اقدامات جهادی دانش بنیان که ایران را بی نیاز کرد، راه اندازی 5 خط تولید جدید در 17روز

به گزارش یزد بلاگ، یک شرکت دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری استان کرمانشاه با همت شبانه روزی و اعمال تغییراتی در خط تولید خود پیروز به تولید لوازم بهداشتی مورد نیاز جامعه در مدت زمان بسیار کوتاهی شد.

اقدامات جهادی دانش بنیان که ایران را بی نیاز کرد، راه اندازی 5 خط تولید جدید در 17روز

به گزارش خبرنگار حوزه علم،فناوری و دانش بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری خبرنگاران، با شیوع کرونا در کشور نیاز به لوازم بهداشتی و ضدعفونی کننده بیش از پیش شد. از یک سو پزشکان، پرستاران، کادر درمانی و مبارزان خط مقدم مبارزه با کرونا به ماسک های جراحی، لباس ایزوله و مواد ضدعفونی کننده نیاز مبرم دارند تا انتقال ویروس را به حداقل برسانند و از سوی دیگر توصیه می شود مردم عادی برای شکستن زنجیره انتقال در جامعه و جلوگیری از ابتلا به ویروس کووید-19 از ماسک و مواد ضدعفونی کننده استفاده کنند.

افزایش تقاضای بازار و نیاز مبرم جامعه به این محصولات باعث شد که شرکت های دانش بنیان دست به کار شوند تا وابستگی ها به کشورهای خارجی را ریشه کن و نیاز مردم و کادر پزشکی را برطرف کنند. یکی از شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری استان کرمانشاه که تا قبل از شیوع کرونا در حوزه دارویی کار می کرد، با اعمال تغییراتی سریع و چشمگیر پیروز به تولید محصولات مورد نیاز استان از جمله ماسک، مواد و ژل ضدعفونی کننده و لباس های ایزوله شد.

شرکتی که با راه اندازی خط تولید جدید، جان مردم را نجات داد

14 سال پیش تأسیس شده و در حال حاضر 350 نفر در آن مشغول به کار هستند

علیرضا سالکی، مدیرعامل این شرکت دانش بنیان، می گوید؛ در حال حاضر ماسکN95، ماسک سه لایه، نانوماسک، پدهای الکلی،لباس ایزوله، موادضدعفونی کننده و ژل ضدعفونی کننده در شرکت تولید می شود. روز دوم اسفند که به طور رسمی اعلام شد کرونا وارد کشور شده است، متوجه شدم که برای کمک به مردم و جامعه باید سریع دست به کار شویم. ساعت 10 شب ستاد بحرانی با حضور مدیران و کارشناسان در مجموعه تولیدی تشکیل دادم و از فردای همان روز شروع به کار کردیم تا اقدامات لازم انجام شود. به همت تلاش شبانه روزی کارکنان و کمک مسئولان استان توانستیم طی 17 روز، پنج خط تولید جدید راه اندازی کنیم.

به گفته وی؛ پیش از شیوع کرونا در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی ویژه بانوان فعالیت می کردیم که زیرساخت های آن مناسب تولید محصولاتی چون ماسک، لباس ایزوله و مواد ضدعفونی کننده نبود. برای ایجاد شرایط مورد نیاز محیط را استانداردسازی کردیم، مواد اولیه مورد نیاز را سفارش دادیم، نیروی انسانی ماهر استخدام کردیم، دستگاه های مورد نیاز را فراهم کردیم، نحوه کار با دستگاه ها را به کارکنان آموزش دادیم که همه این اقدامات به صورت معجزه آسایی طی 17 روز انجام شد و نوعی جهش تولید در شرکت و استان کرمانشاه به شمار می رود.

ظرفیت تولید و جهش تولید

ظرفیت تولید محصولات این شرکت دانش بنیان از ابتدا چشمگیر بوده و همچنان در حال افزایش است. این شرکت 10 تن در روز محلول ضدعفونی کننده، هشت تن ژل ضدعفونی کننده و 2 هزار دست لباس ایزوله را دارد. همچنین در دقیقه 240 پد الکلی و 10 هزار ماسک N95 در روز را دارد. توان تولید این شرکت دانش بنیان فعال در حوزه تجهیزات پزشکی در ابتدای کار 80 هزار عدد ماسک سه لایه و نانوماسک در روز است اما با رسیدن محموله مواد اولیه بعدی ظرفیت تولید می تواند تا 200 هزار عدد ماسک سه لایه و نانوماسک در روز برسد.

سالکی می گوید؛ زیرساخت های موردنیاز برای تولید مواد ضدعفونی، ماسک، پد الکلی و لباس ایزوله با کمک های صادقانه استاندار کرمانشاه، معاون اقتصادی وی، مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه و معاون وی ایجاد شد. شیوع کرونا باعث شد که بوروکراسی های دست وپاگیر برداشته شود. اگر بخواهیم شعار جهش تولید را در کشور محقق کنیم باید دو اقدام اساسی در جامعه اتخاذ کنیم که اولی آزادسازی از بوروکراسی های پیچیده، سخت و زمان گیر و دومی جایگزین کردن مدیران فعلی در سازمان ها و ارگان های دچار مشکل با مدیران شجاع است. بدین ترتیب می توانیم به معنای واقعی کلمه به جهش تولید برسیم.

دانش بنیان ها؛ ستون استواری جامعه

ویروس کرونا آسیب های بسکمک به کشورها، جوامع و مردم رساند و ثابت کرد که در بحران ها نه تنها مردم با یکدیگر مهربان تر نمی شوند بلکه دولت ها شروع به دزدی محموله های ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی کشورهای دیگر می کنند. با این حال همه گیری کرونا در ایران شکل دیگری داشت، مردم ایران نه تنها سر خرید دستمال توالت به مبارزه تن به تن نپرداختند بلکه بسکمک از شرکت های دانش بنیان و کسب وکارهای نوپا با اعمال تغییرات در خط تولید یا افزایش توان تولید شروع به طراحی، ساخت و تولید انبوه محصولات بهداشتی مورد نیاز جامعه کردند تا به دنیا نشان دهند که دانشمندان، کارآفرینان و نخبگان ایرانی تنها عنصر لازم برای خودکفایی کشور حتی هنگام وقوع بحران های دنیای هستند.

4021/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 1 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 1284

به "اقدامات جهادی دانش بنیان که ایران را بی نیاز کرد، راه اندازی 5 خط تولید جدید در 17روز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اقدامات جهادی دانش بنیان که ایران را بی نیاز کرد، راه اندازی 5 خط تولید جدید در 17روز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید