بررسی توجیهات اقتصادی تعطیلی و قرنطینه در زمان شیوع بیماری واگیر؛ درس آنفلوآنزای اسپانیایی برای کرونای چینی

به گزارش یزد بلاگ، خبرنگاران: انتخاب میان سلامت مردم و نجات اقتصاد این روزها با پیشتازی ویروس کرونا بیش از هر کشور دیگری در بزرگ ترین اقتصاد جهان که از قضا آلوده ترین نقطه جهان هم شده، به موضوعی جنجالی بدل شده است.

بررسی توجیهات اقتصادی تعطیلی و قرنطینه در زمان شیوع بیماری واگیر؛ درس آنفلوآنزای اسپانیایی برای کرونای چینی

به گزارش خبرنگاران امیدواری نسنجیده دونالد ترامپ برای از سرگیری فعالیت های مالی ایالات متحده تا عید پاک مسیحیان- که سال جاری متقارن شده با تاریخ 12 آوریل/ امروز- نقدها تندی را پیرامون تشدید بحران ویروس کرونا در این کشور به همراه داشته است. این دعواها درحالی است که به عقیده صاحب نظران اساسا فرضیه تضاد میان سلامت و رفاه نه مبنای عقلی دارد و نه مبنای تجربی. به عکس، خلاف آن درست است: تا زمانی که خانوار و افراد در زندگی عادی روزانه خود احساس امنیت نکنند، شرایط معیشتی و مالی مرفه هیچ معنایی نمی یابد.

در این رابطه اقتصاددانان فدرال رزرو (بانک مرکزی) آمریکا در مطالعه ای واکنش های سیاستی دوره شیوع آنفلوآنزای اسپانیایی 1918 که بیش از 50 میلیون نفر قربانی گرفت را مورد ارزیابی قرار داده اند تا دستورالعملی برای بن بست سیاست گذاری فعلی پیرامون این دو انتخاب در عصر ویروس کرونا بیابند.

یافته های این مطالعه نشان می دهد در زمان شیوع بیماری های واگیر آنچه به رشد اقتصادها آسیب می زند خود بیماری است، و نه واکنش های سیاستی مقابله با آن. سرجیو کورآ (اقتصاددان کمیته فدرال رزرو)، استفان لاک (پژوهشگر فدرال رزرو نیویورک) و امیل ورنر (محقق مدرسه مدیریت اسلوآن دانشگاه ام آی تی) در یادداشتی پیرامون یافته های خود می نویسند: مناطقی که بیشترین سرایت ویروس آنفلوآنزا را در سال 1918 داشتند، کاهش فعالیت مالی در آنها شدیدتر و ماندگارتر بود. در مقایسه شهرهایی که اقدامات پیشگیرانه زودهنگام و سخت گیرانه همچون فاصله گذاری اجتماعی و ممنوعیت تجمع اجتماعی را به اجرا گذاشتند، نه تنها در میان مدت هیچ آسیبی اقتصادشان را تهدید نکرد، بلکه پس از به کنترل درآمدن بیماری، فعالیت های مالی آنها رونق یافت. بنابراین می توان نتیجه گرفت بیماری های واگیر می توانند هزینه های قابل توجهی برای اقتصادها به همراه داشته باشند، درحالی که مداخلات بهداشت عمومی غیردرمانی پیامدهای مالی مطلوب تر و نرخ مرگ ومیر پایین تر به ارمغان می آورند.

در ارزیابی های این مطالعه از دو متغیر شدت شیوع بیماری و همچنین سرعت و مدت اجرای مداخلات بهداشت عمومی غیردرمانی ایالات و شهرهای آمریکا در زمان آنفلوآنزا 1918 استفاده شده است. مداخلات غیردرمانی آن زمان شباهت بسکمک با سیاست گذاری های کنونی برای کنترل شیوع کووید-19 دارد؛ شامل تعطیلی مدارس، تئاترها و کلیساها، ممنوعیت تجمعات عمومی و خاکسپاری، قرنطینه موارد مشکوک به بیماری و محدودیت های مربوط به فعالیت کسب وکارها. گفتنی است آنفلوآنزا اسپانیایی که عامل آن ویروس H1N1 از منشأ پرندگان بود بین ژانویه 1918 تا دسامبر 1920 میلادی ادامه داشت و از آن به عنوان کشنده ترین بیماری واگیر تاریخ معاصر دنیا یاد می شود. براساس برآوردها در سطح دنیای در مجموع بیش از 500 میلیون نفر معادل یک سوم جمعیت دنیا آن روز به این بیماری مبتلا شدند، که از این تعداد حداقل 50 میلیون نفر جان خود را از دست دادند. تعداد مرگ ومیر آنفلوآنزای 1918 در آمریکا نیز بین 550 تا 675 هزار نفر برآورد می شود. جالب است بدانید این بیماری بالاترین نرخ مرگ ومیر را در میان جمعیت جوان بین 18 تا 44 سال و افراد بالغ سالم داشت.

دو یافته اصلی این مطالعه را در نمودار نیز می توان مشاهده نمود: اول: ارتباط مستقیم میان مرگ ومیر آنفلوآنزا 1918 و رشد اشتغال بخش تولیدی شهرهای آمریکا بین سال های 1914 تا 1919. در محور عمودی این نمودار آمار تغییر اشتغال پس از بیماری نسبت به قبل از بیماری آورده شده است. در محور افقی نیز آمار مرگ ومیر ناشی از آنفلوآنزا 1918 به نمایش گذاشته شده است. همان طور که مشاهده می شود با افزایش نرخ مرگ ومیر شهرها، رشد مالی آنها هم کاهش می یابد.

گسترش بیماری اقتصاد را سرکوب می کند؛ نه ایجاد محدودیت ها

دوم: یافته دیگری که این نمودار نشان می دهد رابطه میان اقدامات بهداشت عمومی غیردرمانی (نظیر تعطیلی ها و محدودیت های اجتماعی) با نرخ رشد مالی شهرها است. بر این اساس دایره های آبی رنگ نشانه شهرهایی است که مداخلات یا محدودیت های طولانی تر اعمال کردند و دایره های قرمز نشانه شهرهایی است که محدودیت های کوتاه تر داشتند. همان طور که جدول نشان می دهد خوشه شهرهای آبی رنگ- که محدودیت های اجتماعی بالاتر داشتند- در مختصات بالا و سمت چپ نمودار واقع شده است که به معنی نرخ مرگ ومیر پایین تر و رشد مالی بالاتر است، درحالی که شهرهای قرمز- که محدودیت هایی کوتاه داشتند- در قسمت نرخ مرگ ومیر بالاتر و رشد مالی پایین تر قرار گرفته اند.

تاکید بر تعطیلی

دستاوردهای 1918 برای شرایط کنونی نیز قابل توصیه است زیرا به تازگی سازمان دنیای بهداشت در درخصوص شتاب در برداشته شدن محدودیت های قرنطینه ای مقابله با ویروس کرونا هشدار داده است. روز جمعه تدروس ادهانوم گبریسوس، دبیرکل سازمان دنیای بهداشت با اعلام این هشدار مدعی شد کشورهایی که برای برداشتن محدودیت های مقابله با کرونا عجله دارند با خطر موج جدید شیوع این ویروس و بحران های مالی سخت تر و طولانی تر روبرو هستند. او در کنفرانس مطبوعاتی که در مقر اصلی این سازمان در ژنو برگزار می شد گفت: همه ما از پیامدهای مالی و اجتماعی شدید این اپیدمی آگاه هستیم. در نهایت بهترین راه کشورها برای سرانجام دادن به محدودیت ها و کاهش عواقب مالی، حمله به این ویروس است.

چشم انداز تاریک اقتصاد 2020

درحالی که تمام توجهات بر عبور از کرونا متمرکز است هشدارها در حوزه اقتصاد نیز فراگیر شده است. به اعتقاد کریستالینا جورجیوا، رئیس صندوق بین المللی پول، بحران مالی که ویروس کرونا ایجاد کرده است شبیه هیچ یک از موارد پیشین نیست و این بحرانی است شدیدتر از فروپاشی مالی 2008. او می گوید: در طول تاریخ صندوق ما هیچ گاه شاهد از حرکت ایستادن اقتصاد دنیای نبودیم. این تاریک ترین ساعات بشر است، تهدیدی بزرگ برای همه دنیا که نیاز است در کنار هم متحد و مطمئن بایستیم و از اقشار آسیب پذیر حمایت کنیم. به گزارش خبرگزاری سی ان بی سی آمریکا، صندوق بین المللی پول سپر جنگ مالی یک هزار میلیارد (تریلیون) دلاری دارد که جورجیوا می گوید برای کمک به کشورها در جهت مقابله با ویروس کرونا تا حد نیاز از آن استفاده خواهند کرد: تا به امروز بیش از 90 کشور دنیا درخواست کمک مالی از منابع این صندوق ارائه کرده اند. پیش از این ما هیچ گاه با چنین تقاضای روزافزونی برای تامین مالی اورژانسی روبرو نبودیم.

پیش تر موسسه اعتبارسنجی فیچ، یکی از سه موسسه معتبر اعتبارسنجی دنیا، در تازه ترین به روزرسانی چشم انداز 2020 خود، رکودی عمیق و پایین ترین نرخ رشد یک دهه اخیر را برای اقتصاد دنیای پیش بینی کرد. در گزارش این موسسه آمده است: سرعت بالای شیوع ویروس کرونا موجب شده بازبینی کاهشی مجدد از چشم انداز مالی دنیا داشته باشیم. براساس ارزیابی های فیچ، تا سرانجام سال جاری فعالیت های مالی دنیا 9/ 1 درصد کاهش خواهد یافت، اتفاقی که رکودی عمیق در اقتصاد دنیای رقم خواهد زد. در این رابطه اقتصاد ناحیه یورو 2/ 4 درصد، انگلیس 9/ 3 درصد و اقتصاد آمریکا 3/ 3 درصد کوچک تر خواهند شد، درحالی که اقتصاد چین رشد کمتر از 2 درصد را تجربه خواهد کرد. در کنار آمارهای نگران کننده رشد مالی کشورها موسسه مالیه بین الملل در گزارش جدید خود اعلام کرده است بدهی دنیای خانوار سال جاری به رقم 47 هزار میلیارد (تریلیون دلار) خواهد رسید، سطحی که 12 میلیارد دلار بالاتر از بدهی خانوار در بحران مالی 2008 است.

نماشو: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 6 شهریور 1400 بروزرسانی: 6 شهریور 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 988

به "بررسی توجیهات اقتصادی تعطیلی و قرنطینه در زمان شیوع بیماری واگیر؛ درس آنفلوآنزای اسپانیایی برای کرونای چینی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بررسی توجیهات اقتصادی تعطیلی و قرنطینه در زمان شیوع بیماری واگیر؛ درس آنفلوآنزای اسپانیایی برای کرونای چینی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید