خبرنگاران تحلیلگرپاکستانی: همگرایی ایران و چین نوید تحول در نظام سیاسی دنیا است

به گزارش یزد بلاگ، اسلام آباد - خبرنگاران - استاد روابط بین الملل و تحلیلگر برجسته پاکستانی امضای سند جامع همکاری های ایران و چین را موجب رونق مالی منطقه دانست و گفت: همگرایی تهران-پکن نوید تحول جدیدی در نظام سیاسی بین الملل است.

خبرنگاران تحلیلگرپاکستانی: همگرایی ایران و چین نوید تحول در نظام سیاسی دنیا است

با ما همراه باشید و با تورهای چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

دکتر قندیل عباس استاد علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه قائداعظم اسلام آباد روز سه شنبه طی مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرنگاران گفت: سیستم سیاسی بین الملل با امضای سند جامع ایران و چین شاهد تحول روشنی است. نقشه راه برای چنین همکاری بلندمدت منطقه ای میان دو کشور به وسیله اعلامیه سفر رئیس جمهوری چین به تهران در سال 2016 تنظیم شده اما در آن موقع هیچ کس این پیشرفت را جدی نمی گرفت.

وی گفت: ایران و چین پس از یک فرایند فکری پنج شش ساله این همکاری استراتژیک را تحقق بخشیدند و سندی را در تاریخ 27 مارس با حضور وزرای خارجه دو کشور امضا کردند. هر دو کشور براساس این سند، زمینه های همکاری را معین نموده اند.

این استاد پاکستانی با اشاره به رویکرد تهاجمی آمریکا در قبال ایران و چین و استمرار تحریم های یکجانبه واشنگتن اضافه کرد: رهبر عالی ایران در سال 2016 در ملاقات رئیس جمهوری چین ضمن مشخص خط مشی همکاری های 25 ساله میان دو کشور، بر همکاری مشترک علیه سیاست تحریمی و اقدامات تجاوزکارانه ایالات متحده در منطقه تاکید نمود.

وی گفت: فشار و تحریم های آمریکا هرگز جلودار همکاری های ایران و چین نشده بلکه سطح این روابط طی سال های اخیر به طور قابل توجهی افزایش یافته است، از سوی دیگر تحریم های آمریکا در سال 2019 به حداکثر رسیده اما با وجود این حجم تجارت دوجانبه ایران و چین به 24 میلیارد دلار رسید.

قندیل عباس کشورهای اروپایی به ویژه اعضای غربی توافق هسته ای را به اتخاذ سیاست های دوگانه و تبعیض آمیز در قبال تهران متهم کرد و گفت: اروپا پس از امضای برجام انتظارات ایران را برآورده نکرد و به دلیل این رویکرد غرب، جمهوری اسلامی ایران به گسترش همکاری ها با چین و روسیه روی آورد.

وی تاکید نمود: رویکرد تهاجمی آمریکا و متحدانش، ایران و چین را نزدیک نموده و در نتیجه آن سند استراتژیکی میان دو کشور امضا شد.

دکتر قندیل عباس گفت: آمریکایی ها سیستم اقتصاد بین المللی را کنترل می نمایند اما طرح چینی کمربند و جاده نیت خرابکارانه واشنگتن را افشا ساخت، طرحی که مزایای بسیاری به ویژه در حوزه انرژی، مالی، صنعتی و کشاورزی برای کشورهای منطقه دارد.

وی اضافه کرد: طرح کمربند و جاده در کنار پروژه راهروی مشترک مالی پاکستان و چین موسوم به سی پک رونق، توسعه و رفاه را برای منطقه به ارمغان می آورد. علاوه بر این ابتکار کمربند و جاده سه قاره را به یکدیگر متصل می نماید که البته این تحول برای آمریکا و غرب غیرقابل تحمل است.

استاد روابط بین الملل دانشگاه قائداعظم، سند جامع همکاری های ایران و چین را همسو با منافع پاکستان دانست و اضافه کرد: اهمیت منطقه خاورمیانه پس از تحول اخیر میان ایران و چین افزایش یافته است.

وی گفت: از آنجا که ایران، چین و پاکستان کشورهای همسایه هستند در حال حاضر تمرکز بیشتری بر امنیت مرزی خواهند داشت که باعث ایجاد ثبات در منطقه می شود.

قندیل عباس گفت: همکاری با ایران برای چین مهم است زیرا جمهوری اسلامی یک قدرت منطقه ای است و نفوذ زیادی در غرب آسیا دارد. بنابراین ایران به وسیله سند جامع همکاری ها با چین و مشارکت در کریدور سی پک می تواند تامین انرژی چین را تضمین کند. علاوه بر این ایران می تواند 3 هزار مگاوات به صادرات برق خود به پاکستان با امضای سند جامع با چین افزایش دهد.

وی با اشاره به طرح گازی ایران و پاکستان اضافه کرد: چند سال پیش یک شرکت چینی نیز برای مشارکت در طرح تکمیل قسمت به جامانده پروژه خط لوله گاز ایران-پاکستان در خاک پاکستان ابراز تمایل نموده بود. بنابراین اکنون می توان امیدوار بود که این پروژه نیز به اتمام برسد.

دکتر سید قندیل عباس در خاتمه تاکید نمود:بدون شک چنین همکاری موجب رونق مالی در منطقه خواهد شد.

هفتم فروردین سال جاری و در جریان سفر وانگ یی عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین به تهران، سند همکاری های جامع راهبردی ایران و چین به امضای وزیران خارجه دو کشور رسید.

سابقه این سند به سفر رسمی شی جین پینگ رئیس جمهوری خلق چین به تهران برمی شود که در جریان آن جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین با صدور بیانیه ای، سطح روابط دو کشور را به مشارکت جامع راهبردی ارتقاء دادند.

منبع: ایرنا
انتشار: 3 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 3 اردیبهشت 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 3691

به "خبرنگاران تحلیلگرپاکستانی: همگرایی ایران و چین نوید تحول در نظام سیاسی دنیا است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران تحلیلگرپاکستانی: همگرایی ایران و چین نوید تحول در نظام سیاسی دنیا است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید