توسعه همکاری های ایران و سوئیس برای برگزاری نمایشگاه های مشترک موزه ای

به گزارش یزد بلاگ، در ملاقات معاون میراث فرهنگی کشور با سفیر سوئیس و رایزن فرهنگی این کشور، بر توسعه همکاری های ایران و سوئیس در برگزاری نمایشگاه های مشترک موزه ای تاکید شد.

توسعه همکاری های ایران و سوئیس برای برگزاری نمایشگاه های مشترک موزه ای

محمدحسین طالبیان، معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، صبح امروز، سه شنبه 25 شهریور ماه در دفتر خود با سفیر سوئیس و رایزن فرهنگی این کشور ملاقات کرد. در این نشست بر همکاری برای برگزاری نمایشگاه های مشترک موزه ای، تورهای گردشگری بین دو کشور و حمایت از مالکیت فکری هنرهای سنتی ایران تأکید شد.

معاون میراث فرهنگی کشور با یادآوری ارتباط ارتباط فرهنگی دو کشور ایران و سوئیس و پیشینه چند هزار ساله تمدن ایرانیان، اذعان داشت:

بیش از یک میلیون و 200 هزار بنا، محوطه و بافت تاریخی در ایران شناسایی شده است که از این تعداد، حدود 33 هزار اثر در لیست آثار ملی ایران قرار گرفته است و کوشش برای ثبت آثار دیگر ادامه دارد.

طالبیان با اشاره به اینکه تا به امروز یک میلیون و 200 هزار اثر تاریخی در ایران شناسایی شده و از این میان، 300 هزار اثر در لیست آثار ملی به ثبت رسیده است، مطرح کرد:

ایران به دلایل آغاز انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی به مدت 24 سال هیچ پرونده ای را برای ثبت در لیست میراث دنیای ارسال نکرد و از سال 83 تا به امروز 24 اثر را در این لیست به ثبت رسانده و در حال حاضر در رده نهم دنیا قرار گرفته است.

معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور ضمن اشاره به آثاری چون جنگل های هیرکانی، کویر لوت و منظرهای باستان شنایی ساسانی در فارس، از ارسال پرونده راه آهن سراسری ایران برای ثبت در لیست میراث دنیای اطلاع داد. وی بعلاوه تاکید نمود که در ساخت این راه آهن از مهندسان سوئیسی نیز استفاده شده است.

محمدحسین طالبیان با خاطرنشان کردن این موضوع که پیش از کرونا، فعالیت های نمایشگاهی بین المللی ایران با کشورهای فرانسه، اسپانیا، آلمان، ایتالیا، ارمنستان و... انجام گرفته و در دوران پاندمی نیز نمایشگاه ها و بازدیدهای مجازی ترتیب داده شده است، گفت:

ایران می تواند در زمینه برگزاری نمایشگاه های موزه ای و ایجاد موزه با کشور سوئیس همکاری های مشترک داشته باشد.

معاون میراث فرهنگی بعلاوه با یادآوری ثبت 14 اثر ناملموس کشور در لیست میراث ناملموس دنیای، 711 موزه موجود کشور، چهار هزار مجموعه دار خصوصی و طیف متنوع آثار تاریخی فرهنگی موجود، از ظرفیت های بالای ایران برای برگزاری چنین نمایشگاه هایی پرده برداشت.

مارکوس لایتنر، سفیر سوئیس در تهران نیز با تحسینظرفیت های گردشگری ایران و غنای تاریخی و فرهنگی آن، از آمادگی کشورش برای فعالیت های مشترک نمایشگاهی اطلاع داد و از همکاری های بیشتر در زمینه های هنرهای سنتی و صنایع دستی استقبال کرد.

منبع: کجارو / میراث آریا
انتشار: 11 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 11 اردیبهشت 1401 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 4773

به "توسعه همکاری های ایران و سوئیس برای برگزاری نمایشگاه های مشترک موزه ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسعه همکاری های ایران و سوئیس برای برگزاری نمایشگاه های مشترک موزه ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید