سفر کردن با خودرو شخصی به استانبول

به گزارش یزد بلاگ، سفر با خودرو شخصی به ترکیه برخلاف تصور، گران تر از تورهای عادی برگزار شده به صورت هوایی برایتان تمام خواهد شد.

سفر کردن با خودرو شخصی به استانبول

به گزارش خبرنگاران، بنابر اعلام بیسان گشت، در این مطلب نکاتی را درباره سفر با اتومبیل شخصی به ترکیه بیان می کنیم.

شاید تصور کنید با کنار گذاشتن تنبلی و تصمیم به رانندگی سرتاسر راستا، از ایران تا ترکیه، علاوه بر ماجراجویی، در هزینه ها نیز صرفه جویی خواهد کرد.

بررسی های ما درباره سفر با خودرو شخصی به ترکیه نشان می دهد از نظر هزینه، این روش سفر به کشور مجاور، بالاتر از سفر هوایی در تور استانبول قرار می گیرد! هزینه آن در مقایسه با تور زمینی همچون تور زمینی وان یا ترکیه به مراتب بیشتر است.

البته برای راستای چون تور باکو نیز هزینه سفر با خودرو شخصی بالا می باشد اما نه بالاتر از تور هوایی. همین امر باعث شده است تعداد زیادی از مسافران تور زمینی باکو سفر خود به باکو را با خودرو شخصی انجام دهند.

هزینه های سفر عادی

هزینه کاپوتاژ کردن خودرو و بنزین دو دلیل اصلی گران شدن هزینه سفر به ترکیه با استفاده از اتومبیل شخصی است. پیش از بررسی هزینه های این روش، برای داشتن ایده ای به منظور مقایسه، هزینه های مربوط به سفر عادی به صورت هوایی را در نظر می گیریم.

ملاک ما برای ارزیابی، قیمت تورهای مختلف در وب سایت بیسان گشت مهر است. ابتدا هزینه های سفر به سه شهر استانبول، وان و آنکارا به صورت عادی با سفر هوایی را بررسی می کنیم.

باید نکته مهمی را در نظر داشته باشید. در زمان نگارش این مطلب، در اواخر بهمن ماه قرار داریم، زمانی که به خاطر سرد بودن هوا میزان تمایل به منظور سفر به شهرهای ترکیه کاهش پیدا کرده و درنتیجه قیمت تورها نیز پایین می آید.

ممکن است در عید یا تابستان، با قیمت های بسیار متفاوتی از اعداد اعلام شده در زیر روبه رو شوید. با این حال قیمت های ذکر شده، به منظور داشتن مقایسه برای ارزیابی هزینه های سفر با خودرو شخصی به ترکیه مناسب هستند.

سفر با خودرو شخصی به ترکیه

فرآیند دریافت گواهینامه بین المللی، پلاک ترانزیت، کسب جواز خروج خودرو و دیگر مجوزهای لازم برای بیرون بردن خودرو از کشور را با عنوان کاپوتاژ می شناسند. روی هم رفته هزینه کاپوتاژ حدود یک میلیون تومان است.

البته نکته حائز اهمیت اینجاست که در صورت سفر به ترکیه به اتومبیل شخصی چند بار طی یک بازه زمانی، هر مرتبه نیازمند پرداخت این مبلغ نبوده و برخی مجوزهای کسب شده تا زمانی معین قابل استفاده هستند.

هزینه کسب کاپوتاژ به تنهایی 30 هزار تومان است. در صورت درخواست از کارگزاران گمرک به منظور انجام این کار برای شما، باید 30 هزار تومان بیشتر به عنوان دستمزد به آن ها بپردازید. بعد از کسب برگه کاپوتاژ باید به یکی از آژانس های نمایندگی کانون جهانگردی و اتومبیل رانی بروید.

ابتدا 60 هزار تومان به عنوان هزینه یک سال عضویت در کانون جهانگردی و اتومبیل رانی از شما دریافت خواهد شد. کسب پلاک بین المللی برخلاف تصور هزینه گزافی نداشته و فقط 360 هزار تومان است. دفترچه بین المللی مالکیت خودرو و گواهینامه بین المللی رانندگی با اعتبار یک ساله هرکدام 120 هزار تومان هزینه دارد.

گزینه مهم دیگر که باوجود هزینه پایین آن نباید از قلم بیفتد، خرید برچسب IR به قیمت 5 هزار تومان است. 75 هزار تومان به عنوان بیمه نیز از شما دریافت خواهد شد. این بیمه آکسای نام داشته و اعتبار 15 روزه آن مخصوص خودروهایی است که می خواهند از کشور خارج شوند.

تا اینجا همه چیز خوب به نظر می رسد! دریافت گواهینامه بین المللی، دفترچه خودرو و پلاک بین المللی تنها یک مرتبه با پرداخت یک مرتبه هزینه است، اما می توان چندین مرتبه از آن ها برای سفر استفاده کرد. در دفعات بعدی به منظور تهیه آن ها مبلغی پرداخت نمی کنید؛ اما در مقایسه با هزینه بنزین، هزینه کاپوتاژ در سفر با خودرو شخصی به ترکیه دیده نمی شود!

چندین مرز برای خروج از کشور به مقصد ترکیه وجود دارد. بر اساس تشخیص گوگل، نزدیک ترین راه از تهران به استانبول، از راستا مرز بازرگان است. تا شهر مقصد از مبدأ 2500 کیلومتر مسافت وجود دارد.

از این راستا، 1000 کیلومتر داخل ایران است. اگر در هر 100 کیلومتر مصرف بنزین را 8 لیتر در نظر بگیریم، بدون احتساب بنزین سهمیه ای و با هزینه آزاد، باید تا مرز ترکیه 240 هزار تومان بایت 80 لیتر بنزین پرداخت کنید.

زرنگ نباشید! نمی توانید صندوق عقب خود را پر از بنزین کنید، چراکه به جرم قاچاق سوخت به دردسر خواهید افتاد.

در کشور همسایه ایران، سرمایه های طبیعی خداداد ایران موجود نیست، به همین دلیل به ازای هر لیتر بنزین باید 15 هزار تومان پرداخت کنید (هر لیتر بنزین 7 لیر است). در فاصله مرز ایران تا استانبول باید 1 میلیون و 800 هزار تومان برای بنزین پرداخت کنید.

همین میزان برای بازگشت به مرز لازم است. درنتیجه فقط هزینه بنزین شما داخل خاک ترکیه برابر 3 میلیون و 600 هزار تومان خواهد شد. از طرفی بعد از 5 هزار کیلومتر ماشین سواری در جاده، خودروی شخصی شما به یک سرویس اساسی نیاز خواهد داشت. بسته به نوع خودرو، هزینه این سرویس را حساب کنید.

از طرفی همه این هزینه ها سوای هتل است، درحالی که در بررسی مبالغ مربوط به تورهای هوایی استانبول و آنکارا و تور زمینی وان، هزینه رفت وآمد به علاوه اقامت در هتل لحاظ شد.

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 5 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 620

به "سفر کردن با خودرو شخصی به استانبول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر کردن با خودرو شخصی به استانبول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید