اجداد ما زمستان ها خواب بودند

به گزارش یزد بلاگ، دانشمندان با استفاده از میکروسکوپ و انجام سی تی اسکن کشف نموده اند این استخوان ها که تقریبا 430 هزار سال قدمت دارند، دچار همان ضایعات و آسیب های استخوانی شده اند که در حیواناتی که به خواب زمستانی می فرایند، نیز مشاهده می گردد.

اجداد ما زمستان ها خواب بودند

تصویر بازسازی شده انسان دوران کرومانیون

به گفته محققان این احتمال وجود دارد که انسان های اولیه مانند بعضی حیوانات امروزی برای بقا و جان به در بردن از زمستان های سخت، به خواب زمستانی می رفتند.

دانشمندان این نتایج را پس از آنالیز فسیل های انسانی باقی مانده و مدفون شده در یک غار مشهور به سیمادلوس هوس -به معنای گودال استخوان ها- در محوطه باستان شناسی آتاپورکا نزدیکی شهر بورگوس درشمال اسپانیا به دست آورده اند.

دانشمندان با استفاده از میکروسکوپ و انجام سی تی اسکن کشف نموده اند این استخوان ها که تقریبا 430 هزار سال قدمت دارند، دچار همان ضایعات و آسیب های استخوانی شده اند که در حیواناتی که به خواب زمستانی می فرایند، نیز مشاهده می گردد.

خووان لوئیس آرسواگا رئیس موسسه آتاپورکا و آنتونیس بارتسیوکاس از دانشگاه دموکرتیس تراکیه یونان می گویند بیان این که انسان ها می توانسته اند تحت شرایط هیپومتابولیک شبیه به خواب زمستانی قرار بگیرند، مثل موضوعات علمی تخیلی به نظر می رسد.

دانشمندان در مقاله ای که در ماه دسامبر در نشریه انسان شناسی منتشر شد به این نکته اشاره می نمایند که پستانداران اولیه و نخستی سانان نظیر شب دوست (گالاگو) و چشم گِرد (لوریس) به خواب زمستانی می رفته اند. مساله ای که نشان می دهد پایه ژنتیکی و فیزیولوژیک چنین هیپومتابویسمی می تواند در بسیاری از گونه های پستانداران، شامل انسان حفظ شده باشد.

پاتریک راندولف کویینی، متخصص انسان شناسی و پزشکی قانونی در دانشگاه نورتامبریا در تبادل نظر با گاردین می گوید: این یک استدلال بسیار جالب است و مطمئنا به بحث های بیشتر در این زمینه دامن می زند.

هرچند توضیحات و تبیین های دیگری نیز برای تغییر شکل های مشاهده شده در استخوان های یافته شده در محوطه باستان شناسی وجود دارد و پیش از آن که به یک نتیجه گیری واقع بینانه برسیم این توضیحات دیگر باید مورد آنالیز قرار بگیرند. از نظر من مساله هنوز تمام شده نیست.

براساس اعلام تارنمای اینترنتی موسسه آتاپورکا، حفاری در محوطه باستان شناسی سیمادلوس هوس از سال 1983 تا به امروز سالانه انجام می گردد و تا به امروز 5500 اسکلت باقی مانده انسان در آن جا کشف شده است.

این استخوان ها که گمان می رود عامدانه به ته چاه انداخته شده اند، سرنخ های بسیاری درباره فرگشت انسان های نخستین در اروپا در اختیار دانشمندان گذاشته است.

منبع: ایندیپندنت

منبع: فرادید
انتشار: 6 بهمن 1399 بروزرسانی: 6 بهمن 1399 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 3023

به "اجداد ما زمستان ها خواب بودند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجداد ما زمستان ها خواب بودند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید