خانه نادری ساوه واجد ارزش ثبت ملی است، تخصیص 500 میلیون ریال برای مرمت این بنای تاریخی

به گزارش یزد بلاگ، خبرنگاران/مرکزی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: بنای تاریخی خانه نادری واقع در خیابان قیام روبروی مسجد مقدس زاده ساوه از نظر ویژگی های تاریخی فرهنگی واجد ارزش ثبت در فهرست آثار ملی کشور شناخته شده است.

خانه نادری ساوه واجد ارزش ثبت ملی است، تخصیص 500 میلیون ریال برای مرمت این بنای تاریخی

جهت دریافت خدمات طراحی ساخت ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: بنای تاریخی خانه نادری واقع درخیابان قیام روبروی مسجد مقدس زاده ساوه از نظر ویژگی های تاریخی فرهنگی واجد ارزش ثبت در فهرست آثار ملی کشور شناخته شده است.

علیرضا ایزدی در گفت وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: پرونده این خانه قدیمی در ساوه در نخستین جلسه ثبت آثار ملی کشور مطرح شده و در اسرع وقت موضوع ثبت این بنای تاریخی به پایان خواهد رسید.

وی با اشاره به پیشینه فرهنگی ساوه اظهار کرد: وجود تک ابنیه ها در شهر ساوه بیانگر شناسنامه های هویتی این منطقه است و برای حفظ و صیانت از این بناهای تاریخی و هویت های سرزمینی باید مجموعه میراث فرهنگی، شهرداری، مالکین و دستگاه های ذیربط اهتمام جدی داشته باشند.

وی با اشاره به تخریب بخشی از این ابنیه تاریخی بر اثر بارش باران اظهار کرد: کارشناسان میراث فرهنگی ضمن آنالیز دلایل تخریب این اثر ملی، برای پیشگیری از تخریب بیشتر، برطرف خطر و نیز استحکام بخشی به این خانه تاریخی با تخصیص مبلغی معادل 500 میلیون ریال بعنوان اعتبار اولیه اقدامات اولیه برای مرمت و بازسازی را شروع خواهند کرد و در سنوات آینده با تخصیص اعتبارات، مبلغ بیشتری تخصیص خواهد یافت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی توضیح داد: در شهر ساوه به عنوان شهری که دارای پیشنیه فرهنگی و تاریخی مطلوب است، باید آثار تاریخی که نشانگر هویت این شهر است به خوبی حفظ و حراست گردد.

وی به پایشی که در مورد خانه های قدیمی ساوه اجرا شده است اشاره نمود و اضافه کرد: 16 خانه قدیمی و تاریخی ساوه برای این شهر کهن و تاریخی هویت ساز است و حفظ و حراست از این تک ابنیه ها لازم است.

وی توضیح داد: پیمودن پروسه ثبت ملی برای این خانه های قدیمی تابع ضوابط و قوانین است و از مالکین اثر انتظار می رود یادگاران آبا و اجدادی خود را با حمایت میراث فرهنگی حفظ نمایند و بهترین کاربری برای آنان که همانا تبدیل شدن به فضاهای بوم گردی و گردشگری نظیر آنچه در مورد خانه های کاشان رخ داده است، را تعریف نمایند.

ایزدی از اعطای تسهیلات کم بهره و مناسب برای تعریف کاربری مناسب متناسب با این بناهای قدیمی اطلاع داد و اضافه کرد: نگاه میراث فرهنگی حفظ و صیانت از این آثار و منفعت مالی، ایجاد اشتغال و خلق ثروت برای مالکین با تعریف کاربری متناسب با آن است.

وی احیای عمارت امیرحسینی در ساوه با هزینه مالک این بنای تاریخی و حمایت میراث فرهنگی را نمونه بارزی از حفظ میراث گذشتگان دانست که موجب ماندگاری این اثر می گردد و از مالکین 16 خانه قدیمی در ساوه خواست تا با دریافت یاری های بلاعوض، تسهیلات کم بهره و معافیت های خدماتی یاری نمایند که این خانه ها به فضای گردشگری تبدیل شوند تا مردم برای حضور در یک خانه تاریخی قدیمی به شهرهای تاریخی دیگری نظیر کاشان مراجعه ننمایند. گرچه نظیر عمارت امیرحسینی ساوه در شهری مانند شهر کاشان وجود ندارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی، همچنین به مکاتبه این اداره کل با مالکین خانه نادری اشاره نمود و اضافه کرد: با صدور ابلاغیه به مالکین این بنای تاریخی ضمن تاکید بر واجد شرایط بودن ثبت ملی این اثر اعلام شده است که در اجرای ماده 5 آیین نامه اجرایی قانون مربوط به حفظ آثار ملی مصوب 1309 شمسی چنانچه به تصمیم این اداره کل اعتراض دارند ظرف مدت یک ماه از تاریخ رویت این نامه اعتراض خود را به صورت مکتوب به این اداره کل اعلام نمایند تا مورد رسیدگی قرار گیرد.

وی اضافه کرد: در ضمن مالکین و متصرفین قانونی آثاری که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت می رسد ضمن حفظ حقوق مالکانه مطابق ماده واحده مصوبه 28 بهمن 1371 مجلس شورای اسلامی که در تاریخ دوم اسفند ماه 1371 به تایید شورای نگهبان رسیده از حمایت های قانونی برخوردار می شوند.

وی اضافه کرد: در صورت ثبت اماکن در فهرست آثار ملی، این اداره علاوه بر مساعدت فنی و کارشناسی در حفاظت و تعمیرات آنها بخشی از هزینه مربوطه را پرداخت خواهد نمود. همچنین ثبت اثر در فهرست آثار ملی کشور خللی در مالکیت یا تصرف آن وارد نمی کند و بدیهی است با عنایت به اینکه اثر مورد نظر واجد ارزش ثبت در فهرست آثار ملی است، صدور مجوز احداث بنا جهت اثر تاریخی مورد نظر از نظر این اداره کل امکان پذیر نیست و مالکین می توانند صرفاً نسبت به مرمت و احیای بنا با کاربری جدید و در راستای خدمات گردشگری از پشتیبانی و تسهیلات این اداره کل بهره مند شوند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 6 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 626

به "خانه نادری ساوه واجد ارزش ثبت ملی است، تخصیص 500 میلیون ریال برای مرمت این بنای تاریخی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه نادری ساوه واجد ارزش ثبت ملی است، تخصیص 500 میلیون ریال برای مرمت این بنای تاریخی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید