گنبد قابوس؛ بلندترین برج آجری دنیا

به گزارش یزد بلاگ، برج گنبد قابوس بنایی تاریخی از سده چهارم هجری است که در شهر گنبد کاووس، شمال کشور ایران در استان گلستان واقع شده است.

گنبد قابوس؛ بلندترین برج آجری دنیا

برج گنبد قابوس بنایی تاریخی که در شهر گنبد کاووس، در سه کیلومتری شهر قدیم جرجان در استان گلستان واقع شده است. با خبرنگاران همراه باشید تا با این بنای تاریخی بیشتر آشنا شویم.

برج گنبد قابوس کجاست؟

برج گنبد قابوس بنایی تاریخی که در شهر گنبد کاووس، در سه کیلومتری شهر قدیم جرجان در استان گلستان واقع شده است. برج گنبد قابوس بنایی تاریخی از سده چهارم هجری است. این بنا که بلندترین برج تمام آجری جهان به شمار می آید بر فراز تپه ای خاکی که نزدیک به پانزده متر از زمین بلندتر است واقع شده است. سازه گنبد قابوس که به نام میل گنبد هم شناخته میشود.

معماری برج گنبد قابوس

این بنای شکوهمند بر روی تپه ای ساخته شده است که نزدیک 15 متر از زمین اطراف آن بلندی دارد و ساختمان آن از سه بخش پی، بدنه و گنبد تشکیل شده که روی هم رفته 55 متر ارتفاع دارند.

گنبد قابوس حاوی دو بخش پی یا پای بست بنا و بدنه و گنبد مخروطی میباشد. بدنه گرد بیرونی گنبد کاووس دارای 10 ترک است این ترک ها که در سمت های آن و به فاصله های برابر از یکدیگر قرار دارند، از پای بست بنا آغاز و تا زیر سقف گنبدی امتداد می یابد و بین این ترک ها با کوهه ای آجری پر شده است.

هدف از ساخت

در خصوص این که هدف اولیه ساخت بنا چه بوده است، نظریه های گوناگونی وجود دارد: محتمل ترین انگیزه ساخت چنین بنایی می توانسته مکانی برای آرامگاه بانی آن قابوس ابن وشمگیر باشد که البته در طی کاوش های متعدد کالبد قابوس بن وشمگیر هیچوقت پیدا نشد و نظریاتی موجود است که جسم قابوس ابن وشمگیر در یک تابوت شیشه ای از سقف برج آویزان بوده و روزنه ای که در قسمت شرق برج واقع شده است، بخاطر این بوده که کالبد قابوس ابن وشمگیر بتواند نخستین پرتو های نورخورشید را دریافت کند.

همچنین بعید نیست که تنها هدف از ساخت چنین بنای باشکوه و معظمی نمایش قدرت و هنر، که یادآور شکوه و جلال دوره سلطنت بانی آن است، باشد، چراکه شاهان عظیم، پیوسته در پی باقی گذاشتن نامی جاودانه از خویش بوده اند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با جاذبه های گردشگری مطلب تالابی در گیلان که دست ساز بشر است را بخوانید.

مجله زیتوا: مجله زیتوا | مجله خبری ایران و جهان پیرامون

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: پیام دلتا
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 2614

به "گنبد قابوس؛ بلندترین برج آجری دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گنبد قابوس؛ بلندترین برج آجری دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید