جلیلی: تبیین استقلال و دوری از یأس برای اساتید و مسوولان دانشگاه یک ضرورت است

به گزارش یزد بلاگ، رئیس دانشگاه صنعتی شریف با تأکید بر اهمیت امنیت و استقلال کشور، گفت: استقلال به این معنا است که ما هر آنچه تصمیم بگیریم که باید انجام شود و به خیر و صلاح ما است، می توانیم انجام دهیم.

جلیلی: تبیین استقلال و دوری از یأس برای اساتید و مسوولان دانشگاه یک ضرورت است

رسول جلیلی رئیس دانشگاه صنعتی شریف در نشست نقش دانشگاهیان در جهاد تبیین؛ عرصه های پیش رو برای تبیین و روایت گری دستاوردهای کشور که در خبرنگاران برگزار شد، در پاسخ به سوال خبرنگار گروه دانشگاه خبرنگاران، گفت: بحث امنیت و استقلال در کشور بسیار اهمیت دارد، وقتی می گوییم استقلال به این معنا است که ما هر آنچه تصمیم بگیریم که باید انجام شود و به خیر وصلاح ما است می توانیم انجام دهیم.

وی اضافه کرد: اگر کسی حس توانستن داشته باشد درصد بالایی از یک موضوع را می تواند حل نماید، بسیاری از افراد که کارهای مهمی انجام دادند در ابتدا حس کردند که می توانند سپس آن کار را انجام دادند و افرادی که کاری را انجام ندادند به دلیل ترسشان بوده است.

جلیلی گفت: دلیل اینکه فرد یا گروهی کاری را انجام نداده اند این است که این افراد فکر کردند افراد پیروز از ژن یا ایل و تبار دیگری هستند، برای این موضوع ساخت پل صدر را مثال می زنم، حدود 15 سال پیش که بحث ساخت پل صدر مطرح بود بعضی ضعف، نتوانستن و حتی یأس و ناامیدی را را القاء می کردند و شایعه کردند که پایه های این پل کج است و احتمال ریزش دارد در حالیکه حالا پنج سال از ساخت پل می گذرد و هیچ اتفاقی رخ نداده است.

وی با بیان اینکه بعضی قبل از انجام کارها بذر یأس می پاشند و به همین دلیل کارها انجام نمی شود، گفت: اینکه شعار نتوانستن دهیم راحت است، می گوییم نمی توانیم و هیچ کاری هم نمی کنیم؛ اما وقتی حس می کنیم که می توانیم کاری را انجام دهیم، بعد از آن باید از سختی های آن کار هم عبور کنیم که البته سختی های این توانستن ها هم شیرین است و شیرینی واقعی آن زمانی است که خروجی کارمان را می بینیم.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف عنوان کرد: نتیجه توانستن ها هم برای کنندگان و تماشاگران کار شیرین است و هم برای افرادی که بذر یأس پاشیدند، البته آن ها در رسانه برای کنندگان کار کف نمی زنند اما حتما در فکر خود این تحلیل را دارند که آن ها توانستند.

پیش از انقلاب می خواستند ما ذلیل بمانیم و استقلال نداشته باشیم

وی اضافه کرد: البته گاهی ممکن است در بروز توانایی هایمان استقلال نداشته باشیم، همانطور که پیش از انقلاب اسلامی اجازه نمی دادند که ما کار انجام دهیم؛ اینکه اجازه نمی دادند به این دلیل بود که بحث استقلال ما مطرح بود، بحث اقتصاد، بحث فناوری، بحث عزیز و ذلیل و غنی و فقیر مطرح بود، یعنی می خواستند ما همیشه ذلیل بمانیم و حس کنیم که نمی توانیم مستقل باشیم.

جلیلی با بیان اینکه استقلال به این معناست که فرد دیگری برای ما تصمیم نمی گیرد، عنوان کرد: پدیده ای در دو دهه اخیر در دانشگاه ها شکل گرفته که آن هم پدیده شتاب دهی و کارآفرینی است به این صورت که هر استاد یک شرکت و یک تیم کاری دارد، این پدیده خوبی است زیرا کسی که کارآفرین می شود به استقلال می رسد یعنی خودش کاری را انجام می دهد و کار کارمندی نمی کند.

جلیلی گفت: ببینید همین امروز که چهل و چهار سال از انقلاب می گذرد بعضی از داخلی ها می خواهند فناوری خارجی را به دولت ما، سازمان های ما حتی به دانشگاه ما بفروشند، عده ای هم می خواهند همین نیازمندی ها را بسازند، فرق بین این دو این است آن کسی که وارد می کند کارش خیلی ساده است و اصل مسئولیت و اصل زحمت را به دیگرانی که قبلا این کار را انجام داده اند می سپارد ولی کسی که کمر همت می بندد و تمام ریسک ها را می پذیرد کار سخت تری دارد که البته زمانی که کار انجام شود شیرین است.

ایجاد امید در جوانان باید از طریق مسوولان و اساتید دانشگاه انجام شود

وی گفت: ما باید ارتباط بین توانستن و استقلال، توانستن و حریت را در جهاد تبیین برای جوانان و حتی اساتید تبیین کنیم، ما هنوز با افرادی رو به رو هستیم که فریاد ما نمی توانیم سر می دهند، در صورتیکه اشتباه می کنند زیرا به طور مثال اگر ما یک هواپیما ساختیم و پیروز نشدیم باید کار را رها کنیم؟ خیر می توانیم دومی را بسازیم و با تجربه شکست اول به پیروزیت برسیم.

وی گفت: کسی که مهاجرت را تنها راه خود می داند امید خود را از دست داده یعنی توان خود را به ناتوانی تبدیل کرده است و میخواهد برود ذیل توان دیگران زندگی کند، نمی خواهد خودش توانمندی ایجاد کند که دیگران ذیل توانمندی خودش زندگی کنند؛ ایجاد امید در توانمندی از طریق گفت و گو و تببین حضور و مستمر ایجاد می شود و این گفت وگو باید از طریق من که مسوول و استاد دانشگاه هستم در جمع های دانشجویی به صورت روزانه انجام شود.

ابوالقاسم کریمی تجن گوکه

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 17 خرداد 1401 بروزرسانی: 17 خرداد 1401 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 4803

به "جلیلی: تبیین استقلال و دوری از یأس برای اساتید و مسوولان دانشگاه یک ضرورت است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جلیلی: تبیین استقلال و دوری از یأس برای اساتید و مسوولان دانشگاه یک ضرورت است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید