آیا اتحادیه اروپا تابعی از اراده آمریکاست؟

به گزارش یزد بلاگ، تیم مذاکره کننده ایرانی با نمایندگان اتحادیه اروپا نشست مثبت و خروجی قابل قبولی داشته اند. با توجه به اینکه الان اختلافات کشورهای اتحادیه اروپا و حتی کانادا به عنوان شریک مالی، سیاسی و امنیتی آمریکا به دلیل وضع تعرفه های بالا از سوی آمریکا بر آلومینیوم و فولاد وارداتی آمریکا از اتحادیه اروپا به شدت بالا گرفته و این اختلافات هر روز شدیدتر می گردد، به نظر می رسد که اتحادیه اروپا الان در رابطه با حفظ برجام جدی تر از گذشته عمل می نماید.

آیا اتحادیه اروپا تابعی از اراده آمریکاست؟

با ما سفر کنید و با تور اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

شرایط منطقه و همچنین بحرانی شدن روابط مالی اتحادیه اروپا با آمریکا و اقدامات افراطی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا درخصوص مسائل دنیای موجب شده که اتحادیه اروپا بیشتر در راستای حفظ برجام متمایل شده و به نظر می رسد که به رغم فشارهای آمریکا، درحقیقت اتحادیه اروپا تمایل دارد که همکاری خود را با ایران ادامه دهد.

درواقع درخصوص برجام تاکید اتحادیه اروپا بر حفظ برجام است مگر اینکه اتفاقی رخ دهد و ایران وجه المصالحه آمریکا و اروپا قرار بگیرد. به این معنی که اگر آمریکا به اتحادیه اروپا اعلام کند که تعرفه های سنگین بر فولاد و آلومینیوم وارداتی آمریکا به اروپا را برخواهد داشت مشروط بر اینکه این اتحادیه همکاری مالی و سیاسی خود را با ایران ترک کند در آن صورت اتحادیه اروپا قاعدتا ممکن است که یکسری پیش شرط هایی برای ایران قرار دهد و روابط خود را مخصوصا در حوزه مالی و بانکی با ایران کاهش دهد. به نظر می رسد تا به امروز شرایط به گونه ای بوده که روابط آمریکا با اتحادیه اروپا در حوزه مالی به شدت تنزل یافته و این به نفع ایران خواهد بود که اگر آمریکا همچنان اصرار دارد که تعرفه های 25 درصدی بر واردات کالاهای اروپایی قرار دهد، قطعا روابط آینده اروپا و آمریکا تیره تر خواهد شد و در این صورت اروپاییان سعی خواهند کرد از ایران به عنوان یک اهرم قدرتمند مالی استفاده نمایند و روابط خود را با ایران در حوزه مالی و بانکی بهبود ببخشند و به همین دلیل به نظر می رسد خروجی مذاکرات اخیر ایران با اتحادیه آمریکا، کاملا قابل قبول بوده و تا به امروز شرایط به نفع ایران بوده است.

قول های مساعدی که این اتحادیه به ایران داده به صورت رسانه ای قابل قبول بوده است اما در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد و آیا آمریکا وارد تعامل جدیدی با اروپا خواهد شد و مسأله تعرفه ها را با عنوان عامل فشار بر ایران مورد استفاده قرار دهد، آینده در این صورت روشن خواهد نمود و به همین دلیل اگر آمریکایی ها همچنان اصرار دارند که تعرفه های جدید را اعمال نمایند قطعا اتحادیه اروپا بیشتر به سمت ایران متمایل خواهد شد. اتحادیه اروپا به نوعی نقش چکش تعادل در رفتار آمریکا با ایران را ایفا می نماید. از آنجا که این اتحادیه منافع استراتژیک و مالی با ایران دارد سعی بر حفظ برجام دارد اما از سوی دیگر ارتباط تنگاتنگ آمریکا با اتحادیه اروپا ممکن است بر رفتار اتحادیه اروپا در رابطه با ایران و برجام تغییر قهری ایجاد کند. به این مفهوم که اگر آمریکا امتیازی به اتحادیه اروپا بدهد و تعرفه های سنگین را بر کالاهای اروپایی لغو کند، ممکن است اتحادیه اروپا در رفتار خود با ایران یک مقدار عقب نشینی کند و شروط جدیدتری برای ایران بگذارد. اما تا به امروز رفتار این اتحادیه به نفع ایران بوده و اظهارات رسانه ای مقامات اروپایی نشان می دهد که این اتحادیه به شدت از رفتار ترامپ ناراضی است و تمایل دارد که برجام را حفظ کند.

درواقع قدرت اتحادیه اروپا در این است که از برجام طرفداری و حمایت کند و چنانچه تحت فشار آمریکا برجام را نادیده بگیرد و شرایطی برای ایران قرار دهد و حتی روابط مالی خود را با ایران کاهش دهد، نشان از این دارد که اتحادیه اروپا تابعی از اراده آمریکاست. اما رفتار ترامپ نه تنها با ایران بلکه با کل دنیا پرخاشگرانه است. اختلافات تجاری آمریکا با چین، روسیه، اتحادیه اروپا و حتی کانادا به عنوان همسایه استراتژیک آمریکا یک رفتار کاملا تحقیرآمیز و پرخاشگرانه است و به همین دلیل اتحادیه اروپا قبول نخواهد نمود که آمریکا اراده خود را بر کشورهای عضو اتحادیه تحمیل کند. لذا به نظر می رسد تیم دونالد ترامپ که در آن مشاور امنیت ملی، جان بولتون و همچنین وزیر خارجه، مایک پمپئو قراردارند؛ عامل رفتارهای تندخویانه رئیس جمهور آمریکا هستند و به این به ضرر آمریکاست. بسیاری از نخبگان آمریکا به شدت از رفتار توهین آمیز و پرخاشگرانه ترامپ ناراضی هستند به گونه ای که درآینده موجب خواهد شد تیم و کابینه ترامپ در انزوای سیاسی قرار بگیرد. اگر ترامپ رفتار خود را در رابطه با کشورهای دنیا تغییر ندهد، قطعا در آینده آمریکا به شدت در سطح افکار عمومی و کشورهای اروپایی منزوی و منفور خواهد شد.

منبع:آرمان

* تحلیلگر مسائل بین الملل

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 14 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 986

به "آیا اتحادیه اروپا تابعی از اراده آمریکاست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا اتحادیه اروپا تابعی از اراده آمریکاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید