افت مجدد دلار در بازار های جهانی

به گزارش یزد بلاگ، فرایند نزولی دلار در برابر ارز های معتبر جهانی باز هم ادامه یافت.

افت مجدد دلار در بازار های جهانی

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، با وجود رویکرد دولت ترامپ در کاستن از شدت کسری تراز حساب تجاری آمریکا که با اعمال تعرفه های وارداتی گسترده و جنگ تجاری با چین نیز همراه بود، این کسری در ماه اکتبر بار دیگر افزایش یافت و به 62.1 میلیارد دلار رسید که دومین کسری تراز حساب تجاری بالا در طول دو سال اخیر محسوب می گردد. طی این مدت واردات با رشد 2.1 درصدی به 245.1 میلیارد دلار رسیده است که این رقم برای صادرات 182 میلیارد دلار اندازه گیری شده است یعنی 2.2 درصد بیشتر از ماه قبل. کمترین کسری تجاری سال جاری آمریکا مربوط به ماه فوریه با 37 میلیارد دلار بود.

قانون گذاران آمریکایی هنوز نتوانسته اند بسته حمایتی دوم از اقتصاد این کشور در برابر کرونا را عملیاتی نمایند. هر چند که از نظر مالی شرایط برای مقابله با کرونا خیلی رضایت بخش نیست، اما در حوزه دارویی پیشرفت های جدیدی به دست آمده است و انگلیس نیز مجوز لازم برای استفاده از واکسن ساخت شرکت فایزر در این کشور را صادر نموده است. انتظار می رود تا سرانجام فصل بهار کار واکسیناسیون مقدماتی در آمریکا و اروپا به سرانجام برسد که در مرحله نخست سالمندان و گروه های حساس آسیب پذیر در برابر بیماری را در بر خواهد گرفت.

به نظر می رسد در کوتاه مدت شاهد تغییرات گسترده در رویکرد دولت بایدن نسبت به دولت ترامپ نخواهیم بود. جو بایدن- رئیس جمهور منتخب این کشور در مصاحبه جدیدی گفته است که قصد ندارد بلافاصله تغییرات رادیکال در سیاست های دولت قبل بدهد. بایدن اولویت اصلی دولت خود را احیای اقتصاد آمریکا خواند و با ابراز تاسف نسبت به شرایط کنونی به دلیل کرونا گفت: انتظار دارم حتی قبل از روی کار آمدن دولت جدید، سنا و کنگره لایحه بسته حمایتی جدید از اقتصاد را تصویب و برای اجرا ابلاغ نمایند.

گروهی از نمایندگان کنگره آمریکا از هر دو حزب جمهوری خواه و دموکرات، طرحی را آماده نموده اند که در صورت تصویب، 908 میلیارد دلار اعتبار دیگر را برای حمایت از بخش های مختلف اقتصاد این کشور در برابر کرونا اختصاص می دهد. طبق طرح اولیه قرار است 288 میلیارد دلار به حمایت از کسب و کار های کوچک و 16 میلیارد دلار برای توزیع واکسن کرونا در آمریکا تخصیص یابد. همچنین 300 دلار یارانه به صورت هفتگی به کسانی که بر اثر کرونا بیکار شده اند تعلق خواهد گرفت. پیش از این جمهوری خواهان خواهان تصویب یک بسته حمایتی 500 میلیارد دلاری و دموکرات ها خواهان تصویب یک بسته 2.2 تریلیون دلاری بودند که پیشنهاد جدید می تواند به عنوان حد وسط باعث رضایت دو طرف گردد.

در ژاپن نیز رئیس بانک مرکزی این کشور از آمادگی این نهاد برای اجرای بسته های حمایتی بیشتر در صورت لزوم خبر داده است. چینی ها نیز با وجود قرار داشتن فعالیت های مالی در سطح مطلوب به حمایت از اقتصاد خود ادامه می دهند و بانک مرکزی این کشور حدود 200 میلیارد دلار به بازار تزریق نموده است.

چشم انداز مالی دنیا رو به بهبود است و این مساله به نوبه خود باعث کاهش دارایی های امن تر و افزایش تقاضا برای دارایی های پرریسک شده است. در ماه نوامبر، رشد بخش فراوریات چین به بالاترین سطح خود در طول سه سال اخیر رسیده است و این مساله می تواند نقش رهبری چین در رهبری رشد مالی دنیا را تقویت کند. از سوی دیگر در اروپا زمان برای انگلیس و اتحادیه اروپا به سرعت در حال گذشتن است و طرفین هنوز نتوانسته اند به توافقی بر سر چارچوب روابط آینده خود با یکدیگر برسند.

نخست وزیر اسکاتلند با انتقاد از فرایند فعلی مذاکرات برگزیت از برگزاری همه پرسی استقلال این منطقه از انگلیس دفاع نموده است. یکی از سخنگویان دولت انگلیس در تبادل نظر با سی ان بی سی از پیشرفت در مذاکرات خبر داده، اما رسیدن به توافق در ضرب العجل معین شده را بعید دانسته است.

حساسیت بازار های مالی نسبت به خبر توسعه واکسن کرونا بیشتر شده است؛ چرا که اگر این فراوری انبوه این واکسن ها بیشتر از حد انتظار طول بکشد یا واکسن ها اثربخشی لازم را در بین تمامی سنین و گروه ها نداشته باشند، احتمالا شاهد اعمال جدید قرنطینه ها و تعطیلی کسب و کار ها خواهیم بود؛ به ویژه آن که این قرنطینه ها هزینه مالی کاملا قابل توجهی دارند. برای مثال، یک مدل سنجی اجرا شده توسط مدرسه کسب و کار پاریس و دانشگاه میلان ایتالیا نشان می دهد که بین ماه های می تا مارس قرنطینه سراسری به میزان 168 میلیارد دلار به اقتصاد آمریکا خسارت زده، اما جان حدود 29 هزار نفر را نجات داده است.

احتمال تقویت سیاست حمایتی بانک مرکزی آمریکا در ماه دسامبر با توجه به باقی ماندن ریسک کرونا شدت گرفته است و اگر چه شماری از مدیران ارشد این نهاد احتمال تغییر رویکرد محسوس در کوتاه مدت را رد نموده اند، اما ممکن است باهدف جلوگیری از موج ورشکستگی کسب و کار ها در آمریکا، بانک مرکزی آمریکا بیش از پیش در بازار های مالی مداخله کند. از سوی دیگر با توجه به اعلام برنامه بعضی از دولت های اروپایی نظیر انگلیس برای استقراض بیشتر، انتظار نمی رود چشم انداز مالی اروپا نیز چندان روشن باشد و چین موتور محرک رشد مالی خواهد بود.

تا به امروز بیش از 65 میلیون و 959 هزار و 21 مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین یک میلیون و 519 هزار و 359 نفر جان خود را از دست داده اند. در بین کشور های مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با 283 هزار و 934 نفر، برزیل با 175 هزار و 432 نفر، هند با 139 هزار و 700 نفر، مکزیک با 108 هزار و 173 نفر و انگلیس با 60 هزار و 617 نفر بوده است.

شدت دریافت سرعت شیوع کرونا باعث شده است تا شاهد رقم خوردن رکورد های جدید از مرگ و میر روزانه ویروس کرونا باشیم تا جایی که روز دوم دسامبر با ثبت از 12 هزار و 431 فوتی در یک شبانه روز رکورد قبلی را که مربوط به روز یادهم نوامبر با 11 هزار و 10 قربانی بود، شکست.

کیت جوکیس- استراتژیست ارزی بانک سوسیت ژنرال گفت: به زبان ساده از نظر معامله گران ارزش فعلی دلار بیش از حدی است که باید باشد و برای همین فکر می کنم روز های بد دلار ادامه دارد. بازار ها به آن چه در حوزه سیاست گذاری پولی رخ می دهد واکنش نشان می دهند و با شرایط فعلی فشار زیادی روی دلار است. در مقایسه با ماه های ابتدایی سال جذابیت دلار برای بسیاری از معامله گران کاهش پیدا نموده است.

شاخص دلار

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارز های دنیای را اندازه می گیرد، در معاملات امروز با 0.1 درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح 90.632 واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل 1.123 دلار اعلام شد (نرخ های فوق بر حسب ساعت سرانجامی معاملات بازار های ارزی نیویورک محاسبه شده است).

ارز های اروپایی

در تازه ترین دور از معاملات، پوند با 0.08 درصد افزایش نسبت به روز قبل خود و به ازای 1.348 دلار مبادله شد. یورو 0.09 درصد بالا رفت و با باقی ماندن در کانال 1.2 به 1.214 دلار رسید.

ارز های آسیایی

در معاملات بازار های ارزی آسیایی، هر دلار با 0.16 درصد افزایش به 103.918 ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای 1.343 دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل 6.531 یوان چین اعلام شد.

منبع: فرارو
انتشار: 11 دی 1399 بروزرسانی: 11 دی 1399 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 2890

به "افت مجدد دلار در بازار های جهانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افت مجدد دلار در بازار های جهانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید