خسارت 100 میلیارد دلاری سافت بانک

به گزارش یزد بلاگ، سال گذشته سافت بانک بیش از 207 میلیارد دلار سرمایه گذاری کرد؛ اما سرمایه گذاری روی پیمانکارانش باخت

خسارت 100 میلیارد دلاری سافت بانک

شرکت سافت بانک (SoftBank) یکی از مشهورترین سرمایه گذاران استارتاپی دنیا برای افزایش سرمایه صندوق مشهور 100 میلیارد دلاری خود به نام ویژن فاند (Vision Fund) به عرضه عمومی سهام روی آورد.

اما سافت بانک نتوانست به مقصود خود برسد. این شرکت برای نخستین بار در 14سال گذشته از زیان اقتصادی در سه ماهه اخیر اطلاع داد. در این گزارش به شکست استارتاپ های زیرمجموعه سافت بانک و فعالیت آنها می پردازیم.

5 سال قبل، سونیل سولانکی (Sunil Solankey)، بازنشسته ارتش هند، هتلی با نام فور سایتز (four sights) را در حومه دهلی نو راه اندازی کرد. تجارت سولانکی، پایدار بود ولی محلی که او هتلش را تاسیس نموده، برای توریست ها جذاب نبود.

سال گذشته استارتاپ اویو که سال 2013 تاسیس شده، برای گسترش تعداد هتل هایی که با آنها همکاری می نماید، سراغ استارتاپ فور سایتز رفت. مدیر استارتاپ اویو، ریتش آگاروال (Ritesh Agarwal) با سولانکی مذاکره کرد.استارتاپ اویو خواستار همکاری با فور سایتز بود و می خواست برای سولانکی مشتری پیدا کند.

همکاری اویو و فور سایتز، پرداخت های ماهیانه استارتاپ فورسایتز را تضمین می کرد. بعد از مدتی سونیل سولانکی برند خود را بازسازی کرد و از آن به بعد اتاق های هتلش را به نام اویو اجاره می داد. اتفاق خوشایندی برای سولانکی افتاد، چون توانسته بود به وسیله سایت اویو اتاق های خالی هتلش را پر کند.

از زمان درخواست همکاری اویو، سولانکی 600 هزار روپیه معادل 8400دلار به دست آورد. مدیر فور سایتز با این پول دکوراسیون هتلش را تغییر داد، مبلمان های هتلش را عوض کرد و روتختی های نو خرید. اما همکاری اویو و فور سایتز مدت زیادی دوام نیاورد. اویو پرداخت هایش را قطع کرد و سولانکی دوباره به حاشیه رفت.

سولانکی یکی از میلیون ها مدیر و صاحب مشاغل کوچکی است که با استارتاپ های دیگر همکاری نموده و به خاتمه نرسیده است. بزرگ ترین سرمایه گذاری بازنده شده در تاریخ متعلق به سرمایه گذاری سافت بانک در ویژن فانداست. سافت بانک 100میلیارد دلار بر استارتاپی سرمایه گذاری نموده بود اما بازنده شد.

ماسایوشی سان(Masayoshi Son)، مدیر اجرایی سافت بانک سال 2016 در ویژن فاند سرمایه گذاری کرد. مدل کسب وکار سافت بانک استخدام پیمانکار و انجام خدمات توسط آنهاست. استارتاپ ها با این روش سافت بانک خیلی سریع رشد می نمایند.

بیشتر شرکت های تازه کار که از سرمایه سافت بانک استفاده می کردند، جذب پرداخت های سافت بانک شدند، اما وقتی در سودآوری بازنده شدند و سافت بانک سیاست های کاری خود را تغییر داد، سراغ شرکت های مشابه رفتند. نیویورک تایمز اسنادی را در این زمینه منتشر نموده است.

سال گذشته سافت بانک بیش از 207 میلیارد دلار سرمایه گذاری کرد؛ اما سرمایه گذاری روی پیمانکارانش بازنده شد

این گزارش درباره 50 نفر از صاحبان مشاغلی است که سرمایه آنها از سافت بانک تامین شده است. اویو، یکی از استارتاپ های حمایت شده توسط سافت بانک است. سال گذشته سافت بانک بیش از 207 میلیارد دلار سرمایه گذاری کرد؛ اما سرمایه گذاری روی پیمانکارانش بازنده شد.

سافت بانک و دیگر شتاب دهنده ها، ارزش استارتاپ ها را افزایش می دهند. 2سرمایه گذاری بزرگ سافت بانک متعلق به وی ورک و اوبر است. استارتاپ اویو، از مدل کسب وکار وی ورک استفاده می نماید. به گزارش سافت بانک، وی ورک هفته گذشته 4.6 میلیارد دلار به این شرکت خسارت وارد کرد.

اویو درباره قطع همکاری با سولانکی می گوید: وقتی در رستوران خالی هتل بنشینید، حس می کنید تجارت تان نابود شده است. کسب وکار سولانکی جوابگوی سلامت کار نیست. سال 2015، سافت بانک روی اویو سرمایه گذاری کرد. از آن موقع اویو با هتل های زیادی همکاری کرد تا شبکه مربوط به هتلداری کامل گردد. اکنون اویو بیش از 1.2 میلیون اتاق دارد.

این اتاق ها در هند، چین و آمریکا هستند. به گفته سولانکی، هتل فور سایتز ماهیانه 150هزار روپیه معادل 2100 دلار از دست می دهد. او برای ادامه حیات استارتاپ خود احتیاج به پول دارد ولی نسبت به قراردادها و پرداخت ها بی اعتماد است. تجربیات سولانکی در مجله ایندیا تایمز به اشتراک گذاشته شده است.

نماشو: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

اسلیم فا: اسلیم فا: مجله دوخت و دوز، طراحی لباس و انتخاب لباس

منبع: مجله شنبه
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 160

به "خسارت 100 میلیارد دلاری سافت بانک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خسارت 100 میلیارد دلاری سافت بانک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید