یک سوم شمال ایران، ویلا شد!

به گزارش یزد بلاگ، روزنامه فرهیختگان در گزارشی با اشاره به بحث تغییر کاربری اراضی در شمال ایران به خصوص در دو استان مازندران و گیلان از رشد عجیب ویلاسازی در این منطقه ها اطلاع داد.

یک سوم شمال ایران، ویلا شد!

33 درصد مراتع و جنگل های استان های شاقتصادی در 25 سال اخیر تبدیل به مسکن و ویلا شده است.

20 درصد مشاوران املاک کشور در 3 استان شاقتصادی

20 درصد از کل بنگاه های املاکی کشور که چیزی حدود 30 هزار مورد است در 3 استان شاقتصادی قرار گرفته است؛ بنابراین حجم بزرگ بنگاه ها در سه استان مازندران، گیلان، گلستان و افزایش 13 هزارتایی آن ها در سال های اخیر درکنار محدودیت های اراضی مسکونی این سه استان قطعا جوابگوی احتیاج معاملاتی این همه بنگاه های املاکی و بعلاوه تقاضای شمال نشینی بعضی هموطنان نخواهد بود، به همین علت دو پدیده درخواست های تغییر کاربری اراضی و بعلاوه پدیده جنگل خواری می تواند از نشانه های افزایش بی حدوحصر تعداد مشاوران املاک باشد.

قیمت هر متر مسکن در شمال؛ 11 تا 15 میلیون تومان

میانه قیمت مسکن در منطقه ها و شهر های شاقتصادی به محدوده 11 تا 15 میلیون تومان رسیده. درحالی که در سال گذشته و در چنین روز هایی از 9 میلیون تومان بیشتر نبود. به گفته این افراد برای اولین بار است که خبری از تهرانی ها در شمال نیست و این خریداران جنوبی و جنوب غربی کشور هستند که اقدام به سرمایه گذاری های گسترده نموده اند.

نکته قابل توجه اینکه این افراد معمولا از تمکن اقتصادی بالایی برخوردارند و به همین علت برای خانه ای که یک مازندرانی 300 میلیون تومان بابتش بیشتر پول نمی دهد، این خریداران نو بدون چانه زنی 50 تا 100 میلیون بالاتر می پردازند. به قدری هجوم سرمایه گذاران به شمال افزایش یافته که در بعضی شهر های شاقتصادی اخباری پیچیده که قرار است تا مدتی فروش واحد های آپارتمانی، زمین و ویلا به افراد غیرشاقتصادی ممنوع گردد.

مازندران و گیلان معدن ویلا های 100 میلیاردی

جست وجو در فایل های مشاوران املاک نشان می دهد رنج قیمتی ویلا هایی که درحال حاضر می توان در باستی هیلز خرید حدودا بین 50 تا 100 میلیارد است، درحالی که مازندران و گیلان معدن این ویلاهاست. نمونه اش یک ویلای 1900 متری در نوشهر است که تنها 780 متر کاربری مسکونی داشته و ساختمان آن تک طبقه با تعداد اتاق خواب هایی بیش از 5 است. این ویلا دو روز پیش با قیمت هر مترمربع حدود 52 میلیون و 105 هزار تومان و قیمت کل 99 میلیارد تومان به فروش گذاشته شده است.

مازندران و گیلان دو استان شاقتصادی کشور با دارا بودن مراتع حاصلخیز فراوان باید بسیار بیشتر از ظرفیت موجود در ابعاد مختلف اقتصاد به خصوص اقتصاد کشاورزی پیروز باشند، اما همان طور که گفته شد، طی سال های اخیر بیش از 20 درصد از اراضی جنگلی و کشاورزی گیلان و بیش از 33 درصد مازندران به منطقه ها مسکونی تبدیل شده و طبیعی است که با رونق مسکن سازی و سفته بازی آن، فراوری محصولات دامی و کشاورزی رو به کاهش باشد.

نماشو: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

اسلیم فا: اسلیم فا: مجله دوخت و دوز، طراحی لباس و انتخاب لباس

منبع: فرارو
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 4490

به "یک سوم شمال ایران، ویلا شد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک سوم شمال ایران، ویلا شد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید