انتخاب سخت: کتاب کاغذی یا کتاب صوتی؟ آنالیز نتایج یک پژوهش در این مورد

به گزارش یزد بلاگ، اگر زمان و حوصله به دست دریافت و خواندن یک کتاب چاپی را نداریم؛ گوش دادن به نسخه صوتی آن تقلب محسوب می گردد؟

انتخاب سخت: کتاب کاغذی یا کتاب صوتی؟ آنالیز نتایج یک پژوهش در این مورد

بعضی از کتاب خوان ها این اعتقاد را دارند و هر طور شده می خواهند نسخه چاپی یک کتاب را مطالعه نمایند ولی شواهد جدید نشان می دهد شنیدن یا خواندن یک داستان از نظر مغزی هیچ تفاوتی برای ما ندارد.

من در بخش پایانیی پست، صرف نر از این نگاه زیستی بخش اول مقاله ، نظر خودم را هم خدمت شما ارائه خواهم داد که از شما دعوت می کنم این بخش پایانیی را هم بخوانید.

در مطالعه جدیدی که در نشریه علوم اعصاب (Journal of Neuroscience) چاپ شده است؛ محققان دانشگاه Gallant Lab در دانشگاه UC Berkeley اقدام به اسکن مغزی 9 نفری کردند که به سری داستان های صوتی The Moth Radio Hour رادیو گوش می دهند. همین 9 نفر، داستان های شنیده شده را یک بار دیگر از روی کتاب خواندند و باز اسکن مغزی شدند.

این محققان سعی کردند تاثیر هر کلمه روی قشرهای مغزی را آنالیز نموده و نقشه هایی از سطح مغز تهیه نمایند. اینکه هر کلمه چه بخش ها و مناطقی از مغز را تحت تاثیر قرار داده و به تفسیر آن کلمه یاری می نماید. قرار است نتایج کامل این تحقیق در قالب یک نمودار در وب سایت Gallant Lab منتشر گردد.

محققان آزمایشگاه گالانت با آنالیز اسکن های مغزی گرفته شده و تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده از مقایسه این اسکن های معزی، متوجه شدند داستان ها صرف نظر از اینکه شنیده شده یا خوانده شده اند؛ همان مناطق شناختی و عاطفی را در مغز ما تحریک می نمایند.

نتایج این تحقیق نشان می دهد مغز ما بیشتر روی درک معنایی کلمات واکنش نشان می دهد تا اینکه به وسیله رسانه چشم یا گوش دریافت شدند.

مغز شما روی کلمات تمرکز دارد

در سال 2016، محققان آزمایشگاه گالانت اولین نقشه تعاملی مغز تعدادی از افراد را پس از دو ساعت گوش دادن به داستانی از The Moth منتشر کردند. این نقشه یک تصویر پر جنب و جوش و رنگین کمانی را نشان می داد که از 60 هزار بخش به نام واکسل (voxel) تشکیل شده بود.

محققان پس از آنالیز، تجزیه و تحلیل، استخراج داده ها و برنامه نویسی توانستند بفهمند بعضی از کلمات کدام واکسل ها یا بخش های مغز را تحریک می نمایند. مثلا، وقتی کلماتی مانند ازدواج مجدد، پدر و امتناع کدام بخش های ذهن را تحریک می نمایند.

اما جدیدترین مطالعه این گروه، نشان می دهد مغز ما دوباره فارغ از اینکه ورودی کلمات چگونه است؛ همان تحریک ها و واکنش ها را دارد. این موضوع باعث شگفتی و تعجب فاطما دنیز، دانشجوی پس دکترای آزمایشگاه گالانت و نویسنده این تحقیق به همراه اعضای دیگر گروه شده است.

آن ها مطمئن شدند مغز ما بدون توجه به اینکه یک کلمه را به وسیله گوش دادن یا خواندن با چشم دریافت نموده است؛ همان واکنش های یکسان را نشان می دهد. نقشه مغزی برای ورودی شنوایی و دیداری مشابه است.

یک گام جلوتر

فاطما دنیز و گروه اش می خواهند جلوتر بروند و تاثیرات عمیق کلمات روی بخش های مختلف مغزی را آنالیز نمایند. مثلا، مغز انسان با شنیدن زبان های مختلف یا کلماتی خارج از زبان مادری چه واکنشی دارد. مثلا، مغز انسان ها با شنیدن همان داستان ولی به زبان غیر انگلیسی چه تحریکاتی دارد.

اختلالات شنوایی و بینایی یا نارسانایی های خواندن چگونه باعث تحریک مغز در قبال یک کلمه و عبارت می شوند و در نهایت دقیقا مغز انسان چگونه کلمات را معنا می نماید. یافتن پاسخی برای این پرسش ها احتیاج به سال های تحقیق و آزمایش دارد. شاید برای همواره باید این تحقیق را ادامه داد.

فعلا، نتایج تحقیقات دکتر فاطما دنیز و گروه اش در آزمایشگاه گالانت به کار افرادی می آید که مشکلاتی در شنیدن یا خواندن دارند. مثلا، بچه هایی که مبتلا به خوانش پریشی یا دیسلِکسیا (Dyslexia) هستند؛ می توانند کتاب های درسی یا داستان ها را به وسیله شنیدن، درک نمایند.

در نهایت، شما اصلا تقلب نکردید که یک کتاب صوتی گوش نموده و هرگز سراغ نسخه چاپی آن نروید!

سخن پایانی: کتاب صوتی یا کاغذی؟!

واقعیت این است که هر یک از اینها کاربرد و مزیت های خاص خودشان را دارند. پیداست که شما می توانید در حین قدم زدن یا در مترو و حین مسافرت بین شهری می توانید به راحتی کتاب صوتی گوش کنید، در صورتی که خواندن کتاب کاغذی ممکن است گاهی سخت باشد.

چیزی جالبی که خودم تجربه نموده ام این است که گاهی ما ناخواسته و به دلایل روحی یا نامعلوم، دچار ماند در کتابخوانی می شویم. یعنی مدتی اصلا روحیه خواندن کتاب نداریم. در این طور مواقع گوش کردن به یک کتاب صویتی بسیار سودمند است. یعنی وقتی لحن و شور یک قرائت گر خبره و خوش صدا را می شنویم، واژگان کتاب به شیوه بدیعی در مغز ما آغاز به خرامش می نمایند و ما دوباره احیا می شویم.

گاهی ما می خواهیم با صدای ذهن خود و نیز تاکیدات و سرعت خاص خودمان یک کتاب را بخوانیم و لحن و تاکیدات قرائت گر را اصلا دوست نداریم.

گاهی در خصوص بعضی از کتاب ها، به کرات لازم می گردد که یکی دو پاراگراف به عقب برگیدیم و مرور کوتاهی بر وقایع یک رمان و اسامی خاص بکنیم، یا توضیحات یک کتاب غیرداستانی را مرور کنیم و این در خصوص یک کتاب صوتی به این سادگی ها نیست.

خیلی وقت ها دیدن واژگان، لطف خاص خودش را دارد و این را در کتاب صوتی نداریم.

گاهی هم ما با قرائت گرهای خوش صدایی روبرو هستیم که چون خودشان کتاب را به خوبی درک ننموده اند، لحن و تاکیداتشان درست نیست و گاهی هم روی اعصاب است. قرائت گر تا یک کتاب را از ابتدا تا به پایان به صورت کامل نخوانده باشد و مفهوم آن را درک ننموده باشد، نمی تواند به خوبی کتاب را گویا کند.

مسئله آخر اینکه که چقدر خوب بود که فرمتی از کتاب وجود داشت که ما در آن واحد کلمات را روی صفحه موبایل ها و تبلت های خود می دیدم و در همان زمان صدای کتاب صوتی را هم می شنیدیم. یعنی دیدن و شنیدن کتاب می توانست همسان و سینک بگردد.

منبع

نماشو: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

اسلیم فا: اسلیم فا: مجله دوخت و دوز، طراحی لباس و انتخاب لباس

منبع: یک پزشک
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 171

به "انتخاب سخت: کتاب کاغذی یا کتاب صوتی؟ آنالیز نتایج یک پژوهش در این مورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتخاب سخت: کتاب کاغذی یا کتاب صوتی؟ آنالیز نتایج یک پژوهش در این مورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید