آیا باید به وعده آمریکا برای پایان جنگ یمن خوش بین بود؟ بایدن به دنبال نفوذ مستقیم

به گزارش یزد بلاگ، تلاش های بایدن برای خاتمه دادن به بحران یمن از طریق کاهش حمایت های خود از عربستان شاید برای کارشناسان غربی نشان از خاتمه بخشیدن بحران یمن از طریق دیپلماسی دارد؛ اما با توجه به شواهد، تلاش برای افزایش نفوذ مستقیم ایالات متحده در یمن تعبیر می شود.

آیا باید به وعده آمریکا برای پایان جنگ یمن خوش بین بود؟ بایدن به دنبال نفوذ مستقیم

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی خود در ساختمان وزارت خارجه این کشور، جنگ یمن را یک فاجعه راهبردی نامید و گفت: این جنگ باید هرچه زودتر تمام گردد او در عین حال به حمایت از عربستان برای حفظ تمامیت ارضی خود نیز پرداخت[2].

بحران یمن در حالی کمتر از دوماه دیگر وارد 7 سالگی خود می گردد که در این جنگ ایالات متحده، حمایت نامحدودی را شامل ائتلاف سعودی علیه یمن از فروش تسلیحات مدرن گرفته تا ارائه کمک های مستشاری و اطلاعاتی کرده است. در نتیجه این حمایت ها و بنا بر آمار رسمی 16802 یمنی جان باخته اند که 3753 نفر آنها کودک بودند[3].

نکته حائز اهمیت در این است که اوج این حمایت ها به دوران معاونت بایدن در دولت باراک اوباما باز می گردد. این درحالی است که بایدن این روزها صحبت از تعلیق حمایت تسلیحاتی از عربستان[4] و خارج کردن انصارالله از لیست سازمان های تروریستی می کند[5].

به نظر می رسد این اقدام حاکمان جدید ایالات متحده به دنبال اهدافی است که در طول بیش از 6 سال گذشته و با جنگ نتوانسته است به آن برسد.

  • اهداف ایالات متحده در یمن

    مهمترین هدف ایالات متحده در استفاده از ادبیات بشرمحبت آمیز نسبت به بحران یمن تحمیل حضور مستقیم خود در یکی از مهمترین مناطق ژئواستراتژیک جهان بعد از تنگه هرمز و خلیج فارس است. این موضوعی است که حسن ایرلو سفیر جمهوری اسلامی ایران در یمن جمعه شب در توئیتی به آن اشاره کرد و نوشت: آمریکا شیطان بزرگ است و نسبت به موضع گیری آمریکا خوش بین نیستیم و مطمئناً سیاست دولت جدید آمریکا با دولت قبلی فرق دارد و آن تحمیل حضور مستقیم سیاسی و نظامی در یمن است، همانگونه که در کشورهای عراق و سوریه روی داد[6].

    تلاش دولت ایالات متحده در نفوذ مستقیم با ژست های انسان محبت آمیز در منطقه یک راهبرد قدیمی برای مشروعیت دادن به فجایعی است که آمریکا در منطقه انجام داده است.

    حمایت از عربستان سعودی و تلاش برای نجات این کشور از باتلاق بحران یمن با هزینه سیاسی کمتر نیز دیگر هدفی است که می توان از راهبرد نوین آمریکا در قبال یمن متصور شد. تلاش برای نجات عربستان از جنگ یمن در حالی که بایدن دست سعودی را در حمله به یمن با بهانه مبارزه با القاعده بازگذاشته است. تایید این مساله و اعلام حمایت از سعودی و دفاع از خود، در واقع نوعی پیام دلگرم کننده برای خاندان سعودی بود. به همین دلیل سعودی ها بلافاصله پس از موضع گیری بایدن، از این بخش از اظهارات او استقبال کرده و تنها این بخش از سخنان او را برجسته کردند.

    • آینده بحران یمن در دوران بایدن

      بسکمک از کارشناسان غربی معتقدند که گشایش هایی برای بحران یمن در دولت بایدن به وجود خواهد آمد. جان کربی سخنگوی پنتاگون در مصاحبه خود گفت هنگامی که به حمایت از شرکای خود می پردازیم باید این کمک ها با منافع و ارزش هایمان مطابقت داشته باشد. با این حال او گفت که آمریکا به تعهدات امنیتی خود در قبال شرکای منطقه ای و منافع امنیتی خویش پایبند است[7]. مشاور امنیت ملی آمریکا نیز گفت دولت جدید این کشور به حمایت از عملیات های تهاجمی در یمن خاتمه خواهد داد[8].

      تمام این اظهارنظرها امید را برای خاتمه بحران یمن پررنگ کرد. به گونه ای که هشام شرف وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن گفته است: ما در دولت نجات ملی یمن از هرگونه تلاش آمریکایی برای توقف جنگ خصمانه و بی ثمر و لغو محاصره این کشور استقبال می کنیم[9].

      • جایی برای خوش بینی نیست

        اما جلوگیری از محکومیت بین المللی جنایات عربستان، ادامه فروش تسلیحات به ائتلاف سعودی در 6 سال گذشته در کنار حمایت های سیاسی از ابوظبی و ریاض باعث شده است تا مردم یمن به حسن نیت آمریکا با بی اعتمادی بنگرند.

        در واقع بحران یمن در حالی با مذاکره به خاتمه خواهد رسید، که ایالات متحده و عربستان این واقعیت را درک کنند که مردم یمن در راه رسیدن به اهداف خود از هیچ چیزی فروگذار نمی کنند.

        البخیتی عضو شورای سیاسی شورای سیاسی جنبش انصارالله در مصاحبه با المیادین گفت: آمریکا ممکن است حمایت خود را از کشورهای متجاوز کاهش دهد، ولی آن را به طور کامل متوقف نمی کند. ما منتظر عمل دولت آمریکا هستیم و به حرف و سخن صرف توجه نمی کنیم[10].

        این نکته به آن معنا است که با توجه به عملکرد ایالات متحده در آتش افروزی بحران یمن، مسئولین این کشور با بی اعتمادی به عملکرد واشنگتن چشم دوخته اند. در واقعیت بایدن برای حل سیاسی بحران یمن با راه دشواری رو به روست. دولت ایالات متحده از سویی در تلاش است تا عربستان را از باتلاق یمن خارج کند و از سوی دیگر به دنبال اعمال نفوذ مستقیم با ژست حقوق بشر در یمن است. این موضوعی است که از دید مردم و مسئولین یمن پنهان نمانده است. در واقع آن چیزی که در صحنه واقعی یمن در حال شکل گیری است تلاش ایالات متحده و عربستان برای به دست آوردن منافع خود در بحران یمن از طریق نفوذ مستقیم و بازی های حقوق بشری است.

        عماد اصلانی مناره بازاری[1]

        [1]دکترای روابط بین الملل

        [2] http:، ، fna.ir، f2hca1

        [3] http:، ، fna.ir، f2hr0m

        [4] https:، ، www.tasnimnews.com، fa، news، 1399، 11، 15، 2445797

        [5] http:، ، fna.ir، f2hr0m

        [6] http:، ، fna.ir، f2hqzw

        [7] http:، ، fna.ir، f2h4rg

        [8] https:، ، www.farsnews.ir، news، 13991116000857،

        [9] http:، ، fna.ir، f2hc9v

        [10] http:، ، fna.ir، f2hjv6

نماشو: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 6 شهریور 1400 بروزرسانی: 6 شهریور 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 3389

به "آیا باید به وعده آمریکا برای پایان جنگ یمن خوش بین بود؟ بایدن به دنبال نفوذ مستقیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا باید به وعده آمریکا برای پایان جنگ یمن خوش بین بود؟ بایدن به دنبال نفوذ مستقیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید