چرا وزن کم نمی کنم ؟

به گزارش یزد بلاگ، کارهایی که شما با انجام آن ها٬ بطور ناآگاهانه باعث بر هم زدن فرایند کاهش وزن خود می شوید٬ ما این موارد را برای شما در این مقاله گردآوری کرده ایم .

چرا وزن کم نمی کنم ؟
آیا شما نیز جزو افرادی هستید که برنامه کاهش وزن خود را به طور دقیق دنبال کرده اند، اما نتیجه ای نگرفته اند؟ ممکن است به طور ناخودآگاه از کاهش وزن خود جلوگیری کرده باشید. کارهای زیر را بررسی کنید تا ببینید کدام یک از این عادت ها که باعث بر هم زدن فرایند کاهش وزن می شوند، در مورد شما صدق می کند.

همیشه به یک شکل ورزش می کنیدوقتی در مورد کاهش وزن صحبت می کنیم، یکی از بدترین عادت ها انجام دادن تمرینات تکراری است. اگر برنامه تمرینی شما همیشه شامل 30 دقیقه دویدن روی تردمیل و سپس کارکردن با دستگاه های کاهش وزن است، سعی کنید آن را با ورزشی مانند قایقرانی یا دوچرخه سواری که قلب را قویتر می کنند، جایگزین کنید و عضلات مختلف را در برنامه ورزش کردن خود هدف قرار دهید. همچنین اگر تمریناتی را که باعث درگیر شدن ماهیچه قلب می شوند با سرعت ثابت انجام می دهید، سعی کنید تمرینات اینتروال (تمرینات هوازی با شدت بالا) را نیز انجام دهید.

خوردن صبحانه را جدی نمی گیریدآیا حذف یک وعده غذایی به معنی حذف کالری است؟ بله، اما این کار در دراز مدت ضرر بیشتری به بدن می رساند. حذف کردن وعده صبحانه، باعث می شود گرسنگی بیشتری تحمل کنید و بعد از مدتی برای جبران کالری های از دست رفته شروع به خوردن میان وعده کنید.

به علاوه، چون اندازه قند خون شما پایین می آید، به احتمال زیاد به جای میان وعده های سالمی مانند آجیل و سبزیجات، سراغ خوراکی های شیرین می روید تا شما را هوشیار و پر انرژی نگه دارد.

به خوراکی های رژیمی تکیه می کنیدغذاهای یخ زده که از طریق شرکت های کاهش وزن به فروش می رسند، می توانند جایگزین های ساده تر و سالم تری برای جلوگیری شما از برگشتن به وزن سابق باشند، اما تکیه بر آنها می تواند به پیشرفت فرایند کاهش وزن شما آسیب بزند. غذاهای آماده و دیگر غذاهای فرآوری شده، خواه برچسب رژیمی روی آن ها باشد یا نه، همچنان اندازه سدیم بالاتر و مواد مغذی کمتری نسبت به کل مواد غذایی فرآوری نشده دارند.

اگر برای مدتی تحت فشار هستید و نمی توانید خوردن این غذاها را ترک کنید، سعی کنید یک روز در هفته را به پخت غذاهای یخ زده که غنی از ترکیبات طبیعی مثل گوشت بدون چربی و سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان هستند، اختصاص دهید.

به اندازه کافی غذا نمی خوریددر حالی که اصل مهم بسکمک از رژیم ها خوردن کمتر است، مراقب باشید که خیلی کم غذا نخورید. ما انسانها به طور کامل قادر به تشخیص کاهش وزن عمدی از قحطی واقعی نیستیم، بنابراین وقتی بدن شما کالری کافی دریافت نمی کند، روی حالت زنده ماندن قرار می گیرد.

نخوردن غذای کافی می تواند بدن شما را به سمت چربی بیشتر سوق دهد تا به شما کمک کند که از قحطی در امان بمانید و همچنین غذا نخوردن به اندازه کافی به این معنا است که شما مواد مغذی کافی برای تامین تمام ویتامین ها و مواد معدنی لازم برای عملکرد سالم بدنتان را دریافت نمی کنید.1

آب کافی نمی نوشیددر یک مطالعۀ 12هفته ای، افرادی که نیم لیتر آب را نیم ساعت قبل از غذا مصرف کردند 44 درصد بیشتر از سایرین وزن کم کرده بودند. مصرف آب کافی همچنین به کالری سوزی بهتر کمک می کند.

اندازه کالری دریافتی خود را بررسی نمی کنیدآگاهی از اندازه کالریِ دریافتی در فرآیند کاهش وزن بسیار مهم است. تحقیقات نشان داده اند آنهایی که غذای مصرفی خود را ثبت می کنند نتایج بهتری در کاهش وزن به دست می آورند. یک دفترچه را به ثبت غذاهایی که می خورید اختصاص دهید.

پروتئین کافی مصرف نمی کنیدپروتئین مهم ترین مادۀ مغذی برای کاهش وزن است. مصرف 20 تا 25 درصد پروتئین به سوزاندن 80 تا 100 کالری در روز منجر می شود. همچنین مصرف این ماده نیاز شما را به میان وعده ها به شدت کاهش می دهد. زیرا این ماده روی هورمون های مرتبط با اشتها تأثیر می گذارد. صبح ها تا می توانید پروتئین مصرف کنید تا در طول روز کمتر گرسنه شوید.

مصرف این ماده همچنین جلوی کاهش سوخت و ساز بدن (که از عوارض کاهش وزن است) و بازگشت وزن را می گیرد.

مشکل پزشکی داریدبرخی مسائل پزشکی کاهش وزن را سخت تر می کند. این مسائل شامل کم کاری تیروئید، سندرم تخمدان پلی کیستیک و عارضۀ قطع تنفس در حین خواب است. مصرف برخی داروها نیز می تواند به افزایش وزن منجر شود.

اگر هرکدام از این مسائل را دارید با پزشک خود مشورت کنید.

تمرکز زیادی روی رژیم غذایی داریدخیلی های تلاش می کنند از طریق رژیم های سفت وسخت و طولانی به وزن ایده آل خود برسند. متأسفانه مطالعات نشان داده که پیروی از این رژیم های لاغری معمولا نتیجه عکس دارد!

به جایِ گرسنگی دادن به خود سعی کنید از رویکردی متعادل تر استفاده کنید. عادت های غذایی خود را اصلاح کنید و ورزش روزانه را در سبک زندگی خود وارد کنید.

به یاد داشته باشید که کاهش وزن به اراده، صبر و پیگیری نیاز دارد.

تمرینات هوازی انجام نمی دهیدورزش های هوازی مانند دویدن، دوچرخه سواری و شنا کردن باعث افزایش ضربان قلب می شوند. علاوه بر فواید سلامتی، این گونه تمرینات در کاهش وزن و رفع چربی های شکم (که از مضرترین چربی ها است) بسیار تأثیرگذار هستند.2

خواب کافی نداریداین مورد هم می تواند مانند مورد قبلی قلمداد شود. اگر خواب کافی نداشته باشید، همان سندروم تمرین بیش از حد در بدنتان ایجاد خواهد شد. اگر به اندازه کافی نخوابید بدنتان فکر می کند نوعی آسیب یا چیز دیگری در حال وقوع است که اجازه نمی دهد شما بخوابید. این مسئله می تواند به سطوح بالاتر هورمون های استرس منجر شود و در گذر زمان می توانند کاملا نامطبوع و آزاردهنده شوند. آنها می توانند به التهابات زیادی در بدن منجر شده و دلیل اصلی بسکمک از بیماری ها شوند. در کنار آن این هورمون های استرس کاهش وزن را هم بسیار سخت کرده و متابولیسمتان شروع به آهسته شدن می کند. می توانید تصور کنید که وقتی تمرین بیش از حد با کمبود خواب توأم باشد باید با رؤیاهای کاهش وزنتان خداحافظی کنید.

در برنامه تان 7-8 ساعت خواب شبانه را قرار دهید و از مصرف قهوه و کافئین در اواخر روز خودداری کنید.

اتاقتان را تا جای ممکن تاریک نگه دارید و برای داشتن استراحت بهتر و جوان سازی طرف خنک تر را لمس کنید. با استراحت و بازسازی کامل بدنتان زمینه را برای کاهش وزن بهتر و تناسب تقویت شده آماده می کنید.

کربوهیدرات زیادی مصرف می کنیدشاید حالتان از شنیدن این همه موضوع در مورد اهمیت کربوهیدرات ها به هم بخورد، اما وقتی موضوع بر سر مشکل کم نشدن وزنتان باشد لازم دارید که در مورد اهمیت آن بشنوید. اگر مسائلی همچون کم نشدن وزن یا مسائل قندی همچون دیابت نوع 2 داشته باشید وقت آن است که مصرف کربوهیدراتتان را کم کنید.

شاید موضوعی باشد که بخواهید در موردش با پزشکتان صحبت کنید اما اکثریت کربوهیدرات هایی که در معرضشان هستیم اصلا برای بدنمان ضروری نیستند. چیزهایی مانند نان سفید، برنج سفید، آرد سفید و شکر سفید هیچ مواد مغذی برای شما ندارند اما سرشار از گلیسمی هستند. این ها قند خون شما را بالا نگه می دارند و کاهش وزن را سخت تر می کنند.

مصرف خوراکی هایی با کربوهیدرات های پایین می تواند تأثیر مثبتی روی سطح تری گلیسیرید و کلسترول بگذارد و در عین حال قند خون و کاهش وزن را هم کنترل کند. چیزهایی مانند جو دوسر، برنج قهوه ای، سیب زمینی شیرین و کوینو می توانند انتخاب های خوبی باشند.3

پی نوشت:

1.www.rastineh.com

2.www.chetor.com

3.www.hamshahrionline.ir

منبع: راسخون
انتشار: 14 آذر 1400 بروزرسانی: 14 آذر 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 4623

به "چرا وزن کم نمی کنم ؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا وزن کم نمی کنم ؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید