خبرنگاران ابراز خرسندی بارزانی از ناکامی علاوی در تشکیل دولت جدید عراق

به گزارش یزد بلاگ، بغداد - خبرنگاران - مسعود بارزانی رهبر حزب دمکرات کردستان عراق امروز دوشنبه از مواضع نیروهای سیاسی عراق و اقلیم کردستان در تصویب نکردن دولت جدید و ناکامی محمد توفیق علاوی قدردانی کرد.

خبرنگاران ابراز خرسندی بارزانی از ناکامی علاوی در تشکیل دولت جدید عراق

بارزانی در سخنانی با عنوان خطاب به افکار عمومی عراق و اقلیم کردستان که شفق نیوز آن را منتشر کرده، گفت که از تمامی نیروهای سیاسی کردستان که با وجود اختلاف نظرها، در رای دادن و یا ندادن به دولت جدید عراق صفوف خود را متحد کردند، تشکر و قدردانی می کنم.

وی اضافه نمود: در این راستا از نیروهای سیاسی ملی عراق که با مواضع منطقی خود مانع از تعمیق و افزایش بحران ها و رفتن عراق به سمت سختی ها و مسائل شدند، تشکر می کنم.

بارزانی اظهار کرد: این مواضع تقدیر از اصول دمکراتیک و در نظر دریافت مطالبات مولفه های عراق و اصلاح جهت فرایند سیاسی بود و اکنون کشور در مقابل مرحله جدیدی ایستاده است که این می تواند فرصتی برای تحقق خواسته های مشروع تظاهر کنندگان و فراهم آوردن زمینه مناسب برای توافق ملی جامع و تضمین نزدیک شدن میان تمامی طرف ها باشد.

به دنبال به حد نصاب نرسیدن مجلس در برگزاری جلسه فوق العاده روز یکشنبه به علت مخالفت فراکسیون های کرد و سنی و برخی گروه های شیعه، محمد توفیق علاوی از تشکیل دولت انصراف داد.

این دومین باری بود که مجلس نتوانست جلسه فوق العاده تصویب دولت علاوی را تشکیل دهد.

جلسه نخست در روز پنجشنبه گذشته تشکیل شد که اختلاف نظرها مانع برگزاری رسمی و بررسی صلاحیت و رای اعتماد به کابینه شد.

پیشتر نیز دوشنبه و چهارشنبه هفته گذشته برای برگزاری جلسه رای اعتماد به کابینه تعیین شده بود که به علت اختلافات سیاسی لغو شد.

علاوی بامداد روز دوشنبه در پیامی به برهم صالح رئیس جمهوری عراق گفت: وقتی برای تشکیل دولت مکلف شدم، به ملت قول دادم در صورتی که برای انتصاب افراد تعیین در دولتی که من قصد تشکیل آن را دارم فشار سیاسی بر من وارد شد، انصراف خواهم داد. بنابر این تصمیم من برای تشکیل دولت مستقل این بود که بدون تعهدات حزبی و یا فشارهای سیاسی و برای اجرای مطالبات مردم کار کنم و من کاملا آگاه بودم که پا فشاری بر این شرط به قیمت از دست دادن تشکیل دولتم تمام خواهد شد چرا که تمامی طرف هایی که در فساد غرق شده اند و با فرقه گرایی و قومیت گرایی تجارت می کنند نخستین کسانی هستند که متضرر خواهند شد، و اگر من به آنها امتیاز می دادم اکنون به عنوان نخست وزیر عراق کار خود را شروع کرده بودم.

پرشین بلاگ: پرشین بلاگ | سیستم وبلاگ های پرشین

دور زمین: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: ایرنا
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 579

به "خبرنگاران ابراز خرسندی بارزانی از ناکامی علاوی در تشکیل دولت جدید عراق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ابراز خرسندی بارزانی از ناکامی علاوی در تشکیل دولت جدید عراق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید