تضعیف دلار بهترین راه توقف ماشین جنگی آمریکاست

به گزارش یزد بلاگ، استفن لندمن، نظریه پرداز آمریکایی گفت: دلار در واقع منبع قدرت آمریکاست و به آمریکا اجازه می دهد تا دیگر ملت ها را منکوب و متضرر کند.

تضعیف دلار بهترین راه توقف ماشین جنگی آمریکاست

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در گزارشی نوشته است که سیاست اعمال مجازات علیه دیگر کشور ها از سوی آمریکا، موجب شده است نه تنها مخالفان، بلکه بسیاری از کشور ها از جمله متحدان آمریکا نیز به دنبال کنار گذاشتن دلار آمریکا از مبادلات تجاری و بین المللی خود باشند.

در گزارش وال استریت ژورنال آمده است: کشورهای متحد آمریکا و مخالفان به دنبال جایگزین مناسب برای دلار در مبادلات تجاری خود هستند. این موضوع برای اتحادیه اروپا و هند امری ضروری است تا بتوانند با ایران به تجارت بپردازند. همچنین چین و روسیه نیز در تلاش برای فرار از کنترل آمریکا هستند.

متحدان و مخالفان آمریکا تلاش می نمایند تا با جایگزینی سیستم هایی که به دلار آمریکا وابسته نباشند، از کنترل این کشور بر تجارت بین المللی خود جلوگیری نمایند. تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در خروج از توافق هسته ای با ایران و اعمال مجازات های مالی علیه این کشور موجب شد تا این روند سرعت بگیرد.

انگلیس، آلمان و فرانسه از این قبیل مجازات ها که به طور ویژه هرگونه داد و ستد دلاری با بانک های ایرانی را ممنوع می کند، پشتیبانی نکردند. هند نیز مراتب نارضایتی و ناخرسندی خود را اعلام کرده است. در کنار این که هندی ها به نفت ایران نیاز دارند، ایران یکی از شرکای طولانی مدت هند محسوب می شود. به همین دلیل از ماه نوامبر گذشته، یک سیستم جایگزین بین دو کشور به اجرا در آمده است.

چین و روسیه نیز تمایل دارند از کنترل آمریکا خارج شده و سیستم های غیرقابل کنترل توسط آمریکا را استفاده نمایند. به علاوه، این دو کشور تفاهم نامه هایی به روبل و یوآن به امضاء رسانده اند و دلار را از معاملات خود حذف کرده اند.

استفن لندمن نظریه پرداز آمریکایی در گفت و گو با خبرگزاری فارس به بررسی ابعاد این موضوع پرداخته است.

استفان لندمن، فارغ التحصیل دانشگاه هاروارد آمریکا است و از این دانشگاه درجه لیسانس اخذ کرده است. او همچنین در رشته MBA در مدرسه وارتون دانشگاه پنسیلوانیا تحصیل کرده و درجه MBA را اخذ کرده است. او از سال 2005، به نوشتن در مسائل بین المللی پرداخت.

باتلاق عراق، چگونه وال استریت آمریکا را سرکیسه کرد و تسخیر بانکداران از جمله کتاب های او به شمار می روند. وی مجری رادیو پروگرسیو شیکاگو است.

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در گزارشی با بررسی روند حذف دلار از تجارت بین المللی، بیان کرده است که مجازات های آمریکا علیه دیگر کشورها موجب شده حتی متحدان آمریکا نیز به فکر کنار گذاشتن دلار از مبادلات باشند. به نظر شما حذف دلار از مبادلات بین المللی چقدر شدنی است؟

لندمن: درباره دلارزدایی و حذف دلار قبلا مطالبی را نوشتم. این موضوع مدت هاست که مطرح می شود و البته الان زمان آن فرا رسیده است.

زمانی هنری کیسینجر گفته بود: کسی که پول را کنترل می کند، می تواند جهان را کنترل کند.

دلار در واقع منبع قدرت آمریکاست و به آمریکا اجازه می دهد تا دیگر ملت ها را منکوب و متضرر کند.

هژمونی دلار از طرف دیگر برای شرکت های آمریکایی امکان سرریز کردن سودشان در بازار جهانی و به تبع آن ایجاد تورم مصنوعی و بحرانی کردن و سود بیشتر را فراهم می کند.

همین هژمونی دلار، نظامی گری آمریکا، امپراطوری پایگاه های نظامی این کشور در سراسر جهان و جنگ ها و تهاجم های بی انتها را تامین مالی می کند و ملت های دیگر را به قیمت و به بهانه صلح، عدالت و برابری تحت فشار قرار می دهد.

همچنین سرریز کردن حجم زیادی از دلارها به خزانه داری آمریکا می تواند کسری بودجه عمومی را جبران و تامین کند.

تا زمانی که بانک های مرکزی کشورهای جهان، دلار خریداری می نمایند و این رویه در تجارت جهانی جریان دارد و مسلط است، هژمونی دلار نیز به قیمت صلح، ثبات و امنیت جهانی حفظ خواهد شد و در مقابل آزادی های اساسی نیز به سرعت تحلیل خواهند رفت.

بسیاری از کشورها بیش از گذشته با ارزهای ملی خود تجارت می نمایند و این نشان می دهد که قواعد بازی در حال تغییر است. استفاده چین از یوآن در معاملات نفتی که به آن پترویوآن (در مقابل پترو دلار) گفته شد، خودش یک هشدار جدی است.

ونزوئلا امروزه تجارت از طریق دلار را متوقف کرده و بویژه در حوزه های نفتی و کالاهای اساسی این کشور با ارزهای دیگری از جمله یورو، یوآن چین، روپیه هند، روبل روسیه و یا برخی دیگر از ارزهای رمزنگاری شده استفاده می کند.

غول نفتی روسیه روسنفت، به مشتریانش اعلام کرده قراردادها و مناقصات آینده برای خرید محصولات نفتی با واحد پولی یورو خواهد بود و نه دلار. مسکو در حال حاضر نیز به صورت فزاینده ای در حال کنار گذاشتن دلار در فعالیت های بین المللی خود است.

در عین حال سلطه دلار در کوتاه مدت دچار تغییر نخواهد شد، بلکه افزایش تجارت دیگر کشورها با ارزهای ملی خود و یا یورو می تواند موقعیت برجسته دلار را تضعیف کند.

اگرچه به نظرم در بلند مدت سلطه دلار به انتها می رسد و به زباله دان تاریخ می پیوندد و سبد متنوعی از دیگر ارزها جایگزین آن می شود.

اما تغییر و دگرگونی بنای هژمونی فعلی دلار به سرعت تغییر نمی کند و این روند در دوره ای طولانی مدت دچار تغییر و دگرگونی خواهد شد، اما وقتی این تغییر ایجاد شود، سلطه امپراطوری آمریکا نیز به مانند بسیاری دیگر از امپراطوری ها در تاریخ دچار افول و محو خواهد شد.

مطابق گزارش وال استریت ژورنال سیستم پرداخت یوآنی CIPS که توسط چین راه اندازی شده است می تواند در آینده به عنوان جایگزینی برای سیستم سوئیفت باشد. آیا این سیستم می تواند سوئیفت را کنار بزند؟

لندمن: من معتقدم که سیستم های پرداخت مالی متعددی جایگزین سیستم سوئیفت که تحت کنترل آمریکاست، خواهد شد. مثلا سیستم پرداخت یوآنی CIPS چین یکی از آن هاست و یا سیستم جایگزین روسیه به جای سوئیفت یکی دیگر از آن هاست.

الویرا نابیولینا، رئیس بانک مرکزی روسیه اعلام کرده است که مسکو در حال توسعه سیستم های مالی خود از جمله سیستم های پرداخت است. به گفته رئیس بانک مرکزی روسیه، این کشور یک سیستم برای انتقال داده های مالی ساخته که بسیار شبیه به سوئیفت است.

کشورهای دیگر هم ممکن است همین اقدامات را انجام دهند. به طور کلی گرایش عمومی به سمتی است که تلاش دارد تا از تسلط دلار دوری و پرهیز کند.

تجارت بین الملل بر اساس دلار بنا شده است و این موضوع برای آمریکا این امکان را فراهم می آورد تا بر جریان واردات و صادرات نظارت و کنترل داشته باشد. لذا حتی اگر دلار در تجارت جهانی به عنوان ارز مسلط باقی بماند، راه اندازی سیستم های جدید، فرصت های آمریکا برای تحمیل سیاست های خود و استفاده مجدد از مجازات را کاهش می دهد. ارزیابی شما چیست؟

لندمن: سایر ارزهایی که در جابجایی مالی بین المللی با دلار جایگزین می شوند، ثبات و توانایی آمریکا را برای تحمیل خواسته هایش به دیگر کشورها تضعیف می نمایند.

این است ضرورت حرکت جامعه جهانی به سوی جهان چند قطبی که می تواند جایگزین یکجانبه گرایی و دیکتاتوری آمریکا شود که در حال استثمار دیگر کشورهاست.

حذف دلار از مبادلات بین المللی می تواند چه آثاری بر تجارت بین الملل داشته باشد؟

لندمن: ضعف دلار و جایگزینی آن با دیگر ارزها، یک مزیت قابل توجه برای صلح و ثبات جهانی خواهد بود و موثرترین راه برای کوتاه کردن و انتها دادن به دستور العمل جنگ های همیشگی و دائمی واشنگتن است.

کنگره از طریق قدرتی که براساس قانون دارد، می تواند از طریق قطع بودجه به این جنگ ها انتها دهد. البته بیشتر قانون گذاران آمریکایی از انتها دادن به جنگ ها و تهاجمات حمایت می نمایند. لذا به همین دلیل تضعیف دلار و جایگزینی آن با دیگر ارزها به عنوان ارز رایج جهانی، بهترین راه و احتمال ممکن برای توقف و انتها دادن به ماشین جنگی واشنگتن است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 30 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 51

به "تضعیف دلار بهترین راه توقف ماشین جنگی آمریکاست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تضعیف دلار بهترین راه توقف ماشین جنگی آمریکاست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید