10 حقیقت درباره چیز های معمولی دنیای پیرامون

به گزارش یزد بلاگ، در مطلب زیر با چند حقیقت جالب درباره دنیای اطرافمان همراه باشید.

10 حقیقت درباره چیز های معمولی دنیای پیرامون

بعضی آدم ها همواره در حال جستجو برای کسب اطلاعات نو و در پی پاسخی برای چیزهایی هستند که برای عمده افراد جامعه هرگز سؤال نمی شوند. مثلاً از قرار معلوم ما بدون اینکه هیچ وقت علت آن را بپرسیم قبول نموده ایم که پرتقال را در کیسه های توری قرمز رنگ می فروشند. آدم های کنجکاو دوست دارند علت اصلی این موضوع را بدانند. و همین گونه آدم ها هم هستند که دنیای نوی را به روی ما می گشایند.

بیشتربخوانید

  • حقایقی درباره اهرام باستانی که کمتر کسی می داند

با چند حقیقت جالب همراه باشید.

1- چرا روی بعضی شکلات ها خطوط موجی شکل وجود دارد؟

روش اضافه کردن روکش به اغلب شکلات ها اینگونه است که همانطور که بر روی یک نوار نقاله در حرکت اند، روکشی از شکلات مایع روی آن ها را می پوشاند. کف این نوارها طرح های خاصی دارد و شکلات ها همانطور که بر روی آن ها در حرکت اند، آغاز به خنک شدن می نمایند. در نتیجه، شکلات ها وقتی از نوار خارج می شوند طرح کف آن روی شان به جای مانده است.

2- چرا در بعضی میوه فروشی ها پرتقال ها را داخل کیسه های توری قرمز رنگ می گذارند؟

این موضوع علتی زیبایی شناسانه دارد، صرفاً به این خاطر که کیسه های توری قرمز باعث می شوند رنگ پرتقال ها نارنجی تر به نظر برسد و بنابراین جذابیت بیشتری برای خریدار پیدا نمایند. پوست پرتقال ممکن است واقعاً به آن نارنجی نباشد که کیسه توری باعثش می گردد و رنگ قرمز آن تندی نارنجی را بیشتر می نماید. از این ترفند اغلب برای دیگر انواع مرکبات هم استفاده می گردد، مانند نارنگی، گریپ فروت و حتی لیمو. لیموها را درون کیسه های توری سبز یا زرد قرار می دهند، تا زردتر به نظر برسند.

3- چرا زرده تخم مرغ بعد از پخته شدن سبز می گردد؟

وقتی تخم مرغ را آبپز می کنیم، یک حلقه سبز رنگ دور زرده آن، میان سفیده و زرده ظاهر می گردد. اما چیز نگران نماینده ای نیست و خوردن آن هیچ ضرری ندارد. این اتفاق زمانی رخ می دهد که تخم مرغ را بیش از حد آبپز کنید. در این حالت، هیدروژن درون سفیده با گوگرد درون زرده ترکیب می گردد که نتیجه اش آن رنگ سبز است.

4- چرا رنگ شکلات بعد از گذشت مدتی طولانی سفید می گردد؟

اگر یک بسته شکلات را مدت طولانی در کابینت نگه داشته باشید، شاید متوجه شده باشید که رنگ آن تغییر می نماید. گویی که یک سایه سفید رنگ روی شکلات را می پوشاند و دیگر اشتها برانگیز نیست. با این حال، جای نگرای نیست و نباید آن شکلات را دور بیاندازید چون خوردن آن کاملاً بی ضرر است. موضوع تنها این است که با گذشت زمان چربی مایع مانند کره کاکائو از شکلات به بیرون درز می نماید و روی سطح آن متبلور می گردد.

5- چرا سوپرمارکت ها پنجره ندارند؟

موضوع بسیار ساده است: سوپرمارکت ها می خواهند شما را از دنیای بیرون جدا نگه دارند تا مدت بیشتری خرید کنید. بدون وجود پنجره یا ساعت شما نمی دانید که ساعت چند و هوای بیرون چگونه است. ممکن است هوا بارانی یا برفی باشد اما شما از آن باخبر نمی شوید چون موسیقی ای که در حال پخش است و اجناسی که دور و برتان را گرفته شما را مشغول نگه می دارد. یک علت دیگر این موضوع این است که نصب پنجره هزینه زیادی دارد و فروشگاه ها ترجیح می دهند آن هزینه را صرف خرید قفسه نمایند که فایده بیشتری برایشان دارد.

6- چرا روکش صندلی های اتوبوس ها طرح دار است؟

احتمالاً متوجه شده اید که روکش صندلی های بعضی اتوبوس ها طرحی بسیار شلوغ با رنگ هایی تند دارد. علت این موضوع زیبایی شناسی ضعیف فراورینمایندگان نیست، بلکه صرفاً به این خاطر است که می خواهند کثیفی ها و لکه های روی روکش صندلی ها کمتر معلوم گردد. تصور کنید اگر رنگ روکش صندلی ها سفید بود چند وقت یک بار باید عوض یا شسته می شدند. از سویی دیگر، طرح شلوغ روکش صندلی ها باعث می گردد توجه تان به طرح جلب گردد نه لکه ها و کثیفی هایی که لا به لای آن پنهان شده.

7- چرا انبارها را قرمز می نمایند؟

در گذشته کشاورزها رنگ را باید خودشان با موادی مثل روغن بذر کتان، شیر، آهک و زنگ گیاهی درست می کردند. از زنگ گیاهی به خاطر توانایی اش در دور کردن قارچ ها و خزه ها استفاده می شد اما این ماده در عین حال، رنگی قرمز هم به رنگ دستساز کشاورزها می داد. بنابراین در آن موقع پای احتیاج در میان بود، نه انتخاب. این مسأله تبدیل به یک رسم شد و به همین علت هنوز هم کشاورزان انبارهای خود را قرمز می نمایند.

8- چرا وقتی جای خواب مان عوض می گردد بدخواب می شویم؟

بسیاری از افراد اولین شب دور از خانه را بدخواب می شوند. دانشمندان متوجه شده اند علت این موضوع این است که نیمکره چپ مغز آن ها هوشیارتر از نیمکره راست شان است و به همین علت سر و صدای اطراف آن ها را اذیت می نماید. اگر این موضوع برای شما به یک مشکل تبدیل شده می توانید وقت هایی که از خانه دور هستید، بالش تان را با خود ببرید. گرچه کنترل در دست مغز است اما می تواند یاد بگیرد که محیط نو را بپذیرد.

9- صدای بشکن زدن چگونه فراوری می گردد؟

بسیاری از افراد تصور می نمایند صدایی که هنگام بشکن زدن می شنویم از برخورد انگشتان وسط و شست با یکدیگر ایجاد می گردد. اما این تصور درست نیست چون این صدا دقیقاً بعد از تماس انگشت وسط با کف دست به وجود می آید. ارتعاشات ناشی از آن به هوا منتقل می گردد و اینگونه می گردد که صدای بشکن را می شنویم. اگر سعی کنید طوری بشکن بزنید که انگشت تان با کف دست تان تماس پیدا نکند، متوجه می شوید که اینگونه صدایی فراوری نمی گردد.

10- رنگ های مختلف زرده تخم مرغ چه معنایی دارند؟

زرده تخم مرغ می تواند رنگ های مختلفی داشته باشد، از زرد خیلی کمرنگ گرفته تا نارنجی خیلی تیره. و این موضوع هیچ ارتباطی با نژاد مرغ ندارد. نوع نژاد مرغ می تواند روی رنگ پوسته تخم آن اثر بگذارد اما تفاوت ها در رنگ زرده تخم مرغ تنها به علت تغذیه مرغ است. مثلاً مرغ هایی که در تغذیه آن ها از مواد غذایی زرد رنگ استفاده می گردد، زرده تخم آن ها هم زرد می گردد. استفاده از رنگ های مصنوعی مجاز نیست اما بعضی پرورش دهندگان ممکن است به مرغ ها فلفل قرمز دهند تا رنگ زرده آن ها نارنجی تند گردد.

منبع: روزیاتو

خبرنگاران وب گردی وبگردی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 17 مهر 1401 بروزرسانی: 17 مهر 1401 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 4894

به "10 حقیقت درباره چیز های معمولی دنیای پیرامون" امتیاز دهید

1 کاربر به "10 حقیقت درباره چیز های معمولی دنیای پیرامون" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 حقیقت درباره چیز های معمولی دنیای پیرامون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید