صدای پای سکوت در نخستین شهر خشتی دنیا ، یزد را مجازی ببینیم

به گزارش یزد بلاگ، نخستین شهر خشتی دنیا که هر سال در شروع بهار میزبان گردشگران بود این روزها در سکوت فرو رفته، سکوتی که ارمغان یک مهمان ناخوانده چینی است.

صدای پای سکوت در نخستین شهر خشتی دنیا ، یزد را مجازی ببینیم

به گزازش خبرنگاران به نقل از مهر: یزد که با بافت تاریخی ارزشمند و معماری فاخر، مناره های سر به فلک کشیده و کاشیکاری های منحصربه فرد مسجد جامع، بادگیرها و آب انبارها، خانه های دنج خشتی با اتاق های سه دری و پنج دری با شیشه های رنگی، حوض های فیروزه ای و گلدان های شمعدانی و آرامش بی نظیرش شناخته می گردد، بهار که می گردد حال و هوایی متفاوت دارد.

نم نم باران بهاری که به کاهگل ها می زند بوی زندگی در کوچه پس کوچه های خشتی می پیچد و با بوی شب بوها و بهار نارنج حیاط خانه های قدیمی تلفیق می گردد آنگاه شور زندگی می آفریند و خرمی می پراکند و این شور با میزبانی از مهمانانی از گوشه گوشه ایران و دنیا دو چندان می گردد.

نوروز 99 از راه رسید، بافت تاریخی همان حال و هوا را دارد، زیبا، سحرانگیز و آرامش بخش اما خبری از مهمانان نوروزی نیست.

سال جاری مهمانی ناخوانده چتر شوم خود را در پهنه کشور و به تبع آن یزد گستراند که عرصه را برای همه مهمانان دیگر تنگ کرد و افتخار میزبانی را نه تنها از یزد بلکه از تمام استان ها گرفت و این روزها گرچه بهاری است و نوروز با شکوه تمام از راه رسیده اما نوروزی که مهمانی نداشته باشد، نوروز نیست.

کرونا ذوق مهمان نوازی یزدی ها را کور کرد

شهر دنیای و مردمانش از سر خیرخواهی سال جاری به گونه ای دیگر از مهمانان خود دعوت کردند این دعوت این بار از مردم به ماندن در خانه ها و شهرهای شان بود تا مبادا اشتیاق میزبانی یزدی ها، دردسر ویروس چینی را گریبانگیر آنها کند.

کرونا این روزها در یزد جولان می دهد و بر اساس آمارهای ارائه شده، یزد در مقایسه نسبت جمعیت با نسبت افراد مبتلا به کرونا، رتبه چهارم را در کشور دارد یعنی یزد طی روزهای اخیر به چهارمین استان آلوده کشور تبدیل شده است.

یزدی ها همیشه برای مهمانان خود سنگ تمام می گذارند، راضی به گرفتاری مهمانان خود نیستند از این رو سال جاری از خیر و لذت میزبانی گذشته اند و امید دارند با عبور از این بحران، تابستانی دل انگیز میزبان مشتاقان سفر به استان یزد باشند.

گرچه بهار یزد زیباست اما تماشای تابستان های آن نیز خالی از لطف نیست و همه فصل های نخستین شهر خشتی دنیا به سهم خود زیباست.

یزد دنیای را سال جاری مجازی ببینیم

یزدی ها که اغلب آنها شرایط سخت و خطرناک کرونایی را درک نموده اند، حتی عید دیدنی ها را نیز مجازی نموده اند و با فناوری روز به ملاقات نزدیکان و بزرگان و خویشان خود می فرایند.

بد نیست گردشگرانی که اشتیاق برای سفر به یزد دارند نیز نوروز سال جاری گردشگری مجازی را در شهر دنیای یزد تجربه نمایند.

علاوه بر اینکه سایت میراث فرهنگی یزد و بسیاری از تشکل های مردم نهاد فعال در حوزه میراث فرهنگی، ویدئوهای جذاب و زیبایی در فضای مجازی منتشر نموده اند که بسیاری از آنها با جستجو در فضای مجازی قابل رؤیت مردم نیز دست به کار شده اند و در کمپین ها و شبکه های مجازی و انواع پیغام رسان ها تصاویر و ویدئوهایی از زیبایی های تاریخی و طبیعی یزد منتشر نموده اند.

حتی عکاسان آماتور هم به خوبی توانسته اند این زیبایی ها را به تصویر بکشند و مخاطبان را با خود همراه نمایند.

یزد برای میزبانی تابستانی مهیا می گردد

مشتاقان سفر به یزد، نوروز سال جاری را مجازی به این دیار سفر نمایند و با کسب اطلاعات مهیج، تابستانی به یادماندنی برای خود خلق نمایند.

یزد گرچه همیشه مشتاق مهمان است اما شرایط برای میزبانی مهیا نیست و ویروس کرونا جان مهمانان را تهدید می نماید.

مردم و مسئولان با راه اندازی کمپین های مختلف و انجام مصاحبه با رسانه ها سال جاری به جد خواهان صرف نظر از سفر به یزد شده اند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: بحران شیوع بیماری کرونا در استان یزد جدی است و از هم وطنان در سراسر کشور می خواهم از سفر به مقصد این استان جدا پرهیز نمایند.

احمد ترحمی ادامه داد: در این شرایط هیچ گونه خدماتی به مسافران و گردشگران ارائه نمی گردد و پیغام مردم شهر میراث دنیای یزد به هم وطنان ایرانی این است که به مقصد یزد به این استان سفر ننمایند و با سفر به یزد به این بحران دامن نزنند.

تمام اماکن اقامتی و تاریخی یزد تعطیل است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اظهار کرد: استان یزد در سال 99 آمادگی پذیرایی از هیچ مسافری را ندارد و همه اماکن تاریخی و گردشگری یزد تعطیل است.

ترحمی اضافه نمود: در نوروز امکان پذیرش و اسکان مسافران نوروزی در قالب کمپ، مدارس، استادیوم ها، مهمانسراها، مسافرخانه ها و امثال آن وجود ندارد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار ادامه داد: امکان برپایی چادر نیز در هیچ نقطه از استان یزد وجود ندارد و با توجه به اینکه مردم استان در خانه خود مانده اند، از هموطنان می خواهم آنها نیز در خانه بمانند تا چرخه انتقال ویروس کرونا قطع گردد.

ترحمی اظهار امیدواری کرد: پس از ریشه کن شدن بیماری کرونا این کهن دیار با پوشیدن رخت سلامت بتواند میزبانی شایسته برای همه ایرانیان از سراسر کشور باشد.

امید که با عبور از این بحران یزد دنیای یک بار دیگر شاهد هیاهو و شور و نشاط گردشگران در بافت تاریخی باشد.

نماشو: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 6 شهریور 1400 بروزرسانی: 6 شهریور 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 765

به "صدای پای سکوت در نخستین شهر خشتی دنیا ، یزد را مجازی ببینیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صدای پای سکوت در نخستین شهر خشتی دنیا ، یزد را مجازی ببینیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید