دلیل پیشنهاد می شود بیماران در زمان ویزیت پزشک اگر دارو های گیاهی مصرف می کنند به پزشک معالج برای اینکه تداخل نداشته باشد اطلاع دهند.

مجله زیتوا: مجله زیتوا | مجله خبری ایران و جهان پیرامون

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 543

به "کارآفرینی با تولید؛ تنگنا هایی که اگر توجه نشود مشکل ساز خواهد شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارآفرینی با تولید؛ تنگنا هایی که اگر توجه نشود مشکل ساز خواهد شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید