نتیجه یک تحقیق: خودروهای برقی حتی با وجود نیروگاه های زغالی پاک تر از بنزینی ها هستند

به گزارش یزد بلاگ، ایلان ماسک و تسلا به همه ثابت کردند که می توان با کنار گذاشتن پیشرانه های درون سوز، خودرو برقی مناسب برای کاربردها و ترددهای روزمره فراوری کرد. اما با وجود موفقیت های قابل توجه، تسلا همیشه به خاطر مسائلی چون زیان دهی اقتصادی، شرایط کاری نامساعد کارکنان و رفتارهای بعضا غیرمعقول مدیرعامل خود یعنی آقای ماسک، منتقدانی جدی پیدا نموده است.

نتیجه یک تحقیق: خودروهای برقی حتی با وجود نیروگاه های زغالی پاک تر از بنزینی ها هستند

علاوه بر موارد فوق، اخیرا بعضی از منتقدان فلسفه برندی مثل تسلا را زیر سوال برده و معتقد هستند که یک خودرو برقی اصلا نقشی در بهبود شرایط کره زمین ایفا نمی نمایند، زیرا بخش اعظمی از برق مصرفی کماکان از سوخت های فسیلی تامین می گردد. آنها به ایالات متحده اشاره نموده و می گویند تقریبا 64 درصد از کل الکتریسیته این کشور به وسیله سوزاندن سوخت های فسیلی بدست می آید.

در کشور پیشرفته دیگری مثل سوئد که استقبال از انواع خودرو برقی رو به افزایش است، حجم زیادی از برق مصرفی از منابع تجدیدپذیر استخراج می گردد؛ با این حال در مواقعی که مصرف برق بصورت موقتی افزایش می یابد، میزان تقاضای اضافی با سوزاندن زغال سنگ های وارداتی جبران می گردد.

از آنجایی که زغال سنگ و گاز طبیعی باعث فراوری آلایندگی می شوند، نمی توان الکتریسیته بدست آمده از آنها را پاک و سبز نامید. حال بهتر متوجه می شوید که چرا استدلال منتقدان خودروهای برقی تا حدودی درست است. نکته جالب توجه اینکه این افراد پا را فراتر گذاشته و می گویند حفظ خودروهای قدیمی، اثرات منفی کمتری نسبت به خرید خودروهای نو - چه برقی چه بنزینی - دارد؛ زیرا فرایندهای مربوط به ساخت مدل های جدید باعث فراوری کربن بیشتر می گردد.

اما تحقیق اخیری که توسط محققان آزمایشگاه ملی آرگون (Argonne National Laboratory) صورت گرفته، از حقایق بیشتری پرده برداری نموده است. این مرکز تحقیقاتی در ایالت ایلینوی آمریکا واقع شده و توسط وزارت انرژی این کشور اداره می گردد. در این تحقیق، محققان سعی نموده اند با ارزیابی نتایج استفاده از مدل های مختلف خودرو برقی و بنزینی، پتانسیل ها و اثرات بلندمدت اتومبیل های الکتریکی را آنالیز نمایند. نتایج موجود نشان می دهند چنانچه یک خودروی برقی در طول حیات خود فقط با اتصال به شبکه برق ایالات متحده شارژ گردد، در مجموع سبب فراوری 30.82 تُن دی اکسیدکربن خواهد شد. این رقم مناسب به نظر نمی رسد، به ویژه در مقایسه با خودرویی که 100 درصد از انرژی خود را از منابع تجدیدپذیر دریافت می نماید؛ میزان دی اکسیدکربن فراوریی توسط خودرویی که با الکتریسیته بدست آمده از منابع تجدیدپذیر شارژ می گردد، 6.3 تن تخمین زده شده است.

اما با فرض تامین شدن برق مورد احتیاج توسط نیروگاه های زغال سنگ سوز، باز هم باید گفت که محصولات تسلا یا هر خودروی برقی دیگر در مقایسه با مدل های بنزینی پاک تر هستند. یک خودروی بنزینی که مصرف سوختی برابر با 9.2 لیتر در صد کیلومتر (25.4 مایل با هر گالن) دارد، در طول حیات خود به طور میانگین 68.38 تن دی اکسیدکربن از خود بر جای می گذارد. همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم، یک اتومبیل الکتریکی در عمر خود کمتر از نصف این رقم، دی اکسیدکربن فراوری می نماید.

مساله حائز اهمیت دیگر اینکه اگر روزی خودروسازان پیروز به فراوری مدلی بنزینی با مصرف سوخت 2.9 لیتر در هر صد کیلومتر (80 مایل با هر گالن) شوند، میزان دی اکسیدکربن فراوریی آن در طول حیاتش برابر با 25.5 تن خواهد بود. این رقم اگر چه از آلایندگی اتومبیل های برقی کمتر است، ولی باید پذیرفت که با تکنولوژی فعلی امکان توسعه مدلی بنزینی با مصرف سوخت 2.9 لیتر وجود ندارد.

در هر حال با وجود انتقادهای زیاد، آزمایشگاه ملی آرگون تاکید می نماید یک خودرو برقی فارغ از اینکه الکتریسته مورد احتیاجشان از چه منبعی تامین می گردد، در مقایسه با همتایان بنزینی کربن کمتری وارد جو می نمایند. به همین خاطر اگر روزی بشر مجبور گردد به دلیل تغییرات اقلیمی گازهای آلاینده فراوریی توسط وسایل نقلیه را به میزان چشمگیری کاهش دهد، رو آوردن به اتومبیل های الکتریکی یکی از اصلی ترین راهکارها خواهد بود.

بنابراین تسلا پتانسیل واقعیت بخشیدن به رویاهای بزرگ بنیانگذار خود را دارا بوده و خواهد توانست در نجات کره زمین نقشی مثبت ایفا نماید؛ البته این ها به شرطی هستند که خودروساز کالیفرنیایی ابتدا خود را نجات داده و شرایط سخت کنونی را پشت سر بگذارد. چنانچه پیگیر اخبار این کمپانی بوده باشید، احتمالا می دانید در فصل اول سال 2019 تسلا متحمل زیان 702 میلیون دلاری شد و شرایط به گونه ای پیش رفت که آقای ماسک از احتمال ورشکستگی این شرکت در عرض 10 ماه اطلاع داد.

خوشبختانه با جذب سرمایه های بیشتر و شتاب دریافت فراوری مدل 3 اوضاع تسلا کمی بهبود پیدا نموده، اما اگر روزی این شرکت به انتهای خط برسد، باید گفت که فاجعه ای عظیم برای کره زمین اتفاق افتاده است؛ فاجعه از آن جهت که بازار روی خوشی به یکی از راهکارهای نجات این سیاره نشان نداده و موجبات حذف آن را فراهم نموده است. این در شرایطی است که در حال حاضر دولت آمریکا سوبسیدهایی را به کشاورزان اختصاص می دهد تا با فراوری ذرت بیشتر به مقابله با بحران تغییرات اقلیمی یاری نمایند. بد نیست اشاره کنیم بخشی از ذرت فراوریی به اتانول تبدیل شده و به عنوان سوخت در بعضی از خودروها به کار گرفته می گردد.

در مقابل فردی مثل ایلان ماسک باید به دنبال جذب سرمایه های عمومی باشد تا شرکت پیشگامش را سرپا نگه دارد. حال که یک تحقیق علمی ثابت می نماید خودروهای الکتریکی قطعا می توانند در نجات آینده کره زمین نقش بسیار مثبتی داشته باشند، باید از تسلا و آقای ماسک حمایت کرد. این کار در واقع یک سرمایه گذاری است که نتایج مهمش در سال های آینده آشکار خواهند شد.

منبع: Observer

نماشو: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

اسلیم فا: اسلیم فا: مجله دوخت و دوز، طراحی لباس و انتخاب لباس

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 157

به "نتیجه یک تحقیق: خودروهای برقی حتی با وجود نیروگاه های زغالی پاک تر از بنزینی ها هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نتیجه یک تحقیق: خودروهای برقی حتی با وجود نیروگاه های زغالی پاک تر از بنزینی ها هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید