حاشیه ها و گزارش نشست های روز ششم جشنواره فیلم فجر 1400؛ هناس و شب طلایی

به گزارش یزد بلاگ، طی روز ششم جشنواره فیلم فجر 1400 دو فیلم هناس به کارگردانی حسین دارابی و شب طلایی به کارگردانی یوسف حاتمی کیا اکران شدند.

حاشیه ها و گزارش نشست های روز ششم جشنواره فیلم فجر 1400؛ هناس و شب طلایی

روز شنبه با تعویق دو ساعته اکران و تغییر زمان پخش فیلم ها همراه بود. طی روز ششم فیلم هناس به مدت 107 دقیقه ساعت 16 در سالن اصلی نمایش داده شد و نشست رسانه ای فیلم هم ساعت 18:30 در سالن اصلی برقرار شد.

فیلم شب طلایی به کارگردانی یوسف حاتمی کیا به مدت 102 دقیقه ساعت 19:15 در سالن اصلی نمایش داده شد و نشست رسانه ای این اثر هم ساعت 21:30 در سالن اصلی برگزار شد.

نهایتا در بخش اکران آثار مستند بلند و داستانی، مجموعه فیلم کوتاه آهو، ارفاق، تابوت، ماجان و لئو به مدت 45 دقیقه ساعت 20:30 به نمایش درآمد.

شرح دبیر جشنواره درباره کیفیت پایین برخی آثار

نشست رسانه ای مسعود نقاش زاده دبیر جشنواره چهلم که قرار بود پنجم یا ششم بهمن ماه برگزار گردد و به دلیل ابتلای او به کرونا به تاخیر افتاد بالاخره روز شنبه برگزار شد تا دبیر جشنواره پاسخ گوی سوالات خبرنگاران باشد.

نقاش زاده در بخش های شروعین سخنانش گفت: در جشنواره چهلم، فروش بلیت در سینماهای مردمی نسبت به سال گذشته افزایش یافت. البته این جنبه را که اکران آثار در مراکز استان های سراسر کشور انجام می گردد، نباید از نظر دور نگاه داشت که آمار آن هم متعاقبا اعلام خواهد شد.

او در پاسخ به نقدها نسبت به سطح کیفی پایین آثار اکران شده شرح داد: در این جشنواره آثار از طریق هیات انتخاب که ترکیبی از نامداران سینما هستند، انتخاب می گردد. طبیعی است که سلیقه های مختلفی وجود دارد و همه مخاطبان، همه آثار را دوست نداشته باشند. ترکیب بخش هیات انتخاب مسابقه سینمای ایران را می دانیم که شامل افرادی باسابقه و باتجربه بودند. رویکردی که برای انتخاب آثار وجود داشت صرفا حضور فیلم ها با ارزش های سینمایی نبود. برای مثال برای هیات انتخاب حضور آثار مختلف با تنوع ژانرهای متفاوت مطرح بود. لذا ما موظف بودیم که به سلیقه هیات انتخاب احترام بگذاریم.

آخرین نتیجه آرای مردمی و تست سریع کرونا

از جمله سایر اخبار حاشیه ای روز ششم جشنواره فراهم شدن امکان بررسی آنلاین آخرین نتیجه آرای مردمی جشنواره بود. مخاطبان آثار بخش سودای سیمرغ چهلمین جشنواره فیلم فجر می توانند با مراجعه به وبسایت آرای مردمی نتایج آرای مردمی سیمرغ بلورین بهترین فیلم برگزیده دیدنگران را مشاهده کنند.

در جدول نتایج آرای مردمی، اطلاعات تعداد بیننده (بلیت های چاپ شده)، تعداد رای (تعداد آرای ثبت شده) و میانگین رای (تعداد رای / مجموع امتیازهای داده شده) در دسترس قرار گرفته است.

همچنین براساس اطلاع رسانی روابط عمومی جشنواره فیلم فجر؛ از روز شنبه 16 بهمن به منظور جلوگیری از همه گیری بیماری کرونا در پیک ششم این بیماری؛ تیم ستاد مبارزه با کرونا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در خانه جشنواره فجر (برج میلاد تهران) مستقر خواهد شد. این تیم از اهالی رسانه و هنرمندانی که در بدو ورود علائم مشکوک به کرونا داشته باشند؛ تست خواهند گرفت و جواب این تست یک ساعت بعد آماده می گردد.

هناس؛ سوژه ای ملتهب درباره دانشمند هسته ای

نشست رسانه ای فیلم سینمایی هناس با حضور عوامل فیلم و با اجرای پدرام کریمی برگزار شد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی روابط عمومی جشنواره فیلم فجر، حسین دارابی (کارگردان)، محمدرضا شفاه (تهیه کننده)، سیاوش کردجان (تدوینگر)، احسان ثقفی (نویسنده)، آرش قنامی (صداگذار)، سولماز غنی، بهروز شعیبی، مریلا زارعی، امین میری، کوثر حیدری (بازیگران) در این نشست حضور یافتند.

حسین دارابی کارگردان فیلم هناس درباره انتخاب بازیگران برای فیلمش اظهار کرد: انتخاب بازیگران یکی از سخت ترین مراحل کار است. انتخاب اشتباه می تواند تمام فیلم را نابود کند. خوشبختانه مریلا زارعی پیشنهاد ما را پذیرفتند و نتیجه خوبی رخ داد.

مریلا زارعی درباره نقش خود در فیلم هناس شرح داد: خانم پیرانی بیش از حد تصور به ما عشق دادند و حتی او دست من را باز گذاشت تا هر زمانی که سوالی داشتم از او بپرسم و من هم گفتم که با توکل برخدا در درون ایشان گوهری به نام عشق پیدا کردم و با همان احساس پیش می روم. من اولین بار بود که این فیلم را می دیدم ولی با اشک های خانم پیرانی اشک ریختم و شاد شدم که صاحب این کاراکتر از فیلم راضی باشد.

دارابی درباره سوژه این فیلم بیان نمود: پرداخت چنین سوژه هایی بسیار سخت است. ما فکر کردیم بهترین حالتی که با آن می توان به فضا نزدیک شد همین نگاه شهره پیرانی است و هدف ما ترسیم تشویش درون زن چنین همسری بود.

شفاه در ادامه همین بحث گفت: تهدیدها و تشویش های ذهنی یک زن که همسر مردی است که خطر ترور آن را تهدید می کند در این فیلم به تصویر کشیده شده است. یکی از این عزیزان به من می گفت زمانی که همسر من ترور شد با این که درگیری عجیبی داشتیم تازه احساس رهایی از فشار پیدا کرده بودیم.

بهروز شعیبی بازیگر نقش اول مرد هناس درباره نقش خود در این فیلم اظهار کرد: بازیگری و کارگردانی 2 مقوله جدا از هم هستند اما هرکدامشان انتخاب هایی هستند که از دل علاقه برمی آید و فیلم هناس از جهت سوژه ملتهبی که به آن می پردازد برایم سوژه ای محترم است و دوستش داشتم.

دارابی درباره ریتم کند قصه فیلم سینمایی هناس گفت: ما با فیلمی بیوگرافیک عاشقانه طرف هستیم. فضای چنین اثری ایجاب می کند که ریتم قصه کند باشد و به آرامی پیش برود. اما من فکر می کنم پیروز شدیم که ضرباهنگ کار جوری پیش برود که ریتم قصه خسته کننده نباشد.

دارابی درباره انتها بندی فیلم هناس بیان نمود: من هم قبول دارم که این فیلم چند انتها دارد ولی این موضوع به ماهیت تلخی قصه برمی گردد. ما از این که انتها تلخ داشته باشیم اجتناب کردیم.

ثقفی نویسنده فیلم درباره چند وجهی شدن داستان شرح داد: ما سعی کردیم روایتی را که از سمت خانواده رضایی نژاد و خانم پیرانی مشاهده شده پرداخت کنیم و به ماجرای امنیتی ورود نکردیم.

دارابی درباره شخصیت وحید رهبانی در این فیلم بیان نمود: سعی ما این بود که نقش وحید رهبانی ضد قهرمانی دوست داشتنی نباشد و خداراشکر وحید رهبانی با هوشی که داشت توانست به این مهم نزدیک گردد.

سیاوش طهمورث بازیگر فیلم سینمایی هناس درباره چالش های نقش خود اظهار کرد: من تصور می کنم قبل از هر سوال باید دیدگاه هایمان به هم نزدیک گردد. موضوع مهم برای من گیرکردن میان تعهد و عشق بود. باید دید در مقابل این تعهد انتخاب کاراکتر چه خواهد بود و ترسیم چگونگی ماندگار شدن این شخصیت در تاریخ چیزی بود که نظر من را به خود جلب می کرد.

بهزاد جعفری، طراح صحنه درباره این فیلم گفت: کار کردن با حسین دارابی بسیار سخت است. او به رنگ علاقه بسکمک دارد و شادم که نتیجه چیزی شد که روی پرده دیدن کردید.

آرش قنامی، صداگذار هناس درباره صداگذاری این فیلم بیان نمود: هدف ما این بود که صداها در جهت حس بازیگر باشد و رویکرد ما این بود کسی که اضطراب دارد صداها را بیشتر می شنود.

شفاه تهیه کننده هناس درباره موضوع این فیلم شرح داد: فیلم هناس داستانی برگرفته از زندگی واقعی دارد. المان ها در زندگی واقعی دیده می شوند و هدف ما رسیدن به حقیقت عشق جاری در دل این داستان است. این داستان ریشه در واقعیت داشت اما پرداخت ما بود.

شب طلایی؛ فیلم پربازیگر یوسف حاتمی کیا

نشست رسانه ای فیلم شب طلایی با حضور عوامل فیلم و با اجرای پدرام کریمی برگزار شد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی روابط عمومی جشنواره فیلم فجر، یوسف حاتمی کیا (کارگردان)، اویس طوفانی (جانشین تهیه کننده)، مریم سعادت، حسن معجونی، سینا رازانی، امیر محمدی، یکتا ناصر، سوگل خلیق بازیگران این فیلم در این نشست حضور داشتند.

طوفانی در پاسخ به سوال مجری برنامه در خصوص غیبت حاتمی کیا در نشست بیان نمود: آقای حاتمی کیا دچار بیماری شده و همین موضوع سبب شد تا امروز در کنار ما نباشند.

در ادامه ابراهیم حاتمی کیا به صورت تلفنی روی خط آمد و گفت: یوسف شانس آورد که کسانی چون اویس طوفانی و بهراد مهرجو را در این کار داشت. 2 بار سر صحنه کار رفتم. معمولا مواردی در کار تنش زا می گردد ولی در این کار همه آمده بودند که یوسف را کمک کنند. تیم خیلی خوبی داشت که اتفاق خوبی رقم بزند.

او ادامه داد: من در این فیلم تنها یک نام هستم و کارها از طریق اویس طوفانی و بهراد مهرجو تهیه شده است. نمی توانستم ادامه دهم زیرا جهان من با این کار فرق دارد و شادم که یوسف جهان خودش را به تصویر کشید. به اعتقاد من فیلمسازان اول باید فیلمنامه خودشان را بنویسند، چون باید یاد بگیرند. این چهارمین فیلمنامه یوسف است و همین باعث شد که خودش را پیدا کرد.

یوسف حاتمی کیا کارگردان فیلم درباره ایده فیلم شب طلایی گفت: این ایده از نگرانی و دغدغه بود و وقتی شروع به نوشتن طرح کردم دغدغه زیادی بود چرا که بازیگران تغییر می کردند و سرمایه گذار هم بود اما کار پیش نمی رفت.

یوسف حاتمی کیا در ادامه درباره ایده و سرمایه فیلم شب طلایی بیان نمود: یاد گرفتم که برای کارها باید بازگشت سرمایه داشته باشم. اما وقتی طرح اولیه شب طلایی را نوشتم، فکر کردم که باید آن را تبدیل به رمان کنم که اویس طوفانی و بهراد مهرجو پای کار آمدند و گفتند که با ما هستند و بعد شروع به نگارش فیلمنامه کردم. با این حال خیلی فیلمنامه سختی بود.

مریم سعادت درباره نقش خود در شب طلایی شرح داد: بعد از پیشنهاد نقش رفتم و یوسف حاتمی کیا را ملاقات کردم و او گفت که بگذارید اول تست گریم گردد تا ببینیم این نقش شدنی است یا خیر. بعد شکر خدا اتفاق لازم رخ داد و این نقش را تماما باور کردم.

سوگل خلیق بازیگر این فیلم درباره نقش خود و دوگانگی آن بیان نمود: کنترل دوگانگی از طریق یوسف حاتمی کیا رخ داد و تجربه تئاتر هم البته در فیلم کمک کرد.

یوسف حاتمی کیا در ادامه درباره پیش بردن کار با عوامل بیان نمود: این چهارمین فیلمنامه من بود اما سر فیلمبرداری که بازیگران را دیدم گفتم این چه کاری بود که انجام دادم ولی در این کار یک خانواده کنارم بودند و اگر این عوامل در کار حضور نداشتند واقعا نمی توانستم این کار را به انتها برسانم.

یکتا ناصر در ادامه درباره نقش خود در شب طلایی گفت: سعی کردم در خدمت فیلم باشم و اضافه کاری نکنم. چون گاهی اوقات می گردد کارهایی انجام داد تا گفت که من بازیگر کار بلدی هستم ولی این کار را انجام ندادم و تنها روی نقش خود تمرکز کردم.

امیر نوبخت حقیقی صدابردار فیلم شب طلایی در ادامه درباره سختی کار در این فیلم شرح داد: سختی کار و حفظ شرایط و اتفاقات در صدا بیشتر برای بازیگران بود.

مریم سعادت درباره بازی در نقشی بزرگتر از خود در شب طلایی بیان نمود: این نقش سختی های خاص خودش را داشت اما من شخصا از کارهای تازه استقبال می کنم و این کار خیلی برایم مجذوب کننده بود.

سعادت اضافه کرد: در کنار این موارد یوسف حاتمی کیا بسیار زیاد به من کمک کرد که ریتمم در آن سن تند نگردد و این را مدیون یوسف حاتمی کیا هستم چراکه من کلا انسان عجولی هستم.

امید گلزاده طراح گریم درباره گریم بازیگران به خصوص گریم افراد پا به سن گذاشته اظهار کرد: گریم این میزان از بازیگران در یک فیلم سختی خاص خود را دارد و باید راکورد آن را حفظ کرد و امروز بعد از دیدن فیلم شاد شدم و حس می کنم کاراکترها باورپذیر شدند.

عماد خدابخش تدوینگر فیلم شب طلایی درباره حذف برخی سکانس ها بیان نمود: من همیشه فکر می کنم می توانم کار را بهتر کرد بنابراین اگر تدوین مجدد کنیم باز هم می توان کار را کوتاه تر کرد. با این حال کار ما 2 بار کوتاه شده است.

حاتمی کیا در ادامه درباره تک لوکیشن بودن کار بیان نمود: این اتفاق بارها در سینمای ما و جهان اتفاق افتاده است. بنابراین اتفاق تازه ای نبود و قصد به صحنه تئاتر بردن و تله تئاتر ساختن را نداشتم.

اویس طوفانی در ادامه درباره ورود به سینما گفت: من و بهراد مهرجو سابقه روزنامه نگاری داریم و ورود به تهیه کنندگی سینما رویا بود. اما اکنون یک فیلم دیگر را هم آماده کردیم و بنای ما این است که از فیلمسازان جوان حمایت کنیم.

یوسف حاتمی کیا در ادامه درباره حضور پدرش در شب طلایی مطرح نمود: افتخار می کنم فرزند ابراهیم حاتمی کیا هستم. واقعیت این است که ما کارت تهیه کنندگی نداشتیم و مثل هر آدم دیگری به نزدیک ترین فرد خود که پدر بود مراجعه کردیم. ایشان هم مهربانانه اعتماد کرد و از دور ما را هدایت کرد.

امیر حسین حداد طراح صحنه شب طلایی درباره حفظ حس خانه مادر بزرگ در این فیلم بیان نمود: در طراحی صحنه سعی کردیم اتمسفر خانه مادربزرگ را حفظ کنیم و اتفاق خوبی را ایجاد کنیم. امیدوارم اتفاق از نظر مخاطبان هم خوب شده باشد.

سینا رازانی درباره بازی در این نقش در فیلم شب طلایی اظهار کرد: سعی کردم در این فیلم کار تیمی انجام دهم. مهمترین اتفاقی که برای کاراکتر علی رخ می دهد این بود که بتواند همراه این خانواده باشد و بیرون نزند که با کمک یوسف حاتمی کیا سعی کردم این کار را انجام دهم.

پیام آزادی آهنگساز فیلم شب طلایی در ادامه درباره آهنگسازی این فیلم گفت: موسیقی فیلم برای یوسف حاتمی کیا خیلی مهم بود. فیلم اجتماعی بود و کار سختی داشتیم. سعی کردیم که موسیقی از کار بیرون نزند و اتفاق خوبی را ببینیم.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 5 خرداد 1401 بروزرسانی: 5 خرداد 1401 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 4790

به "حاشیه ها و گزارش نشست های روز ششم جشنواره فیلم فجر 1400؛ هناس و شب طلایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حاشیه ها و گزارش نشست های روز ششم جشنواره فیلم فجر 1400؛ هناس و شب طلایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید