بالاخره پول بلوکه شده فوتبال چقدر است؟

به گزارش یزد بلاگ، اظهار نظرها درباره این که پول بلوکه شده ایران در فیفا چقدر است، متفاوت است. از 7.5 میلیون تا 15 میلیون دلار! هر کسی با هر سمتی معمولا رقمی را عنوان می کند. از آنجا که مسائل بانکی هم پابرجاست، دانستن رقم دقیقش هم چندان تعیین نیست؛ دست کم برای رسانه ها که این طور است.

بالاخره پول بلوکه شده فوتبال چقدر است؟

به گزارش خبرنگاران، روزنامه شرق نوشت: تحریم های وضع شده آمریکا علیه ایران، نه فقط در حوزه سیاست بلکه در حوزه ورزش هم تأثیرات منفی زیادی گذاشته؛ به طوری که همین حالا تعداد مربیان و بازیکنان خارجی شاغل در ورزش ایران بسیار اندک شده اند. آنهایی هم که مانده اند، هر روز به دلیل مسائل بر سر راه پرداخت دستمزدشان چالش دارند یا به سختی تحمل می کنند یا عطای کار را به لقایش می بخشند و می فرایند. در این میان گاهی هم پرداخت رقم دستمزد برای مربیان خارجی دردسرساز شده؛ از دستمزد کی روش و ویلموتس در تیم ملی ایران گرفته تا پرداخت هزینه های سرمربیان دو تیم استقلال و پرسپولیس. فصل مشترک هر سه، یعنی چه تیم ملی و چه دو باشگاه مطرح تهرانی هم این است که آنها از فیفا پول طلب دارند ولی نمی توانند چنین پولی را وصول کنند. دلیل؟ تحریم های بانکی وضع شده علیه ایران.

این موضوع چندان جدید نیست و الان بسکمک خبر دارند که باشگاه ها و فدراسیون فوتبال ایران نمی توانند پولی از فیفا بگیرند. با علم به این موضوع، چالش فدراسیون فوتبال با منتقدانش در این چند سال زیاد بوده؛ مهدی تاج، رئیس سابق فدراسیون فوتبال ایران بارها در مظان اتهام قرار داشت که هزینه زیادی برای استخدام مربیان خارجی تیم ملی پرداخته است؛ عده ای از منتقدانش هم با اعلام کردن این مورد که این هزینه ها از جیب بیت المال است، سعی کردند عرصه را بر او تنگ تر کنند اما تاج همیشه با یک استدلال پاسخ آنها را می داد: فوتبال ملی خودش درآمدزا است و نیازی به پول بقیه ارگان ها نداریم. این حرف کاملا درست بود ولی مشکل اینجا بود که درآمد حاصل از تیم ملی و فوتبال، قابل وصول نبود و نیست. پس تاج هم مثل بیشتر وقت ها دوباره مجبور به قرض دریافت از وزارت ورزش می شد تا بعدها که فیفا پول ایران را داد، آن قرض را پس دهد. دست کم این ادعایی بود که خودش و تعدادی از اعضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال داشتند. آنها می گفتند دسترسی به پول شان مقدور نیست پس دولت الان به تیم ملی کمک کند تا بعدا که مسائل حل شد، این رقم پرداخت شود.

برای روشن تر شدن این موضوع نیاز است به پول فدراسیون فوتبال ایران در فیفا اشاره بهتری شود. این پول حاصل درآمد تیم ملی از حضور در تورنمنت های مهم از جمله جام جهانی است. فدراسیون فوتبال به واسطه حضور پی در پی در دو جام جهانی رقم درخور توجهی از فیفا طلب دارد ولی به واسطه تحریم های بانکی اعمال شده از سوی آمریکا، توان برداشت آن را ندارد. این معضل نه با رایزنی حل شده و نه شیوه ای برای دور زدنش پیدا شده است. نتیجه آن شده که فعلا فدراسیون فوتبال ایران، مثل دو باشگاه پرسپولیس و استقلال که رقمی برای حضور بازیکنانشان در جام جهانی طلب دارند، همچنان مشکل مالی اش پابرجاست.

اما بحث اصلی درباره رقم دقیق این پول است. در واقع اظهار نظرها درباره این که پول بلوکه شده ایران در فیفا چقدر است، متفاوت است. از 7.5 میلیون تا 15 میلیون دلار! هر کسی با هر سمتی معمولا رقمی را عنوان می کند. از آنجا که مسائل بانکی هم پابرجاست، دانستن رقم دقیقش هم چندان معین نیست؛ دست کم برای رسانه ها که این طور است.

اوایل که هنوز تحریم ها جدی تر نشده بود، عنوان می شد ایران رقمی نزدیک به 12 میلیون دلار از فیفا باید بگیرد. بعدها گفتند فیفا بخشی از این هزینه را پرداخت کرده و چیزی نزدیک به 7.5 میلیون دلار دیگر از آن پول بلوکه شده است. با این حال مهدی تاج، رئیس سابق فدراسیون فوتبال، در تابستان همین سال در گفت و گو با برنامه ورزش و مردم خبر داد پولی که از فدراسیون فوتبال ایران در فیفا بلوکه شده، 10 میلیون دلار است. 10 میلیون دلار از فیفا طلب داریم و نمی توانیم بگیریم. فیفا در آخرین نامه اش گفت نتوانستیم هیچ بانکی را قانع کنیم که پول تان را حواله کند؛ آن هم به خاطر تحریم های ناعادلانه است. حرف ما این است که 10 میلیون دلار طلب از فیفا و سه میلیون دلار طلب از AFC را بگیریم. یک پیشنهادی دادیم. از آنها خواستیم پول ما از فیفا به کنفدراسیون فوتبال آسیا بیاید تا به پول مان برسیم.

پیشنهاد مهدی تاج عملی نشد تا این که پاییز سال جاری غلامحسین زمان آبادی، مشاور فرهنگی فدراسیون فوتبال، در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران مدعی شد پول بلوکه شده فدراسیون فوتبال ایران در فیفا 15 میلیون دلار است. او در گفت و گویی که 23 مهر داشت، گفت: آقایان (مسئولان فیفا) معتقدند که نباید سیاست، دخالتی در ورزش داشته باشد اما خودشان عربستان را حمایت می کنند و برخی از آقایانِ فیفا در سمینار معامله قرن شرکت می کنند. به جای سیاسی کاری و دخالت در امور داخلی کشورها، چرا پول ما را نمی دهند؟ 15 میلیون دلار از پول های ما بلوکه شده و باید این پول به فوتبال ایران تزریق شود.

این که چطور پول بلوکه شده فدراسیون فوتبال ایران در عرض سه ماه، یعنی از تیرماه که مهدی تاج مصاحبه کرد تا مهرماه که غلامحسین زمان آبادی گفت و گو کرد، پنج میلیون دلار افزایش پیدا کرده، یکی از بزرگ ترین علامت سؤال های موجود است؛ سؤالی که البته پاسخ روشنی هم برایش پیدا نشده است.

اما حالا رقم جدید تری برای این پول های بلوکه شده اعلام شده است! در واقع بعد از مطرح شدن آن سه رقم (7.5، 10 و 15 میلیون دلار) حالا وزارت ورزش مدعی است پولی که از فدراسیون فوتبال ایران در فیفا بلوکه شده، 11 میلیون دلار است! این ادعا جدید ترین ادعای مطرح شده در این زمینه و مربوط به روز گذشته یعنی 10 دی است.

مهدی علی نژاد، سرپرست معاونت ورزش حرفه ای و قهرمانی وزارت ورزش و جوانان که چندی پیش به جای محمد رضا داورزنی وارد وزارت ورزش شده، در گفت و گو با رسانه ها اعلام کرد: 11 میلیون دلار ما در فیفا بلوکه شده که مبلغ بسیار زیادی است. تحریم های ظالمانه آمریکا باعث شده نتوانیم این پول را که حق خودمان است، بگیریم؛ البته در تلاشیم و پیگیر هستیم که از هر راه ممکن حق مان را بگیریم.

شاید عجیب باشد که در مدت چند ماه، رقم بلوکه شده پول های ایران در فیفا این قدر متغیر است ولی آن قدر اتفاقات عجیب و غریب در این چند ماه در فوتبال ایران رخ داده که این تناقض ها چندان برجسته نمی شود؛ به هر حال شاید در برهه ای که فدراسیون فوتبال ایران با مارک ویلموتس، سرمربی سابق و بلژیکی اش برای رقم فسخ قرارداد چالش دارد، بخشی از این میلیون دلارهای بلوکه شده راه نجاتی باشد؛ دلارهایی که البته رقم دقیقش معین نیست.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 3 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 376

به "بالاخره پول بلوکه شده فوتبال چقدر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بالاخره پول بلوکه شده فوتبال چقدر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید