رونمایی از 25 گنجینه فاخر دنیا

به گزارش یزد بلاگ، درحالی فهرستی از گنجینه ها و موزه های برتر جهان رونمایی شده که هیچ نشانی از موزه های ایران که نمایشگر تمدنی با قدمت بیش از 7هزار سال است، در بین آن ها دیده نمی شود.

رونمایی از 25 گنجینه فاخر دنیا

به گزارش خبرنگاران، فهرست 25 موزه برتر دنیا در سال 2017 را Trip Advisor - یکی از محبوب ترین سایت های کاربرمحور سفر ـ به انتخاب مخاطبان اش برگزیده و بازدید از آن ها را پیشنهاد داده است.

پربازدید بودن شاید تنها شاخصِ انتخاب این موزه ها نبوده، برخلاف رسم رایج در ایران که موزه های پربازدید را برتر نیز تلقی می کنند، آن هم موزه هایی که در چند سال اخیر تنها سیاست متمرکزی که جدی پیش گرفته اند، افزایش نرخ ورودیه ها بوده، بی آنکه در امکانات و پذیرش بازدیدکنندگان شان تغییرات اساسی ایجاد کرده باشند.

براساس نظر کاربرانی که در تهیه فهرست گنجینه ها و موزه های برتر دنیا دخیل بودند، این 25 موزه با وجود تعدد آثار و سالن های بازدید که گاه یک روز کامل هم برای دیدن شان کم است، بیشتر به خاطر وجود امکاناتی چون راهنماهای مسلط به زبان های مختلف، دستگاه های صوتی که اجازه تردد آزادانه در تمام بخش های موزه را می دهد، تورها و بلیت های رایگان، کتابخانه ای در دسترس که حاوی اسناد و اطلاعاتی مرتبط با تاریخ و محتوای موزه است، نمایش آثاری شاخص که گویای واقعیت های تمدن و هنر یک سرزمین است، نوع نورپردازی و کیفیت نگهداری آثار که روی هم رفته زمینه بازدید لذت بخش، دور از اوقات کسالت بار را فراهم کرده اند، بالاترین امتیاز را گرفته اند.

1. موزه متروپولیتن نیویورک آمریکا که در بین تمام موزه های دنیا بیشترین ستاره ها را از آنِ خود کرده و بالاترین امتیاز تریپ ادوایزر را برای سال 2017 بدست آورده، سالانه حدود 4 میلیون بازدیدکننده دارد که ساختمان آن در سال 1872 میلادی راه اندازی شد و هم اکنون نیز در نزدیکی مشهورترین پارک های (سنترال پارک) نیویورک واقع شده که آن را در دسترس بیشتر قرار داده است.

این موزه بیش از 2 میلیون شیء قدیمی دارد که در عین حال، حاوی مجموعه بی نظیری از ایران باستان و تاریخ اسلام است. اطلاعات متروپولیتن توسط یک راهنمای صوتی به 10 زبان معرفی می گردد و موزه تقریبا هفت روز هفته باز است.

2. موزه ملی جنگ دنیای دوم در نیواورلئن آمریکا که به انتخاب کاربران در جایگاه دوم این فهرست قرار گرفته، در سال 2000 میلادی به انگیزه نشان دادن بحران جنگ دنیای دوم به نسل جدید، انتقال تجربیات و یادگاری های آن، بنا شد که دارای بخش هایی چون تئاتر چهار بعدی، ماکت های جنگنده ، پوسترها و تاریخ شفاهی جنگ دنیای دوم از زبان بیش از 7 هزار سرباز است.

این موزه از طریق نامه ها، پوسترها، سلاح ها و فیلم های مختلف به نوعی روایت گر داستان دخالت آمریکا در جنگ دنیای دوم است.

3. وقتی سخن از موزه برتر فرانسه می گردد، شاید تصور بر این باشد که اکنون نوبت تعریف و تمجید از لوور رسیده، درحالی که این موزه اورسی است که بیشترین امتیاز مخاطبان را در مقایسه با لوور از آن خود کرده است. اورسی در شهر پاریس واقع شده و از مهم ترین موزه های نقاشی و مجسمه سازی دنیا به شمار می آید. این مکان محل نگهداری آثار هنری فرانسه و اروپا در فاصله سال های 1848 تا 1917 میلادی است.

ساختمان اورسی در اصل یک ایستگاه بازسازی شده قطار است که از سال 1986 تا به امروز، مجموعه ای از آثار امپرسیونیست و پست امپرسیونیست فرانسه را به نمایش گذاشته است. این موزه که یکی از پربازدیدکننده ترین مکان های پاریس معرفی شده، مشوق های جذابی برای جلب بازدیدکنندگان درنظر گفته، مثلا ساعت بازدیدهای تخفیف داری درنظر گرفته و یا در ازای خرید یک بیلت کامل، تخیف چند یورویی را روی کل قیمت یک بلیت لحاظ کرده است.

اورسی یک روز در هفته تعطیل است و در ساعت مشخص روز، راهنمای انگلیسی زبانی دارد که به بازدیدکنندگان کمک می کند تا اطلاعات مربوط به آثار این موزه که اغلب به زبان فرانسه نوشته شده را بهتر دریافت کنند.

4. موسسه هنری شیکاگو، یکی از قدیمی ترین و بزرگترین موزه های هنر در ایالات متحده آمریکا است که در سال 1879 میلادی راه اندازی شد و سالانه میزبان حدود یک و نیم میلیون بازدیدکننده است که ظاهرا به خاطر نوع فعالیت های پویایی که در زمینه هنر دارد، میزان محبوبیت اش هر سال درحال افزایش است.

موسسه هنری شیکاگو با 300 هزار اثر، بعد از متروپولیتن دومین موزه هنری ایالت متحده آمریکا به شمار می آید.

5. موزه هنری هرمیتاژ (ارمیتاژ) و کاخ زمستانه در سن پترزبورگ روسیه با 3 میلیون اثر هنری پنجمین موزه محبوب سال 2017 شناخته شده که بین گالری ها و موزه های دنیا، لقب بزرگترین نگارخانه و موزه هنری را یدک می کشد.

پیدایش این موزه به سال 1764 میلادی زمانی که کاترین کبیر بیش از 200 اثر نقاشی را از اروپا جمع آوری و خریداری کرد، برمی گردد. این موزه در زمان انقلاب روسیه و حکومت شوروی با نگاه انحطاط گرایانه ای روبرو بود تا جایی که برخی از مهمترین آثارش فروخته شد. بخش هایی از این موزه هم در بمباران جنگ دنیای دوم از بین رفت و بخشی از آن ها هم توسط ارتش سرخ آلمان تصرف شد، اما اکنون این موزه دوران دیگری را سپری می کند و در لاس وگاس، لندن و آمستردام دارای شعبه شده است.

پازیریک قالی قدیمی ایران نیز در این موزه نگهداری می گردد.

6. میدان یادبود 11 سپتامبر در نیویورک که شاید بیشتر یک انتخاب احساسی به شمار آید، موزه ای نوپا به شمار می آید که باراک اوباما در سال 2014 آن را افتتاح کرد. این موزه در واقع دو حفره بزرگ در محل فوندانسیون برج های دو قلو است که در حمله 11 سپتامبر منفجر شد و اکنون اسامی 2983 نفر از کشته شدگان آن در 79 صفحه برنزی این دو استخر آبی به یادگار حک شده است. این موزه در واقع اثری احساسی به شمار می آید که حتی پیش از بهربرداری نیز بسیار مورد توجه بود.

7. موزه انسان شناسی مکزیکوسیتی از اصلی ترین جاذبه های گردشگری مکزیک و یکی از پربازدیدترین موزه های این کشور به شمار می آید که آثار باستان شناسی و مردم شناختی از تاریخ مکزیک و گنجینه های آن را به نمایش گذاشته که مهترین آن ها فرهنگ آزتک است، تمدنی در آمریکای مرکزی که دارای پرستش گاه ها و برج هایی سنگی بودند و در دوران خود در رشته نجوم، گیاه پروری و حتی گفته شده حقوق و حکومت سرآمد بوده اند.

قربانی کردن انسان یکی از جنبه های تاریخی آزتک ها بوده که کشف رازهایی درباره آن از طریق این موزه، برای گردشگران همواره جذاب بوده است.

8. موزه آکروپلیس یونان، یکی از مهمترین موزه های دنیا در ارتباط با تمدن یونان باستان به شمار می آید که بخش بزرگی از گنجینه مربوط به آکروپلیس را در خود جای داده است. ساختمان این موزه رسما در سال 2009 میلادی افتتاح شد، درحالیکه پایه گذاری آن به سال 2003 میلادی برمی گردد، هرچند که موزه قدیمی آکروپلیس در سال 1874 تکمیل شده بود، اما بعد از کاوش های جدید و یافتن آثار جدیدتر، ظرفیت آن پاسخگو نبود و دولت یونان بنای جدیدی در نزدیکی ساختمان قدیمی ساخت.

صرف نظر از این، دولت یونان سال هاست تلاش دارد بخشی از مجسمه های معبد پارتنون که توسط سفیر بریتانیا در زمان امپراتوری عثمانی از این کشور خارج شد را دوباره به یونان برگرداند که این از اصلی ترین انگیزه های ساخت موزه جدید آکروپلیس بوده است.

9. موزه ملی دل پرادو در واقع یک گالری هنری بزرگ در قلب اسپانیا است که برجسته ترین آثار هنری اروپا در فاصله قرن 12 تا اوایل قرن 20 میلادی را به نمایش گذاشته است. انگیزه بنا کردن چنین موزه ای در سال 1819 میلادی، نگهداری آثار نقاشی و مجمسه بود که در حال حاضر دارای 8200 طرح، 7600 نقاشی، 4800 اثر چاپی، 1000 مجسمه و تعدادی اسناد تاریخی است که از این مجموعه تنها 1300 اثر نمایش داده می گردد.

دل پرادو در اندیشه گسترده تر کردن فضا است که اعلام شده تا سال 2019 میلادی این اتفاق خواهد افتاد.

10. موزه ویکتوریا و آلبرت لندن با 4 میلیون عتیقه از بزرگترین موزه های هنرهای تزئیینی و طراحی دنیا به شمار می آید که در سال 1852 میلادی تاسیس شد. قدمت مجموعه هنری نگهداری شده این موزه به 5000 سال می رسد.

این موزه دارای بزرگترین مجموعه مجسمه های پس از کلاسیک در دنیا، اقلام رنسانس ایتالیایی. ، آثاری از جنوب و شرق آسیا، چین، ژاپن، کره و دنیا اسلام است.

11. گالری ملی لندن با مجموعه ای متشکل از 2300 اثر نقاشی باقی مانده از قرن 13 تا 19 میلادی، در سال 1824 تاسیس شد که به قدیمی ترین گالری پرتره دنیا معروف است. این موزه به لحاظ ارزش هنری در جایگاهی پس از لوور، بریتانیا، متروپولیتن واقع شده است و بازدید از آن مثل بیشتر موزه های انگلستان، رایگان است.

12. موزه واسا، یک موزه دریایی در جزیره یوگوردن استکهلم سوئد است که در اصل کشتی بازمانده از قرن 17 میلادی است که با صدها مجسمه کنده کاری شده تزئین شده و تا کنون بیش از 95 درصد از قطعات اصلی آن، بازسازی و حفظ شده است.

واسا قرار بود یکی از بهترین کشتی های نیروی دریایی سوئد باشد که غرق شد، اما اکنون یکی از پرطرفدارترین جاذبه های گردشگری دریایی دنیا به شمار می آید. بازدید از این کشتی یا موزه برای دانشجوها با ارائه کارت شناسایی رایگان است.

13. موزه لووربزرگترین موزه هنری دنیا شناخته می گردد که در سال 2016 میلادی با 7 میلیون بازدیدکننده یکی از پرطرفدارترین موزه های دنیا شخناخته شد. طبق آمارِ این موزه، نزدیک به 65 درصد بازدیدکنندگان لوور، گردشگر خارجی هستند.

لوور در اصل قلعه ای بود که در اواخر قرن 12 میلادی و در زمان فیلیپ دوم ساخته شد که در سال 1546 میلادی به محل زندگی پادشاهان فرانسه تغییر کاربری داد، در سال 1682 میلادی پس از آن که لوئیس یکی از شاهان این کشور، قصر ورسای را برای محل زندگی خود برگزید، لوور به مجموعه ای برای نمایش آثار هنری تبدیل شد که هم اکنون دارای 380 هزار آثر از تمدن باستانی مصر، یونان، قرون وسطی، روم، هنرهای اسلامی، ایران باستان است.

مونالیزا اثر لئوناردو داووینچی یکی از محبوب ترین و پربازدیدگننده ترین آثار لوور به شمار می آید.

14. موزه مصر در تورین ایتالیا متشکل از 30 هزار شی تاریخی و عتیقه از تمدن باستان مصر یکی از بزرگترین مجموعه های مصرشناسی دنیا به شمار می آید. این موزه در سال 2015 نزدیک به 800 هزار بازدیدکننده داشت.

موزه مصر تورین در سال 1824 میلادی راه اندازی شد که بخشی زیادی از غنایم ناپلئون بناپارت از حمله به مصر را به نمایش گذاشته است.

15. موزه ملی هلند (Rijksmuseum) در آمستردام هلند واقع شده و تاریخ و هنر این سرزمین را به نمایش گذاشته است. این موزه نخست سال 1800 در لاهه راه اندازی و سپس به یک کاخ سلطنتی در آمستردام منتقل شد. این مکان یک دوره تعمیرات طولانی را پشت سر گذاشته و خاتمه پیروز شد در سال 2014 با ثبت نزدیک به دو و نیم میلیون بازدیدکننده در شمار جاذبه های پربازدید هلند و البته در فهرست پربازدیدکننده ترین موزه های دنیا قرار بگیرد.

این موزه علاوه بر آن که آثار هنرمندانی چون رامبراند، فرانس هالس و یوهانس ورمیر را به نمایش گذاشته یک بخش کوچک آسیایی هم دارد.

16. یک گالری در فلورانس ایتالیا که هنر دوره رنسانس را به نمایش گذاشته و از مهم ترین موزه های این کشور به شمار می آید و بیشترین بازدیدهای این شهر را به خود اختصاص داده، در جایگاه شانزدهم این فهرست قرار گرفته است، اوفیزی با دو میلیون بازدیدکننده در سال 2016 یکی از محبوبترین جاذبه های گردشگری فلورانس شناخته شد که زمان انتظار برای دیدن آن به 5 ساعت هم رسیده است.

درهای این گالری در سال 1765 میلادی به روی مردم باز شد، ولی از سال 1865 بود که به عنوان موزه کار خود را رسما شروع کرد.

17. موزه ون گوگ در آمستردام هلند، همان طور که از اسم اش برمی آید مجموعه ای مختص آثار ون گوگ و هنرمندان معاصرش است که در سال 1973 میلادی افتتاح شد و بزرگترین مجموعه ونسان ون گوگ را در خود جای داده که در سال 2015 میلادی با نزدیک به دو میلیون بازدیدکننده، دومین موزه پربازدید هلند و 31 موزه هنری پربازید دنیا شناخته شد.

18. موسسه هنری ریکاردو برناند که توسط بازرگانی به همین نام در سال 2002 میلادی در شهر رسیف برزیل راه اندازی شد که مجموعه ای از آثار هنری در ارتباط با قرون وسطی تا بیستم آمریکای جنوبی را شامل می گردد و بیشترین تاکید اسناد و آثار هنری آن بر دوران استعمارگری در برزیل است.

در ریکاردو برناند یکی از بزرگترین مجموعه های اسلحه در دنیا با 3 هزار قطعه نیز به نمایش گذاشته شده که بیشتر آن ها به قرن های 14 تا 19 میلادی در اروپا و آسیا مربوط می گردد.

در این موسسه، کتابخانه ای هم با 62 هزار جلد وجود دارد که آن ها هم آثاری از قرن 16 تا بیستم هستند.

19. موزه ملی نیوزلند (Te Papa Tongarewa)در شهر ولینگتون نیوزیلند واقع شده که در زبان عامی به محل گنجینه های این سرزمین تعبیر می گردد و به نوعی گالری ملی و هنری این کشور به شمار می آید. تاسیس این موزه به سال 1865 میلادی برمی گردد که سالانه نزدیک به یک میلیون بازدیدکننده دارد.

20. پینکوتکا یکی از مهمترین موزه های هنر در برزیل است که قدیمی ترین موزه سائوپولو نیز به شمار می آید که در سال 1905 میلادی افتتاح شد و از پویاترین موزه ها در برگزاری نمایشگاه ها و رویدادهای فرهنگی به شمار می آید که در کنار آن مجموعه ای از آثار هنری، کتاب ها وصنایع دستی قرن نوزدهم را در ارتباط با این کشور به نمایش گذاشته است.

21. موزه باقی مانده جنگ ویتنام که در هوشی مین مستقر است، سرگذشت این کشور در دوران استعمار فرانسه و جنگ آمریکا را روایت می کند، در واقع انگیزه اصلی راه اندازی چنین موزه ای به تصویر کشیدن گوشه ای از جنایات جنگی است که به مردم این کشور روا داشته شد.

قبلا در کنار نام اصلی این موزه، عباراتی چون جنایات جنگی و تجاوز بکار برده شده بود که بعدها با عادی سازی روابط ویتنام با دولت ایلات متحده آمریکا، این واژه ها از نام اصلی موزه حذف شد.

موزه باقی مانده جنگ ویتنام اکنون یکی از پربازدیدکننده ترین جاذبه های گردشگری این کشور است.

22. موزه لارکودر اصل عمارتی متعلق به قرن 18 میلادی است که در لیمای پرو بنا شده و بعدها به موزه ای شخصی تبدیل شد که عتیقه ها و آثاری تاریخی از قرن هفتم میلادی به بعد را نمایش می دهد که مروری بر تاریخ پرو دارد. بیشترِ این آثار در حفاری های غیرمجاز کشف شده و بعدها توسط میراث داران اصلی این موزه، خریداری و در این مکان به نمایش گذاشته شده اند.

23. موزه طلا، بوگوتا در کلمبیا یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری این کشور است که سالانه نیم میلیون بازدیدکننده دارد. این مکان انواع جواهرات ساخته شده با آلیاژ طلا و دیگر فلزهای بومی این منطقه را به نمایش گذاشته است که گنج شهر و یک کرجی یافته شده از گمشده الدورادو از جذابیت های اصلی این موزه به شمار می آید.

24. موزه تاراکوتا در چیننمایشگاهی از اسب های وحشی و ارتش سرخ اولین امپراطور این کشور است که در فاصله سال های210 تا 209 قبل از میلاد مسیح با هدف حفاظت از امپراطور در زندگی پس از مرگ، دفن شدند. این مجموعه که در سال 1974 توسط کشاورزان یافته شد، دارای 8000 سرباز، 130 ارابه با 520 اسب و 150 اسب سواری است.

25. موزه سلطنت تون اسلنگ که بیشتر از آن با عنوان موزه نسل کشی یاد می گردد، در شهر پنوم پن کامبوج بنا شده، روایت گر تاریخی سیاه از این کشور است که آخرین رتبه این فهرست را به خود اختصاص داده است.

ساختمان این موزه قبلا یک دبیرستان بود که به شکل یک زندان امنیتی درآمد. نام آن در زبان محلی به معنی تپه ای از درختان سمی است که قتلگاه نزدیک به 20 هزار زندانی بود. تون اسلنگ یکی از 150 مرکز اعدام در کامبوج بوده که اکنون یکی از مقاصد اصلی گردشگری سیاه در دنیا به شمار می آید.

نماشو: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

اسلیم فا: اسلیم فا: مجله دوخت و دوز، طراحی لباس و انتخاب لباس

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 123

به "رونمایی از 25 گنجینه فاخر دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رونمایی از 25 گنجینه فاخر دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید