بخش خصوصی رغبتی به تأسیس نیروگاه ندارد، قیمت برق زیاد نشده

به گزارش یزد بلاگ، مدیرعامل بورس انرژی گفت: وزارت نیرو کمی دیر به بازار بورس توجه نشان داد و حجم معاملات برق در بورس انرژی بسیار پایین است.

بخش خصوصی رغبتی به تأسیس نیروگاه ندارد، قیمت برق زیاد نشده

به گزارش گروه اقتصادی خبرنگاران، علی نقوی امروز در نشستی خبری با خبرنگاران گفت: بنا بر مصوبات بودجه سال 1400 کشور، مقرر شده است تا سقف ده میلیارد متر مکعب گاز طبیعی از طریق بورس عرضه شود که در راستای اجرای این بند بودجه، آئین نامه ای در هیأت وزیران در خصوص راه اندازی بازار گاز طبیعی تصویب شد که بر این اساس، امیدواریم به زودی در زمینه انجام معاملات گاز طبیعی هم بتوانیم با همکاری شرکت ملی گاز اقداماتی را انجام دهیم.

وی اضافه کرد: برای انجام معاملات نفت در بورس انرژی بستر ها و زمینه های لازم مهیاست و بورس انرژی آمادگی کامل در انجام این اقدام را دارد و در این زمینه هیچ مشکل و اختلافی با وزارت نفت و وزارت نیرو ندارد.

به گفته مدیرعامل بورس انرژی، برای رونق معاملات نفت در بورس انرژی و موفقیت در این موضوع ضروری است تا عرضه های مستمر و منظمی در این خصوص داشته و به بورس انرژی به نام محلی شفاف برای انجام معاملات و کشف قیمت اعتقاد داشته باشیم، زیرا در این شرایط است که خریداران با اطمینان می توانند از این بازار خرید کرده و برای بازار های هدف خود برنامه ریزی دقیقی داشته باشند.

نقوی با بیان اینکه ایران سال گذشته صادرکننده بزرگ بورس انرژی در منطقه و قیمت ساز منطقه در بحث بنزین بود، گفت: بنزین معاملاتی ایران در منطقه شاخص است، زیرا برای عرضه بنزین در بورس چه دریایی و چه زمینی اراده وجود داشته است و همچنین رقابت جدی در این حوزه در سال جاری وجود دارد.

نقوی در خصوص شرایط معاملات برق در بورس انرژی در روز های خاموشی گفت: 60 درصد تولید برق کشور از طریق بخش خصوصی صورت می گیرد و 30 درصد نفت تولیدی برای مصرف کننده بالای 5 مگاوات است. در قانون برنامه ششم توسعه و رفع موانع تولید بر کشف قیمت برق در بورس تأکید شده است.

وی اضافه کرد: سال گذشته در هیأت وزیران مصوبه ای تصویب شد که مصرف کننده بالای 5 مگاوات معاملات خود را از طریق بورس انجام دهد که این موضوع از اردیبهشت سال جاری انجام شد.

وزارت نیرو کمی دیر به بازار بورس توجه نشان داد و حجم معاملات برق در بورس انرژی بسیار پایین است.

نقوی گفت: وزارت نیرو و شرکت توانیر هم تولیدکننده هستند، هم خریدار و هم رگولاتور و این در حالی است که بخش رگولاتور باید جدا شود. قیمت برق در سال های گذشته تغییر نکرده است و این باعث شده بخش خصوصی نسبت به ایجاد نیروگاه تازه رغبتی نداشته باشد.

پرشین بلاگ: پرشین بلاگ | سیستم وبلاگ های پرشین

دور زمین: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 4159

به "بخش خصوصی رغبتی به تأسیس نیروگاه ندارد، قیمت برق زیاد نشده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بخش خصوصی رغبتی به تأسیس نیروگاه ندارد، قیمت برق زیاد نشده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید