چگونه نسبت به کار چاپی بهترین مرکب را انتخاب کنید ؟

به گزارش یزد بلاگ، این نوشته صرفا به معرفی مرکب برای شناساندن آن می پردازد و هیچ گونه ارتباطی با نحوه ساخت و یا ترکیبات شیمیایی آن ندارد. فقط به معرفی مرکب برای شناساندن آن می پردازد. پیشنهاد میکنیم قبل از مطالعه این مقاله حتما سری به مقاله انواع مرکب برای چاپ بزنید، تا اطلاعاتی را در مورد مرکب ها و انواع آنها بدست آوردید، سپس به ادامه خواندن این مقاله بپردازید.

چگونه نسبت به کار چاپی بهترین مرکب را انتخاب کنید ؟

افراد شاغل در حیطه چاپ که تحت هر شرایطی اعم از زمانی و مکانی با مرکب و کارهای گوناگون چاپی در ارتباط هستند باید جنس مرکب مصرفی خود را بشناسند تا از روش مصرف صحیح مطلع شوند. زیرا نتیجه آن بر روی کار و در قیمت تمام شده آن هم تأثیر دارد.

معمولا روی قوطی مرکب یک برچسب چسبانده شده که دقیقا مشخصات آن را مشخص می نماید. در شرایطی که تصمیم گیری سخت و تشخیص اینکه کدام مرکب برای چه کاری مناسب است از سازنده باید کمک گرفت. برچسب مرکب مشخصات زیر را ارائه می دهد:

  • رنگ مرکب
  • مقاومت در مقابل نور آفتاب
  • پوشش دهی
  • طریقه خشک شدن
  • 5پذیرش ورنی یا عدم پذیرش آن
  • مقاومت در برابر مواد قلیایی
  • مرکب های مخصوص بسته بندی

بیشتر بخوانید : بهترین فروشنده مرکب {معرفی 10 تولیدکننده برتر مرکب چاپ ایران}

رنگ مرکب

همانطور که از نام آن پیداست نوع رنگ را مشخص می نماید. مقاومت در برابر نور آفتاب این خاصیت برای کارهای چاپی که در مقابل نور آفتاب قرار دارند معنی خاصی دارد. عددی که در مقابل کلمه واقع شده است این درجه را مشخص می نماید که مقاومت این نوع مرکب در مقابل نور خورشید چه میزان میباشد.

اعداد از شماره یک تا هشت شروع می گردد که معنای هر کدام بیان خواهد شد. بیشترین رنگ دانه ها یا پیگمنت در عدد شماره شش واقع شده است.

رنگدانه یا پیگمنت دانه های بسیار ریزی می باشند که نوع رنگ را تشکیل می دهد. این نکته مهم است که بدانیم در موقعی که مرکب روشن تر یا رقیق تر می گردد مقاومت آن در برابر نور خورشید کمتر می گردد، یعنی اگر کاری که ترامه یا تنپلات باشد با مرکبی که خالص یعنی بدون ترکیبات رقیق کردن چاپ گردد مقاومت آن زیادتر از کاری است که با مرکب رقیق شدن چاپ می گردد.

حال اگر دو مرکب با هم قاطی شده تا یک رنگ نو به وجود بیاید مقاومت آن در برابر نور خورشید همان میزانی است که مرکب درجه پایین دارد. مثلا اگر یک مرکب با درجه هفت و یک مرکب با درجه دو قاطی گردد مقاومت ما در اصل دو می باشد. این خاصیت مرکب نباید با مقاومت در برابر تغییرات آب و هوایی یا گازهای مختلف مثل گاز اتومبیل اشتباه گردد. درجه بندی به ترتیب زیر می باشد: شماره هشت ایده آل

  • شماره هفت عالی
  • شماره شش خیلی خوب
  • شماره پنج خوب
  • شماره چهار تقریبا خوب
  • شماره سه بد نیست
  • شماره دو کم
  • شماره یک خیلی کم

بیشتر بخوانید : بهترین فروشگاه ملزومات چاپ در ایران کجاست ؟

پوشش دهی

علامت آن یا به صورت نوشته یا به شکل یک مربع می باشد. نوشته آلمانی Lasienend انگلیسی Transparent با L یا مربع یا تو خالی است یا توپر توخالی یعنی Lasierend یا Transparent

L پوشش ندادن

توپر یعنی deckend یا (d) پوشش دهنده

بین این دو، LD یا کمی پوشش دهنده است.

پوشش دهی یعنی اینکه مرکب بعدی آیا روی رنگ قبل را می پوشاند یا نه؟ این خاصیت را زمانی می توان قضاوت کرد که ضخامت قشر هر دو مرکب یکسان باشد.

هر چقدر قطر رنگ دانه ها کمتر باشد به همان میزان پوشش دهی بیشتر می گردد. این حالت تا یک حد بخصوصی وجود دارد یعنی اگر قطر رنگ دانه ها از یک حد معینی 0.1 تا 0.005 میلیمتر کمتر گردد دوباره مرکب حالت پوشش دهی خود را از دست میدهد و به حالت پوشش ندادن بر می گردد تصاویر زیر این مطلب را روشن تر می نماید.

بیشتر بخوانید : 10 شرکت معتبر برای خرید دستگاه چاپ بنر و چاپ پارچه

روش خشک شدن (Drying)

متون و تصاویر چاپی که از مرکب نشأت می گیرد باید روی کاغذ یا مقوا بچسبد. در اصل از دو طریق مرکب روی کار می چسبد یکی به طریق شیمیایی و دیگری به روش فیزیکی.

هرچقدر سرعت ماشین بالاتر باشد و زمان خشک شدن مرکب کم گردد به همان میزان این موضوع اهمیت پیدا می نماید. شرایط مختلف و کارهای گوناگون، ترکیب مرکب و خواص مختلف مرکب را تقاضا می نماید.

تولید کننده مرکب باید شرایط زیر را در نظر بگیرد:

  • کاغذ کرافت
  • کاغذ گلاسه
  • کاغذ بدون منفذ
  • کاغذ چاپ افست ورقی
  • کاغذ چاپ افست رول
  • تک رنگ بودن ماشین
  • مرکب خیس روی خیس (ماشین های چند رنگ)
  • خشک شدن مرکب به وسیله حرارت
  • خشک شدن مرکب به وسیله اشعه

1- روش نفوذ مرکب در کاغذ (penetrate)

مرکب های بخصوصی مثل مرکب کاغذهای روزنامه فقط از این راه خشک می شوند. یعنی بعد از نشستن مرکب روی کار در کاغذ نفوذ کرده و یک قشر سفت روی کاغذ ایجاد می گردد. این نوع مرکب ها به خاطر چربی که در خود دارند مواد خشک کننده را نمی پذیرند.

بیشتر بخوانید : بهترین شرکت چاپ و بسته بندی ایران کدام است؟

2- نحوه نفوذ و اکسیده شدن (oxidative+ penetrate)

مرکب خیس که در روی کاغذ می نشیند در یک مرحله قسمتی از آن در کاغذ فرو می رود که این حالت یک حالت فیزیکی خالص است و در یک لحظه مرکب روی کاغذ غلیظ می گردد و به حالت ژل در می آید این حالت در کمتر از یک ثانیه اتفاق می افتد. قسمت دوم مرکب که روی کاغذ باقی می ماند با اکسیژن ترکیب شده و خشک می گردد. در این دو مرحله حتی ممکن است ساعت ها طول بکشد تا مرکب خشک گردد و می توان آن را با مواد اضافه شونده (مثل خشک کن) سرعت عمل داد. نمک های کبالت، سرب و مانگان سرعت را بیشتر می کنند.

بیشتر بخوانید : بهترین کارگاه چاپ سیلک ایران کجاست؟{معرفی 10 چاپخانه سفارش چاپ سیلک اسکرین تهران}

3- طبقه خشک شدن مرکب های هیت ست (heat- set)

این نوع مرکب ها برای ماشین های رول ساخته شده اند که در یک اتاقک گرما خشک می شوند. گرمای اتاقک ها با گاز یا هوای داغ تأمین و درجه حرارت آن از صد و شصت تا دویست درجه سانتیگراد می باشد که در اثر بخار کردن مواد مرکب آن را خشک می کنند.

سرعت کاغذ هم در این نوع ماشین ها باید حد بخصوص داشته باشد مثلا سرعت کاغذ اگر هشت متر در یک ثانیه باشد طول اتاقک گرما حداقل باید هشت متر باشد. و چون مرکب هنوز کامل خشک نشده در آخر کاغذ از لای نوردهای خنک کننده رد شده و مرکب یک حالت سخت شده به خود می گیرد

بیشتر بخوانید : بهترین سایت احتیاجمندی های صنعت چاپ و بسته بندی و کاغذ کجاست؟

4- شیوه خشک شدن با اشعه

مرکب های با ویسکوزیته کم در چاپ فلکسو یا چاپ گود با کمی گرمادهی زود خشک می شوند. مرکب های با ویسکوزیته بالا در چاپ افست زمان زیادی برای خشک شدن ورودی کاغذ احتیاج دارند کارهایی که بعد از چاپ فورا به بخش بعدی می فرایند معمولا روی آنها کارهای دیگری اجرا شده است و کارهای با شمارگان کم که احتیاج فوری به بهره برداری دارند مسلما احتیاج به زمان خشک شدن کمتری دارند. این زمان کوتاه مستلزم آن است که مرکب سازها و مرکبی را بسازند که به وسیله اشعه خشک می شوند.

در حال حاضر این نوع اشعه ها در اختیار می باشد

1-IR به معنای اشعه مادون قرمز

2-UV به معنای اشعه مادون بنفش

3-سیستم اشعه الکترونی

بیشتر بخوانید : بهترین جعبه سازی هارد باکس ایران کدام است ؟

خشک کن مادون قرمز IR

اشعه مادون قرمز به چشم دیده نمی گردد این اشعه در طول موج قرمز در نور عادی تشکیل می گردد. این اشعه حرارت از خود تولید کرده و زمان خشک شدن را کوتاه می نماید. مرکب های با خاصیت خشک شدن IR در اساس شبیه به مرکب های معمولی چاپ افست می باشند.

خیلی از شاغلان در حرفه چاپ به خاطر صفات خشک شدن خوب مرکب IR از این نوع مرکب استفاده می کنند حتی اگر ماشین مجهز به سیستم خشک کن IR نباشد. این نوع مرکب ها صفات خوبی دارند از قبیل ویسکوزیته مناسب، روان بودن مرکب، رنگدهی خوب و براق بودن آن. اشعه IR برای محیط زیست هم هیچ اثر سویی ندارد.

گرمای آن در نقشه تحویل حدود چهل درجه سانتیگراد می باشد و در حالت بسیار مناسب می توان بعد از سی دقیقه از کار بهره برداری کرد و یا بهتر از همه بعد از دو ساعت آن را به بخش دیگری فرستاد که روی کاغذ کار انجام گردد (مثل تازدن برش) پودر زدن را هم در این مرحله می توان بسیار تقلیل داد.

بیشتر بخوانید : بهترین خریدار ضایعات چاپ و کاغذ و بسته بندی ایران کیست ؟

خشک کن UV مادون بنفش

این خشک کن می تواند در ماشین های ورقی و یا رول استفاده گردد و از آن اوزون (03) منتشر می گردد که برای ششها و مجاری تنفسی انسان ضرر دارد. از محسنات این نوع اشعه خنک شدن بلافاصله مرکب های UV و یا لایه UV است و بلافاصله بهره برداری از کارهای چاپی معایبی که دارد: افرادی که با این اشعه روی ماشین کار می کنند حتما باید خود را در مقابل این اشعه مسلح کنند چون ضررهای جبران ناپذیر به بدن انسان وارد می نماید.

  • مرکب های گران قیمت و مواد شوینده گران
  • معایب چاپی که ممکن است در روی کار اثر بگذارد مثل شفافیت، روان مرکب، بخار شدن مرکب …

بیشتر بخوانید : 10 چاپخانه افست برتر ایران از لحاظ پیشرفت

خشک شدن سیستم اشعه الکترونیکی

مرکب این نوع خشک شدن همان مرکب UV است. در این نوع از پرتاب الکترون ها بر روی کاغذ استفاده شد که کار خشک گردد. ولی این نوع خشک کن هنوز در حال مطالعه می باشد چون مصرف انرژی آن بسیار کمتر به نسبت IR و UV ولی دستگاه مربوطه بسیار گران تر از دو دستگاه معمول می باشد و حتی مرکب مناسب این نوع اشعه هم کامل نیست.

بیشتر بخوانید : 10 مرکز بهترین چاپ دیجیتال تهران

مقاومت در برابر ورنی

ورنی روی کار دو خاصیت را می تواند به کار چاپی بدهد:

  1. شفافیت کار چاپی و مقاوم کردن کار در مقابل زخمی شدن
  2. مقاوم کردن کار در مقابل عوامل آب و هوایی

این خاصیت هم در روی برچسب قوطی مرکب باید قید گردد. کاری که بعد از چاپ روی آن ورنی شفافیت باید بخورد با علامت (Spritus) قید شده است. و کاری که روی آن می خواهد محافظت بگردد (در مقابل عوامل آب و هوا) با علامت (Nitro) مشخص شده است.

یعنی اگر مرکب مناسبی با کار ورنی بعدی نداشته باشد مسلما روی کار چاپی اثر خواهد گذاشت مثل تغییر رنگ و یا قاطی شدن رنگها این خلاصه ای بود از مشخصات مرکب که در کار چاپ افست به کار می رود و هیچ گونه ارتباطی با طریقه ساخت مرکب و مواد شیمیایی آن ندارد و صرفا به خاطر شناخت ماده ای که یک چایچی در درجه اول با آن سر و کار دارد استفاده می گردد و قطعا تهیه و ساخت این گونه مواد شیمیایی فناوری وسیعی را هم طلب می نماید.

مقاومت در برابر مواد قلیایی ALKAL این خاصیت نباید با مقاومت مرکب در مقابل مواد شوینده مثل صابون و پودر شستشو اشتباه گردد که در صنایع بسته بندی مواد شوینده استفاده می گردد. این خاصیت یک نقش مهمی را در صنایع بازی می نماید که کاغذ یا مقوا مستقیم در تماس با مواد قلیایی یا اسیدی یا خنثی باشند.

بنابراین فرق این دو خاصیت را نباید نادیده گرفت مرکب های مخصوص بسته بندی پنیر این نوع مقاومت روی برچسب قوطی مرکب دیده نمی گردد چرا؟ چون صنایع لبنی دارای مرکب های چاپ مخصوص به خود می باشند و نباید تماس مستقیم با مواد پنیری داشته باشند یعنی به طور کل ممنوع است و اگر کار چاپی تماس غیر مستقیم با این مواد را دارد باید حتما اجازه این کار به وسیله کارخانه مرکب ساز تأیید شده باشد و حتی هر مواد لبنی مرکب مخصوص خود به خانواده خود را باید دارا باشد چون این مواد هم می توانند اسیدی، قلیایی یا حالت نفوذی داشته باشند مثل قارچ برای حبوبات هم این امر صادق است به طوری که با مرکب مخصوص باید برای حبوبات مصرف گردد.

نماشو: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

منبع: مجله چاپخونه
انتشار: 6 شهریور 1400 بروزرسانی: 6 شهریور 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 4334

به "چگونه نسبت به کار چاپی بهترین مرکب را انتخاب کنید ؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه نسبت به کار چاپی بهترین مرکب را انتخاب کنید ؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید